Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2020: Πρόγραμμα – Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, Κατερίνα Ευαγγελάτου, με διαδικτυακό της μήνυμα, προς όλους τους φίλους και τις φίλες του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ανακοίνωσε τις δράσεις και την θεματολογία του φετινού προγράμματος για το καλοκαίρι 2020. Με αναφορά στις δυσκολίες των ημερών λόγω της ύπαρξης της επιδημίας του COVID -19 και σκέψεις για το πώς θα είναι η ζωή μας όταν καταφέρουμε να βγούμε από αυτήν την πρωτόγνωρη κρίση υπογράμμισε την αναγκαιότητα, όσο ποτέ άλλοτε, ενός ισχυρού καλλιτεχνικού σχεδιασμού. Μετρώντας, ήδη, τρεις εβδομάδες που έκλεισαν τα θέατρα και οι πολιτιστικοί χώροι επισήμανε πόσο απαραίτητη είναι η τέχνη στην εποχή μας, αφού αποτελούν οίκους όπου είτε ατομικά είτε ομαδικά, κοινό και δημιουργοί, προσέρχονται για να αναζητήσουν κάτι που η αληθινή ζωή δεν το προσφέρει. Συγκεκριμένα ανέφερε «Η παρουσία ενός διεθνούς Φεστιβάλ θα είναι περισσότερο από ποτέ ανάγκη, αλλά και υποχρέωση μας. Οι συνεργάτες μου και εγώ θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα ελπίδας. Είμαστε εδώ και εργαζόμαστε ακατάπαυστα για να φανταστούμε και να επανασχεδιάσουμε το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με τις μικρότερες δυνατές απώλειες. Προτεραιότητα μας είναι η υγεία και ασφάλεια του κοινού, των δημιουργών και όλης της ομάδας».

Στη συνέχεια ανέφερε τους στενούς της συνεργάτες, Stefanie Carp, Κώστα Πηλαβάκη, Ηλία Χατζηγεωργίου και Εύη Νάκου που εφτά μήνες τώρα παλεύουν να στήσουν την φετινή διοργάνωση. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου ευχαρίστησε όλο τον κόσμο που εργάστηκε όλο αυτό το διάστημα και υπογράμμισε την αμέριστη βοήθεια τόσο του ΥΠΠΟ, όσο και της ίδιας της υπουργού Λίνας Μενδώνη. Κατόπιν, ανέπτυξε τους  άξονες και τα αισθητικά κριτήρια που θα κινηθεί φέτος το Φεστιβάλ μέσα από τις 70, περίπου, δράσεις του. 

Το φετινό πρόγραμμα περιέχει θέατρο, εικαστικά, μουσική, χορό, συναυλίες, όπερα, μουσικό θέατρο, performance, συζητήσεις, ερευνητικές πλατφόρμες πάρτι και δράσεις για παιδιά. Βασική κατεύθυνση είναι η επέκταση του φεστιβαλικού ίχνους και η εμβάθυνση του κοινού στην τέχνη συνολικά. Επιπλέον, τόνισε την επιθυμία για έκπληξη, για πρωτότυπες και αναπάντεχες συναντήσεις, γκρέμισμα της αντίληψης πως κάποια είδη δεν είναι φεστιβαλικά. Υπήρξε πρόσκληση των δημιουργών να κινηθούν σε λιγότερες χαρτογραφημένες περιοχές ανακαλύπτοντας νέους τόπους. Το ξένο ρεπερτόριο θα κινηθεί σε δυο πόλους. Νέοι δημιουργοί, εγκαινιάζοντας μια καινούρια ενότητα «Για πρώτη φορά στην Ελλάδα» και παλιοί, αγαπημένοι γνώριμοι του φεστιβάλ θα ενωθούν με όλες τις επιμέρους δράσεις και θα δημιουργηθεί μια καλλιτεχνική πολυφωνία, που είναι και ο σκοπός του φεστιβάλ. Μας προϊδέασε για μια 10ωρη παράσταση όπου θα δούμε μυθικά τέρατα να πετούν φορώντας μαγιό μιλώντας για πάθη και διαδραστικές, παράλληλες συζητήσεις, πάρτι, γαστρονομικές αναφορές. Πολύ ενδιαφέρον έχει η κίνηση να θεσπιστεί μια νέα εγκύκλιος για το αρχαίο δράμα, με ερευνητική προσέγγιση του είδους από έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Στην προσπάθεια ανανέωσης της δραματουργικής εξέλιξης δημιουργείται το πρώτο διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα «Πάροδος» διάρκειας εφτά εβδομάδων. Τέσσερις θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα και τρεις στο μικρό θέατρο της αρχαίας Επιδαύρου. Άνοιγμα και στην ηλεκτρονική, πειραματική μουσική. Δράσεις με μια pop κουλτούρα, clubbing performance θα πραγματοποιηθούν στην Πειραιώς 260. Στο χορό θα συναντήσουμε Hip Hop καλλιτέχνες οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να διαγωνιστούν στο καινοτόμο και νεοσύστατο Athens Festival Urban Dance Contest, διεκδικώντας διακρίσεις και χρηματικά έπαθλα. Στο Ηρώδειο ενισχύεται η σύγχρονη μουσική με συνδυασμούς κλασσικών, τζαζ και ηλεκτρονικών ήχων. Ακόμα, μια πραγματικά ενδιαφέρουσα πρόταση είναι το πρόγραμμα «Πρόλογος» όπου θεατρολόγοι, πριν από τις πρεμιέρες θα ξεναγούν το κοινό στο δραματουργικό σύμπαν κάθε έργου, ενώ στην ενότητα «Έξοδος» μετά την ολοκλήρωση κάθε δράσης οι δημιουργοί θα συνομιλούν με τους ανθρώπους. Το πρόγραμμα ενισχύει την παιδική παρουσία με τους «Μικρούς Ιχνευτές».

