Νίκος Καμτσής: Ζούμε σε εποχές που ο χρόνος διαψεύδει και ακυρώνει

Το έργο του Άκη Δήμου που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία για πρώτη φορά στην Αθήνα στο Θέατρο Τόπος Αλλού από 19 Μαρτίου 2022, ολοκλήρωσε τις παραστάσεις του την Κυριακή 17 Απριλίου 2022, υπό της σκηνοθετικές οδηγίες του Νίκου Καμτσή, με την σπουδαία ηθοποιό Πέγκυ Σταθακοπούλου με τους κωμικούς και δραματικούς τόνους της, ερμηνεύει τον ρόλο της αφανούς συζύγου του μεγάλου ποιητή.

Ο σκηνοθέτης Νίκος Καμτσής μίλησε για την παράσταση «Σαν ρόδο, σαν αίνιγμα», που έριξε αυλαία, την αινιγματική σύντροφο του Σαίξπηρ και τα επόμενα μεγαλεπήβολα σχέδια του.

Από το μακρινό παρελθόν του Σαίξπηρ γνωρίζουμε ελάχιστες πληροφορίες, όσον αφορά το γάμο του με την Αν Χάθαγουέι. Πως φωτίζεται η αινιγματική προσωπικότητα της μέσα στο έργο; 
Και στέκομαι καταρχάς  σ’ αυτό που ονομάζετε μακρινό παρελθόν. Έχει ένα ενδιαφέρον να το δούμε.  Πράγματι αν το σκεφτείτε στο μισό παγκόσμιο θέατρο αναφερόμαστε στο μακρινό παρελθόν. Θέλω να πω μ αυτό ότι είτε στην αρχαία τραγωδία αναφερόμαστε ανεβάζοντας στη σκηνή μυθικές ηρωίδες όπως η Ηλέκτρα η Μήδεια η Αντιγόνη, είτε στον Σαίξπηρ, Μολιέρο, Γκολντόνι,  Τεννεσί Ουίλιαμς αναγκαστικά αναφερόμαστε στο παρελθόν. Γιατί λοιπόν μας ενδιαφέρει τόσο πολύ το παρελθόν; Αν απαντήσουμε σ΄ αυτό το ερώτημα θα συναντήσουμε και την Αν Χαθαγουέι. Η απάντηση που έχω εγώ είναι ότι σ’ αυτές τις ηρωίδες η στον μύθο του έργου που αυτές οι ηρωίδες ΄΄κουβαλούν στην πλάτη τους΄΄ υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία που αφορούν  το πολύ κοντινό μέλλον και παρόν και μάλιστα προϊδεάζει λιγάκι τους ανθρώπους του παρόντος. Έτσι λοιπόν ο σημερινός θεατής βλέποντας την Αν Χαθαγουέη να κινείται πάνω στη σκηνή διακρίνει κοινά χαρακτηριστικά με την δική του καθημερινότητα, φιλοσοφία και, στάση ζωής και επικοινωνεί με την ηρωίδα, ταυτίζεται μαζί της, την δικαιώνει η όχι. Το έργο του Άκη Δήμου, η σκηνοθεσία του και η ερμηνεία του από την Πέγκυ Σταθακοπούλου καταφέρνουν να κάνουν κάτι τέτοιο παρ΄όλο που η Αν Χαθαγουέη είναι εν πολλοίς άγνωστη και αινιγματική.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ως σύντροφος του Σαίξπηρ, ποια ήταν η επιρροή της στο συγγραφικό του έργο; 
Νομίζω ελάχιστα. Ο Σαίξπηρ επηρεάστηκε από την επιστήμη (Μονταίν, Γαλιλαίο), από την αρχαία Ελληνική τραγωδία (κυρίως στον Μάκμπεθ, Ληρ και Αμλετ) από τον Λουκιανό, από την Ιστορία, από διάφορες μυθολογικές πηγές αλλά,για να μην είμαι απόλυτος …ελάχιστα από την γυναίκα του. Ο Σαίξπηρ ήταν ένας τρομακτικός δημιουργός. Μια κεραία που έπιανε τα μηνύματα της εποχής πριν από οποιοδήποτε άλλο και τα μετέπλαθε σε υψηλή τέχνη. Γι΄ αυτό και μένει μέχρι σήμερα.

