Οι “μπαμπάδες” του ελληνικού κλασικού κινηματογράφου

Όπως, μάνα-μητέρα-μαμά, έτσι και μπαμπούλης-πατέρας-μπαμπάς. Κι αν το πρώτο λόγο στην ελληνική οικογένεια την έχει η μητέρα, τον τελευταίο τον έχει σίγουρα ο πατέρας. Αγαπημένος, λιγομίλητος, τρυφερός και ίσως λίγο αυστηρός, ο πατέρας είναι η αφετηρία, η αφορμή και ο λόγος που πάντα επιστρέφουμε για να βρούμε λίγο από εμάς.Ο ελληνικός κινηματογράφος τους τίμησε  και μας παρέδωσε ξεκαρδιστικούς, αξιολάτρευτους μπαμπάδες..

Ο Ορέστης Μακρής, τι να πούμε για αυτόν το μεγάλο ηθοποιό. Αυστηρός, παραδοσιακός και παλαιών αρχών έχει παίξει τον ρόλο του πατέρα σε πολλές ταινίες. Στην ηθογραφία το Αμαξάκι του Ντίνου Δημόπουλου (1956), υποδύεται τον κυρ-Ανέστη, τον πατέρα του ασώτου Νίκου (Στεφανος Στρατηγός), που ξεγελάει την Αννούλα (Αντιγόνη Βαλάκου). Ο τίμιος κυρ-Ανέστης τον διώχνει και φροντίζει την φτωχή, πλην τίμια, Αννούλα. Πολύ συγκινητική ταινία. Επειδή, όμως ο Ορέστης Μακρής ήταν εξαιρετικός και στην κωμωδία, ας θυμηθούμε την ταινία του Αλέκου Σακελλάριου (1957) Η Θεία από το Σικάγο. Ο Χαρίλαος, απόστρατος αξιωματικός, με πολύ συντηρητικές αρχές, μεγαλώνει τις κόρες του με  στρατιωτική πειθαρχία. Πρέπει όμως και να τις παντρέψει. Την λύση θα του δώσει η αδερφή του Καλλιόπη, αξέχαστη Γεωργία Βασιλειάδου και φυσικά ένα… κανάτι.

O Νίκος Σταυρίδης στο έργο Ο γαμπρός μου ο δικηγόρος, σε σκηνοθεσία Ορέστη Λάσκου (1962), κάνει τα πάντα ως Μελέτης Καψομανώλης για να παντρέψει την κόρη του Αργυρούλα (Μίρκα Καλαντζοπούλου) με τον δικηγόρο Μικέ Λογαρά ( Γιώργος Πάντζας). Στην προσπάθεια του να εξασφαλίσει ένα μέλλον πιο “αριστοκρατικό” για την κόρη του κάνει παράτολμες ενέργειες. Το 1967, γυρίζει την ταινία Ο Χαζομπαμπάς. Πάλι σε σκηνοθεσία του Ορέστη Λάσκου (1967), παρακολουθούμε την ιστορία του Χαράλαμπου Νούφαρου, όπου με την γυναίκα του Σοφία (Μπεάτα Ασημακοπούλου) μεγαλώνουν τον μονάκριβο τους γιο, Απόστολο (Νίκος Δαδινόπουλος). Τον κακομαθαίνουν τόσο πολύ που οδηγείται στην προκλητική κακομάθεια.

Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, είναι ο γλεντζές και εξωστρεφής πολύπαθος μπαμπάς. Και πως να μην είναι ταλαίπωρος όταν την κινηματογραφική του κόρη συνήθιζε να παίζει η Αλίκη Βουγιουκλάκη; Δεκάδες ταινίες έχουμε να θυμόμαστε στις οποίες υποδυόταν τον πάτερ φαμίλια. Τι γίνεται αν εκτός από εργοστασιάρχης είσαι και πατέρας της επαναστάτριας κόρης σου; Γίνεται μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες, ο λόγος για την ταινία Η κόρη μου η σοσιαλίστρια του Αλέκου Σακελλάριου (1966). Στον ρόλο του καπιταλιστή Αντώνη Δέλβη, ο οποίος πολιορκείται από την κόρη του Λίζα Δέλβη ή αλλιώς Σωτήρη (Αλίκη Βουγιουκλάκη). Μια ταινία που τα έχει όλα. Φοβερούς ηθοποιός, δυνατές ατάκες και μια πορεία ειρήνης που η σκηνές της λογοκρίθηκαν επειδή υπήρχαν πλακάτ με το σύνθημα ψωμί-παιδεία-ελευθερία… Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας δεν κακοπέρασε όμως μόνο από την θυγατέρα του, είχε και τρεις μαντράχαλους να εξημερώσει.  “Το νου σας ρεμάλια”, ο Αλέκος Σακελλάριος γυρίζει Τον Στρίγγλο που έγινε αρνάκι (1968). Τι μηχανές περνούσαν από το σαλόνι, τι μπουρνούζια για τραπεζομάντηλα και αν πνιγόσουν και ήθελες λίγο νερό… άστο καλύτερα, πήγαινε μόνος σου και φέρε και για εμένα.

