Η Κληματαριά, είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές και θρυλικές παραδοσιακές αθηναϊκές ταβέρνες, που συνεχίζει να λειτουργεί ακόμα και σήμερα, 90 χρόνια από την ίδρυση της.
Συμπληρώνοντας φέτος τα 90 χρόνια λειτουργίας της, το γιορτάζει με ένα μεγάλο διήμερο Φεστιβάλ Δρόμου, την Τετάρτη 29 και την Πέμπτη 30 Αυγούστου, στην γειτονιά της, την πλατεία Θεάτρου, στο κέντρο της Αθήνας.
Μια μεγάλη μουσική γιορτή, για όλους τους φίλους της Κληματαριάς που πέρασαν έστω και μια στιγμή από την αυλή της αλλά και για όσους θέλουν να βιώσουν τη μοναδική ατμόσφαιρα ενός μουσικού πανηγυριού στο κέντρο της Αθήνας.
Στην μεγάλη γιορτή θα δώσουν το παρόν, καταξιωμένοι μουσικοί που έχουν συνδέσει το όνομα τους με την Κληματαριά. Πολλοί απ’ αυτούς έχουν τραγουδήσει στο παρελθόν στην φιλόξενη σκηνή της. Η Φωτεινή Βελεσιώτου και ο Μανώλης Πάππος για πέντε σεζόν, οι Ρεμπελέτικο για δύο, η Κατερίνα Τσιρίδου με τον Δημήτρη «Χαίνη» Αποστολάκη για μία σεζόν, ενώ ο Γιώργος Μάγκας είχε εμφανιστεί και στο προηγούμενο φεστιβάλ, πριν δέκα χρόνια. Μακροβιότερη σχέση όλων διατηρεί το Γνωστό Τρίο που παίζει συνεχόμενα από το 1997 χωρίς όνομα και από το 2010 με το όνομα αυτό και αποτελεί επίσημα την houseband της Κληματαριάς.
Το Γνωστό Τρίο οι Κυρίες και οι Επίτιμοι (21:30-23:45)
(Ελένη Δημοπούλου, Αναστασία Εδέν, Σοφία Μέρμηγκα, Χρυσή Παπαγιαννούλη, Δήμος Βουγιούκας, Γιάννης “Βλάχος” Παπαβασιλείου, Δημήτρης Σοφρώνης)
Γιώργος Μάγκας και το επιτελείο του (24:00-02:00)
Παρουσίαση εκδήλωσης: Λάουρα Παππά.
Συμμετέχει ο καραγκιοζοπαίχτης Άθως Δανέλλης
Παρουσίαση εκδήλωσης: Λάουρα Παππά.
Πλατεία Θεάτρου 2, 10552 Αθήνα
Ώρα έναρξης: 20:30, Τηλ. 210 3216629
Τιμή εισιτηρίου: 3€ (Τα έσοδα θα διατεθούν για τους πυρόπληκτους της Ανατολικής Αττικής.)
Η Ιστορία της Κληματαριάς από το 1927 έως σήμερα
Η ταβέρνα Κληματαριά διανύει την πορεία της μέσα στο χρόνο στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Συγκεκριμένα, το κτίσμα βρίσκεται πάνω από το Ιερό του Απόλλωνα και δίπλα από το πρώτο σκεπαστό θέατρο της Αθήνας από όπου πήραν το όνομα η Πλατεία Θεάτρου και οι περιμετρικές οδοί Σοφοκλέους, Ευριπίδου, Αριστοφάνους, Αισχύλου κ.τ.λ.
Προς τα τέλη του 19ου αιώνα, ο χώρος χρησιμοποιείται ως καφενείο του Ι. Ν. Αγ. Ιωάννη για τις τελετές της εκκλησίας και μετατρέπεται από τον κ. Γεροδήμο το 1927 σε Οινομαγειρείο με το όνομα ΚΛΗΜΑΤΑΡΙΑ.
Κάτω από τη Βαρβάκειο Αγορά και δίπλα από τα δερματάδικα και τσαγκαράδικα του Ψυρρή, η Κληματαριά, όπως και οι περισσότερες ταβέρνες της περιοχής και εποχής (Δίπορτο, η στοά του Βαγγέλη κ.α.), ξεκουράζει τους ανθρώπους του εμπορίου και των συντεχνιών, με φασολάδα, ρέγγα, γαρδούμπες και απλά μαγειρευτά φαγητά. Το κρασί ρέει άφθονο από τα δρύινα βαρέλια (μάννες) και ο χώρος ζεσταίνεται από τις ανάσες των θαμώνων γύρω από τη μαντεμένια ξυλόσομπα.
