Πέντε βιβλία που μόλις κυκλοφόρησαν για τον Ιούνιο, του Λάζαρου Αντωνιάδη

Το καλοκαίρι έφτασε επισήμως (21 Ιουνίου, διανύοντας τη μεγαλύτερη ημέρα του χρόνου) και παρότι οι οιωνοί δεν είναι οι καλύτεροι μια και ο καιρός με τις έντονες βροχοπτώσεις των προηγούμενων ημερών μάς δημιούργησε ένα κλίμα αποδιοργάνωσης, όμως εμείς είμαστε εδώ για να σας προτείνουμε πέντε βιβλία που μόλις κυκλοφόρησαν. Τέσσερις ολοκαίνουργιες εκδόσεις (Η Χαμένη Αναγνώστρια του Φάμπιο Στάσι -εκδόσεις Ίκαρος-, Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου της Λίλας Κονομάρα -εκδόσεις Κέδρος-, Κύριος Πηνελόπη της Ελένης Γιαννάτου -εκδόσεις Κίχλη-, Το Παρίσι είναι πάντα μια καλή ιδέα του Νικολά Μπαρρό -εκδόσεις Πατάκη-) και μία επανέκδοση του μεγάλου συγγραφέα Λουίτζι Πιραντέλλο, Ο μακαρίτης Ματία Πασκάλ -εκδόσεις Μεταίχμιο-. Σημειώστε, λοιπόν, τα παρακάτω βιβλία και αναζητήστε τα στα κοντινά σας βιβλιοπωλεία.

Fabio Stassi – Η χαμένη αναγνώστρια (La lettrice scomparsa)
Μετάφραση: Δήμητρα Δότση
Μυθιστόρημα
ISBN: 978-960-572-239-5, σελ. 272, τιμή: 14,50€, Ιούνιος 2018
Σχεδιασμός/εικονογράφηση εξωφύλλου: Χρήστος Κούρτογλου
Διαθέσιμο και σε ebook

Ένας καινούριος, γοητευτικός, λογοτεχνικός χαρακτήρας, ένας άνεργος του σήμερα που απαλύνει τις πνευματικές ή σωματικές παθήσεις των ανθρώπων, προτείνοντάς τους τα κατάλληλα βιβλία. Και κάπως έτσι τα μυθιστορήματα, τα διηγήματα και η ποίηση παύουν πλέον να είναι ένα χαρτί γραμμένο με μελάνη και μεταλλάσσονται σε θεραπείες, φάρμακα, ακόμη και σε εργαλεία έρευνας που φωτίζουν σκοτεινά εγκλήματα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Βίντσε Κόρσο, σωσίας του Ζεράρ Ντεπαρντιέ, είναι ένας άνεργος καθηγητής, καρπός της φευγαλέας σχέσης της μητέρας του με έναν άγνωστο ταξιδιώτη. Το μοναδικό ενθύμιο που έχει από τον πατέρα του είναι τρία βιβλία που ξέμειναν στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου: μια κληρονομιά που του σημάδεψε τη ζωή. Για να επιβιώσει, καταφεύγει στη βιβλιοθεραπεία, ως επάγγελμα. Όταν όμως ανακαλύπτει ότι η γειτόνισσά του, μανιώδης αναγνώστρια, εξαφανίζεται, ο Βίντσε αρχίζει να μελετά τη ζωή της γυναίκας μέσα από τα βιβλία που διάβασε, πεπεισμένος ότι με την εξαφάνισή της γράφει μια ιστορία που μόνο εκείνος μπορεί να αποκωδικοποιήσει.

Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα που αναζητά τα όρια της μοιραίας σχέσης μεταξύ λογοτεχνίας και πραγματικότητας.

Ο Φάμπιο Στάσι (Ρώμη, 1962) είναι συγγραφέας, υπεύθυνος ιταλικής λογοτεχνίας σε γνωστό εκδοτικό οίκο της Ιταλίας και ταυτόχρονα εργάζεται σε μια πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη της Ρώμης. Πρωτοεμφανίστηκε στον συγγραφικό χώρο το 2006. Έχει γράψει επτά μυθιστορήματα, διηγήματα, δοκίμια αλλά και βιβλία για παιδιά. Το 2013 γνώρισε μεγάλη επιτυχία χάρη στο μυθιστόρημά του Ο τελευταίος χορός του Σαρλό, το οποίο μεταφράστηκε σε 19 χώρες, ενώ στην Ιταλία τιμήθηκε με έξι βραβεία μεταξύ των οποίων και το Premio Campiello. Το 2016 Η χαμένη αναγνώστρια κέρδισε το βραβείο Scerbanenco για το καλύτερο νουάρ μυθιστόρημα της χρονιάς.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίλα Κονομάρα – Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου
Μυθιστόρημα
ISBN: 978-960-04-4941-9, σελ. 312, τιμή: 15,00 €, Μάιος 2018

