Κριτική / Ο Νίκος Κορνήλιος ξορκίζει την τέχνη στην ταινία «Η τέχνη καταστρέφει»

Σκηνοθεσία: Νίκος Κορνήλιος
Σενάριο: Νίκος Κορνήλιος, Ευγενία Παπαγεωργίου
Πρωταγωνιστούν: Aurora Marion, Katia Leclerc O’ Wallis, Κώστας Αρζόγλου, Estelle Marion Δραματική
Παραγωγή: Ελλάδα (2017) Έγχρωμο Διάρκεια: 120 λεπτά
Βραβεία: Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Καλύτερης Μεγάλου Μήκους, Ταινίας Μυθοπλασίας
Βαθμολογία: 3,5/5

Ο Νίκος Κορνήλιος σκηνοθετεί μια ταινία που φλερτάρει με τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Εστιάζει στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών και δημιουργεί ένα ψυχόδραμα που θέτει συνεχόμενα ερωτήματα.

Πρεμιέρα στις 11 Απριλίου έκανε η νέα ταινία του Νίκου Κορνήλιου, «Η τέχνη καταστρέφει» στον κινηματόγραφο «Τριανόν». Ο ακούραστος Κώστας Αρζόγλου επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με έναν ρόλο που όπως ο ίδιος είπε έχει βιογραφικά στοιχεία. Ένας φτασμένος ηθοποιός μετά από έμφραγμα καλεί τις δύο κόρες του, που είχε «θυσιάσει» στον εμμονικό δρόμο της τέχνης. Αυτή η συνάντηση όμως κάθε άλλο παρά οικογενειακή και γαλήνια μπορεί να χαρακτηριστεί. Η επανένωση του πατέρα με τις δύο κόρες θα βγάλει στην επιφάνεια θυμό, πόνο και εγωισμό, σε μια τελευταία προσπάθεια προσέγγισης και συγχώρεσης. Όλα αυτά με το μόνο τρόπο που μπορεί ο ήρωας να προσεγγίσει. Της τέχνης. Και γι’ αυτό προτείνει να ανεβάσουν το «Μάκβεθ για τρεις».

Ατμοσφαιρικό, ποιητικό θυμίζει θεατρικό δοκίμιο. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης είπε στην πρεμιέρα ότι ήθελε να κάνει μια ταινία που να δείχνει την πραγματική διάσταση της δουλειά και της ζωής ενός ηθοποιού. Και κατά συνέπεια, ότι ο εγωκεντρισμός θεωρείται άλλοθι και πως μπορεί να καταστρέψει τους ίδιους του καλλιτέχνες αλλά και το περιβάλλον τους.

Η ερμηνεία του Κώστα Αρζόγλου ήταν μεστή, καθόλου φλύαρη και με μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Κι αυτό γιατί στην ταινία, τον ρόλο της κινηματογραφικής του κόρης «Αλεξάνδρας» ενσαρκώνει η πραγματική του κόρη Aurora Marion (Βραβείο Β’ γυναικείου ρόλου στο φεστιβάλ «Les Magritte du cinema») σε μια γήινη και πολλά υποσχόμενη εμφάνιση. Εξαιρετική η Katia Leclerc O’ Wallis (Μητριαρχία, Μπιγκ Χιτ) στον ρόλο της «Νάντιας», της άλλης κόρης του ήρωα. Αέρινη, εύθραυστη , καταθλιπτική. Στη σκηνή του Μάκβεθ με τα χέρια ήταν καθηλωτική. Συμμετοχή στην ταινία έχει και η σπουδαία ηθοποιός Estelle Marion (La femme à abate), που ενσαρκώνει τη μητέρα της Aurora. Η σκηνοθετική προσέγγιση των χαρακτήρων ίσως να ήθελε περισσότερο «χρόνο». Να ξεφύγει δηλαδή από τα στερεότυπα του καλλιτέχνη νάρκισσου, που αν θέλει να είναι δοσμένος στην τέχνη του δεν μπορεί να είναι πουθενά αλλού.

Ο Νίκος Κορνήλιος, όπως δήλωσε σε μια πολύ ευχάριστη κουβέντα μετά το τέλος της προβολής στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας, ήθελε με αυτό το εγχείρημα να… ξορκίσει την τέχνη. Και γι’ αυτό μας αποκάλυψε την επόμενη ταινία που ετοιμάζει με τίτλο «Απ’ όλους τους δρόμους του κόσμου», που θα μπορούσε να ονομάζεται επίσης, «Η τέχνη σώζει». Δε νομίζω ότι απαντήθηκε τελικά το ερώτημα, αν η τέχνη καταστρέφει κι ούτε ήταν αυτό το ζητούμενο, πάντως σίγουρα είναι ένας γοητευτικός τρόπος να ζεις.

Με αφορμή τις προβολές της ταινίας, το Σάββατο 13 Απριλίου στις 19:00, η διοργάνωση κέντρου γυναικείων ερευνών και μελετών «Διότιμα», διοργανώνει συζήτηση με θέμα, «Έμφυλες κριτικές ματιές στην τέχνη». Κυριακή 14 Απριλίου στις 18:00 «Τέχνες του θεάματος και παιχνίδια εξουσίας» Ποια είναι η κρυφή πλευρά της δουλειάς του ηθοποιού και ποια η διαδικασία της ψυχικής επένδυσης σε ένα ρόλο. Στη συζήτηση συμμετέχουν, οι ηθοποιοί Κώστας Αρζόγλου και Katia Leclerc O’ Wallis, καθώς και οι προσκεκλημένοι ηθοποιοί, Βίκυ Βολιώτη, Όμηρος Πουλάκης, Κωνσταντίνα Τάκαλου. Η ταινία συμμετέχει στο 42ο Διεθνές Φεστιβάλ του Σαν Πάολο και στο 58ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καθώς και στο 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, όπου έλαβε ομόφωνα βραβείο κοινού της επιτροπής αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα».

Φωτογραφικό υλικό από την πρεμιέρα της ταινίας © Ειρήνη Δρίβα.

Δείτε επίσης