Οι 10 + 1 καλύτεροι δίσκοι του Θάνου Μικρούτσικου

Ο Θάνος Μικρούτσικος γεννήθηκε στις 13 Απριλίου 1947 στην Πάτρα. Από πολύ μικρός είχε δείξει την αγάπη του για την μουσική. Μαθητής του δημοτικού ακόμα το έσκαγε από το σχολείο για να πάει να παρακολουθήσει μαθήματα στην Φιλαρμονική Ορχήστρα Πατρών και στο Ελληνικό Ωδείο. Τελειώνοντας την δευτεροβάθμια εκπαίδευση εισάγετε στο Μαθηματικό τμήμα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα μαθηματικά του άρεσαν γιατί όπως έλεγε τον βοηθούσαν να βάλει τις σκέψεις του σε μια σειρά. Η μεγάλη του αγάπη όμως, ήταν και παρέμεινε η μουσική. Η πρώτη εμφάνιση του στην δισκογραφία ήταν το 1975 με το δίσκο «Πολιτικά Τραγούδια» σε στίχους Ναζίμ Χιχμέτ και Βολφ Μπήρμαν. Σε όλη την διάρκεια της καριέρας του συνεργάστηκε με πολύ μεγάλους στιχουργούς και ερμηνευτές. Του άρεσε πολύ η ποίηση και για αυτό καταπιανόταν με την σύνθεση ποιημάτων. Μια από τις σπουδαιότερες παρακαταθήκες που αφήνει πίσω του είναι η μελέτη και μελοποίηση του συνόλου του ποιητικού έργου του Νίκου Καββαδία.

Ας θυμηθούμε έντεκα από τους σημαντικότερους δίσκους του.

Καντάτα για την Μακρόνησο (1976), σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι, σε ποιητική απόδοση Γιάννη Ρίτσου. Ερμηνεύει η Μαρία Δημητριάδου

Έναν χρόνο μετά την πρώτη του δισκογραφική δουλειά σε ποίηση Ναζίμ Χιχμέτ, ο Θάνος Μικρούτσικος, σε μια ταραγμένη πολιτική περίοδο για την Ελλάδα συναντάει τον Γιάννη Ρίτσο και από κοινού τολμούν να μελοποιήσουν έναν άλλον σπουδαίο άντρα, τον Ρώσο ποιητή και θεατρικό συγγραφέα Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι. Μια δουλειά που είναι σαν ύμνος, σα παρηγοριά για τους ανθρώπους που αγωνίστηκαν, εξορίστηκαν και πέθαναν για τις ιδέες τους. Όλη η δεκαετία του ΄20 στην ΕΣΣΔ σε ένα δίσκο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τροπάρια για φονιάδες (1977), σε ποίηση Μάνου Ελευθερίου. Ερμηνευτές Μαρία Δημητριάδη και Γιώργος Μεράτζας.

Ένας από του κορυφαίους δίσκους του συνθέτη. Ένας κύκλος τραγουδιών με άξονα δώδεκα τραγούδια που μιλούν για τις δολοφονίες πραγματικών προσώπων. Ο Μάνος Ελευθερίου ντύνει με τον αιχμηρό και ευρηματικό του λόγο κάποιες από τις σκοτεινότερες σελίδες της ιστορίας. Από την άλλη ο Θάνος Μικρούτσικος αποδίδει στα μέγιστα το ύφος του ποιητή. Το εξώφυλλο του δίσκου είχε σχεδιάσει ο ίδιος ο Μάνος Ελευθερίου.

Ο Σταυρός του Νότου (1979), σε ποίηση Νίκου Καββαδία. Με τους Γιάννη Κούτρα, Αιμιλία Σαρρή και Βασίλη Παπακωνσταντίνου.

Ο πρώτος δίσκος του Θάνου Μικρούτσικου πάνω σε ποίηση Νίκου Καββαδία. Όταν ο συνθέτης αποφάσισε να μελοποιήσει Καββαδία όλοι του έλεγαν πως είναι χαμένος κόπος. Πίστευαν πως δεν θα πουλήσει ούτε ένα δίσκο. Την πρώτη φορά που ακούστηκαν ήταν για λογαριασμό του σήριαλ Πορεία 090, σε σκηνοθεσία Τάσου Ψαρρά. Στην αρχή δεν πήγε πολύ καλά, όμως ο Μικρούτσικος πίστευε έντονα στο ποιητικό υλικό του Νίκου Καββαδία. Και φυσικά, δικαιώθηκε!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα από Χέρι Καμένα (1988), σε στίχους Κώστα Τριπολίτη. Ερμηνευτής Βασίλης Παπακωσταντίνου.

Ο συγκεκριμένος δίσκος θεωρήθηκε στροφή στο ύφος του Θάνου Μικρούτσικου. Ήχοι πιο ροκ, προκλητικοί στίχοι και ένας Βασίλης Παπακωνσταντίνου που έπαιρνε φωτιά. Ο ίδιος ο συνθέτης είχε πει πως αυτή η δουλειά «είναι μπουνιά στο μαχαίρι. Υπάρχει λυρισμός αλλά κρύβεται πίσω από το σίδερο». Ο δίσκος έγινε χρυσός με 50.000 πωλήσεις.

