Κριτική: Χαλβάη 5-0 / Επίθεση στις αισθήσεις και τη νοημοσύνη μας!

Σκηνοθεσία: Μάνος Καμπίτης Σενάριο: Μάρκος Σεφερλής Ηθοποιοί: Μάρκος Σεφερλής, Ελένη Καστάνη, Δημήτρης Σταρόβας, Γιάννης Ζουγανέλης, Νίκος Βουρλιώτης, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Δημήτρης Τζουμάκης, Βίκυ Κάβουρα, Γιάννης Καπετάνιος, Ναυσικά Παναγιωτακοπούλου, Γιώργος Αγγελόπουλος, Ιωάννης Απέργης, Έλενα Τσαβαλιά, Αλεξάνδρα Παναγιωταρού Διάρκεια: 120 λεπτά Χρονολογία παραγωγής: 2019 Είδος ταινίας: Kωμωδία Χώρα παραγωγής: Ελλάδα
Βαθμός: ???

Ο Περικλής Συμεωνίδης, χαλβαδοβιομήχανος (…) βρίσκεται δολοφονημένος στο γραφείο του, μα οι ύποπτοι πολλοί και αποδεικτικά στοιχεία πουθενά. Πως θα καταφέρει ο αστυνόμος Μπέκρας (…) να εξιχνιάσει αυτό το έγκλημα, έναν φόνο που παρουσιάζεται σαν δαιδαλώδης γρίφος;

Σκεφτόμουν αρκετά πριν δείτε δημοσιευμένο αυτό το κείμενο τι θα έπρεπε να γράψω για τα όσα αντικρίσαμε στην ηλιόλουστη Πανεπιστημίου, στο άδειο (γιατί άραγε) Ιντεάλ, στην δημοσιογραφική προβολή της Χα(λ)βάης 5-0 (“αχά, καλό ε;” για να χρησιμοποιήσουμε και την κατάλληλη σεφερλιδική διάλεκτο). Γιατί φοβόμουν πως θα πληκτρολογήσω ένα κείμενο που θα έσταζε χολή, επιβεβαιώνοντας έτσι μια διαδεδομένη άποψη περί των κριτικών, οι οποίοι βρίσκονται εκτός τόπου και χρόνου, έχουν δυσθεώρητα στάνταρ, υψηλές μύτες και δεν αφουγκράζονται τις επιθυμίες του κοινού, σε αντίθεση με εκείνους που ικανοποιώντας τες, γεμίζουν θέατρα και σύντομα σινεμάδες.

Γιατί να ασχοληθώ λοιπόν και να μοιραστώ με άλλους το προφανές (για εμένα τουλάχιστον); Γιατί να κράξεις κάτι σαν να κλέβεις εκκλησία και να γίνεις ο κακός της υπόθεσης; Αφού αρέσει σε κάποιους, ας το πληρώσουν κι ας πάνε να το δουν. Η τέχνη είναι υποκειμενική άλλωστε, ο καθένας θέτει τα δικά του κριτήρια, πάμε για 1+1 να δούμε κάτι να περάσει η ώρα και γυρνάμε στις δουλειές μας και τα σπίτια μας και ούτε γάτα ούτε ζημιά. Στο κάτω κάτω της γραφής, ο κινηματογράφος δεν είναι τέχνη βρε αδερφέ μόνο! Είναι και διασκέδαση και το ξεχνάμε αυτό πολλές φορές ε;  Αυτά είναι μερικά από τα επιχειρήματα που συναντά κανείς στον δημόσιο διάλογο καθημερινά, τα οποία διατυπώνονται έτσι ώστε να υπερασπιστούν εγχειρήματα αναλόγου… βεληνεκούς, και στην συγκεκριμένη περίπτωση το έκτρωμα με το οποίο είχαμε την ατυχία να έρθουμε σε επαφή.

Όχι ότι δεν έχουν δόση αλήθειας τα παραπάνω. Φυσικά όλοι μας είμαστε ελεύθεροι να καταναλώσουμε οτιδήποτε θέλουμε στην αγορά της ποπ κουλτούρας. Δεν είμαι θιασώτης μιας καλλιτεχνικής δικτατορίας που θα επιβάλλει την καθήλωση θεατών αλά Κουρδιστό Πορτοκάλι στις καρέκλες της Ταινιοθήκης της Ελλάδας για υποχρεωτικές παρακολουθήσεις ταινιών του Τσεχικού Νέου Κύματος. Αλλά πιστεύω ακράδαντα το εξής: το τι επιλέγουμε τελικά να καταναλώσουμε, και στην προκειμένη περίπτωση το χιούμορ που επιβραβεύουμε με το εισιτήριο μας, αντανακλά την ποιότητα του χαρακτήρα μας σε προσωπικό επίπεδο και της κοινωνίας στην οποία ζούμε συνολικά. Και εδώ δεν αναφέρομαι σε κακό χιούμορ, αλλά σε άκρως προσβλητικό, ξεπερασμένο, απάνθρωπο κατ’ευφημισμόν χιούμορ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ας μιλήσουμε λοιπόν για το ανοσιούργημα που συντελέστηκε. Δεν είναι τυχαίο πως η ταινία ξεκινά με τον… Τζόκερ. Είναι πασιφανές πως οι συντελεστές της Χαλβάης εμπνεύστηκαν από αυτόν, καθώς ο αστυνόμος Μπέκρας είναι ένας κήρυκας του χάους. Από το δικό του μετερίζι βέβαια. Ο προφήτης μιας μελλοντικής κοινωνίας αγγελικά πλασμένης, στην οποία οι άντρες είναι όλοι ανεξαιρέτως a-males τεστοστερονάτοι κυνηγοί του θηράματος, το οποίο φυσικά είναι η “τρύπα”, η γυναίκα καλέ! Μια ρατσιστική, σεξιστική, ομοφοβική ουτοπία μισαλλόδοξων ούγκανων στην οποία οι Αλβανοί μιλούν “αστεία” σπαστά ελληνικά και οι gay άντρες είναι ευαίσθητοι, αιθεροβάμονες, κουλτουριάρηδες και φυσικά κατα βάθος γυναίκες!