Τέλος, με σεβασμό στο κοινό όλοι οι ενδιάμεσοι χώροι της Πειραιώς 260 θα ονομαστούν «Πλατεία» και θα είναι αφιερωμένοι στο κοινό με διαμορφωμένα τραπέζια εστίασης, μπαρ και αναγνωστικές γωνιές. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου δηλώνει παρών και δίπλα στους δημιουργούς με 1.400 καλλιτέχνες, συμμετοχές από 30 χώρες, 70 εκδηλώσεις και 40 πρεμιέρες.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ – ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Ώρα έναρξης παραστάσεων 21:30

ΜΟΥΣΙΚΗ / ΚΥΚΛΟΣ ΤΖΑΖ / Mihalis Kalkanis Group  με καλεσμένους τους Χάικ Γιαζιτζιάν & Γιάννη Αναστασάκη             

Ο κοντραμπασίστας Μιχάλης Καλκάνης ξεχωρίζει ανάμεσα στους εκπροσώπους της νέας γενιάς ελλήνων μουσικών της τζαζ – και όχι μόνο. Προέρχεται από μουσική οικογένεια και, πέραν του ότι συμμετέχει στα πιο σημαντικά σχήματα του είδους, είναι ιδιαίτερα τολμηρός σαν δημιουργικός μουσικός και συνθέτης και πειραματίζεται με επιτυχία, δίνοντάς μας μουσική απρόβλεπτη. Ντύνει με ηλεκτρονική μουσική το παραδοσιακό τραγούδισμα της… γιαγιάς του και κάνει επιτόπιες ηχογραφήσεις (field recordings) σε θρησκευτικές τελετές μεταναστών, δίνοντάς μας ένα αμάλγαμα ήχων του κόσμου στον δίσκο του World Echoes in Athens

Στη συναυλία του στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου επιχειρεί και πάλι κάτι ιδιαίτερο. Μέσα από τη συνεργασία του με τον αρμένιο δεξιοτέχνη στο ούτι Χάικ Γιαζιτζιάν (HaigYazdjian) και τον αβανγκάρντ ηλεκτρικό κιθαρίστα Γιάννη Αναστασάκη, φτιάχνει ένα μουσικό περιβάλλον όπου συνυπάρχουν η τζαζ και η ambient, και η παραδοσιακή και world μουσική με την ψυχεδέλεια και με τη noisy αντίληψη, η πηγαία μελωδία με την electronica, δημιουργώντας έτσι κάτι καινούργιο.

Μουσικοί Λευτέρης Ανδριώτης κρητική λύραΜανώλης Γιαννίκιος ντραμςΜιχάλης Καλκάνης κοντραμπάσο Χρήστος Καλκάνης κλαρινέτο Ορέστης Μπενέκας πλήκτρα, πιάνο Haig Yazdjian ούτι, τραγούδι Γιάννης Αναστασάκης κιθάρα, εφέ • Σχεδιασμός – Εκτέλεση φωτισμού Μαρία Βενετάκη • Σχεδιασμός – Εκτέλεση ήχου Παναγιώτης Ριζόπουλος • Καλλιτεχνική επιμέλεια Μιχάλης Καλκάνης

