Δείτε τις καινούργιες παραστάσεις του Θεάτρου του Νέου Κόσμου

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει τρεις καινούργιες παραστάσεις: «Η Κυρά της Θάλασσας», μια ελεύθερη μεταφορά του έργου του Χένρικ Ίψεν σε δραματουργική επεξεργασία- σκηνοθεσία των Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου, «Τριστάνος» του Τόμας Μαν σε διασκευή-σκηνοθεσία της Μαρίας Μαγκανάρη και «Υστερόγραφο» βασισμένο σε κείμενα του Θανάση Κλαδούχου και σκηνοθεσία Κατερίνας Μπαρδέκα.

«Η κυρά της θάλασσας»
Ελεύθερη μεταφορά του έργου του Χένρικ Ίψεν από την ομάδα Elephas tiliensis

Από την Παρασκευή 20 Απριλίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου

Ο μύθος της γοργόνας που θυσιάζει την ουρά της, για να ζήσει μαζί με τον άνθρωπο που αγαπάει, εμπνέει στον Νορβηγό συγγραφέα την Κυρά της θάλασσας. Ένα ζεστό, παλλόμενο παραμύθι μεταμορφώνεται σε αστικό δράμα, που δείχνει φανερά τις καταβολές του και υπενθυμίζει τη ζωτική μας ανάγκη να ακούμε και να αφηγούμαστε τις πιο παλιές των ιστοριών, γιατί αυτές συγκινούν και μας γιατρεύουν.

Η Ελίντα Βάνγκελ, κόρη φαροφύλακα, παιδί της ανοιχτής θάλασσας, ζει μια καταπιεσμένη ζωή με τον γιατρό σύζυγό της και τις δύο κόρες του, από προηγούμενό γάμο, σε έναν τόπο αποκλεισμένο και ασφυκτικό. Αισθάνεται φυλακισμένη και ονειρεύεται τη θάλασσα. Το καλοκαίρι κολυμπάει καθημερινά στη λίμνη. Μια μέρα χάνει τις αισθήσεις της μέσα στο νερό και ένας ξένος άντρας τη σώζει. Εκείνος εισβάλλει στον οικογενειακό κλοιό και ταράζει τις ισορροπίες.

Ο Ίψεν τοποθετεί δυο ασύνδετα μεταξύ τους συστήματα – ένα ερωτικό τρίο και το εκλογικευμένο και τακτοποιημένο σύμπαν της οικογένειας – και μας φέρνει αντιμέτωπους με τις ρωγμές του δυτικού τρόπου σκέψης και της ανάγκης μας να ερμηνεύουμε και να ταξινομούμε τα πάντα, ακόμη και να τα θεραπεύουμε.
Μια ευρωπαϊκή υστερία.

Ενταγμένοι όλοι σε ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο αναζητάμε τον προσωπικό μας χώρο, καθώς και έναν τόπο όπου μπορούμε να είμαστε ελεύθεροι. Δεν είμαστε όμως εκπαιδευμένοι για να είμαστε ελεύθεροι. Ελεύθεροι από εθνικότητες, ελεύθεροι από το φύλο μας, ελεύθεροι από τη χώρα μας, ελεύθεροι από την καταπίεση των ανθρώπων δίπλα μας. Ονειρευόμαστε κι εμείς τη θάλασσα σαν ένα μέρος όπου μπορούμε να νιώσουμε ελεύθεροι από ό,τι μας κρατάει αιχμαλώτους στην καθημερινή δυσκολία. Είναι η θάλασσα ανοιχτή; Έχουμε την παραλία στα πόδια μας αλλά φοβόμαστε να κολυμπήσουμε. Αντέχουμε να είμαστε ελεύθεροι;

Μια μαύρη κωμωδία για την προσωπική μας ευθύνη στην ελευθερία μας.

Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Σκηνικός χώρος – Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού
Ενορχήστρωση – Μουσική διδασκαλία: Mislav Režić
Φωνητική διδασκαλία: Γιώργος Πατεράκης
Επιμέλεια κίνησης: Μπέτυ Δραμισιώτη
Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Κλωτσοτήρας

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Βίκυ Κατσίκα, Άρης Μπαλής, Δημήτρης Αγαρτζίδης, Τατιάνα Άννα Πίττα, Μαρία Μοσχούρη

Το κείμενο βασίζεται στη μετάφραση της Μαργαρίτας Μέλμπεργκ, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΝεφέληΗ παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Κλείστε τα εισιτήρια σας εδώ.