Ακούω ήδη κάποιους να απαντούν σε όλα αυτά με κραυγές για την ελευθερία του λόγου, την πολιτική ορθότητα που την πνίγει κ.ά. Υπό κάποιους όρους σύμφωνοι, η περιοχή των θεμάτων τα οποία μπορεί να θίξει η κωμωδία δεν πρέπει να οριοθετείται. Όταν όμως κατ΄επανάληψη κάποιος δίνει τέτοια δείγματα γραφής, καμωμένα από μια τοξική πρώτη ύλη, δεν μπορούμε να μιλάμε για μη πολιτικά ορθό χιούμορ. Έχουμε να κάνουμε πρώτον με απουσία οποιασδήποτε έμπνευσης και δεύτερον με μια πολύ συγκεκριμένη θεώρηση του κόσμου, η οποία αντανακλάται στο πεδίο της κωμωδίας. Παράλληλα, ο Σεφερλής μένει στο απυρόβλητο γιατί παρουσιάζει τον εαυτό του σαν ένα ατσούμπαλο, παχουλό, μέσης νοημοσύνης επιθεωρητή φωνάζοντας έμμεσα “χαχα σας πρόλαβα! Αυτοσαρκάστηκα αρα δεν κάνω διακρίσεις! Βάζω στο στόχαστρο και τον ίδιο μου τον εαυτό, επομένως ότι μου προσάπτεται είναι άδικη κακεντρέχεια”. Έτσι, με την “ελευθερία του λόγου”, την αγάπη του κοινού και την δικαιολογία του αυτοσαρκασμού παραμάσχαλα αναπαράγει ελεύθερα (αχα καλό ε;) στο κινηματογραφικό πανί κακοποιητικά στερεότυπα για κάθε ομάδα που σήμερα πλήττεται κοινωνικά.

Οι γυναικοκτονίες γίνονται σχεδόν καθημερινό φαινόμενο; Βάλε στην ταινία “ξεκαρδιστική” σκηνή στην οποία ο πρωταγωνιστής καταλάθος προκαλεί μώλωπες σε γυναίκα.

Ο ρατσισμός και η άνοδος της ακροδεξιάς είναι μια σύγχρονη μάστιγα; Βάλε μια γυναίκα-Indiana Jones να πάει για σαφάρι στην Αφρική(!) ψάχνοντας για μαύρους ποδοσφαιριστες-θηράματα (!) και να δέσει έναν μαύρο αθλητή στο καπό του αμαξιού της (!!!).

Βάλε άπειρες σκηνές καθαρής τσόντας, με ημίγυμνες γυναίκες να γελοιοποιούνται και να γίνονται αντικείμενο της ξεδιάντροπα πρόστυχης αντρικής ματιάς των κεντρικών ηρώων και της ίδιας της κάμερας.

Βάλε φυσικά τοποθέτηση προϊόντος (η μόνη οργανική προσθήκη, γιατί αισθητικά η ταινία θυμίζει τηλεταινίες του Άλτερ).

Και για να μην μας πουν και βλαχομπαρόκ τύπους που απλά πουλάνε εύπεπτο σανό, βάλε “σινεφίλ” αναφορές στον Ταραντίνο (!), στην DC (!) και στις Τρελές Σφαίρες. Καλέ εδώ έχουμε να κάνουμε με μια meta έξυπνη σάτιρα, μην το πολυσκέφτεστε και σκοτίζεστε!

Εν κατακλείδι, μια ταινία βαθιά προσβλητική, δύσκολη με όλη τη σημασία της λέξης, μια ωδή στα… σωματικά υγρά παντός τύπου, ένα κακέκτυπο παρωδιών αστυνομικών θρίλερ με αναμασημένα δήθεν αστεία δημοτικού που επιτίθενται σε όλους ανερυθρίαστα αλλά κατά κύριο λόγο στο γυναικείο φύλο, το οποίο εδώ πορνογραφείται χυδαία.

Η ταινία κάνει πρεμιέρα στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες στις 30/1 από την Village.