Σε μια συγκινητική εκδήλωση στο Θέατρο Τέχνης, η Μαρία Πρωτόπαππα τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο «Μάγια Λυμπεροπούλου», το οποίο θα απονέμεται σε γυναίκες δημιουργούς με πολυδιάστατη συνεισφορά στο θέατρο.
Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στη μνήμη και το έργο της σπουδαίας ηθοποιού, δασκάλας και σκηνοθέτριας Μάγιας Λυμπεροπούλου, που έφυγε από τη ζωή το 2021, με αναφορές και βίντεο ντοκουμέντα.
Τη Δευτέρα η καλλιτεχνική διευθύντρια Μαριάννα Κάλμπαρη, άνοιξε την εκδήλωση λίγο μετά τις 7 το απόγευμα, καλωσορίζοντας το κοινό και τιμώντας τη συμβολή της Λυμπεροπούλου στην εξέλιξη του ελληνικού θεάτρου.
Αργότερα, ο Νίκος Χατζόπουλος στάθηκε στον τρόπο με τον οποίο κηδεύτηκε η Μάγια Λυμπεροπούλου, τονίζοντας πως «στο νεκροταφείο είχαν βιώσει την πλήρη εγκατάλειψη από τα ιδρύματα και τους οργανισμούς, όταν η ίδια ήταν πάντα παρούσα όταν τη χρειάζονταν, καθώς πίστευε στην αναγκαιότητα των θεσμών». Μάλιστα, ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και δάσκαλος, αλλά και μέλος της επιτροπής τόνισε τη διορατικότητα της. «Είχε χάρισμα και ανάγκη να κωδικοποιήσει τη γνώση της σε άλλους. Είχε διορατικότητα που πηγαίνει το θεάτρο και προς τα πού πάει η δεκτικότητα του κοινού».
Κατά τη διάρκεια του αφιερώματος η Μαρία Πρωτόπαππα δεν κατάφερε να συγκρατήσει τα δάκρυα της, όταν παρέλαβε την εικαστική δημιουργία του Γιάννη Ψυχοπαίδη, μια κασετίνα με δέκα εικαστικά έργα, με θέμα τη γυναικεία μορφή στον χρόνο. «Είναι μια μακριά ιστορία οι συναντήσεις των ανθρώπων και αυτο το θνησιγενές του θεάτρου με έχει επηρεάσει. Θέλω να ευχαριστήσω τις κυρίες και τους κυρίους που είδαν αυτά τα πράγματα σε μένα και μπορεί να με κάνουνε κι εμένα ένα παιδί της Μάγιας και είναι μεγάλη μου τιμή. Και ας ξεκινήσω από το τέλος και να πω ότι αυτό το σπρώξιμο το χρωστάω στη Δηώ (Καγγελάρη) που επί χρόνια μου έλεγε ‘Μαρία γιατί δεν κάνεις κάτι; Κάνε μας μια πρόταση στο Φεστιβάλ’ και της έλεγα ‘μα τι προσόντα’. Τελικά κάποια στιγμή το δοκίμασα, προσπάθησα και ρίσκαρα».
Η Μαρία Πρωτόπαππα, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που είχε αντιμετωπίσει, όταν ήταν 23 ετών, με τον ρόλο της Ελένης στις Τρωάδες και την απόφαση της να συμμετάσχει στα μαθήματα της Λυμπεροπούλου. «Πέρασα φριχτά, έχασα τότε τα μαλλιά μου, αλλά με στήριξαν κάποιοι άνθρωποι. Προσπαθούσα να μην κλάψω στις πρόβες και νομίζω τα κατάφερα. Την επόμενη χρονιά αποφάσισα να μην πάω στην επανάληψη και με τρομερό φόβο και ταχυκαρδία ζήτησα από τον κύριο Λαζάνη να με απαλλάξει, γιατί εκείνο το καλοκαίρι ο μπαμπάς μου ήτανε πολύ άρρωστος. Ήθελα να σταθώ στην οικογένεια μου. Αλλά εκείνο το διάστημα κάτι έπρεπε να κάνω και πήγα στη Μάγια. Κι από την ομάδα εκείνη λείπουν πολλά παιδιά. Λείπει ο Βαγγελάκης, λείπει ο Στέλιος Γεράνης και η τότε φίλη μου Ελευθερία Σαπουντζή».
Η Μαρία Πρωτόπαππα διηγούμενη ένα στιγμιότυπο από τη μαθητεία της υπογράμμισε το θάρρος και το όραμα της Λυμπεροπούλου που ενέπνεε τους μαθητές της να ξεπερνούν τα όριά τους και να αναζητούν την αλήθεια μέσα από την τέχνη. «Μια μέρα την παίρνω τηλέφωνο. Είχαμε μάθει ότι ο μπαμπάς μου εκείνη τη μέρα ‘θα ταξίδευε’. Τρέμοντας στον πληθυντικό της είπα ΄νομίζω ότι δε θα έρθω, γιατί συμβαίνει αυτό κι αυτό. Εάν δε συμβεί θα εμφανιστώ’. Και μου απαντά ‘βεβαίως, εγώ θα σας περιμένω’. Το κακό δε συνέβη και πήγα στο μάθημα. Μπήκα μέσα, άλλαξα τα ρούχα μου και κάθισα πίσω. Είχε φτιάξει τη σειρά των κομματιών που θα ανέβαιναν. Οπότε πήγα από πίσω. Είχα μια τράπουλα και την ανακάτευα, γιατί έκανα το κομμάτι μου. Νομίζω δε με είδε. Δε θυμάμαι, αν χαιρετηθήκαμε. Όταν τέλειωσε το κομμάτι που ήτανε πάνω στη σκηνή, με φώναξε να ανέβω μια τέτοια μέρα! Αυτό για μένα ήταν το μεγαλύτερο δώρο που μπορούσε να μου κάνει άνθρωπος εκείνη τη στιγμή, γιατί μου έδωσε ζωή. Γιατί με κατάλαβε. Γιατί δεν είχε τίποτα παθητικό. Ήταν σαν να νιώθει ότι το θέατρο, η πιθανή λειτουργία ή αναμέτρηση θα με θεράπευε».
Στην εκδήλωση διάβασαν η Ρένη Πιττακή και η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ενώ η Επιτροπή του Βραβείου απαρτίστηκε από τους Καλή Κυπαρίσση, Πρόεδρο του Δ.Σ του Θέατρου Τέχνης Καρόλου Κουν – Διευθύντρια του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, Νίκο Χατζόπουλο, Μέλος του Δ.Σ του Θέατρου Τέχνης Καρόλου Κουν-ηθοποιό, σκηνοθέτη, μεταφραστή, Δηώ Καγγελάρη, Διευθύντρια της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, θεατρολόγο, καθηγήτρια του Α.Π.Θ. και Βίκυ Βολιώτη, ηθοποιό, σκηνοθέτιδα.
Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, Χ (twitter) και instagram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.