Μίνως Μάτσας: «Η ζωή μου ως παιδί ήταν η Disneyland της μουσικής»

«Ο Άκος Δασκαλόπουλος ήταν ο άνθρωπος που με έσπρωξε να ασχοληθώ με το τραγούδι… Μου ζήτησε να γράψει στίχους πάνω στις μελωδίες αλλά εγώ του έβαλα έναν όρο. Να μείνει μεταξύ μας όλο αυτό», επισημαίνει ο Μίνως Μάτσας στη συνέντευξη του στο tetragwno.gr

Ένας εκ των πιο ταλαντούχων  Ελλήνων συνθετών που έχουμε. Ήταν ευχή και κατάρα για εκείνον να γεννηθεί μέσα σε μια οικογένεια που επηρέασε όσο καμιά την ελληνική δισκογραφία. Ο παππούς του και ο πατέρας του ήταν οι πυλώνες της ιστορικής δισκογραφικής εταιρείας Minos.

Ο ίδιος, κατάφερε να ξεφύγει από το όνομα που του κληροδότησαν και να χαράξει τη δική του πορεία στη μουσική. Ολοκληρωμένοι δίσκοι, ορχηστρική μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο, μουσικά θέματα για την τηλεόραση. Την Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου  κάνει πρεμιέρα στο GazArte με τη παράσταση Από Κοντά. Με αφορμή τη παράσταση συνομιλώ στο tetragwno με τον Μίνω Μάτσα.

Οι μνήμες των παιδικών σας χρόνων; 
Τα παιδικά μου χρόνια ήταν γεμάτα μουσική γιατί εκείνη τη περίοδο ο πατέρας μου έχτιζε τη  δισκογραφική εταιρεία Minos, σαν συνέχεια της Odeon Parlophone που είχε ξεκινήσει ο παππούς μου. Έβλεπα όλους τους μεγάλους συνθέτες και τραγουδιστές να μπαινοβγαίνουν στο σπίτι μας αλλά και στην εταιρεία που τότε ήταν μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση. Η ζωή μου ως παιδί ήταν η Disneyland της μουσικής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν αναπόφευκτο να ασχοληθείτε με τη μουσική;
Ήταν μονόδρομος για έναν άνθρωπο που ζούσε μέσα σε αυτή τη συνθήκη. Βέβαια, η αδερφή μου ασχολήθηκε με το επιχειρηματικό κομμάτι της εταιρείας και εγώ με το αμιγώς καλλιτεχνικό. Όπως και να έχει δεν ξέφυγε κανείς μας.

Ως γιος του Μάκη Μάτσα, της ιστορικής δισκογραφικής εταιρείας  Minos, φοβηθήκατε μήπως μεγαλώσετε στη σκιά του;
Προφανώς και υπήρχε αυτός ο φόβος και για τον λόγο αυτό δίσταζα να κοινοποιήσω αυτά που έγραφα. Πέρασε καιρός μέχρι να το αποφασίσω. Ήθελα να νιώθω μέσα μου ότι αυτά που γράφω έχουν μια αξία. 

Το 1994 κυκλοφόρησαν οι Χίλιες Και Μία Νύχτες Και Πάλι, όπου συνεργαστήκατε με τον σπουδαίο Άκο Δασκαλόπουλο. Ήταν κομβική η συνεργασία αυτή;
Ο Άκος Δασκαλόπουλος ήταν ο άνθρωπος που με έσπρωξε να ασχοληθώ με το τραγούδι. Όταν γνωριστήκαμε, είχε να γράψει στίχους καμιά δεκαετία. Κάποια στιγμή, πήγα σπίτι του και του έδωσα μια κασέτα με πέντε έξι μελωδίες. Την επόμενη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι ήταν ωραίες οι μελωδίες και του δημιουργούσαν εικόνες. Μου ζήτησε να γράψει στίχους πάνω στις μελωδίες αλλά εγώ του έβαλα έναν όρο. Να μείνει μεταξύ μας όλο αυτό. Πράγματι, γράψαμε τα πρώτα τραγούδια αλλά στη συνέχεια δεν τήρησε το λόγο του και το είπε στον Γιώργο Νταλάρα. Μια μέρα, με συνάντησε ο Γιώργος στην εταιρεία και μου ζήτησε να τα ακούσει. Εγώ δίσταζα για καιρό αλλά τελικά του τα έβαλα να τα ακούσει και διάλεξε τέσσερα τραγούδια να τα εντάξει στο δίσκο Καλώς Τους. 

