Διαβάσαμε: «Γονείς, παιδί και διαδίκτυο» των Μάνου Σφακιανάκη και Βέρας Αθανασίου

Γράφει η Εύα Κουκή (eva.kouki@hotmail.com)

Το «Γονείς, παιδί και διαδίκτυο» είναι ένα βιβλίο-εργαλείο που έχει σκοπό να εκπαιδεύσει τους γονείς στη χρήση του διαδικτύου, τόσο από τους ίδιους όσο και από τα παιδιά τους. Το βιβλίο είναι δομημένο σε τέσσερα κεφάλαια, σε κάθε ένα από τα οποία αναλύεται ένα στάδιο ανάπτυξης παιδιού σε σχέση, πάντα  με την επίδραση του διαδικτύου σε αυτό. Το πρώτο κεφάλαιο ξεκινά με την ίδια την εγκυμοσύνη, το δεύτερο καταπιάνεται με την περίοδο των 0-18 μηνών, το τρίτο αφορά την περίοδο των 18 μηνών έως των 3 ετών και το τέταρτο αναλύει το στάδιο των 3 έως 7 ετών. Με αυτόν τον τρόπο το βιβλίο καταφέρνει να διατρέξει όλα τα πρώτα και ιδιαιτέρως σημαντικά χρόνια ενός παιδιού. Πρόκειται για τα χρόνια κατά τα οποία τα ερεθίσματα που θα πάρει ένα παιδί και οι πρώτες «εγγραφές» στο μυαλό του θα μείνουν στο ασυνείδητο και θα αποτελέσουν τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχθούν στην πορεία της ζωής του πολλές συμπεριφορές του.

Σύμφωνα με το «Γονείς, παιδί και διαδίκτυο» κατά τον πρώτο χρόνο ζωής του παιδιού τα ψηφιακά μέσα δεν είναι απαραίτητα, καθώς τα έντονα χρώματα και ο δυνατός τους ήχος είναι ερεθίσματα που ένα βρέφος δεν μπορεί ακόμα να διαχειριστεί. Σε λίγο μεγαλύτερη ηλικία η χρήση των ψηφιακών μέσων πρέπει να γίνεται με φειδώ. Το παιδί μπορεί να ελκύεται από τις φανταχτερές εικόνες της τηλεόρασης και του διαδικτύου, ωστόσο η υπερέκθεσή του σε αυτές δε θα λειτουργούσε ευεργετικά για το ίδιο, καθώς θα το υπερφόρτωνε αισθητηριακά. Στη φάση των 3 έως 7 ετών η χρήση των ψηφιακών μέσων και του ίντερνετ μπορεί να υπάρχει αρκεί να προϋποτίθεται η λήψη των κατάλληλων μέτρων για την ασφαλή χρήση και πλοήγηση αυτών.

Το διαδίκτυο παρά τις ευεργετικές του ιδιότητες και τις άπειρες δυνατότητες που προσφέρει στους χρήστες του, μπορεί να αποδειχθεί επιβλαβές και επικίνδυνο σε κάποιες περιπτώσεις, ειδικά για τα παιδιά. Ο κίνδυνος του εθισμού σε αυτό πάντα ελλοχεύει, καθώς και κάποιες άλλες παγίδες του, όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbulling) και η παιδική πορνογραφία. Συνεπώς, είναι σημαντικό από νωρίς να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα και η σωστή κατεύθυνση με στόχο την προστασία των παιδιών από του παραπάνω κινδύνους.

Οι συγγραφείς του βιβλίου:
Ο Μάνος Σφακιανάκης εργαζόταν στην Ελληνική Αστυνομία επί 34 έτη, εκ των οποίων τα 23 ασχολείτο αποκλειστικά με τη διερεύνηση των ηλεκτρονικών εγκλημάτων. Σπούδασε Ανάλυση και Προγραμματισμό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. Εκπαιδεύτηκε στο Λονδίνο στο έγκλημα που αφορά το πλαστικό χρήμα, και στο FBI σε θέματα σχετικά με την τρομοκρατία στο διαδίκτυο. Από το 1995, οπότε και ξεκίνησε μόνος, και στη συνέχεια από το 2004, που ιδρύθηκε Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προΐστατο και πλέον επόπτευε τη δράση της Υπηρεσίας. Κατά τη διάρκεια της πολυετούς σταδιοδρομίας του στην Ελληνική Αστυνομία, χειρίστηκε περισσότερες από 28.000 υποθέσεις που αφορούσαν το κυβερνοέγκλημα. Είναι καθηγητής στην Αστυνομική Ακαδημία, στις Σχολές Μετεκπαίδευσης Στελεχών της Ελληνικής Αστυνομίας και στην Εθνική Σχολή Δικαστών, καθώς και συγγραφέας βιβλίων. Έχει υπάρξει ομιλητής σε συνέδρια και διαλέξεις με θέμα το διαδίκτυο. Για το έργο του και την κοινωνική του προσφορά έχει τιμηθεί από τον Πρόεδρος τη Δημοκρατίας, την Ακαδημία Αθηνών, τη UNICEF, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το FBI, και διάφορους άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Βέρα Αθανασίου είναι Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια. Σπούδασε ψυχολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και αποφοίτησε με αριστείο από το Master in Psychotherapy Studies του Πανεπιστημίου του Κεντ (Αγγλία). Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Ελληνικής Εταιρείας Αναλυτικής Ομαδικής και Οικογενειακής Ψυχοθεραπείας. Σημαντικό μέρος της δουλειάς της έχει αφιερώσει στη συνεργασία της με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, μέσα από τη συμμετοχή της σε ημερίδες, τηλεδιασκέψεις και καμπάνιες ενημέρωσης σε πανελλαδικό επίπεδο. Διατηρεί τι προσωπικό της γραφείο, όπου ασχολείται με την ψυχοθεραπεία ατόμων, ζεύγους, οικογένειας και ομάδας, με τον συντονισμό σχολών γονέων καθώς και με τη διοργάνωση σεμιναρίων ψυχολογίας (www.psychtherapy-athanasiou.gr).