Εργαζόμενοι ΥΠΠΟ: Να ακυρωθεί η χορηγία των Λεβέντη στο υπ. Πολιτισμού

Με ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι του υπ. Πολιτισμού ζητούν από την Λίνα Μενδώνη να ακυρωθεί η χορηγία του Ιδρύματος των αδελφών Λεβέντη στο ΥΠΠΟ, αφού ο ένας από τους δύο, είναι ο 27χρονος που καταγγέλθηκε για βιασμό από την 24χρονη, στην υπόθεση της Θεσσαλονίκης.

Στην ανακοίνωσή της με τίτλο «Μουσεία, δωρητές… λεβέντες και μερικά άρθρα του Ποινικού Κώδικα ή πώς να ξεπλύνετε τους χορηγούς σας» η Ενωτική Κίνηση των Εργαζομένων στο Υπουργείο Πολιτισμού, ζητούν από την υπ. Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, να ακυρωθεί η χορηγία του Ιδρύματος των αδελφών Λεβέντη στο ΥΠΠΟ, αφού ο ένας από τους δύο, είναι ο 27χρονος που καταγγέλθηκε για βιασμό από την 24χρονη, στην υπόθεση της Θεσσαλονίκης.

H σχετική ανακοίνωση

Όταν η Λίνα Μενδώνη στις προγραμματικές της δηλώσεις το 2019 μιλούσε για «αυτοχρηματοδότηση του πολιτισμού» και «πλήρη αξιοποίηση της συνεργασίας με τα Κοινωφελή Ιδρύματα» ήταν σαφές –τουλάχιστον στους γνώστες – τι εννοούσε. Μια πολιτική που επί δεκαετίες (10 χρόνια ήταν η ίδια ΓΓ του ΥΠΠΟΑ) φρόντισε να παραχωρήσει όλο τον σύγχρονο πολιτισμό στα κάθε λογής «Ιδρύματα» και «ευεργέτες» (Λαμπράκης, Ωνάσης, Λάτσης, Κωστόπουλος κ.ά.), με τους εξής τρόπους: 1) Την αλλαγή θεσμικής υπόστασης των δημόσιων φορέων σύγχρονου πολιτισμού (όλοι είναι ΝΠΙΔ πλέον), με διοικήσεις διορισμένες από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία (πλην 2 εξαιρέσεων που επιλέχτηκαν με ανοιχτό διαγωνισμό μόλις το 2021), με σκανδαλώδες αποκορύφωμα της πρακτικής αυτής τον διορισμό Λιγνάδη, 2)Την υποχρηματοδότηση (ή τη χρηματοδότηση από τις «λίστες» των «κολλητών») της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, από το βιβλίο ως τα εικαστικά, 3) Την περιθωριοποίηση όλων των αρμόδιων Διευθύνσεων του ΥΠΠΟΑ που ασχολούνταν με τον Σύγχρονο Πολιτισμό, ώστε να μην παράγουν πολιτική και να ακυρώνεται ο εποπτικός τους ρόλος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φοβού τους χορηγούς και δωρεές φέροντας

Για να φτάνουμε σήμερα η Λυρική να έχει παραδοθεί στο Ίδρυμα Νιάρχος, η Εθνική Πινακοθήκη να έχει μια τεράστια ταμπέλα που αντί να γράφει «Ίδρυμα Αλεξάνδρου Σούτσου» ή έστω «δαπάναις του Έλληνα και Ευρωπαίου φορολογούμενου» γράφει με τεράστια γράμματα «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» και οι καλλιτέχνες να παρακαλάνε να δουλέψουν στη Στέγη του Ωνασείου για νά ‘χουν στον ήλιο μοίρα.