«Τριστάνος» του Τόμας Μαν
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη

Από την Τετάρτη 2 Μαΐου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου

Αρχές Ιανουαρίου φθάνει για κούρα στο σανατόριο Άινφριτ η Γκαμπριέλε. Απ’ τη στιγμή που γέννησε, δέκα μήνες πριν, δεν κατάφερε να ξαναβρεί τις δυνάμεις της. Στο σανατόριο συναναστρέφεται τον εστέτ, ιδιόρρυθμο συγγραφέα, Ντέτλεβ Σπινέλ. Μια ιδιαίτερη σχέση δημιουργείται μεταξύ τους. Η κορύφωσή της, μέσω της μουσικής, αποβαίνει εν τέλει μοιραία…

Γραμμένο σαν αντίστιξη στην όπερα του Ρίχαρντ Βάγκνερ “Τριστάνος και Ιζόλδη”, ο Τριστάνος του Τόμας Μαν (εκδ.1903), είναι ένα sui generis έργο- ένα “μπουρλέσκο” κατά τον ίδιο τον συγγραφέα. Φαινομενικά το έργο αφηγείται ένα δράμα, η λεπτή ειρωνία που το διατρέχει όμως, μας κάνει όχι μόνο να συμπάσχουμε, αλλά και να γελάμε με τα πρόσωπα, τις σχέσεις και τα πάθη τους. Ο έρωτας, ο θάνατος, η μουσική, η μητρότητα παρουσιάζονται ως δυνάμεις που μπορούν ν’ ανυψώσουν αλλά και να συντρίψουν τους διφορούμενους ήρωές του.

Στον πυρήνα του Τριστάνου βρίσκονται θεμελιώδη ερωτήματα για το ρόλο του καλλιτέχνη, τη σχέση ηθικής- αισθητικής, τη μάχη μεταξύ τέχνης και πραγματικότητας. Η διαπραγμάτευση των παραπάνω δεν γίνεται μόνο μέσω του περιεχομένου του έργου, αλλά και μέσω της μορφής του. Ο Τριστάνος γίνεται έτσι το πεδίο εφαρμογής μιας τολμηρής υπόθεσης: τι σημαίνει για την αφήγηση η χρήση της τεχνικής του λαϊτμοτίφ -τεχνική που χρησιμοποιεί ο Βάγκνερ στη μουσική του σύνθεση; Ακόμα, πώς η ίδια η δυναμική της ιστορίας επηρεάζει τη μορφή της;

Για να προσεγγίσουμε το αμφίθυμο, ποιητικό σύμπαν του Τόμας Μαν, επιλέξαμε να καθοδηγηθούμε απ’ την αισθητική και την νομοτέλεια της ονειρικής εμπειρίας, αυτής της “βασιλικής οδού για το ασυνείδητο”. Προσπαθήσαμε να δούμε το Σανατόριο και τους τρόφιμούς του όπως ίσως θα απεικονίζονταν μέσα σ’ ένα όνειρο, όπου τίποτα δεν είναι μονοσήμαντο, το καλό και το κακό μπερδεύονται, και όπου ένας Τόπος Πόνου μπορεί την ίδια στιγμή να είναι και ένας Τόπος Θαυμάτων.

Μετάφραση: Κυριάκος Κεντρωτής
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Σκηνικά: Διδώ Γκόγκου, Ελένη Κανακίδου, Σόνια Σαμαρτζίδου
Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμών: Μαρία Γοζαδίνου
Μουσικός σύμβουλος: Χαράλαμπος Γωγιός
Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδριάνα Χαλκίδη
Βοηθός παραγωγής: Μαργαρίτα Γοζαδίνου

Παραγωγή: προτσές

Παίζουν οι  ηθοποιοί: Σύρμω Κεκέ, Κώστας Κορωναίος, Γιώργος Κριθάρας, Μαρία Μαγκανάρη και Βασιλική Σκευοφύλαξ

Ο “Τριστάνος” του Τόμας Μαν κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ύψιλον. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Κλείστε τα εισιτήρια σας εδώ.


