Ο μύθος της γοργόνας που θυσιάζει την ουρά της, για να ζήσει μαζί με τον άνθρωπο που αγαπάει, εμπνέει στον Νορβηγό συγγραφέα την Κυρά της θάλασσας. Ένα ζεστό, παλλόμενο παραμύθι μεταμορφώνεται σε αστικό δράμα, που δείχνει φανερά τις καταβολές του και υπενθυμίζει τη ζωτική μας ανάγκη να ακούμε και να αφηγούμαστε τις πιο παλιές των ιστοριών, γιατί αυτές συγκινούν και μας γιατρεύουν.
Η Ελίντα Βάνγκελ, κόρη φαροφύλακα, παιδί της ανοιχτής θάλασσας, ζει μια καταπιεσμένη ζωή με τον γιατρό σύζυγό της και τις δύο κόρες του, από προηγούμενό γάμο, σε έναν τόπο αποκλεισμένο και ασφυκτικό. Αισθάνεται φυλακισμένη και ονειρεύεται τη θάλασσα. Το καλοκαίρι κολυμπάει καθημερινά στη λίμνη. Μια μέρα χάνει τις αισθήσεις της μέσα στο νερό και ένας ξένος άντρας τη σώζει. Εκείνος εισβάλλει στον οικογενειακό κλοιό και ταράζει τις ισορροπίες.
Ο Ίψεν τοποθετεί δυο ασύνδετα μεταξύ τους συστήματα – ένα ερωτικό τρίο και το εκλογικευμένο και τακτοποιημένο σύμπαν της οικογένειας – και μας φέρνει αντιμέτωπους με τις ρωγμές του δυτικού τρόπου σκέψης και της ανάγκης μας να ερμηνεύουμε και να ταξινομούμε τα πάντα, ακόμη και να τα θεραπεύουμε.
Μια ευρωπαϊκή υστερία.
Ενταγμένοι όλοι σε ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο αναζητάμε τον προσωπικό μας χώρο, καθώς και έναν τόπο όπου μπορούμε να είμαστε ελεύθεροι. Δεν είμαστε όμως εκπαιδευμένοι για να είμαστε ελεύθεροι. Ελεύθεροι από εθνικότητες, ελεύθεροι από το φύλο μας, ελεύθεροι από τη χώρα μας, ελεύθεροι από την καταπίεση των ανθρώπων δίπλα μας. Ονειρευόμαστε κι εμείς τη θάλασσα σαν ένα μέρος όπου μπορούμε να νιώσουμε ελεύθεροι από ό,τι μας κρατάει αιχμαλώτους στην καθημερινή δυσκολία. Είναι η θάλασσα ανοιχτή; Έχουμε την παραλία στα πόδια μας αλλά φοβόμαστε να κολυμπήσουμε. Αντέχουμε να είμαστε ελεύθεροι;
Μια μαύρη κωμωδία για την προσωπική μας ευθύνη στην ελευθερία μας.
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Σκηνικός χώρος – Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού
Ενορχήστρωση – Μουσική διδασκαλία: Mislav Režić
Φωνητική διδασκαλία: Γιώργος Πατεράκης
Επιμέλεια κίνησης: Μπέτυ Δραμισιώτη
Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βίκυ Κατσίκα, Άρης Μπαλής, Δημήτρης Αγαρτζίδης, Τατιάνα Άννα Πίττα, Μαρία Μοσχούρη
Το κείμενο βασίζεται στη μετάφραση της Μαργαρίτας Μέλμπεργκ, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Μετάφραση: Κυριάκος Κεντρωτής
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Σκηνικά: Διδώ Γκόγκου, Ελένη Κανακίδου, Σόνια Σαμαρτζίδου
Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμών: Μαρία Γοζαδίνου
Μουσικός σύμβουλος: Χαράλαμπος Γωγιός
Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδριάνα Χαλκίδη
Βοηθός παραγωγής: Μαργαρίτα Γοζαδίνου
Παραγωγή: προτσές
Παίζουν οι ηθοποιοί: Σύρμω Κεκέ, Κώστας Κορωναίος, Γιώργος Κριθάρας, Μαρία Μαγκανάρη και Βασιλική Σκευοφύλαξ
Ο “Τριστάνος” του Τόμας Μαν κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ύψιλον. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
«Υστερόγραφο», παράσταση βασισμένη σε αληθινή επιστολή
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μπερδέκα
Υ.Γ Έχω κάνει πολλά λάθη, πολλά είναι που δεν τα ήξερα, και άλλα μου ξέφευγαν.