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΜΟΥΣΙΚΗ / Σαβίνα Γιαννάτου – Primavera en Salonico με τη συμμετοχή της Lamia Bedioui | Watersong

Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι Primavera en Salonico εμπνέονται από το τραγούδι του Άριελ στην Τρικυμία του Σαίξπηρ, που «τα κόκκαλά του γίνανε κοράλλια, τα μάτια του μαργαριτάρια», και δημιουργούν το Watersong, με τραγούδια για το νερό και την έρημο, σε σχέση με τη ζωή και τον θάνατο, με τη γονιμότητα, τη μαγεία, την επιθυμία, τον εξαγνισμό. Μαζί τους η Τυνήσια Λάμια Μπεντίουι, που με το χαρακτηριστικό της ηχόχρωμα φέρνει στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου τον κόσμο της ερήμου. 

Η αραβική γλώσσα και η διάλεκτος των Βεδουίνων διασταυρώνονται με τις γλώσσες της Μεσογείου. Ούτι, κανονάκι, νέι, βιολί, ακορντεόν, κρουστά, waterphone και κοντραμπάσο είναι τα όργανα που συνοδεύουν τις φωνές, συνδυάζοντας το παραδοσιακό στοιχείο με τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Τραγούδια παραδοσιακά και αναγεννησιακά, από διάφορες χώρες, συνυπάρχουν και φτιάχνουν ιστορίες για το νερό και τη δύναμή του, για τη ζωή που μπορεί να δώσει και να στερήσει. Τραγούδια για τη βροχή, τη θάλασσα, τα ποτάμια, τα δάκρυα, τις σταγόνες, για το νερό στο σώμα, για το σώμα στο νερό. Το σώμα μας.

Μουσικοί Σαβίνα Γιαννάτου φωνή, Lamia Bedioui φωνή Primavera en Salonico: Κώστας Βόμβολος κανονάκι, ακορντεόν, Κυριάκος Γκουβέντας βιολί, Χάρης Λαμπράκης νέι, Κώστας Θεοδώρου κρουστά, waterphone, Γιάννης Αλεξανδρής ούτι, κιθάρα • Βίντεο animation Κλεοπάτρα Κοραή  

ΜΟΥΣΙΚΗ / Keyvan Chemirani & The Rhythm Alchemy με τη συμμετοχή του Σωκράτη Σινόπουλου

Η νέα δημιουργία του Ιρανού Κεϊβάν Σεμιρανί, που με το αλάνθαστο μουσικό αισθητήριό του αναμειγνύει διαφορετικές γλώσσες και παραδόσεις, είναι ένας ύμνος στο σύμπαν του ρυθμού. Υπνωτιστικοί ήχοι κρουστών, kanjira και tablas, από τα βάθη της Ινδίας συναντούν τα δυτικότροπα ντραμς και το beatboxing της χιπ χοπ κουλτούρας, αλλά και την πολίτικη λύρα του δεξιοτέχνη Σωκράτη Σινόπουλου και το βιολοντσέλο του βιρτουόζου Βενσάν Σεγκάλ (Vincent Ségal). Με εφόδια τη γενναιοδωρία και την εξωστρέφειά τους, μοιράζονται μαζί μας τον πλούσιο και σύνθετο ήχο τους, και μετακινούνται μεταξύ στοχαστικής και εορταστικής διάθεσης, χωρίς, ωστόσο, ποτέ να ξεχνούν την αλχημική δύναμη του ρυθμού.

Μουσικοί Prabhu Edouard τάμπλα, Stéphane Galland τύμπανα, Vincent Ségal βιολοντσέλο, Σωκράτης Σινόπουλος πολίτικη λύρα, Djamchid Chemirani φωνή, ζαρμπ, Bijan Chemirani ζαρμπ, κρουστά, σάζι, Keyvan Chemirani ζαρμπ, κρουστά, σαντούρι 

ΙΡΑΝ / ΓΑΛΛΙΑ

ΜΟΥΣΙΚΗ / Αλκίνοος Ιωαννίδης Live Looping

Χαραγμένη στη μνήμη των αναγνωστών εδώ και 120 χρόνια, η τραγική φιγούρα της Φραγκογιαννούς, που πηδάει γκρεμούς και διασχίζει άγρια μονοπάτια, σε μια προσπάθεια να ξεφύγει από τους διώκτες της, «επιστρέφει» τώρα στον φυσικό της χώρο, σ’ ένα τοπίο υπαίθρου, και ζωντανεύει με αναπάντεχο τρόπο, μέσα από τη μουσική του Αλκίνοου Ιωαννίδη. Εργαλείο είναι η φωνή του αλλά και τα διάφορα μουσικά όργανα που παίζει, ηχογραφεί και αναπαράγει μέσω της τεχνικής του live looping. 