Αυτό το «μοντέλο» έπρεπε πάση θυσία να επεκταθεί και στην πολιτιστική κληρονομιά. Για πολλά χρόνια το έδαφος προετοιμαζόταν, με τις άοκνες προσπάθειες της Λ. Μενδώνη αλλά και της Λ. Κονιόρδου, μέσα από τη στήριξη που παρείχαν στο σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ του Στ. Μπένου (το οποίο και συνέβαλε βέβαια και στην αναβάθμιση της καριέρας του Ιδρυτή του, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…). Από το 2019 και μετά, όμως, υπάρχει ένας διακηρυγμένος στόχος: η ιδιωτικοποίηση των πάντων. Κι αν η νομοθεσία για την πολιτιστική κληρονομιά είναι πιο αυστηρή, κανένα πρόβλημα: μεγάλα και μικρά Ιδρύματα μπορούν να «μοιραστούν» μεταξύ τους Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, είτε για να βάλουν την ταμπέλα τους, είτε για να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ, μοιράζοντας τις δουλειές μεταξύ των εταιρειών τους, είτε για να δώσουν δουλειά στους κολλητούς τους, είτε για να πατήσουν πόδι στη διοίκηση των αρχαιολογικών Μουσείων, τα οποία προορίζονται από την κυβέρνηση να μετατραπούν σε Νομικά Πρόσωπα με διορισμένα ΔΣ…

Πώς πατάνε πόδι; Με το μανδύα της «δωρεάς» που – με τις πλάτες της Υπουργού Λ. Μενδώνη και του ΓΓ Γ. Διδασκάλου – μετατρέπεται σε «δεσποτεία». Κι αν η νομοθεσία δεν το επιτρέπει, ποιος θα φέρει αντίρρηση; Αν η αρμόδια Υπηρεσία «τολμήσει» να ψελλίσει κάτι, θα υποστεί το «κατσάδιασμα» της πολιτικής ηγεσίας –πολύ πιθανό να μετακινηθεί και όποιος υπάλληλος δεν είναι συνεργάσιμος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έτσι ακριβώς συνέβη με τη «δωρεά» του Ιδρύματος Ωνάση στην Ακρόπολη, με τα γνωστά αποτελέσματα του «τσιμεντώματος», αλλά και της «ταμπέλας» που είχε συμφωνηθεί –επ’ ωφελεία τόσο του Ιδρύματος όσο και της Υπουργού Πολιτισμού (ευτυχώς βέβαια μετά την κατακραυγή, τελικά το όνομα της Μενδώνη δεν θα μπει σε ταμπέλα στον αρχαιολογικό χώρο. Θα αντιπροτείναμε, πάντως, να αναγραφεί με μεγάλα γράμματα πάνω στα τσιμέντα, ως «ανάληψη ευθύνης»). Ουσιαστικά μέσω της «δωρεάς» το Ίδρυμα Ωνάση και η τεχνική εταιρεία του (ΑΡΙΟΝΑ) έκαναν ό,τι γούσταραν πάνω στην Ακρόπολη, και η Υπουργός με τον ΓΓ πίεζαν την ΥΣΜΑ και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών να τα δέχονται όλα χωρίς να βγάλουν κιχ!

Πολλοί μνηστήρες για την Πηνελόπη (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)

Όταν πριν από ένα μήνα διαφημίστηκε σε όλα τα κανάλια η «δωρεά» της οικογένειας Λαιμού για την αρχιτεκτονική μελέτη της υπόγειας επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και της «σύνδεσής του με το ΑΚΡΟΠΟΛ και το ΕΜΠ» (μυστήριο τι σημαίνει αυτό, μαζί με το μυστήριο πώς έχουν μούτρα να μιλάνε για το ακόμη κλειστό ΑΚΡΟΠΟΛ, αλλά αυτό είναι μια άλλη υπόθεση), κανείς μα κανείς από τους δημοσιογράφους που το εκθείασαν δεν θυμήθηκαν ότι, δύο χρόνια πριν, είχαν εκθειάσει με τον ίδιο τρόπο τη χορηγία του Ιδρύματος Νιάρχος για το ίδιο θέμα, στην οποία είχε μάλιστα αναφερθεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις το 2019! Νέα συνήθεια αυτή, να εξαγγέλλονται χορηγίες και μετά να… εξαφανίζονται. Αλλά σάμπως θα βρεθεί κανένας δημοσιογράφος να ρωτήσει την Υπουργό για όλα αυτά στα φιλικά κανάλια που συχνάζει; Όχι βέβαια! Ούτε βέβαια στα ερωτήματα που έθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων για το θέμα αυτό απάντησε κάτι η Υπουργός.