Ο Βασίλης ζει ήρεμα στον μικρόκοσμο του φαρμακείου του. Η κόρη του Εύα, βιολόγος, διεξάγει μια πρωτοποριακή έρευνα σχετικά με τη θεραπεία του Αλτσχάιμερ. Ο έφηβος γιος του Άρης παίζει μουσική και ονειρεύεται να γυρίσει τον κόσμο.

Τρεις ήρωες, τρεις διαφορετικοί αφηγητές μιας ιστορίας που εκτυλίσσεται στη διάρκεια ενός χρόνου σε μια Αθήνα αλλά και σε μια Ευρώπη με ρευστά σύνορα και ελάχιστες βεβαιότητες.

Ένα τραγικό δυστύχημα ανατρέπει τη ζωή τους, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με τον κοινωνικό τους περίγυρο αλλά και με τον ίδιο τους τον εαυτό, τους φόβους, τις επιθυμίες, τις απώλειες.

Μέσα από τις αναζητήσεις τους αναδύονται ζητήματα της εποχής: η οικονομική κρίση, η κατάρρευση των ανθρωπιστικών αξιών, ο ρόλος της τέχνης απέναντι στην παγκοσμιοποίηση, τα ερωτήματα που θέτει η βιοηθική, οι μετακινήσεις μεμονωμένων ανθρώπων μα και ολόκληρων πληθυσμών, που κουβαλούν όνειρα και μνήμες.

Οι ήρωες καλούνται να περάσουν σ’ ένα άλλο στάδιο της ζωής τους, όσο κι αν επιθυμούν – με σπαραγμό, με τρυφερότητα αλλά και με χιούμορ – να διατηρήσουν τις παλιές τους βεβαιότητες κι ο κόσμος αυτός να παραμείνει αναλλοίωτος.

Η Λίλα Κονομάρα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σύγχρονη λογοτεχνία στο Παρίσι και εργάστηκε ως καθηγήτρια στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.

Ως λογοτέχνης πρωτοεμφανίστηκε το 2002 με το βιβλίο Μακάο (Πόλις, 2002, Μεταίχμιο, 2005), για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ. Το 2004 εξέδωσε το μυθιστόρημα Τέσσερις εποχές – Λεπτομέρεια (Μεταίχμιο), το 2005 το παιδικό μυθιστόρημα Στις 11 & 11’ ακριβώς (Παπαδόπουλος). Η αναπαράσταση (Μεταίχμιο, 2009) συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για το βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού ΔΙΑΒΑΖΩ, Το δείπνο (Κέδρος, 2012) και Οι ανησυχίες του γεωμέτρη (Κέδρος, 2014) συμπεριλήφθηκαν αντίστοιχα στις βραχείες λίστες Μυθιστορήματος και Διηγήματος των Λογοτεχνικών Βραβείων του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ.

Παράλληλα, μεταφράζει γαλλική λογοτεχνία και αρθρογραφεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά.

Ελένη Γιαννάτου – Κύριος Πηνελόπη
Σπονδυλωτό αφήγημα
ISBN: 978-618-5004-74-3, σελ. 176, τιμή: 13€, Ιούνιος 2018

