Η Σοφία Σασλή, ο Λόρκα και η Ομάδα Τέχνης Oberon, της Εύας Κουκή

Συνέντευξη στην Εύα Κουκή
Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου

Η Σοφία Σασλή πρωταγωνιστεί στη θεατρική παράσταση που ανεβάζει η Ομάδα Τέχνης Oberon, «Περλιμπλίν και Μπελίσα», το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Το έργο Περλιμπλίν και Μπελίσα (Amor de Don Perlimplin con Belisa en su jardin) γράφτηκε το 1928 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1933, τρία χρόνια πριν τη δολοφονία του Λόρκα. Παρακάτω, η ηθοποιός μοιράζεται μαζί μας κάποια πράγματα για την παράσταση.

Ποια ήταν η αφορμή σας, ως Ομάδα Τέχνης Oberon, να ανεβάσετε αυτό το έργο του Λόρκα; Ο Λόρκα είναι ένας αγαπημένος συγγραφέας. Μάλιστα, το συγκεκριμένο έργο είναι από τα πιο τρυφερά του σε λογο, δομή, εξέλιξη. Υπήρχε από καιρό η επιθυμία της ομάδας να το ανεβάσει.

Περιγράψτε μας τους δύο βασικούς χαρακτήρες του έργου, τον Περλιμπλίν και την Μπελίσα. Ο Περλιμπλίν είναι ένας μοναχικός μεσήλικας, ανέραστος, όχι πολύ κοινωνικός. Δεν έχει άλλη ασχολία πέρα από τα βιβλία του. Ζει με την υπηρέτριά του, τη Μαρκόλφα, χωρίς κάποια ιδιαίτερη ένταση στη ζωή του. Όλα είναι καλά και ήσυχα. Κάπως φλατ, θα λέγαμε. Από την άλλη, η Μπελίσα είναι το ακριβώς αντίθετο. Πνεύμα ελεύθερο, σφύζει από ζωή, νιότη, ομορφιά. Είναι ένα μπουμπούκι, ένας μίσχος που σιγά σιγά ανθίζει με κάθε τρόπο. Το αίμα της βράζει, είναι πόλος έλξης των γύρω αντρών, τους μαγνητίζει με την ομορφιά και τη φωνή της κι όλο αυτό το παιχνίδι που γίνεται την αναζωογονεί. Κι έρχεται η στιγμή που το «ψυχρό» με το «θερμό» συναντιούνται και γεννιέται κάτι ανέπλιστα μοναδικό.

Ο χαρακτήρας της Μπελίσα, την οποία υποδύεστε, αλλάζει και εξελίσσεται κλιμακωτά κατά τη διάρκεια του έργου. Καταφέρνει η Μπελίσα να αγαπήσει πραγματικά; Το ξεχωριστό αυτού του ρόλου είναι, όπως είπατε, η κλιμακωτή εξέλιξη και πορεία που έχει το έργο και μάλιστα η αλλαγή έρχεται πολύ απρόσμενα και ξαφνικά. Η Μπελίσα, λοιπόν, καταφέρνει μέσα από τη βαθειά, αγαστή, ανιδιοτελή αγάπη του Περλιμπλίν να μάθει πώς είναι να αγαπάς, να ερωτεύεσαι με όλη σου την υπόσταση. Είναι πολύ οδυνηρός ο τρόπος μέσα από τον οποίο το μαθαίνει, αλλά ταυτόχρονα όλο αυτό που φέρει αυτός ο έρωτας, καταφέρνει να την αλλάξει , από κοπέλα γίνεται ώριμη γυναίκα. Η Μπελίσα, λοιπόν, όχι απλά κατορθώνει να αγαπήσει, αλλά από αυτό το σημείο και μετά μεταμορφώνεται σε έναν τελείως διαφορετικό άνθρωπο. Έχει μια ζεστή ψυχή πια.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο τέλος του έργου –παρά το γεγονός ότι αυτό κλείνει δραματικά– και οι δύο βασικοί χαρακτήρες μοιάζει να βγαίνουν περισσότερο ολοκληρωμένοι. Πιστεύετε ότι συντελείται κάποιου είδους κάθαρση; Ναι, σίγουρα. Αυτό είναι, θα λέγαμε, ίσως κι ένα σημείο που μπορούμε να βρούμε κοινά στα έργα του Λόρκα με αυτά της αρχαίας τραγωδίας. Οι χαρακτήρες περνούν μέσα από μια διαδικασία, μια εσωτερική πάλη για να φτάσουν στην όποια λύτρωση στο τέλος. Άλλωστε, μόνο αν σου συμβεί κάτι πραγματικά τραγικό μετατοπίζεσαι κι αλλάζεις.