Στο αρχείο της Κληματαριάς υπήρχε έγγραφο, που αργότερα καταστράφηκε από πυρκαγιά, όπου μαρτυρεί ότι μερακλής Γεροδήμος, είχε δεχθεί μηνύσεις από τη χωροφυλακή γιατί θέλησε να μετατρέψει το Οινομαγειρείο σε Διασκεδαστήριο.
Αναφέρεται δε ότι έπαιξαν ο Μ. Βαμβακάρης και ο Γ. Παπαϊωάννου με τις ορχήστρες τους.
Το 1961 το εστιατόριο «Κοσμικό» στην Ομόνοια (όπου Hondos Center σήμερα) κατεδαφίζεται και αναζητά στέγη στην Κληματαριά με την επωνυμία «Νέο Κοσμικό». Πάρα ταύτα το νέο όνομα δεν καθιερώνεται.
Το 1996 ο Περικλής αναλαμβάνει την ταβέρνα ως νέος ιδιοκτήτης και αποπειράται και ο ίδιος να αλλάξει το όνομα βαφτίζοντας το χώρο ως «Νέα Αγορά». Η προσπάθεια μετονομασίας πέφτει στο κενό όπως και του προηγούμενου. Και αυτό, είτε γιατί ο Γεροδήμος έριξε καλό λάδι, είτε γιατί η άμπελος, αν όχι του Διονύσου, τότε σίγουρα του Απόλλωνα διαμαρτυρήθηκε στην αλλαγή συμβόλου.
1996
Ο Περικλής όντας ο ίδιος μουσικός και μετά από μια πετυχημένη πορεία (Καφωδείο, Κοτταρού, Σκορδόπιστη) αναβιώνει στην Κληματαριά το πάλαι μουσικό περιβάλλον με αξιόλογα μουσικά σχήματα και χαράζει μια πρωτοπόρα πορεία υπερασπίζοντας τη φιλοσοφία και τον πολιτισμό της ταβέρνας που είναι πια είδος προς εξαφάνιση, τουλάχιστον στο κέντρο της Αθήνας.
Ξημερώματα 23ης Ιουλίου 2005 η Κληματαριά τυλίγεται στις φλόγες και ανακαινίζεται αναγκαστικά χωρίς όμως να αλλοιωθούν οι βασικές αρχές του ύφους της. Ο γνωστός ζωγράφος και αγιογράφος Τ. Ρήγας επιμελήθηκε τα χρώματα και ζωντάνεψε τη πέτρα και τους πεσμένους σοβάδες με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία και την αισθητική του χώρου.
Η Κληματαριά διάγοντας σχεδόν έναν αιώνα ζωής σ’ ένα πολύπαθο πολυπολιτισμικό περιβάλλον και παρά την τρομερή υποβάθμιση του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας… είναι ακόμη ζωντανή στη σκηνή σαν ροκ συγκρότημα…
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies. Ορισμένα από αυτά είναι απαραίτητα για τη λειτουργία μας και άλλα μας βοηθούν να παρέχουμε το μέγιστο των υπηρεσιών μας. Επιλέξτε εσείς ποια cookies αποδέχεστε, τα οποία μπορείτε να αλλάξετε οποιαδήποτε στιγμή.Ρυθμίσεις cookieΑΠΟΔΟΧΗ
Privacy & Cookies Policy
Επισκόπηση απορρήτου
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie για να βελτιώσει την εμπειρία σας ενώ περιηγείστε στον ιστότοπο. Από αυτά τα cookie, τα cookie που κατηγοριοποιούνται ως απαραίτητα αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας, καθώς είναι απαραίτητα για τη λειτουργία βασικών λειτουργιών του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookie τρίτων που μας βοηθούν να αναλύσουμε και να κατανοήσουμε πώς χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο. Αυτά τα cookies θα αποθηκευτούν στο πρόγραμμα περιήγησής σας μόνο με τη συγκατάθεσή σας. Έχετε επίσης την επιλογή να εξαιρεθείτε από αυτά τα cookie. Ωστόσο, η εξαίρεση από ορισμένα από αυτά τα cookie μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία περιήγησής σας
Τα απαραίτητα cookie είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
Τυχόν cookie που ενδέχεται να μην είναι ιδιαίτερα απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου και χρησιμοποιούνται ειδικά για τη συλλογή προσωπικών δεδομένων χρήστη μέσω αναλυτικών στοιχείων, διαφημίσεων, άλλων ενσωματωμένων περιεχομένων χαρακτηρίζονται ως μη απαραίτητα cookie. Είναι υποχρεωτικό να εξασφαλιστεί η συναίνεση των χρηστών πριν από την εκτέλεση αυτών των cookies στον ιστότοπό σας.