Review / 20 νέοι καλλιτέχνες μας συστήνονται μέσα από υδάτινες ιστορίες στην gallery Chili Art

Στις 11 Ιουλίου 2019 η gallery Chili Art άνοιξε τις πόρτες της και παρουσίασε τη έκθεση ομάδας εικαστικών καλλιτεχνών, που επικεντρώνονται στην υδατογραφία με τίτλο «Χρώμα σε Νερό».

Είκοσι εικαστικοί φιλοξενήθηκαν και συντονίστηκαν από τον  ανεξάρτητο Εικαστικό Επιμελητή κ. Πάρη Καπράλο.

Η έκθεση έρχεται να δώσει απαντήσεις στη υποτιμημένη μέθοδο της υδατογραφίας στην Ελλάδα και να ξανασυστήσει στο κοινό μια παρεξηγημένη τέχνη.

Συνομιλώντας με τον κ. Καπράλο αποκτήσαμε μια πιο διευρυμένη οπτική. Ο ίδιος με την εμπειρία της gallery Myro, στη Θεσσαλονίκη,  όπου στο παρελθόν είχε διατελέσει  διευθυντής αλλά και των Διεθνών Συμποσίων της Greek Marble Initiative και διευθυντής του τομέα Τέχνης του Antiques house, εμπνεύστηκε την ιδέα αυτής της δημιουργικής συνάντησης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έχοντας δεκαπέντε χρόνια στο χώρο της τέχνης τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Λονδίνο, διαπιστώνει την αφάνταστη απαξίωση της ακουαρέλας ως αποτύπωμα. Πολλοί την προσπερνούν ως παλαιική και  ¨ανάλαφρη¨ που συναντιέται σε έργα χαμηλής εικαστικής δεινότητας, σε αντίθεση με την ελαιογραφία που θεωρείτε πιο ευγενή τεχνική. Αυτό βέβαια συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, γιατί στο εξωτερικό το μέσο της ακουαρέλας χρησιμοποιείτε κατά κόρον από πολύ διάσημους και ικανούς ζωγράφους. Αντίθετα την ελαιογραφία την αντιμετωπίζουν ως παρωχημένη τεχνική, που δεν έχει τίποτα καινούριο να δώσει. Έτσι, οι καθαρές γραμμές της υδατογραφίας κερδίζουν ολοένα έδαφος. Με πάνω από σαράντα διαφορετικά είδη αποτύπωσης, η ακουαρέλα έρχεται πρώτη στις επιλογές των δημιουργών.

Μέσα από το κάλεσμα του για την συγκεκριμένη έκθεση, 160 καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν παραδίδοντας Portfolio  και μετά από δύσκολη, αλλά και αυστηρή κριτική επιλέχθηκαν μόλις οι 20. Ο λόγος για τους Χριστίνα Αδάμ, Στέλλα Αντωνιάδου, Μαρία Αθανασοπούλου, Μαρία Βλασερού, Χριστίνα Γκουμουριάν, Κατερίνα Καλουμένου, Άννα Κελερμένου, Σάββας Κοζίδης, Μαργαρίτα Κουνενή, Ανδρούλα Κριμιτζα, Ιωάννης Μακρίδης, Στάθης Μαυρίδης, Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Γιάννης Μότσης, Βίκυ Σαρρή, Νεκτάριος Σταματόπουλος, Τίτα Σταύρου, Γιούλα Τσιάντη, Γιώργος Χρονόπουλος.