Η ομάδα MeWe παρουσιάζει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το Υστερόγραφο, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα από τη Δευτέρα 14 Μαΐου. Πρόκειται για μια παράσταση εμπνευσμένη από μια δεκασέλιδη προσωπική επιστολή που εκκινείται από την εικοσάχρονη επαγγελματική και φιλική σχέση δύο ανδρών από το 1960 έως το 1980 και με στόχο του συγγραφέα να κάνει γνωστό στα παιδιά και τα εγγόνια του φίλου του ότι ήταν «εξέχων άνθρωπος, Άνθρωπος με Άλφα κεφαλαίο».
Πώς μια επιστολή μπορεί να αλλάξει όσα πίστευες για τον παππού σου; Πώς μια επιστολή μπορεί να σε αλλάξει; Πώς η ζωή μας το 2018 δανείζεται στοιχεία από το 1950; Τελειώνουν ποτέ οι φιλίες;
Στο ποδηλατάδικο που είχαν στα Λιόσια, ο Σταύρος Κομίνης αφηγείται στον Θανάση Κλαδούχο, πολλά σημαντικά και ασήμαντα περιστατικά της ζωής του, για την αγάπη και την έφεσή του στα μαθηματικά τα οποία τελικά δεν σπούδασε, για την κατοχή, τον πόλεμο και την συμμετοχή του στο ΕΑΜ, για το κυνήγι που υπέστη λόγω των αριστερών φρονημάτων του, αλλά και για την εξορία του στην Ικαρία.
Οι τέσσερις ηθοποιοί της παράστασης ανακαλύπτουν έναν άνθρωπο, μιλούν γι΄αυτόν, συνθέτουν την προσωπικότητά του επί σκηνής και ζωντανεύουν τα πρόσωπα που συνάντησε και τις ατμόσφαιρες των εποχών που διένυσε. Από το δημοτικό σχολείο στην προπολεμική Ελλάδα μέχρι την Αντίσταση, την παράδοση των όπλων στην Βάρκιζα, τη μάχη του Μελιγαλά και τη Μετεμφυλιακή Ελλάδα.
Το Υστερόγραφο είναι μια παράσταση που:
εντυπωσιάζεται από το γεγονός ότι ένας άνθρωπος αφιέρωσε χρόνο να γράψει σε μια παλιά γραφομηχανή για έναν άλλον άνθρωπο
απορεί πόσα μπορεί να μην ξέρουμε για τον άνθρωπο που μας γέννησε
προσπαθεί να μιλήσει για έναν άνθρωπο
προσπαθεί να μιλήσει
Προσπαθεί.
To Υστερόγραφο είναι μια παράσταση που μιλάει:
για ασήμαντα περιστατικά
για σημαντικά περιστατικά
για ένα χαρτοπαίχτη
για το θεώρημα του Θαλή
για έναν χαρτοκλέφτη
για ένα κόκκινο ποδήλατο
για την Πηγάδα του Μελιγαλά
για έναν καλό ταγματασφαλίτη
για έναν φίλο
για έναν θάνατο
για βρισιές
για γέλια
για έναν παπά
για την Ικαρία
για πραγματικούς ηθοποιούς στην Ικαρία στον εμφύλιο
Το Υστερόγραφο είναι μια παράσταση.
Σύνθεση κειμένων – Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μπερδέκα
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Σχεδιασµός φωτισµών: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική: Δημήτρης Παπαλάμπρου
Κοστούμια: Χάρης Σουλιώτης
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Οργάνωση Παραγωγής: Πάνος Σβολάκης
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη, Αθηνά Μπερδέκα, Τάκης Σακελλαρίου και Στράτος Σωπύλης.
Το κείμενο της επιστολής στην οποία βασίστηκε η τελική σύνθεση των κειμένων είναι του Θανάση Κλαδούχου. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Σύντομα θα δοθούν ημερομηνίες.