Συνέντευξη στην Εύα Φίλιου (filiou75@gmail.com)
Ο Κωνσταντίνος Αλσινός απαντά στις ερωτήσεις της Εύας Φίλιου για τη λογοτεχνία, την ποίηση και το τελευταίο του βιβλίο «Ο καθρέφτης του τρελλού» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αγγελάκη.
Σπουδάσατε θέατρο, έχετε συμμετάσχει σε παραστάσεις και τηλεοπτικές παραγωγές κι επίσης αρθρογραφείτε σε ηλεκτρονικά περιοδικά. Ποιος ήταν ο λόγος που σας ώθησε στην ενασχόληση με τη συγγραφή; Γράφω πολύ καιρό τώρα, απλώς τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι πιο ενεργά. Κάποια ενδογενής ανάγκη με ώθησε στο να ξεκινήσω δειλά ‒στην αρχή‒ να «σκαρώνω» στιχάκια, κι έπειτα, με τον καιρό, μυθιστορήματα. Φαντάζομαι, ως καταφυγή περισσότερο∙ κάθε απόπειρα τέχνης εξάλλου, είναι μια κραυγή βοήθειας. Ίσως πάλι, γιατί φαντάζει να είναι η τέχνη με τον πιο προσωπικό χαρακτήρα, μιας και το πώς τελικά θα εκφραστείς έχει να κάνει μόνο μ’ εσένα και το στυλό σου. Στέκεις απλώς και παρατηρείς τον κόσμο, τα υπόλοιπα έρχονται μόνα τους.
Το πρώτο σας μυθιστόρημα που κυκλοφόρησε σχετικά πρόσφατα με τίτλο «Στον καθρέφτη του τρελλού» έχει φιλοσοφικές προεκτάσεις και θίγει πολλές αλήθειες, θέματα που αφορούν τον έρωτα, την αγάπη, τη ζωή, το θάνατο, τα λάθη της ιστορίας, αλλά και γενικότερα την ανθρώπινη φύση. Τι σας ενέπνευσε να γράψετε αυτό το βιβλίο και ποιο είναι το βαθύτερο νόημά του; Γενικά, στην αρχή δεν περίμενα καν να πάρει τόση έκταση ή το τι ακριβώς θ’ ακολουθούσε αργότερα. Πολλές σκέψεις που με απασχολούσαν καιρό, μάλλον βρήκαν απλώς την ώρα και τον χώρο να καταγραφούν, έστω και δια στόματος των κεντρικών ηρώων, που είναι ο Χρόνος, ο Διάβολος και ο Θεός, οι οποίοι μονοπωλούν διαδοχικά το νέο (τον όποιο νέο των καιρών μας) προσπαθώντας να τον πείσουν ο καθένας για κάτι . Τι θα έλεγαν όλοι αυτοί αν μας έβλεπαν σήμερα; Ποια λάθη θα εντόπιζαν και ποια δικά τους θα παραδέχονταν; Σαφέστατα η ανθρωπότητα στο σύνολο της βρίσκεται εν πλήρει συγχύσει, ποτέ ξανά δεν είχαμε τόση γνώση, πληροφορία και δυνατότητες αλλά και ποτέ άλλοτε δεν είχαμε παραπλανηθεί όσο σήμερα. Ίσως αυτό χρειάζεται: έχοντας όλα αυτά, να ξεκινήσουμε μια αξιολόγηση των πάντων, προκειμένου να ξαναβρούμε το κέντρο μας, γιατί, καλή όλη αυτή η «βαβούρα» και το lifestyle και οι ηλεκτρονικές περσόνες του σήμερα, αλλά κατά βάθος, τί; Δεν ξέρω αν το συγκεκριμένο βιβλίο έχει κάποιο βαθύτερο νόημα, πέρα απ’ το να πείσει κάποιον να κάνει μία παύση (πιθανόν, μπροστά σ’ έναν καθρέφτη) και ν΄ αναλογιστεί, να επαναπροσδιορίσει για αρχή, το πως βλέπει τον εαυτό του, έπειτα τους γύρω του, και κατ’ επέκταση, φυσικά, τον κόσμο.
«Όλα ξεκινούν μπροστά σε έναν καθρέφτη, κάτω από το ηλιοβασίλεμα». Ποιος είναι τελικά ο ρόλος του καθρέφτη στο βιβλίο; Αντικατοπτρίζει τις πτυχές της ανθρώπινης προσωπικότητας; Στο πρώτη μου ποιητική συλλογή, υπάρχει ο στίχος: «κάθε ματιά μας στον καθρέφτη, είναι μια μάχη που ποτέ της δεν κερδίζεται». Δεν είναι καθόλου τυχαίος ο ρόλος των καθρεφτών και στην ποίηση αλλά και στις εκάστοτε θρησκευτικές (ή δεισιδαιμονικές) αντιλήψεις των ανθρώπων στο διάβα του χρόνου. Είναι μια αναμέτρηση με τον εαυτό μας, που αλλάζει ‒εν μέρει‒ κάθε στιγμή που περνά. Στο βιβλίο αυτό, ο καθρέφτης είναι η αφετηρία και το τέρμα, από αυτόν ξεκινά η φανταστική βόλτα στο απίθανο και σ’ αυτόν καταλήγει, αφήνοντας μας εντέλει αβέβαιους για το τι πραγματικά έγινε.
Σε ποιους αναγνώστες απευθύνεται το συγκεκριμένο μυθιστόρημα; Tι ελπίζετε να αποκομίσει κάποιος διαβάζοντας το βιβλίο σας; Δεν νομίζω ότι απευθύνεται σε συγκεκριμένο τύπο αναγνώστη, είναι ένα βιβλίο που θα μπορούσε να διαβάσει ο καθένας. Σίγουρα όμως όχι, κάποιος που απλώς θέλει να περάσει ευχάριστα την ώρα του∙ είναι ένα κείμενο που νομίζω απαιτεί και την προσοχή, αλλά και τη συνεχή αξιολόγηση των σκέψεων που ξεδιπλώνονται. Πιστεύω ‒ευελπιστώ μάλλον‒ αυτό που θα αναπτυχθεί σε όποιον το διαβάσει, θα είναι η κριτική του διάθεση καθώς και η τάση να εξετάζει τα όσα ακούει και βλέπει να γίνονται γύρω του σήμερα, που δυστυχώς, είναι πολλά…
Ποια βιβλία βρίσκονται τις ελεύθερες ώρες δίπλα σας, αυτήν την περίοδο; Είμαι πολύ τυχερός πλέον, μιας και υπάρχει ελληνική δανειστική βιβλιοθήκη στο Λονδίνο, όπου βρίσκω καταπληκτικά βιβλία, παλαιότερων και νέων εκδόσεων. Έτσι, μπορώ να τα συνδυάζω. Διαβάζω όσο μπορώ ποίηση (Κ. Δημουλά τελευταία, αλλά και Έλιοτ και Μπόρχερτ) όπως και μυθιστορήματα, που με βοηθούν να δω που βρίσκεται η μυθιστοριογραφία σήμερα (πχ Σαραμάγκου κα). Ενίοτε, κάνω διάλειμμα διαλέγοντας φιλοσοφία, με προτίμηση στους κλασικούς.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