Η Λίνα Μενδώνη αρκέστηκε να αναφερθεί στις δηλώσεις της ως εξής: «Της εκπόνησης της μελέτης αρχιτεκτονικού προσχεδίου έπρεπε να προηγηθούν η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, καθώς και η ρύθμιση διάφορων άλλων θεσμικού χαρακτήρα θεμάτων». Ποιος έκανε τη «μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας»; Μια βρετανική εταιρεία που την πλήρωσε το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αλλά η Υπουργός δεν κάνει ούτε μια αναφορά, ούτε ένα ευχαριστώ βρε αδερφέ, όπως συνηθίζει – τι παίχτηκε άραγε; Τι προβλέπει αυτή η Μελέτη; Καμία αναφορά επίσης! Παρότι «διέρρευσε» ότι η Μελέτη παραδόθηκε τον Φεβρουάριο 2021, η Υπουργός τηρεί αιδήμονα σιωπή… Έχει εγκριθεί αυτή η Μελέτη; Ούτε αυτό έχει γίνει. Ξέρουμε τι λέει η γεωτεχνική μελέτη για την περιοχή της υπογειοποίησης, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για ένα υπόγειο έργο (ας θυμηθούμε τι συνέβη με την υπόγεια επέκταση της Πινακοθήκης και τα υπόγεια ύδατα); Όχι, δεν έχει παρουσιαστεί πουθενά. Και πάμε τώρα στο ερώτημα των 293 εκ. ευρώ: Τι κόστος προβλέπει για το σύνολο του έργου αυτή η Μελέτη; Είναι αλήθεια ότι προβλέπει κοντά στα 300 εκ. ευρώ (όταν η κατασκευή της Πινακοθήκης, με όλες τις υπερκοστολογήσεις, κόστισε 60 εκ. ευρώ); Κι αν πρόκειται για έργο 300 εκ. (700 εκ. ευρώ κόστισε το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, για να έχουμε τάξη μεγέθους) που αφορά την «αναγέννηση» του κέντρου της Αθήνας (όπως η ίδια η Υπουργός έχει πολλάκις δηλώσει), δεν οφείλει αυτό να παρουσιαστεί στους πολίτες τους οποίους αφορά και οι οποίοι θα το πληρώσουν;

Οι διάδρομοι της Μπουμπουλίνας βοούν ότι το 2010-11, όταν η πρόταση της υπόγειας επέκτασης και οι μελέτες είχαν εκκινήσει από το ίδιο το ΕΑΜ, είχε υπολογιστεί κόστος 80 εκ. ευρώ και η Λ. Μενδώνη τότε, ως ΓΓ του ΥΠΠΟΑ , «έκοψε» το έργο ως «ακριβό» (μπορεί βέβαια να το «έκοψε» και από την απέχθεια που είχε πάντα για ένα Μουσείο στο οποίο έχουν εργαστεί οι πιο σημαντικοί αρχαιολόγοι κάθε γενιάς, υπερασπιζόμενοι με πάθος την προστασία των αρχαιοτήτων και την παραγωγή επιστημονικού έργου –ποιος ξέρει;). Αν ισχύει αυτό, πώς γίνεται ένα έργο 80 εκ. ευρώ που κόβεται ως «ακριβό», να προωθείται 10 χρόνια αργότερα από το ίδιο πρόσωπο με κόστος 300 εκ. ως «έργο πνοής» για τη χώρα; Η συνέχεια της υπόθεσης αυτής μπορεί να είναι διαφωτιστική για το ερώτημα αυτό…

Η συνέχεια της ανακοίνωσης εδώ

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.