Τι μπορεί να συμβεί σὲ κάποιον ποὺ ἐπιθυμεῖ νὰ ἐπισκεφτεῖ πόλεις στὶς ὁποῖες δὲν ἔχει πάει ποτὲ πρίν; Τί συμβαίνει μὲ ὅσους μένουν πίσω καὶ δὲν ταξιδεύουν; Οἱ ἥρωες τοῦ βιβλίου, μανιώδεις ἀναγνῶστες, διαβάζουν καὶ περιμένουν, γράφουν καὶ σβήνουν, μαθαίνουν ξένες γλῶσσες καὶ περιμένουν, κεντοῦν καὶ ξηλώνουν. Ἀποτελοῦν παραλλα γὲς ἑνὸς ἥρωα ποὺ διεκδικεῖ ξανὰ καὶ ξανὰ τὴ θέση του στὴν ἀφήγηση ἢ μήπως πρόκειται γιὰ ἕναν ἀκόμη συγγραφέα ποὺ ἀδυνατεῖ νὰ βγάλει ἕνα διαβατήριο καὶ δὲν γνωρίζει πῶς νὰ φτιάξει μιὰ βαλίτσα; Στὴν κόλαση τέτοιων συγγραφέων τί καίγεται γρηγορότερα, μιὰ καρδιὰ ἢ ἕνας χάρτης; Τὰ ὀκτὼ κείμενα ποὺ συνθέτουν τὸ σπονδυλωτὸ ἀφή γημα Κύριος Πηνελόπη μιλοῦν γιὰ τὸν παρασιτισμὸ στὴ λογοτεχνία, γιὰ τὴ γραφὴ ὡς παλίμψηστο ἢ ὡς ψηφιδωτό, γιὰ τὰ δίπολα ταξίδι-ἀκινησία, δυστοκία-ψευδοκύηση, γιὰ τὴ γλώσσα ὡς εἰσιτήριο, γιὰ τὶς αἰσθήσεις ὡς διαβατήριο (συχνὰ πλαστό).

«Γιατί νὰ θέλει κάποιος νὰ γίνει συγγραφέας, ἂν δὲν μπορεῖ νὰ γράψει ἕνα βιβλίο βιβλιοκτόνο; Ὁ Κύριος Πηνελόπη θὰ μποροῦσε νὰ ἐκληφθεῖ καὶ ὡς μιὰ ἀντιστροφὴ τῆς Μεταμόρφωσης τοῦ Κάφκα (« Ὅταν τὸ ἀσημόψαρο ξύπνησε ἕνα πρωινὸ ἀπὸ ὄνειρο κακό, βρέθηκε στὸ κρεβάτι του μεταμορφωμένο σὲ ἀνήμπορο συγγραφέα») ἤ, στὴ χειρότερη περίπτωση, θὰ μποροῦσε νὰ χρησιμεύσει ὡς μέσο ἐξόντωσης ἀσημόψαρων.» Ε. Γ.

Η Ελένη Γιαννάτου γεννήθηκε τὸ 1979 στὸν Πειραιᾶ. Σπούδασε Θεατρολογία καὶ Κλασικὴ Φιλολογία στὴν Ἀθήνα, ὅπου ζεῖ καὶ ἐργάζεται. Ὁ Κύριος Πηνελόπη εἶναι τὸ πρῶτο της βιβλίο. Ξεκίνησε νὰ γράφεται στὸ Ληξούρι καὶ ὁλοκληρώθηκε τὸν Αὔγουστο τοῦ 2014 στὸ Πέραμα.

Νικολά Μπαρρό – Το Παρίσι είναι πάντα μια καλή ιδέα 
Μετάφραση: Ειρήνη Αποστολάκη
Μυθιστόρημα
ISBN: 978-960-16-7343-1, σελ. 336, τιμή: 15,50€, Μάιος 2018

Η Ροζαλί Λoράν είναι η ονειροπόλα ιδιοκτήτρια ενός µικρού χαρτοπωλείου στο Σαιν Ζερµαίν, την καρδιά του Παρισιού. Αν ήταν στο χέρι της, όλο και περισσότεροι άνθρωποι γύρω της θα έστελναν κάρτες. Παρόλο που οι κάρτες µε τις ωραιότερες ευχές είναι η ειδικότητα και η επιτυχία της, τα πράγµατα δεν πηγαίνουν και τόσο καλά όσον αφορά την εκπλήρωση των δικών της ευχών. Κάποια µέρα, ένας ηλικιωµένος κύριος, σκοντάφτοντας µέσα στο µαγαζί της, αναποδογυρίζει το σταντ µε τις κάρτες. Η Ροζαλί ανακαλύπτει ότι ο άνδρας που προσγειώθηκε ανώµαλα στη ζωή της δεν είναι άλλος από τον αγαπηµένο –και διάσηµο– συγγραφέα των παιδικών της χρόνων, Μαξ Μαρσαί. Όταν εκείνος της προτείνει να εικονογραφήσει το καινούριο του (και µάλλον τελευταίο) βιβλίο, η Ροζαλί δέχεται και µια µοναδική φιλία γεννιέται ανάµεσα στους δύο ιδιόρρυθµους καλλιτέχνες. Οι ευχές τόσων ετών αρχίζουν επιτέλους να γίνονται πραγµατικότητα, µέχρι που ένας αδέξιος Αµερικανός καθηγητής εισβάλλει στο µαγαζί της, κατηγορώντας την ίδια και τον Μαρσαί για λογοκλοπή. Η Ροζαλί αδυνατεί να καταλάβει αν της χτυπάει την πόρτα ο έρωτας ή κάποιος µεγάλος µπελάς.