Καλοσυνάτος, ευκολόπιστος, αγωνιστής, προσπαθεί να επιβιώσει μέσα από χίλιες δυο καταστάσεις που σκαρώνουν τα παιδιά του. Ο γλυκός μας Διονύσης Παπαγιαννόπουλος είναι ακόμα ένας πατέρας του ελληνικού κινηματογράφου. Ο Καπετάν Νικολής Σφακιανός, σε μια από τις καλύτερες Ηθογραφίες του ελληνικού κινηματογράφου τις Φουσκοθαλασσιές του Ορέστη Λάσκου (1966). Ανδριώτης καπετάνιος με τρεις κόρες και με γυναίκα την Χρυσούλα ( Μαίρη Αρώνη), πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα ήθη και έθιμα για να αποκαταστήσει τις κόρες του. Στην κωμωδία του Ντίνου Δημόπουλου Δεσποινίς διευθυντής (1964), ο χαζομπαμπάς κ. Βασιλείου υπεραγαπά και υπερπροστατεύει την κόρη του Λίλα Βασιλείου (Τζένη Καρέζη). Της φτιάχνει πρωινό, την ντύνει, την χτενίζει, ξυπνάει μαζί της και φυσικά ”ενοχλεί; δεν ενοχλεί”. Απλά απολαυστικός.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νικήτας Πλατύς, γνωστός ρολίστας, έχει πρωταγωνιστήσει στην ταινία Τέντυ Μπόι Αγάπη Μου του Γιάννη Δαλιανίδη (1965). Ένας ρόλος που αρχικά μοιάζει κωμικός όμως κρύβει βαθιές αλήθειες για την καταπίεση των παιδιών προς τους γονείς. Ο Ασημάκης, χήρος και ιδιοκτήτης ενός χρωματοπωλείου για να φτιάξει την ζωή του πρέπει να δώσει λόγο στον γιο του, στην κόρη του, στον γαμπρό του, στην αδερφή του, στην μαύρη του την μοίρα. Τελικά θα καταφέρει να γλιτώσει. Μια πολύ όμορφη ταινία.

Ένας από τους αιώνιους πατεράδες που συναντάμε στον ελληνικό κινηματογράφο είναι και ο καλοσυνάτος Παντελής Ζερβός. Στην ταινία Ο Ατσίδας του Γιάννη Δαλιανίδη ( 1962), υπεραμύνεται της παράδοσης και θέτει το ζήτημα της τιμής των ανύπαντρων κοριτσιών. Ερμηνεύει τον Θεόδωρο Καρούζο που δεν αφήνει τον γιο του Αλέκο (Ντίνος Ηλιόπουλος) να παντρευτεί αν πρώτα δεν αποκατασταθεί η αδερφή του Άννα (Ζωή Λάσκαρη). Την λύση θα την δώσει η μέθοδος στρίβειν δια του αρραβώνος. Στον ρόλο του στραβόξυλου και ιδιότροπου δεσμοφύλακα, ο Παντέλης Ζερβός, αναπτύσσει φιλία με τον Άρη (Νίκος Κούρκουλος). Αυτό που δεν ξέρει είναι πως τον “παλληκαρά” αγαπάει η κόρη του Λόλα (Τζένη Καρέζη), που έχει διώξει ο ίδιος από το σπίτι. Αυτός ο πατέρας δεν θα διστάσει να τα βάλει ακόμα και με την Τρούμπα για χάρη του παιδιού του. Λόλα του Ντίνου Δημόπουλου (1964).

Αγαπημένοι μας μπαμπάδες, φωνακλάδες και αυστηροί, τρυφεροί και προστατευτικοί, να ξέρετε πως σας αγαπάμε. Κι αν καμιά φορά ξεχνάμε να σας το δείξουμε είναι γιατί γνωρίζουμε πως ότι και να συμβεί στη ζωή μας εσείς θα είστε εκεί να φυλάτε τα βήματα μας.