Θέατρο/Είδαμε: Υπηρέτης Δύο Αφεντάδων του Κάρλο Γκολντόνι στο Θέατρο Άλφα – Ιδέα

Από την Νατάσσα Βογιατζίδου

Σε μια εποχή όπου το κοινό δείχνει να έχει ανάγκη από έξυπνο και εύστοχο χιούμορ που να ξεκουράζει αλλά ταυτόχρονα να προβληματίζει κιόλας, η Ομάδα Ιδέα παρουσιάζει την καλύτερη καθαρόαιμη κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι “Υπηρέτης Δύο Αφεντάδων”.

Στο έργο αυτό υπάρχουν όλοι οι χαρακτήρες της Commedia dell’ Arte (αυτοσχέδια λαϊκή κωμωδία που γεννήθηκε στη διάρκεια της Ιταλικής Αναγέννησης). Οι υπηρέτες συναναστρέφονται αστούς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον υπηρέτη Τρουφαλδίνο, συνώνυμο του Αρλεκίνου, ο οποίος ακολουθώντας το γνωστό “πενία τέχνας κατεργάζεται” και στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει τα προς το ζην, θα φορτωθεί στην πλάτη του δύο αφεντάδες. Το στοίχημα βέβαια είναι αυτό να μη γίνει αντιληπτό από τους ίδιους αν και βρίσκονται όλοι στην ίδια λοκάντα. Αυτός έμπλεξε το θεατρικό έργο, αυτός αναλαμβάνει με μαεστρία και σβελτάδα να το ξεμπλέξει. Τα θαλασσώνει, τα μπαλώνει με πονηριά και αναίδεια και τελικά φτάνουμε να αναρωτηθούμε ποιος είναι το αφεντικό και ποιος ο υπηρέτης.

Ο ευρηματικός Κώστας Γάκης σκηνοθετεί έναν αξιόλογο θίασο, με τον εξαιρετικό Κωνσταντίνο Μπιμπή στον ρόλο του πιο αθώου αλλά και πολυμήχανου υπηρέτη όλων των εποχών. Η Ομάδα Ιδέα μελέτησε καλά το έργο του Γκολντόνι και κρατώντας την ουσία του , παρουσιάζει μια παράσταση σύγχρονη με αναφορές σε θέματα της καθημερινότητάς μας (κοινωνικό μέρισμα, μόλυνση Σαρωνικού, χρέωση πλαστικών τσαντών κ.α.). Έχει στοιχεία επιθεώρησης, αυτοσχεδιασμούς, επικοινωνία με το κοινό, γρήγορο ρυθμό, συχνές εναλλαγές ύφους, μουσική ζωντανή και εννιά ηθοποιούς που σαρώνουν τη σκηνή.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννης Δρακόπουλος, ο Χρήστος Ευθυμίου, ο Γιώργος Κοψίδας, ο Σταύρος Λιλικάκης, η Λήδα Μανιατάκου, η Αθηνά Μουστάκα, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής, η Κατερίνα Παπουτσάκη κι ο Άκης Φιλιός πειραματίζονται και παρασύρουν το κοινό σε μια ξέφρενη γιορτή γέλιου στοχεύοντας στην ουσία της κωμωδίας ως θεατρικό είδος. Φέροντας το κλασικό μακιγιάζ του γελωτοποιού ή και μάσκες κάποιες φορές, σαρκάζουν και αυτοσαρκάζονται. Μια ομάδα απόλυτα δεμένη, καλοκουρδισμένη και πιστή στις σκηνοθετικές οδηγίες του Κώστα Γάκη καταφέρνει να φέρει στο σήμερα ένα έργο γραμμένο το 1746 προσθέτοντάς του μια κοινωνική χροιά χωρίς να του αφαιρεί κάτι από τον κωμικό του χαρακτήρα.

Το σκηνικό της Βασιλικής Σύρμα αποτελείται από κόκκινες κουρτίνες θεάτρου, που ανοιγοκλείνουν τονίζοντας το εύρημα του “Θεάτρου μέσα στο θέατρο” και οριοθετούν τον χώρο όπου εκτυλίσσεται η κάθε σκηνή. Παράλληλα, τα διάφορα ακουστικά μέσα που χρησιμοποιούνται ντύνουν συχνά τον λόγο αλλά και την παντομίμα των ηθοποιών.

Μπορεί αν περιμένετε να δείτε την κλασσική εκδοχή του έργου να απογοητευτείτε αλλά θα σας πρότεινα να αφεθείτε και να παρασυρθείτε από την ευρηματικότητα της Ομάδας Ιδέα και να απολαύσετε μια πραγματικά φρέσκια και ολοκληρωμένη θεατρική πράξη!