Συνέντευξη στον Θοδωρή Μπόνη (thodoris.bonis@gmail.com)
Ο Ανδρέας Ζερδεβάς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1982. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο σπούδασε υποκριτική τέχνη στην Αθήνα, στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης της Μαίρης Βογιατζή Τράγκα. Εργάζεται στο θέατρο. Η πρώτη του ποιητική συλλογή, Κοσμοκάρτα στιγμή, εκδόθηκε το 2013. Η δεύτερη ποιητική συλλογή του, Χαραγματιές, εκδόθηκε το 2015 από τις εκδόσεις Κέδρος, όπως και η τρίτη Αυτουργοί του γαλάζιου, το 2018.
Στην ποιητική σας συλλογή καταλαμβάνει εξέχουσα θέση η θάλασσα. Ποια είναι η σχέση σας με το θαλασσινό στοιχείο; Η θάλασσα! Η θάλασσα, δεν θα μπορούσε παρά να είναι πηγή έμπνευσης για κάθε δημιουργό σε οποιονδήποτε τομέα της τέχνης. Είναι από μόνη της, έτσι κι αλλιώς, η υπέρτατη τέχνη. Κατέχει το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου, τόσο σε φυσικό, όσο και σε μεταφυσικό (τουλάχιστον για μένα) επίπεδο. Η παρασύρουσα διάθεσή της και η έκταση του ρεαλισμού που προσφέρει με τις ποικιλίες των αποχρώσεων, την ατέρμονη κίνηση, το άγνωστο βάθος, που φοβίζει και εξεγείρει συνάμα τις αισθήσεις, την κάνουν τόσο μα τόσο μοναδική μέσα μου. Στην ποιητική μου συλλογή, λοιπόν, τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η θάλασσα. Τον μελετάει πότε χαμηλόφωνα και πότε βροντόφωνα, τον προετοιμάζει κυματιστά, και ελπίζει ότι όπως έδωσε σε μένα τον καλύτερο της εαυτό στην πρεμιέρα των λέξεων, που πότε έσωσε και πότε έπνιξε μέσα μου, (καθ’ όλη την διάρκεια της συγγραφικής διαδικασίας της ποιητικής αυτής συλλογής) έτσι απλόχερα ελπίζει να δώσει και να δίνει σε όλους τους αναγνώστες κάθε φορά την καλύτερή της παράσταση.
Θα συμφωνούσατε ότι η επαφή με τη φύση συντελεί στο να γνωρίσει το άτομο τον εαυτό του; Νομίζω ότι η μόνη σανίδα σωτηρίας του ανθρώπου, ειδικά στις μέρες μας, είναι η φύση. Έξαλλου, πώς μπορούμε να αποσπαστούμε από κάτι στο οποίο ολοκληρωτικά ανήκουμε; Η φύση είναι η βάση μας, η γείωσή μας με την ύλη και η προσομοίωση με κάθε άυλο στοιχείο που αποτελεί απόρροιά της. Η φύση είναι η αρχή καθώς και η κατάληξή μας. Δεν θα μπορούσαμε επομένως (σε τούτο το μεσοδιάστημα που καλείται ζωή), όπως αναφέρει ο Καζαντζάκης, να την αγνοήσουμε και να μην είμαστε άρρηκτα συνδεδεμένοι μαζί της, κουβαλώντας την στην προσωρινή πορεία μας, όπως μας κουβαλάει και αυτή στην δική της.
Ποια θεωρείτε ότι είναι η σχέση μεταξύ της θάλασσας και του ονείρου; Η θάλασσα είναι όνειρο και το όνειρο θάλασσα! Συγκεχυμένες λέξεις που βρίσκονται σε πλήρη σύγχυση και οι δυο, η καθεμιά από τη δική της σκοπιά. Κι όμως, τόσο άρτια συνδεδεμένες μεταξύ τους. Συνάρτηση η μία της άλλης ερμηνεύουν και ερμηνεύονται. Όπως τα βαθιά επιστρώματα της θάλασσας έρχονται κάποτε στην επιφάνεια, έτσι και τα βαθιά επιστρώματα του ονείρου έρχονται κάποτε στην επιφάνεια. Άλλοτε μοιάζουν ευπρόσδεκτα και άλλοτε όχι. Πότε αγνοούν την ύπαρξή μας και πότε αγνοούνται από αυτήν. Στο χέρι της φαντασίας μας η κάθε λογική και η κάθε παράλογη ερμηνεία. Η θάλασσα βλέπει όνειρα. Όμορφα όνειρα, γλυκά, τρυφερά, και γαληνεύει… Βλέπει εφιάλτες και ανταριάζει… Τα όνειρα; Τι γίνεται με το όνειρα; Μακάρι, κάθε μα κάθε όνειρο να βρεχόταν από θάλασσα κι ας αντάριαζε ενίοτε!
Στο ποίημα «Τσέπες» αναφέρετε τη θάλασσα ως στοιχείο οικουμενικότητας. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό. Όπως προαναφέραμε, θα έλεγα ότι, εν γένει, η οικουμενικότητα της ποιητικής μου συλλογής είναι η θάλασσα. Κάθε σελίδα βρέχεται από αυτήν. Κάθε λέξη ενέχει αλμύρα. Κάθε πρόταση κυματίζει. Κάθε στροφή βουίζει… Στο ποίημα Τσέπες προσδίδω στην θάλασσα τον χαρακτηρισμό «οικουμενικότητα», παρουσιάζοντάς την ως την ποθούμενη ολότητα του κόσμου. Σαν την αιωνία ανάγκη του ανθρώπου να ενσωματωθεί με την έκταση που του πρέπει, με την αίγλη που θα του προσθέσει το κατιτίς παραπάνω, (λίγο ακόμη δυσβάστακτο, μα γαλάζιο χρόνο) στη ζωή.
Γιατί αποκαλείτε τη μετά θάνατον ζωή «φθινόπωρο»; Δεν ξέρω αν η μετά θάνατον ζωή είναι «φθινόπωρο»! Και νομίζω ότι κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με σιγουριά κάτι τέτοιο. Μόνο οι εικασίες μπορούν να μεγεθύνουν την ανάγκη του καθενός μας ξεχωριστά. Μόνο η φαντασία, ο πόθος και η εσωτερικότητα μπορούν να δώσουν (μη χειροπιαστές βέβαια) απαντήσεις μέσα μας για τη μεταθανάτια ζωή. Πώς θα είναι… Και αν υπάρχει! Πώς θα μπορούσα εγώ, με την υποκειμενική μου πίστη και την φτωχή μου γνώση, να συμπαρασύρω τον αναγνώστη με σιγουριά στο αβέβαιο; Δεν έχω άλλο, παρά το δικαίωμα να εικάζω, λοιπόν, χαμηλόφωνα και ταπεινά! Δεν ξέρω τίποτα για τη μεταθανάτια ζωή. Αυτό που ξέρω σίγουρα, είναι ότι του καλοκαιριού η μετά θάνατον ζωή, είναι σίγουρα το φθινόπωρο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