Όσο Κρατάει ένας Καφές (1989), σε στίχους Άλκη Αλκαίου. Ερμηνευτής Διονύσης Θεοδόσης.

Ένας πολύ τρυφερός δίσκος και ένας Άλκης Αλκαίος σε μια ιδιαίτερα λυρική του στιγμή. Όταν ο Μικρούτσικος διάβασε τους στίχους είχε προβληματιστεί για το ποιος θα μπορούσε να τους ερμηνεύσει. Ακούγοντας τον πρόωρα χαμένο Διονύση Θεοδόση να ερμηνεύει είπε πως μόνο εκείνος θα μπορούσε να αποδώσει την ευαισθησία των τραγουδιών. Και είχε δίκιο.

Για Πιάνο και Φωνή (1990), ερμηνεύτρια Δήμητρα Γαλάνη.

Ακόμα μια συνεργασία που ως αποτέλεσμα είχε έναν υπέροχο δίσκο. Ο Θάνος Μικρούτσικος συναντάει δισκογραφικά την Δήμητρα Γαλάνη. Έντεκα τραγούδια μεγάλων συνθετών όπως ο Μάνος Χατζιδάκης, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Μάνος Λοίζος, ο Δήμος Μούτσης και φυσικά ο ίδιος ο συνθέτης. Η ηχογράφηση έγινε ζωντανά σε συναυλία στις Βρυξέλλες.

Κρατάει Χρόνια Αυτή η Κολώνια (1990), σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου. Ερμηνεύτρια Χαρούλα Αλεξίου.

Τρίτη μουσική συνάντηση με την Αλεξίου και άλλος ένας δίσκος αριστούργημα. Κεντημένος ένα προς ένα τραγούδι. Η Νικολακοπούλου στα καλύτερα της. Ο δίσκος πούλησε πάνω από 80.000 αντίτυπα. Στη δουλειά αυτή συναντάμε το τραγούδι «Μια Πίστα από Φώσφορο». Ένα από τα καλύτερα τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ.

Γραμμές των Οριζόντων (1991), σε ποίηση Νίκου Καββαδία. Ερμηνευτές Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας.

Δώδεκα χρόνια μετά από τον Σταυρό του Νότου και ο Θάνος Μικρούτσικός συνεχίζει την μελέτη του αρμενιστή ποιητή και την εξερεύνηση των λόγων του. Ένας συνεχής διάλογος που κερδίζει ολοένα και περισσότερο κοινό. Δεκαεφτά καινούρια μελοποιημένα ποιήματα και μια πιο ώριμη προσέγγιση από τον συνθέτη.

Στου Αιώνα την Παράγκα (1996), σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Γιώργου Κακουλίδη, Κώστα Λαχά, Λίνας Νικολακοπούλου. Ερμηνευτής Δημήτρης Μητροπάνος.

Με ύφος ξεκάθαρα πιο λαϊκό και πιο άμεσο, ο συνθέτης στην πρώτη του συνεργασία με τον Δημήτρη Μητροπάνο αφήνεται στο μέτρο των εννέα ογδόων και είκοσιτρία χρόνια μετά τα τραγούδια Ρόζα, Πάντα Γελαστοί, Μια παλιά φωτογραφία ακούγονται σα να έχουν γραφτεί τώρα.

Ο Άμλετ Της Σελήνης (2002), σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, Οδυσσέα Ιωάννου, Γιώργου Κακουλίδη, Κώστα Λαχά, Τζένης Μαστοράκη, Κώστα Τριπολίτη. Ερμηνεύουν Χρήστος Θηβαίος και Θάνος Μικρούτσικος.

Με το ομότιτλο τραγούδι να ξεχωρίζει του δίσκου, μιλάμε για μια σουρεαλιστική στιγμή του Μάνου Ελευθερίου και του Θάνου Μικρούτσικου. Ένας λόγος γεμάτος από συμβολισμούς. Η βραχνή φωνή του Θηβαίου ταιριάζει απόλυτα με το ύφος του δίσκου. Σε ψηφοφορία για τους καλύτερος έντεχνους ελληνικούς δίσκους όλων των εποχών, ο Άμλετ της Σελήνης βρισκόταν στην 8η θέση.

Για Φωνή και Ορχήστρα (2007). Ερμηνεύτρια Ρίτα Αντωνοπύλου.

Ο Θάνος Μικρούτσικος επιλέγει τα καλύτερα τραγούδια από την προσωπική του δισκογραφία και με την πρωτοεμφανιζόμενη Ρίτα Αντωνοπούλου ξανασυστήνει στο κοινό κάποιες από τις πιο αγαπημένες μας μελωδίες. Η Ρίτα Αντωνοπούλου στέκεται επάξια στο δύσκολο ερμηνευτικό της ρόλο. Η ιδέα για αυτόν τον δίσκο άνηκε στην Χαρούλα Αλεξίου και στον Αλέξανδρο Μυράτ.