Σαν σήμερα | Ρόυ Ελντριτζ – Ενας πρωτοπόρος τρομπετίστας της Τζαζ

Με την ορχήστρα του Τζιν Κρούπα το 1941 στην ταινία «Ball of Fire»

Ο Ρόυ Ελντριτζ στη Βόρεια όχθη του Πίτσμπουργκ, στην Πενσυλβανία στις 30 Ιανουαρίου 1911. Ήταν Αμερικανός μουσικός, σημαντικός και πρωτοπόρος τρομπετίστας της τζαζ και ειδικότερα του σουίνγκ, επηρεάζοντας την επόμενη γενιά του μπίμποπ.

Ο Ελντριτζ άρχισε να παίζει πιάνο σε ηλικία πέντε ετών κι ένα χρόνο αργότερα τρομπέτα. Από το 1931 που μετακόμισε στη Νέα Υόρκη συμμετείχε σε διάφορες ορχήστρες, όπως αυτές του Ζακ Ουάίτ. Επηρεασμένος από το δυναμικό ήχο του Τζάμπο Σμιθ συνεργάστηκε επίσης με τον Ελμερ Σνόουντεν, από τον οποίο πήρε και το παρατσούκλι little Jazz, τους McCinney’s Cotton Pickers και το 1935 με τον Τέντι Χιλλ. Ηχογράφησε κάποια σόλο του με τον Τέντυ Χιλλ, έπαιξε με την Μπίλι Χόλιντεϊ και τη μεγάλη μπάντα του Φλέτσερ Χέντερσον και οι συνεργασίες αυτές τον έφεραν στο προσκήνιο ως έναν από τους ανερχόμενους τρομπετίστες της σκηνής της τζαζ.

Το 1937 εμφανίστηκε με το οκτέτο του (στο οποίο άλτο σαξόφωνο έπαιζε ο αδερφός του Joe) στο Three Deuces κλαμπ του Σικάγο και έκανε μία σειρά σημαντικών ηχογραφήσεων. Το 1939, με ένα πιο διευρυμένο γκρουπ εμφανίστηκε στο Arcadia Ballroom της Νέας Υόρκης. Μαζί με τον Λούις Αρμστρονγκ και τον Μπάννι Μπέρίγκαν ανήκε στους καλύτερους τρομπετίστες της εποχής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Την περίοδο 1941-42 εντάχθηκε στην μεγάλη ορχήστρα του Τζιν Κρούπα και μεταξύ 1944 και 1945 έπαιξε στην μεγάλη μπάντα του Αρτι Σω. Οι δυσκολίες βέβαια για ένα μαύρο σε μία λευκή μπάντα του προξένησαν πολλά προβλήματα και απογοητεύσεις λόγω του ρατσισμού. Παρόλα αυτά η μουσική του της περιόδου ήταν πάντα σε υψηλά επίπεδα. Πολλές ταινίες μικρού μήκους της δεκαετίας του ’40, κυρίως με την μπάντα του Τζιν Κρούπα είναι ντοκουμέντα της έντονης μουσικής του παρουσίας.

Για ένα μικρό διάστημα στην δεκαετία του ’40, ο Ελντριτζ δημιούργησε την δική του μεγάλη μπάντα και περιόδευσε με το Jazz at the Philharmonic. Οι αναζητήσεις του bebop και η εμφάνιση του Ντίζι Γκιλέσπι αποθάρρυναν τον Ελντριτζ, ο οποίος ξαφνικά αισθάνθηκε ότι το παίξιμο του ήταν παλιομοδίτικο. Η υποδοχή και ο ενθουσιασμός που συνάντησε περιοδεύοντας στην Γαλλία μεταξύ του 1950 και 1951 επανέφεραν την αυτοπεποίθηση του και συνέχισε να παίζει και να περιοδεύει ως μέλος του Jazz at the Philharmonic, ηχογραφώντας και αρκετά άλμπουμ για τον Norman Granz κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’50.

Στην δεκαετία του ’60 ο Ελντριτζ δεν ήταν το ίδιο ενεργητικός και η συμμετοχή του στην ορχήστρα του Κάουντ Μπέιζι με την Ελλα Φιτζέραλντ δεν προσέδωσε κάποια ώθηση στην καριέρα του. Στην δεκαετία του ’70 συνέχισε την συνεργασία του με τον Νόρμαν Γκρανζ και την εταιρεία Pablo, και παρόλο που η φλόγα των προηγούμενων δεκαετιών είχε ατονήσει, η αυθεντικότητα και η μοναδικότητα του ως μουσικού τον κρατούσαν στο μουσικό προσκήνιο. Το 1980 ένα σοβαρό εγκεφαλικό επεισόδιο τον ανάγκασε να αποσυρθεί. Πέθανε στο Valley Stream της Νέας Υόρκης στις 26 Φεβρουαρίου 1989.

Απόσπασμα από το Φεστιβάλ Τζαζ στις Κάννες το 1958. Μαζί με τον Ελντριζ οι Ντίζι ΓκιλέσπιΜπίλλ Κόλμαν και Τέντι Μπάκνερ. Μια διασκευή του «Just you, just me» σε μουσική Τζέσσι Γκριρ και στίχους Ρέιμοντ Κλάγκες. Τραγούδι από το μιούζικαλ «Marianne» του 1929.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