Οι συμμετέχοντες εικαστικοί καλλιτέχνες προσεγγίζουν το θέμα τις έκθεσης ποικιλοτρόπως τεχνικά, ως προς το υδροδιαλυτό μέσο, το θέμα, την οπτική γωνία και επεξεργάζονται -ως είναι αναμενόμενο- με τελείως διαφορετικούς τρόπους τα θέματά τους. Στα έργα που είδαμε βλέπουμε νέες μεθόδους και τεχνοτροπικά καινούρια υλικά. Μολύβια νερού, μαρκαδόρους, ακρυλικά υδατοδιαλυτά χρώματα. Ως προς την αποτύπωση διακρίναμε μια πιο έντονη γραφή, με πιο καθαρές γραμμές, από ότι είναι το λάδι ή το ακρυλικό. Το ύφος μπορεί να είναι αφηρημένο, παραστατικό, εξπρεσιονιστικό, ιμπρεσιονιστικό. Ένα στυλ που κερδίσει όλο και περισσότερο την Ευρώπη αφού είναι και ένας μάλλον ευκολότερος τρόπος από αυτούς που γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Στεγνώνει γρήγορα χωρίς να χρειάζεται ο ζωγράφος να χάνει χρόνο με την προετοιμασία του καμβά. Μια τεχνική που αγαπάει τους καλλιτέχνες και τους αφήνει το περιθώριο να μεγαλουργήσουν. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι δε μπορείς να το διορθώσεις, να “καλύψεις” όπως λένε. Αυτό βέβαια έχει μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας και απαιτεί πολύ καλή γνώση του αντικειμένου.  Ένα επιπλέον είναι το σχετικά χαμηλό κόστος των υλικών, που επιτρέπει ένα πιο χαμηλό μπάτζετ στην πραγμάτωση του, με εξαίρεση το χαρτί, καθώς υπάρχει ειδικό χαρτί που προσδιορίζει την ποιότητα της ακουαρέλας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρατηρώντας τα έργα διακρίναμε την ρευστότητα που εξασφαλίζει αυτή η τεχνική. Την μετάβαση και μια υποψία παιδικότητας.

Ξεχωρίσαμε την αμεσότητα στα έργα του κ. Γιώργου Χρονόπουλου, που συμμετέχει με τέσσερα έργα. Με ένα πιο παραστατικό ύφος θα μπορούσε κάποιος να του χρεώσει, εντελώς επιπόλαια,  αφελή υλικά, αφού χρησιμοποιεί ειδικούς μαρκαδόρους. Μια πιο οριστική γραμμή που ακουμπάει στο σχεδιαστικό έργο. Καθώς και του Ιωάννη Μακρίδη, τεταρτοετή στην Α.Σ.Κ.Τ, που χρησιμοποιεί μαύρη τέμπερα σε χαρτί εκτύπωσης με σκοπό να καλύψει την ανάγκη για ανθρώπινη επαφή και παρουσία.

Εντυπωσιακό ήταν η «Μαριάνα», της Χριστίνας Αδάμ, που δούλεψε ακουαρέλα σε καμβά. Μια τρυφερή απεικόνιση της που θέλει τον συνδυασμό των υλικών.

Με την τέχνη να έχει αλλάξει και να προσανατολίζεται περισσότερο ως κοινωνική απεύθυνση και επανόρθωση παρά ως πολιτική κατεύθυνση και την πίστη πως η τάχιστα αναπτυσσόμενη σκηνή της υδατογραφίας στην σύγχρονη Ελλάδα, αυτή η έκθεση αποτελεί εφαλτήριο για μια νέα γενιά καλλιτεχνών. Και αυτός είναι και ο σκοπός της έκθεσης να επαναπροσδιορίσει και να ανακαλύψει τέτοιες προσεγγίσεις.

Ο κ. Πάρης Καπράλος είναι Εικαστικός Επιμελητής, ο οποίος στο παρελθόν έχει διατελέσει Επιμελητής της Myrό Gallery, Συντονιστής των Διεθνών Συμποσίων της Greek Marble Initiative και διευθυντής του τομέα Τέχνης του Antiques House. Γεννήθηκε στην Αθήνα, ζει και εργάζεται στην Θεσσαλονίκη, είναι απόφοιτος της σχολής Graphic Design του πανεπιστημίου του Staffordshire (Stoke on Trent, UK) και σπούδασε Οικονομικά στο ΟΠΑ (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ελλάδα). Ασχολήθηκε για 11 χρόνια επαγγελματικά με την δημοσιογραφία σε Αθηναϊκές εφημερίδες, περιοδικά και ιστοσελίδες, και για 8 χρόνια με την διοργάνωση διεθνών συνεδρίων και business events στον χώρο της Τεχνολογίας.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 20 Ιουλίου 2019. Η Chili Art Gallery θα είναι ανοικτή στη διάρκεια της έκθεσης Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10.30 – 18.00, Σάββατο 11-15.00 με Ελεύθερη Είσοδο για το κοινό.

Φωτογραφίες: Ειρήνη Δρίβα