Ο δημοφιλής ερμηνευτής και συνθέτης χτίζει ένα ηχητικό σύμπαν μέσα στο οποίο ξεδιπλώνεται ο ατμοσφαιρικός κόσμος της Φόνισσας του Παπαδιαμάντη. Στο πρώτο μέρος της παράστασης μελοποιούνται τα δύο τελευταία κεφάλαια της αριστουργηματικής νουβέλας, ανοίγοντας έναν διάλογο ανάμεσα σε τρεις σολίστες που ισορροπούν μεταξύ λογοτεχνίας και μουσικής, αφήγησης και θεάτρου, του παπαδιαμαντικού κόσμου και της σύγχρονης τεχνολογίας. Στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστούν, με βάση την τεχνική του live looping, νέες ενορχηστρώσεις γνωστών τραγουδιών του Αλκίνοου Ιωαννίδη.

Ηχοληψία Βαγγέλης Λάππας, Βασίλης Δρούγκας • Φώτα Κωνσταντίνος Αλεξίου • Ερμηνεύουν Κόρα Καρβούνη και οι μουσικοί Χάρης Λαμπράκης νέι, πλήκτρα, Αλκίνοος Ιωαννίδης live looping, ακουστικά & ηλεκτρονικά κρουστά, ηλεκτρική κιθάρα & μπάσο, μπαρόκ φλάουτα, πλήκτρα, υπολογιστές, πρόσθετα κείμενα, φωνή • Παραγωγή Roll Out Vision Services • Επιμέλεια παραγωγής Αθύρ

ΟΠΕΡΑ / ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ / Ομάδα Ραφή – Nova Melancholia – Μιχάλης Σιγανίδης – Χάρης Λαμπράκης Η κιβωτός του Νώε / Il diluvio universale του Μικελάντζελο Φαλβέττι

Πώς τραγουδά κανείς τις επιθυμίες και τους φόβους του; Πόσο «φύση» και πόσο «πνεύμα» είναι ο άνθρωπος; Πώς επιδρά η συνύπαρξη με τα ζώα, πόσο μας απελευθερώνει; 

Από τα πιο δυναμικά ελληνικά σχήματα λυρικού θεάτρου, η Ομάδα Ραφή επανέρχεται στο Φεστιβάλ, αυτή τη φορά στη Μικρή Επίδαυρο, με το μπαρόκ κομψοτέχνημα του σικελού Μικελάντζελο Φαλβέττι Η Κιβωτός του Νώε. Το ορατόριο του τολμηρού ιερωμένου, που ανεβαίνει πρώτη φορά στην Ελλάδα, προκάλεσε σάλο στην εποχή του καθώς, αντί βιβλικών προσώπων, πρωταγωνιστούν στοιχεία της φύσης: το νερό, η φωτιά, ο αέρας…

Η σκηνοθεσία των Nova Melancholia δημιουργεί στη σκηνή την αίσθηση μιας πραγματικής τρικυμίας, ενώ παρασυρόμαστε σε μια σαγηνευτική σύνθεση, που επιστρατεύει από ήχους παλαιών οργάνων και ανατολίτικα μακάμια έως θορύβους ζώων, με τους δεξιοτέχνες Μιχάλη Σιγανίδη και Χάρη Λαμπράκη σε ρόλο αναγεννησιακών τροβαδούρων, να αυτοσχεδιάζουν και να μας απογειώνουν.

Σύνθεση Michelangelo Falvetti • Λιμπρέτο Vincenzo Giattini • Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί Βασίλης Νούλας, Κώστας Τζημούλης Διασκευή – Ενορχήστρωση Πάνος Ηλιόπουλος, Θάνος Πολυμενέας Ερμηνεύουν οι μουσικοί Μιχάλης Σιγανίδης, Χάρης Λαμπράκης, Πάνος Ηλιόπουλος, Γιάννος Γιοβάνος, Guido De Flaviis, Θάνος Πολυμενέας, Ζωή Πουρή και οι τραγουδιστές  Γιάννης Φίλιας, Λητώ Μεσσήνη, Νίκος Σπανάτης, Γιώργος Ρούπας, Αναστασία Κότσαλη

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

Μυρσίνη Μαργαρίτη

ΟΠΕΡΑ / ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ / Μυρσίνη Μαργαρίτη – Μαρία Παπαπετροπούλου – Μαρία Πανουργιά Έχω μάτια στ’ αυτιά Η ανθρώπινη φωνή του Φρανσίς Πουλένκ Βασισμένο στον ομώνυμο μονόλογο του Ζαν Κοκτώ