«Υστερόγραφο», παράσταση βασισμένη σε αληθινή επιστολή
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μπερδέκα

Υ.Γ Έχω κάνει πολλά λάθη, πολλά είναι που δεν τα ήξερα, και άλλα μου ξέφευγαν.
Η ομάδα MeWe παρουσιάζει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το Υστερόγραφο, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα από τη Δευτέρα 14 Μαΐου. Πρόκειται για μια παράσταση εμπνευσμένη από μια δεκασέλιδη προσωπική επιστολή που εκκινείται από την εικοσάχρονη επαγγελματική και φιλική σχέση δύο ανδρών από το 1960 έως το 1980 και με στόχο του συγγραφέα να κάνει γνωστό στα παιδιά και τα εγγόνια του φίλου του ότι ήταν «εξέχων άνθρωπος, Άνθρωπος με Άλφα κεφαλαίο».

Πώς μια επιστολή μπορεί να αλλάξει όσα πίστευες για τον παππού σου; Πώς μια επιστολή μπορεί να σε αλλάξει; Πώς η ζωή μας το 2018 δανείζεται στοιχεία από το 1950; Τελειώνουν ποτέ οι φιλίες;

Στο ποδηλατάδικο που είχαν στα Λιόσια, ο Σταύρος Κομίνης αφηγείται στον Θανάση Κλαδούχο, πολλά σημαντικά και ασήμαντα περιστατικά της ζωής του, για την αγάπη και την έφεσή του στα μαθηματικά τα οποία τελικά δεν σπούδασε, για την κατοχή, τον πόλεμο και την συμμετοχή του στο ΕΑΜ, για το κυνήγι που υπέστη λόγω των αριστερών φρονημάτων του, αλλά και για την εξορία του στην Ικαρία.

Οι τέσσερις ηθοποιοί της παράστασης ανακαλύπτουν έναν άνθρωπο, μιλούν γι΄αυτόν, συνθέτουν την προσωπικότητά του επί σκηνής και ζωντανεύουν τα πρόσωπα που συνάντησε και τις ατμόσφαιρες των εποχών που διένυσε. Από το δημοτικό σχολείο στην προπολεμική Ελλάδα μέχρι την Αντίσταση, την παράδοση των όπλων στην Βάρκιζα, τη μάχη του Μελιγαλά και τη Μετεμφυλιακή Ελλάδα.

Το Υστερόγραφο είναι μια παράσταση που:
εντυπωσιάζεται από το γεγονός ότι ένας άνθρωπος αφιέρωσε χρόνο να γράψει σε μια παλιά γραφομηχανή για έναν άλλον άνθρωπο
απορεί πόσα μπορεί να μην ξέρουμε για τον άνθρωπο που μας γέννησε
προσπαθεί να μιλήσει για έναν άνθρωπο
προσπαθεί να μιλήσει
Προσπαθεί.

To Υστερόγραφο είναι μια παράσταση που μιλάει:
για ασήμαντα περιστατικά
για σημαντικά περιστατικά
για ένα χαρτοπαίχτη
για το θεώρημα του Θαλή
για έναν χαρτοκλέφτη
για ένα κόκκινο ποδήλατο
για την Πηγάδα του Μελιγαλά
για έναν καλό ταγματασφαλίτη
για έναν φίλο
για έναν θάνατο
για βρισιές
για γέλια
για έναν παπά
για την Ικαρία
για πραγματικούς ηθοποιούς στην Ικαρία στον εμφύλιο

Το Υστερόγραφο είναι μια παράσταση.

Σύνθεση κειμένων – Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μπερδέκα
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Σχεδιασµός φωτισµών: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική: Δημήτρης Παπαλάμπρου
Κοστούμια: Χάρης Σουλιώτης
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Οργάνωση Παραγωγής: Πάνος Σβολάκης

Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη, Αθηνά Μπερδέκα, Τάκης Σακελλαρίου και Στράτος Σωπύλης.

Το κείμενο της επιστολής στην οποία βασίστηκε η τελική σύνθεση των κειμένων είναι του Θανάση Κλαδούχου. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Σύντομα θα δοθούν ημερομηνίες.