Κριτική: «Ο άνθρωπος απ’ τον Βορρά» («The Northman»)

Ενώ ετοιμάζεται να καθίσει στο θρόνο του πατέρα του, ένας νεαρός πρίγκιπας θα δει τον πατέρα του να δολοφονείται βάναυσα. Φεύγοντας από το βασίλειο του νησιού με μια βάρκα και σφραγισμένος ανεξίτηλα από την αιματηρή και αναίτια σφαγή, το παιδί ορκίζεται να πάρει εκδίκηση…

Με μότο την φράση, «δεν μπορείς να ξεφύγεις από την μοίρα σου», ο πάλαι ποτέ δημιουργός των ταινιών «Η Μάγισσα» (“the VVitch”) και «Ο Φάρος» (“The Lighthouse”), Ρόμπερτ Έγκερς (“Robert Eggers”), προετοιμάζει το έδαφος να «επικοινωνήσει» με τον δικό του μοναδικό τρόπο το κεντρικό θέμα του ολοκαίνουργιου φιλμ του, «ο Άνθρωπος του Βορρά», το οποίο δεν αφορά παρά την εκδίκηση

Ως άλλος τραγικός ποιητής λοιπόν ο Έγκερς, ο οποίος επιχειρεί τη σύζευξη του σκηνοθετικού του εγχειρήματος, που προσομοιάζει (βάσει κυρίως του μότο του) σε αρχαία τραγωδία, μ’ όλα τα  σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, διαθέτει στο κοινό μια ταινία με καλοφτιαγμένη δομή, την οποία αρχικά  χωρίζει σε αυτοτελή κεφάλαια, τιτλοφορημένα όλα με ρούνους («ρουνικό αλφάβητο») πιθανόν του Αρχαίου (Παλιού) Φούθαρκ (“Elder Futhark”), ένα σύστημα γραφής γλώσσας ινδοευρωπαϊκής καταγωγής…. 

Όσον αφορά πάλι στην εξίσου ενδιαφέρουσα πλοκή του φιλμ, ο Έγκερς με την συμβολή του επίσης «ποιητή» Sjón (“Sigurjón Birgir Sigurðsson”), σκιαγραφούν την ιστορία εκδίκησης του έκπτωτου πρίγκιπα Άμλεθ (“Amleth”), υιού του βασιλιά Άρβαντιλ (“King Aurvandil War-Raven”), ο οποίος δολοφονείται από τον αδίστακτο  αδερφό του, Φιόλνιρ (“Fjölnir the Brotherless”)…

Προκειμένου μάλιστα να τονισθεί περαιτέρω το προκείμενο αυτό αίσθημα της εκδίκησης, γύρω από την κεντρική ιδέα της οποίας περιστρέφεται και όλη η υπόθεση της ταινίας, ο επιδραστικός αλλά και προβοκάτορας σκηνοθέτης βάζει, εσκεμμένα, τον μυθιστοριογράφο Sjón (βλ.“Lamb” του Valdimar Jóhannsson) να τοποθετήσει χρονικά τα όσα διαδραματίζονται στο φιλμ, λίγα μόλις χρόνια μετά την γέννηση του Χριστού…

Μη αφήνοντας έτσι αναξιοποίητο το γεγονός της προ και μετά Χριστόν χρονολόγησης και λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη το νόημα μιας  μεταβατικής  περιόδου, οι δύο άνωθεν συντελεστές του φιλμ δεν διστάζουν να αφήσουν να υπονοηθεί, πως η πολυσυζητημένη αυτή εκδίκηση έρχεται λίγο μετά την επικράτηση του χριστιανισμού και επομένως του επίκεντρου αυτής,  της συγχώρεσης

Παίζοντας συνεπώς με τις δύο αυτές αντιθετικές έννοιες (εκδίκηση-συγχώρεση) και υπό  την οπτική πως η μια δύναται έτσι, στα πλαίσια της όλης υπόθεσης, να δώσει «χώρο» στην άλλη, ο Ρόμπερτ Έγκερς και ο συνεργάτης του Sjón, συνθέτουν συνεπώς από κοινού, ένα καινοτόμο και πρωτοπόρο δημιούργημα, όπου ο τραγικός ήρωας Άμλεθ θα προλάβει να ξεσκεπάσει την ειρωνεία της ίδιας του της ύπαρξης ( ως εν δυνάμει βασιλιάς), και δίνοντας την τελική του ένδοξη μάχη στο Ράγκναροκ (εκδίκηση), θα κατορθώσει να λάβει σωτηρία εισερχόμενος στην Βαλχάλλα (συγχώρεση), την βασιλεία δηλαδή του σύμπαντος (των ουρανών)…

Το πώς μεταμορφώνουν με την σειρά τους το εν λόγω αυτό σύμπαν  τα τρισδιάστατα (CGI) γραφικά (όπως προείπαμε η παραγωγή αξιοποιεί όλα τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα), είναι μια πτυχή της συγκεκριμένης σκηνοθετικής απόπειρας Έγκερς, που μόνο στο σινεμά μπορεί κανείς να διαπιστώσει. Είναι έτσι για τον εκάστοτε θεατή, ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνονται στο κινηματογραφικό πανί, εκ μέρους των συντελεστών της παραγωγής, όλοι οι μύθοι και οι παραδόσεις, οι οποίοι συνδέονται με την σκανδιναβική μυθολογία (με αποκορύφωμα την απίστευτη αποτύπωση μιας εκ των βαλκυριών του σκανδιναβικού παραδείσου), πράγματι ασύλληπτος.Το σάουντρακ επίσης των Robin Carolan & Sebastian Gainsborough (aka Vessel) είναι το κερασάκι στην τούρτα μιας εν συνόλω υπερπαραγωγής, η οποία ξεπερνά σε επίπεδο ο, τιδήποτε άλλο έχει ειπωθεί κινηματογραφικά, για την ζωή της Εποχής των Βίκινγκς.

Οι ερμηνείες τέλος των Αλεξάντερ Σκάρσγκορντ (“Alexander Skarsgård”), Άνια Τέιλορ-Τζόι (“Anya Taylor-Joy”) αλλά  και του Δανού Κλάις Μπάνγκ (“Claes Bang”) κρατούν ψηλά τον πήχυ, με τις συμπληρωματικές ερμηνείες των Iθαν Χωκ (“Ethan Hawke”, Νικόλ Κιντμαν(“Nicole Kidman”), Μπγιορκ (“Bjork” και Γουίλιαμ Νταφόε(“William Dafoe”) να αποκτούν περισσότερο ενδιαφέρον μέσω του «στησίματος τους» (του εκ μέρους του σκηνοθέτη) και όχι τόσο λόγω της ποιότητας τους…

Βαθμολογία: 4* [yasr_overall_rating size=”medium”]

Σκηνοθεσία/ Σενάριο Ρόμπερτ Έγκερς Παραγωγοί Λαρς Κνούντσεν, Μαρκ Χάφαμ, New Regency Πρωταγωνιστούν: Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Άνια Τέιλορ-Τζόι, Νικόλ Κίντμαν, Ίθαν Χοκ, Γουίλεμ Νταφόε, Κλέις Μπανγκ, Björk Διάρκεια: 136 λεπτά

  • Από 21 Απριλίου 2022 στους κινηματογράφους από την Tulip

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.

 

Δείτε επίσης