Τα συναισθήματα σας για τον Γιώργο Νταλάρα.
Ο Γιώργος είναι ένας δικός μου άνθρωπος. Με ξέρει από το παιδί και ήταν απερίγραπτη η χαρά μου να τραγουδήσει εκείνος τα πρώτα μου τραγούδια.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σχεδόν 30 χρόνια μετά, ποιες είναι οι σκέψεις σας για τα πρώτα αυτά βήματα;
Βλέπω μια συνέχεια σε αυτά που έγραψα μετέπειτα. Ασυνείδητα υπήρχε μια γραμμή που ένωνε το παρελθόν με το παρόν μου. Ήταν κάτι που δεν επεδίωξα, απλά συνέβη.

Για μια δεκαετία μείνατε στις ΗΠΑ. Πως τα περάσατε εκεί;
Ήταν χρόνια γεμάτα εμπειρίες και γνώσεις γύρω από τη μουσική. Εκεί, ήρθα σε επαφή με μεγάλους συνθέτες, δούλεψα πολύ και έμαθα πολλές τεχνικές πάνω στο αντικείμενο που αγαπώ. Δε θα τα μάθαινα πουθενά όλα αυτά. Πλούτος.

Ο λόγος που επιστρέψατε στην Ελλάδα;
Κάποια στιγμή έφτασα στο δίλημμα να πρέπει να αποφασίσω αν θα έμενα εκεί για πάντα ή αν θα επέστρεφα πίσω. Τελικά, η Ελλάδα ήταν κάτι μοναδικό στη καρδιά μου και  με οδήγησε να επιστρέψω.

Έχετε γράψει τραγούδια, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Που νιώθετε μεγαλύτερη ελευθερία ως δημιουργός;
Το τραγούδι ήταν και είναι η αφετηρία μου. Παρόλα αυτά, ο κινηματογράφος και το θέατρο με απελευθερώνουν γιατί με οδηγούν σε μονοπάτια που ενδεχομένως δε θα βάδιζα ποτέ.

Το 2015 κυκλοφόρησε ο δίσκος Είδα Του Τρελού Τα Κλάματα, σε στίχους της Ελένης Φωτάκη και σε ερμηνεία της Φωτεινής Βελεσιώτου. Τα τραγούδια αυτά ήταν να τα πει ο Δημήτρης Μητροπάνος;
Η αλήθεια είναι ότι ξεκίνησε ο δίσκος με τον Δημήτρη αλλά δυστυχώς δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε το εγχείρημα. Γράψαμε ένα τραγούδι το οποίο κυκλοφόρησε, το Για Κοίτα, και κάποια του παππού μου που τα δοκιμάσαμε. Με τον Δημήτρη συνεργαστήκαμε αρχικά στο σάουντρακ που έγραψα για το Νησί και εκεί συμφωνήσαμε να κάνουμε στη συνέχεια ένα δίσκο. Έμεινε όμως ανολοκλήρωτος. Όμως, γνώρισα τη Φωτεινή Βελεσιώτου. Την άκουσα, με εξέπληξε ο  ιδιαίτερος τρόπος που τραγουδούσε και της πρότεινα να κάνουμε το δίσκο αυτό. Αγαπώ πολύ τη συνεργασία μας.  

Στις 5 Δεκεμβρίου κάνετε πρεμιέρα στο GazArte με τη παράσταση Από Κοντά. Τι αναμένεται να ακούσουμε;
Θα γίνουν τρεις εμφανίσεις. Στις 5, 12 και 19 Δεκεμβρίου όπου θα παίξω αγαπημένα μου τραγούδια από τη δισκογραφία αλλά και ορχηστρικά θέματα από το σινεμά, το θέατρο και τη τηλεόραση. Μαζί μου θα βρίσκονται δυο ξεχωριστές φωνές, ο αγαπημένος  Κώστας Τριανταφυλλίδης και η μοναδική Μυρτώ Βασιλείου. 

Τα όνειρα σας για το μέλλον;
Θέλω να κάνω μια  συναυλία με μεγάλη ορχήστρα που θα περιλαμβάνει μουσικές μου από το κινηματογράφο. Λόγω πανδημίας είναι κάτι που αναβάλλεται αλλά πιστεύω να γίνει σύντομα.

Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν λέτε το όνομα Μίνως Μάτσας;
Ο παππούς μου που δεν γνώρισα.

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.