«… Πέντε χρόνια τώρα ζω από σένα,/ περνάω την ημέρα μου περιμένοντάς σε./ Όταν αργείς, νομίζω πως πέθανες,/ πεθαίνω όταν σε φανταστώ νεκρό,/ ξαναζώ όταν γυρίζεις / κι ύστερα, όσο είσαι κοντά μου,/ πεθαίνω από τον φόβο μου μη φύγεις…». 
Από τα πιο σπαρακτικά έργα για το τέλος του έρωτα και την απόγνωση της εγκατάλειψης, η μονόπρακτη όπερα που συνέθεσε ο Φρανσίς Πουλένκ πάνω στην Ανθρώπινη φωνή του Κοκτώ θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στη σκηνή της Μικρής Επιδαύρου, σε μια τολμηρή σκηνοθετική σύλληψη από τη Μαρία Πανουργιά. 

Πέντε χορευτές-ηθοποιοί, σε ξεχωριστούς τηλεφωνικούς θαλάμους, πλαισιώνουν την κεντρική ηρωίδα, που ερμηνεύει η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη, και μας συμπαρασύρουν στη δίνη της αγωνίας και των ονείρων της. O σκηνικός χώρος αντανακλά όλες αυτές τις ψυχολογικές της διακυμάνσεις υπό τους ήχους του πιάνου της Μαρίας Παπαπετροπούλου.

Σκηνοθεσία Μαρία Πανουργιά Σύμβουλος δραματουργίας Γιάννης Κωνσταντινίδης Σκηνικά Μυρτώ Λάμπρου Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη Φωτισμοί Ελίζα Αλεξανδροπούλου Κίνηση Ζωή Χατζηαντωνίου Βοηθός σκηνοθέτη Γιώργος Παπαδάκης Ερμηνεύουν Μυρσίνη Μαργαρίτη σοπράνο, Μαρία Παπαπετροπούλου πιάνο • Χορός Στέλλα Βογιατζάκη, Αλέξανδρος Λασκαράτος, Αλεξάνδρα Ντεληθέου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Αινείας Τσαμάτης

Το κείμενο της μετάφρασης του Μάριου Πλωρίτη για τους υπέρτιτλους παραχωρήθηκε από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ / ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ / Αλέξανδρος Ευκλείδης – Μιχάλης Παρασκάκης  Βυθισμένη πολιτεία … πλὴν Δηλίου γέ τινος δεῖται κολυμβητοῦ. (Διογένους Λαερτίου, Φιλόσοφος ἱστορία, 2.22)

Αν η πράξη και η εμπειρία της ανάγνωσης και της ουσιαστικής επαφής με ένα κείμενο παραλληλίζεται από τον Διογένη Λαέρτιο με την εμπειρία της αιώρησης και της περιπλάνησης μέσα στο νερό που προσφέρει η πράξη της κολύμβησης, μήπως δεν είναι απίθανο ένας δεινός κολυμβητής να βυθιστεί με τον ίδιο τρόπο και σε μια θεατρική εμπειρία; Στην περίπτωση της αισθητηριακής παράστασης Βυθισμένη πολιτεία, οι κολυμβητές-συμμετέχοντες καλούνται να βυθιστούν όχι μόνο μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά στη θάλασσα της Παλαιάς Επιδαύρου, για να περιπλανηθούν στα απομεινάρια της βυθισμένης πολιτείας της περιοχής, κατάλοιπα παλαιότερων αιώνων, που τράβηξαν την προσοχή των αρχαιολόγων μόλις τα τελευταία χρόνια. Φορώντας μάσκες και βατραχοπέδιλα και ακούγοντας φωνές, μουσικές και ήχους που θα αναδύονται από τα έγκατα του θαλάσσιου χώρου, σαν από τα βάθη του μυαλού και του χρόνου, οι συμμετέχοντες θα βουτήξουν στα νερά μιας πρωτόγνωρης εμπειρίας, εκεί όπου θέατρο και αρχαιολογία συναντώνται, σε μια απόπειρα να εμβαπτιστούν στην ατομική και συλλογική μνήμη.

Σκηνοθετική επιμέλεια Αλέξανδρος Ευκλείδης • Μουσική Μιχάλης Παρασκάκης • Δραματουργία Παναγιώτα Κωνσταντινάκου • Σύλληψη – Οργάνωση παραγωγής Μανόλης Σάρδης

Περισσότερες πληροφορίες για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου εδώ!