Στρατής Πασχάλης: «Η δημιουργική γραφή, εκτός από καλούς συγγραφείς στίχων, διαμορφώνει και καλούς εραστές της ποίησης»
Συνέντευξη στην Εύα Κουκή
Email: eva.kouki@hotmail.com
Ο Στρατής Πασχάλης απάντησε στις ερωτήσεις της Εύας Κουκή με αφορμή τα σεμινάρια του Ιανού. Ο συγγραφέας θα διδάξει φέτος σε Αθήνα και με τη μέθοδο διδασκαλίας e-learning. μια συνάντηση πειραματικού χαρακτήρα, ως άσκηση στη γραφή ποιημάτων και συζήτηση πάνω σε θέματα της ποίησης του άλλοτε και του τώρα. Δημιουργικές αναγνώσεις κλασικών ποιητών.
Διδάσκετε στα εργαστήρια δημιουργικής γραφής του Ιανού συντονίζοντας δύο σεμινάρια για την Ποίηση. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό. Αυτό ξεκίνησε σαν μια απόπειρα, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, και είχε και αποτελέσματα και συνέχεια. Τότε η δημιουργική γραφή ήταν στα σπάργανα. Όλα αυτά τα χρόνια της συμμετοχής μου, στη θέση του εισηγητή, σε παρόμοια σεμινάρια μου έδωσε πολλά. Κυρίως την επαφή μου με νεώτερες γενιές και με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν την ποίηση. Στον Ιανό συμπληρώνονται έξη χρόνια εργαστηρίων, με επιτυχία. Συνεργάζομαι με τους ανθρώπους που συμμετέχουν πάνω σε μια πειραματική-εμπειρική βάση. Όλο αυτό συμβαίνει σαν ένα “συνετό” παιχνίδι. Συζητάμε επίσης για θέματα μορφής, παράδοσης, θεωρίας. Διαβάζουμε και αναλύουμε ποιήματα μεγάλων ποιητών σύγχρονων και παλιών. Στην ομάδα μεγάλο ρόλο παίζει η αμοιβαία επίδραση και η “χημεία”. Αυτά τα δύο πάντα λειτουργούν μ’ έναν τρόπο εντυπωσιακό. Πολλοί απ’ όσους συμμετέχουν, μετά το εργαστήριο, εκδίδουν και προχωρούν ως δημιουργοί… Από κάθε άποψη, έχει ενδιαφέρον, και για εκείνους και για μένα….
Το ένα από τα δύο σεμινάρια, μάλιστα, μπορεί κάποιος να το παρακολουθήσει εξ αποστάσεως με τη μέθοδο του e-learning. Είναι εφικτό το εξ αποστάσεως σεμινάριο να έχει ποιοτικά την ίδια απόδοση σε σχέση με το δια ζώσης; Έχει ακριβώς την ίδια απόδοση. Με εντυπωσιάζει αυτό. Και βγαίνουν και από εκεί άνθρωποι που ακολουθούνε την ίδια πορεία όπως στο δια ζώσης. Το εξ αποστάσεως έχει το θετικό γνώρισμα ότι εκεί δεν έχω επαφή με το πρόσωπο του συμμετέχοντα, αλλά μόνο με το κείμενο. Το κείμενο είναι για μένα το πρόσωπό του. Έτσι, ενεργώ εντελώς ανεπηρέαστος και ασχολούμαι αποκλειστικά με τον ίδιο, μια και δεν υπάρχει ομάδα…
Ποια είναι η θέση σας στο αν η δημιουργική γραφή έχει νόημα; Έχει νόημα στο βαθμό που γίνεται σαφές ότι η Ποίηση δεν διδάσκεται, αλλά διδάσκεται μόνο η ποιητική τέχνη και παιδεία. Εκτός από καλούς συγγραφείς στίχων, διαμορφώνει και καλούς εραστές της ποίησης και αυτό δεν είναι λίγο.
Η Ποίηση, ειδικότερα, είναι ένα είδος λόγου που μπορεί να διδαχθεί; Σας το απάντησα ήδη. Μπορεί να διδαχτεί η τέχνη της όπως μπορεί να διδαχτεί η ζωγραφική, η υποκριτική, η μετάφραση… Η Ποίηση όμως δεν διδάσκεται, είναι και θέμα ταλέντου, ιδιοφυΐας… Πάντα όμως, ακόμα και για τους ιδιοφυείς ποιητές υπήρξανε κάποιοι προγενέστεροι φτασμένοι που έπαιξαν γι’ αυτούς έναν ρόλο “διδακτικό”.
Λέμε πως η Ελλάδα είναι χώρα ποιητών, καθώς έχει γεννήσει σπουδαίες ποιητικές προσωπικότητες. Πώς αποτιμάτε τη σημερινή ποιητική εκδοτική πραγματικότητα; Έχουμε πολύ καλή ποίηση, εφάμιλλη της ξένης. Απλώς υπάρχει υπερβολική εκδοτική μανία εκ μέρους των ποιητών, κυρίως των νεώτερων. Αυτό δεν είναι καλό. Χρειάζεται κάποια φειδώ στη δημοσίευση βιβλίου. Αλλιώς αυτή η μανία οδηγεί στο αποτέλεσμα όπου οδηγεί κάθε πληθωρισμός.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