Ο Λόρκα είναι ένας ιδιαίτερα αγαπητός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας στην Ελλάδα. Είχε την τύχη πολλά κείμενά του να μεταφραστούν από τον Νίκο Γκάτσο και να ενδυθούν μουσικά με κομμάτια-ορόσημα του Μάνου Χατζιδάκι. Κατά πόσο αποτελεί πρόκληση για ένα ηθοποιό να ασχοληθεί με το έργο του; Πολύ ωραία ερώτηση! Να σας πω, αυτό το έργο το είχα διαβάσει πριν χρόνια με αφορμή το κομμάτι «Πέρα στο θολό ποτάμι». Ήταν τόσο έντονο αυτό που μου προξενούσε το κομμάτι που με παρακίνησε να διαβάσω το θεατρικό. Η αλήθεια είναι ότι η μουσική μαζί με την απερίγραπτη φωνή της Νταντωνάκη δημιουργούν από μόνα τους εικόνες. Ο Νίκος Γκάτσος έχει κάνει φανταστική μελέτη πάνω στο έργο του Λόρκα. Έχει φοβερή ευαισθησία και λυρισμό η προσέγγισή του. Είναι ποιητής! Για το Μάνο Χατζιδάκι τι να πούμε… Ο βαθμός της πρόκλησης, λοιπόν, της χαράς και του θαυμασμού είναι τεράστιος, έχοντας τόσα ερεθίσματα. Οι χαρακτήρες του Λόρκα είναι από μόνοι τους πολύ μεγάλη πρόκληση για έναν ηθοποιό, γιατί έχουν πολλή δουλειά, αναζήτηση, μελέτη και απίστευτα μεγάλο ενδιαφέρον από άποψη ψυχοσύνθεσης. Στο έργο μας, «Περλιμπλίν και Μπελίσα», έχω μια παραπάνω χαρά που τραγουδάω τα κομμάτια που με έκαναν να αγαπήσω το έργο πριν χρόνια. Να πούμε βέβαια ότι έχει γραφεί πρωτότυπη μουσική για την παράστασή μας από τον Μιχάλη Γούτη.

Λόρκα είναι ένας κατεξοχήν λυρικός συγγραφέας. Έχει λεχθεί γι’ αυτόν πως το έργο του «είναι το Ποίημα που γίνεται Θέατρο». Συμφωνείτε με αυτό; Συμφωνώ απόλυτα, ναι. Η γραφή του είναι σχεδόν σαν παρτιτούρα που αν κουρδιστεί σωστά μπορείς να ακούσεις τους ήχους της. Κι αυτό δεν έχει να κάνει απλά με το λόγο του, αλλά κυρίως με το περιεχόμενο.

Εν τέλει, τι σημαίνει για σας Θέατρο; Είναι μια Τέχνη που έχει κοινωνικό χαρακτήρα; Για μένα το Θέατρο είναι ένα ψέμμα που φωτίζεται από την αλήθεια του ηθοποιού και γίνεται πραγματικότητα. Με πολύ λεπτές γραμμές. Ναι, το θέατρο είναι μια Τέχνη που έχει κοινωνικό χαρακτήρα. Στόχος του θεάτρου είναι να φτάσει ένα μήνυμα λίγο παραπέρα από τη σκηνή. Τα μάτια ψάχνουν μάτια για να επικοινωνήσουν μια ιστορία. Κάποιες φορές, μάλιστα, καταφέρνει να προβληματίσει ένα ποσοστό θεατών. Αυτό είναι ευχής έργον, κατευθείαν από ατομικό γίνεται συλλογικό, που είναι και το ζητούμενο.

Τι οδήγησε εσάς σε αυτή την Τέχνη; Θυμάμαι στην έκτη δημοτικού είχα πάει να δω μια παράσταση για πρώτη φορά από καθαρή επιλογή και μόλις ξεκινούσε το έργο είχαν ένα διάφανο πανί μπροστά, που ανέβαινε πάνω σταδιακά και φαινόταν από πίσω το σκηνικό και οι ηθοποιοί. Εκείνη τη στιγμή μου παρουσιάστηκε ένας άλλος κόσμος. Μου φάνηκε μαγικό που κάτι τόσο κοντά μου σε πραγματική απόσταση μπορούσε να με μεταφέρει κάπου τόσο μακριά. Τότε σκέφτηκα ότι αυτό θέλω να κάνω κι εγώ! Με πολύ παιδικό τρόπο ίσως, αλλά ταυτόχρονα με πολλή αλήθεια. Κι αν μου επιτρέπετε να πω κάτι τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό για μένα. Στάθηκα πολύ τυχερή σε ένα βασικό κομμάτι, αυτό της φοίτησης αυτής της Τέχνης ως προς δύο άξονες. Ο ένας είναι τα άτομα με το οποία φοιτήσαμε μαζί και μάθαμε ο ένας από τον άλλον βασικές αξίες και ο άλλος είναι οι δάσκαλοι που είχα την τύχη να έχω. Γιατί έχει μεγάλη σημασία να έχεις το κατάλληλο έδαφος για να αγαπήσεις αυτή την Τέχνη από μέσα και να πεις ότι, ναι, τελικά ό,τι με οδήγησε εδώ καλώς με οδήγησε και να μην απογοητευτείς.


 Η παράσταση Περλιμπλίν και Μπελίσα θα παίζεται στο Θέατρο Τ μέχρι την Κυριακή 1 Απριλίου (Ημέρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21:30).