Κριτική: «Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου»
Με μια κάμερα λοιπόν να ακολουθεί το “road trip” της πρωταγωνίστριας του, Άντζελα (Ilinca Manolache), στους δρόμους της ρουμανικής πρωτεύουσας, ο Τζουντ καυτηριάζει όλα όσα λαμβάνουν χώρα στο ατελείωτο ταξίδι της στο «Μικρό Παρίσι» των Βαλκανίων!
Η Άντζελα, μια κακοπληρωμένη βοηθός παραγωγής, αλωνίζει στους δρόμους του Βουκουρεστίου αναζητώντας, μέσω κάστινγκ, το πρόσωπο ενός εταιρικού βίντεο, το οποίο χρηματοδοτεί μια πολυεθνική εταιρεία, με θέμα την «ασφάλεια στην εργασία». Όταν όμως ένας από τους συνεντευξιαζόμενους αποκαλύπτει την ευθύνη της ίδιας εταιρείας για το ατύχημά του, ξεσπά σκάνδαλο…
Για όσους δεν γνωρίζουν τον σκηνοθέτη Ράντου Τζουντ (Radu Jude) ως εκπρόσωπο του «Ρουμάνικου Νέου Κύματος» καθώς και τον καυστικό χαρακτήρα των ταινιών του, πιθανόν να μην γίνει επίσης αντιληπτή από τους ίδιους, η αδηφάγα όρεξη του δημιουργού να διακωμωδήσει για μια ακόμη φορά στο φιλμ του, «Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου», τους πάντες και τα πάντα!
Με μια κάμερα λοιπόν να ακολουθεί το “road trip” της πρωταγωνίστριας του, Άντζελα (Ilinca Manolache), στους δρόμους της ρουμανικής πρωτεύουσας, ο Τζουντ καυτηριάζει όλα όσα λαμβάνουν χώρα στο ατελείωτο ταξίδι της στο «Μικρό Παρίσι» των Βαλκανίων!
Έχουμε συνεπώς στην προκείμενη “road movie” να κάνουμε, με μια ευρεία γκάμα θεμάτων, η οποία εκτείνεται από την εργασιακή εκμετάλλευση ως τις αρνητικές επιπτώσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συνιστώντας και τα δύο αυτά προκείμενα, ό, τι ονομάζουμε απολυταρχισμό στην εποχή μας. Πιο συγκεκριμένα ακόμη, ποικίλες εκφάνσεις της σύγχρονης ζωής και ο εκφυλισμός τους, όπως η ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας, η τοξικότητα στον δημόσιο διάλογο και η θυσιασμένη στο βωμό του κέρδους ανθρωπιά, αποτελούν τα κεντρικά ζητήματα, που θίγει εδώ ο σκηνοθέτης…
Και εκτός του ότι είναι τόσο ευχάριστο ότι ο Ράντου, στην νέα του αυτή δουλειά, επικεντρώνεται σε μια τόσο επίκαιρη θεματολογία, αναιρείται επίσης η εντύπωση (που αφήνει σε προγενέστερα σκηνοθετικά του εγχειρήματα) ότι βάλλει, με σκωπτικό πάντα χιούμορ, έναντι κάτι συγκεκριμένου!
Θα μπορούσε βέβαια άνετα να ισχυριστεί κανείς στο σημείο αυτό, πως ο σκηνοθέτης και οι συντελεστές του στοχεύουν στην ανάδειξη όλων των υποτιθέμενα κακώς κειμένων της ρουμανικής κοινωνίας ή και ευρύτερα όλου του κόσμου! Αναδύεται όμως ευθύς το ερώτημα, αν όντως υπήρξε ποτέ δυνατό να εντάξει κανείς, ένα τόσο ανήσυχο και ελεύθερο πνεύμα σαν του Ράντου Τζουντ σε τέτοια κουτάκια!
Για την ακρίβεια, η σάτιρα των όσων διαδραματίζονται σε παρόντα χρόνο στην ταινία του Τζουντ(ένα παρόν διαφορετικό από το παρελθόν, τόσο εκτός όσο και εντός της Ρουμανίας), όχι μόνο πείθει κάποιον ότι η όποια ταμπελοποίηση του έργου του είναι λανθασμένη αλλά τον κάνει να μιλάει κιόλας ως και για Σινεμά ιδεών εκ μέρους του ταλαντούχου δημιουργού, που δεν δύναται να μπει σε καλούπια ούτε και να περιορίσει τον εαυτό του, σ’ όσα επιθυμεί να δηλώσει…
O κινηματογράφος ως έκφραση ιδεών παίρνει επομένως σάρκα και οστά στο πιο πρόσφατο αυτό έργο του με την σκιαγράφηση μιας εργασιομανούς περσόνας, η οποία διατηρεί και το προφίλ ενός τοξικού ατόμου με αρρενοποιημένη και πολλές επιθετική συμπεριφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σπάζοντας τα στενά όρια της ρουμανικής και αναδεικνύοντας έτσι όλη την σύγχρονη προβληματική της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας! Όλα τα παραπάνω σε παράλληλη αφήγηση με μια προγενέστερη ταινία εκ Ρουμανίας (επί καθεστώτος Τσαουσέσκου), ονόματι “Angela moves on” (1981) του σκηνοθέτη Λουτσιάν Μπρατού (Lucian Bratu) με θέμα την ελαστικοποίηση του χρόνου εργασίας καθώς και την τότε θέση της γυναίκας…
Με κερασάκι τέλος στην τούρτα μια άρτια κινηματογράφηση και την ανεπανάληπτη ερμηνεία της Ρουμάνας ηθοποιού Ιλίνκα Μανολάτσε, το φιλμ του Ράντου Τζούντε αποκτά (ως Σινεμά ιδεών πάντα) πλέον εκτός από πλούσιο περιεχόμενο και το ανάλογο πλαίσιο, εκτοξεύοντας τοιουτοτρόπως την συνολική σκηνοθετική απόπειρα του δημιουργού σ’ άλλα επίπεδα!
Βαθμολογία: 4/5*
Σενάριο, Σκηνοθεσία: Ράντου Ζούντε Φωτογραφία: Μάριους Παντούρου Μοντάζ: Κάταλιν Κριστούτιου Κοστούμια: Ράντου Ζούντε Μακιγιάζ: Μπιάνκα Μποερόιου Ήχος: Μάριους Λεφτάρατσε
Πρωταγωνιστούν: Ιλίνκα Μανολάκε, Οβίντιου Πίρσαν, Νίνα Χος, Ντορίνα Λάζαρ
Διάρκεια: 163’
Χώρα, Έτος Παραγωγής: Ρουμανία, Λουξεμβούργο, Γαλλία, Κροατία, 2023
Από 1η Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους
Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.