Κριτική: Tenet / Μια ταινία επιστημονικής φαντασίας τρομακτικά ρεαλιστική

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Κρίστοφερ Νόλαν Μουσική: Λούντβιχ Γκόρανσον Ηθοποιοί: Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, Ρόμπερτ Πάτισον, Κένεθ Μπράνα, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, ΜάικλΚέιν, Άαρον Τζόνσον, Κλέμενς Πόεσι, Ντιμπλ Καπαντία Είδος: Δράσης, Φαντασίας Διάρκεια: 150’ Χώρα: ΗΠΑ, Γλώσσα: Αγγλικά Καταλληλότητα ταινίας: 15+ Βαθμολογία: 3,5/5

Ο πράκτορας της CIA (δεν αναφέρεται το όνομα του) μετά από μια πολύ σκληρή δοκιμασία στρατολογείται με σκοπό να ανακαλύψει ποιος κρύβεται πίσω από μια τεράστια συνομωσία που επιτρέπει στα αντικείμενα και στους ανθρώπους να μετακινούνται μέσα στον χρόνο. Με μοναδικό του όπλο την λέξη «Tenet» και μια χειρονομία πρέπει να αποτρέψει έναν πιθανόν Γ’Παγκόσμιο πόλεμο. Τα βήματα του τον οδηγούν σε έναν έμπορο όπλων. Όλα μοιάζουν να είναι εναντίον του και αυτό που πρόκειται να αντιμετωπίσει είναι πάνω και πέρα από τον χρόνο…

Επιτέλους, είδαμε το πολυαναμενόμενο «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν. Η παραγωγή κρατούσε επτασφράγιστο μυστικό την υπόθεση αν και το τελευταίο διάστημα είχαν διαρρεύσει κάποιες πληροφορίες. Πρώτα από όλα πριν παρακολουθήσετε το έργο που θα κάνει αρχικά πρεμιέρα σε συνολικά 70 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας –όχι όμως και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου θα βγει στις αίθουσες στις 3 Σεπτέμβριου- καλό είναι να αποκωδικοποιήσετε κάποιες έννοιες.

«Tenet» σημαίνει δόγμα/αξίωμα και φυσικά δεν είναι τυχαίο ότι ο Νόλαν διάλεξε μια λέξη καρκινικής γραφής που ακόμα κι αν διαβαστεί ανάποδα παραμένει ίδια. Μη ξεχνάμε πως η υπόθεση του «Tenet» έχει να κάνει με τον χρόνο και την αντιστροφή του. Η άλλη λέξη που θα συναντήσετε είναι η «εντροπία» και επειδή εδώ δεν κάνουμε μαθήματα φυσικής το μόνο που χρειάζεται να γνωρίζετε είναι πως ο χρόνος δεν είναι σταθερός, απλά μια μονάδα μέτρησης που μας βοηθάει να ορίζουμε το πριν από το μετά. Το θέμα είναι αν ο χρόνος μπορεί να ελεγχθεί και το μέλλον να επιστρέψει στο παρόν για να το ανατρέψει; Μπερδευτήκατε;

Μετά την τριλογία του Batman και το Dunkirk ο Άγγλος σκηνοθέτης επιστρέφει με μια κατασκοπική ταινία που όχι –για να προλάβω τις εντυπώσεις- δεν μοιάζει με το Inception. Είναι καθαρή, ατόφια ταινία Νόλαν με πολύ δεμένο σενάριο, σκηνοθεσία με ακρίβεια στην κόψη του ξυραφιού, δράση και φυσικά πολύ καλούς συντελεστές. Ζεις 150 λεπτά στο κόκκινο χωρίς καμιά χαλαρή στιγμή.Στο μυαλό σας αξίζει να έχετε πως η αφήγηση που ακολουθεί το σενάριο δεν πατάει στην κλασική χρονική αλληλουχία, αλλά αντιστρέφεται. Σε αυτό βοηθάει και το πολύ γρήγορο μοντάζ της Τζέννιφερ Λέιμ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το γεγονός ότι προτιμάει να μην κάνει χρήση ζουμ, αλλά να πλησιάζει με την κάμερα πολύ κοντά σε αυτό που θέλει να δείξει καταφέρνει να βάλει τον θεατή κυριολεκτικά μέσα στο κάδρο λήψης. Σωστά προετοιμασμένος συμβουλεύεται τον θεωρητικό φυσικό Κιπ Θορν, όπου είχαν συνεργαστεί και στο Interstellarγια να κάνει όσο γίνεται πιο πιστευτό το σενάριο.

Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν σε επτά χώρες και το κόστος τους άγγιξε τα 230.000.000 δολάρια. Για να αποδώσει πιο πιστά τις σκηνές με αντιστροφή χρόνου κατέγραψε κινήσεις με οπίσθια και εμπρόσθια λήψη.

Ο σκηνοθέτης δεν συνεργάστηκε με τον συνθέτη Χανς Ζίμμερ, όπως είθισται, αλλά δεν του βγήκε καθόλου σε κακό. Αντ’ αυτού είχε στο πλευρό του, τον Λούντβιχ Γκόρανσον, βραβευμένο με Όσκαρ για τη μουσική του στο Black Panther.

Ο Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον είναι εξαιρετικός και ο ρόλος του ταιριάζει γάντι. Ο Ρόμπερτ Πάτισον για άλλη μια φορά επιβεβαιώνει όλους όσοι υποστηρίζαμε πως πρόκειται για έναν ηθοποιό που πατάει γερά στα πόδια του ενώ η Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι με την κοφτή προφορά της δένει απόλυτα με το υπόλοιπο καστ.

Ο Κρίστοφερ Νόλαν καταφέρνει να χορογραφήσει τεχνικά, σεναριακά και σκηνοθετικά μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας τρομακτικά ρεαλιστική.

Η ταινία θα προβληθεί στις 26 Αυγούστου από την TANWEER.