Ποιος ήταν ο βασικός λόγος που επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο του Άκη Δήμου; 
Η ποιότητα του και η ποιητικότητα του. Αυτό που λέω δεν είναι μόνο ένας στείρος θαυμασμός. Αλλά η δυνατότητα που σου δίνει ένα κείμενο να κάνεις πράγματα πάνω στη σκηνή και να το πας παρακάτω. Εδώ προκύπτει ένα άλλο ερώτημα. Πως θα κάνεις πράγματα πάνω στη σκηνή? Εγώ ήμουν τυχερός στην προκειμένη περίπτωση διότι είχα το ιδανικότερο υλικό. Την Πέγκυ Σταθακοπούλου. Μια ηθοποιό, με ταλέντο, με εμπειρία, με δική της φιλοσοφία ζωής (τρομακτικά χρήσιμο, αν και δεν το αναφέρουν συχνά οι σκηνοθέτες) με ποίηση που ξέρει να την καταθέτει στο σανίδι και χίλια άλλα πράγματα.
Με αυτά τα υλικά συνέθεσα ένα ποιητικό συμπάν που έκανε την Αν Χάθαγουεϊ υπαρκτή και ενδιαφέρουσα για τον σύγχρονο θεατή. Φυσικά σε όλα αυτά περιλαμβάνονται τα σκηνικά και κοστούμια της Μίκας Πανάγου, η μουσική του Κώστα Χαριτάτου οι φωτισμοί του Γιάννη Ζέρβα, και η υποστήριξη στην παραγωγή της Λαμπρινής Θάνου. 

Ποιες σκηνοθετικές δυσκολίες είχατε να αντιμετωπίσετε ανάμεσα στο δίπολο Δράμα/κωμωδία;
Καμία,  διότι αυτή η διαφορά σε ώριμα κείμενα δεν υπάρχει. Οι δημιουργοί με ικανότητες και με εξασκημένα εκφραστικά μέσα περνάνε από το ένα στο άλλο αβίαστα και εύκολα. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στον μονόλογο συναντάμε την Πέγκυ Σταθακοπούλου. Μιλήστε μας για την συνεργασία σας και πως έγινε αυτό το θεατρικό πάντρεμα;
Νομίζω ότι υα είπα όλα παραπάνω. Το να έχει ένας σκηνοθέτης ένα όργανο σαν την Πέγκυ Σταθακοπούλου δεν είναι συνεργασία, είναι ευλογία. Το πάντρεμα γίνεται αυτόματα, αυθόρμητα και αβίαστα χωρίς να το σκεφτείς και χωρίς να μεσολαβήσει ….αρραβώνας. 

Πιστεύετε πως μια αφανής ηρωίδα, όπως η Αν Χάθαγουέι, αφορά την ελληνική κοινωνία του σήμερα;
Εκατό τοις εκατό. Το είπα και παραπάνω. Όταν ο θεατής βλέπει το πάθος, την δική του φιλοσοφία πάνω στη σκηνή, τότε τον αφορά εξολοκλήρου όποιο όνομα και αν έχει ο ήρωας.

Ποια τα επόμενα σχέδια σας;
Πολλά και μεγαλεπήβολα. Αλλά ζούμε σε εποχές που ο χρόνος διαψεύδει και ακυρώνει τις περισσότερες φορές παρά επιβεβαιώνει και ευνοεί την πραγματοποίηση τους. Γι΄ αυτό καλύτερα να μιλάμε όταν τα έργα καταφέρνουν να πραγματοποιηθούν. Εγώ που συνεντευξιάζομαι αυτή τη στιγμή από το φιλόξενο domain σας έχω δει τρεις παραστάσεις μου ολοκληρωμένες και μία πρόβα να ακυρώνονται από τα lockdown και τα κρούσματα. Έχω δει τον κόσμο να φοβάται να μπει στο θέατρο έστω και με τα θεατροκτόνα μέτρα που έβγαλε το ΥΠΠΟΑ και η κυβέρνηση. Οπότε καλύτερα… σιωπή.

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.