O Νικολά Μπαρρό γεννήθηκε το 1980 στο Παρίσι από Γερµανίδα µητέρα και Γάλλο πατέρα. Σπούδασε ροµανική φιλολογία και πολιτισµό στο Πανεπιστήµιο της Σορβόννης. Εργάστηκε σε βιβλιοπωλείο στο κέντρο του Παρισιού, όντας όµως κάθε άλλο παρά αυτό που λέµε µoνήρης βιβλιοφάγος. Το πρώτο µυθιστόρηµά του, Η εποχή των κερασιών (Εκδόσεις Πατάκη, 2014), µεταφράστηκε σε 16 γλώσσες και απέσπασε επαινετικές κριτικές και ενθουσιώδεις αντιδράσεις από το αναγνωστικό κοινό.

Λουίτζι Πιραντέλο – Ο μακαρίτης Ματία Πασκάλ
Μετάφραση: Δήμητρα Δότση
Πρόλογος: Δημήτρης Στεφανάκης
Μυθιστόρημα
ISBN: 978-618-03-1283-6, σελ. 360, τιμή: 12,96€ (14,40€), Μάιος 2018

Μια διερεύνηση της ταυτότητας και των μυστηρίων της, ένα από τα θεμελιώδη έργα «μεταμόρφωσης» της σύγχρονης λογοτεχνίας.

Ο Ματία Πασκάλ περνά μια ζωή που μοιάζει με ατέλειωτη αγγαρεία σε μια επαρχιακή πόλη. Τότε, σαν από θεϊκή πρόνοια, κηρύσσεται νεκρός. Συνειδητοποιώντας πως μπορεί να κάνει ένα νέο ξεκίνημα, να τα καταφέρει καλύτερα αυτή τη φορά, μετακομίζει σε άλλη πόλη, παίρνει άλλο όνομα και ακολουθεί άλλη πορεία ζωής – μόνο που μέλλεται να ανακαλύψει πως είναι το ίδιο αφόρητη με την παλιά. Αλλά όταν επιστρέφει στον κόσμο που άφησε είναι πια πολύ αργά. Η δουλειά του δεν υπάρχει και η σύζυγός του έχει ξαναπαντρευτεί. Η μόνη του εναλλακτική είναι να ζήσει ως το φάντασμα του ανθρώπου που κάποτε υπήρξε.

Ο Ματία αφηγείται με κωμικοτραγικό τρόπο τις περιπέτειες που τον οδήγησαν να γίνει «μακαρίτης» του ίδιου του εαυτού του, επιθυμώντας να σπάσει τα δεσμά των κοινωνικών συμβάσεων και καταδεικνύοντας την αδυναμία του ανθρώπου να κινεί ο ίδιος τα νήματα του πεπρωμένου του. Με το μυθιστόρημα αυτό, γραμμένο το 1904, ο νομπελίστας Λουίτζι Πιραντέλο γράφει την πρώτη μεγάλη «μεταμόρφωση» της σύγχρονης λογοτεχνίας. Μια διερεύνηση της ταυτότητας και των μυστηρίων της από έναν από τους πιο δηκτικούς και διεισδυτικούς σύγχρονους κλασικούς.

Από τον πρόλογο του Δημήτρη Στεφανάκη «Αν επιχειρήσει κανείς να αναλύσει τον πεζογράφο Πιραντέλο στα εξ ων συνετέθη, εύκολα θα διαπιστώσει πως διαθέτει τα στοιχεία ενός έξοχου μυθιστοριογράφου της εποχής του. Το παιχνίδι του φιλοσοφικού στοχασμού και της διακειμενικότητας το παίζει άριστα και ξέρει πώς να αναμετρηθεί με τα θέματα που θα απασχολήσουν τον άνθρωπο του 20ού αιώνα: ο θάνατος, η φάρσα της ζωής, το ζήτημα της ταυτότητας και της ελευθερίας του ατόμου, η ανθρώπινη επινοητικότητα και τα όρια που θέτουν οι περιστάσεις είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που θέτει η μικρή οδύσσεια του Ματία Πασκάλ, ζητώντας απαντήσεις από τον ίδιο τον αναγνώστη».