Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ): Πρόγραμμα 2018/2019

«Τη χρονιά που έρχεται το Κ.Θ.Β.Ε. οφείλει να κάνει ένα βήμα ακόμη. Περνώντας πια από τις συμπληγάδες, να βγει στην ανοιχτή θάλασσα της Τέχνης με αισιοδοξία και σχέδιο. Το θέμα του φετινού ρεπερτορίου καθρεφτίζεται στη φράση «η σπίθα της ζωής»… Στην πορεία που χαράξαμε θα πορευτούμε για ένα Θέατρο Ουσίας. Για να αποκτήσει ουσία αυτή η μικρή, ανεπαίσθητη σπίθα ζωής, που μας κινεί.» Γιάννης Αναστασάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ.


Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (ΕΜΣ)


«ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Πρεμιέρα: 16/11/2018
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνοθεσία: Silviu Purcarete

Η «αρρώστια» της ζήλειας, η μανία της εκδίκησης, η δύναμη της συγχώρεσης. Όλα αυτά σε ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του μεγαλύτερου δραματουργού όλων των εποχών, του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, μέσα από τη ματιά του μεγάλου Ρουμάνου σκηνοθέτη Σίλβιου Πουρκαρέτε.

Η μεγαλοφυής σαιξπηρική εξιστόρηση μιας δυνατής ιστορίας αγάπης, ζήλειας κι εγκατάλειψης. Ένα σκοτεινό παραμύθι γεμάτο εικόνες και συναισθήματα, εκεί όπου ο χρόνος επιβραδύνεται κι οι άμυνες, οι αντοχές κι οι αντιστάσεις των ηρώων πέφτουν σε «χειμερία νάρκη». Η ιστορία του βασιλιά Λεόντιου που με την υποψία ότι η γυναίκα του τον απατά, τυφλωμένος από ζήλεια, θα οδηγηθεί σε απόλυτη δυστυχία και μοναξιά. Αλλά, κάποτε θα έρθει η μεγαλειώδης αλλαγή: ο Λεόντιος θα βγει από το λήθαργο,  θα «ξυπνήσει» σοφότερος, και το σκοτάδι θα διαδεχθεί το φως. Γιατί η δύναμη της ζωής είναι ανίκητη…

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Λεόντιο το Στάθη Μαντζώρο και Ερμιόνη την Κλειώ Δανάη Οθωναίου. Σκηνικά: Helmut Stürmer – Κοστούμια: Dragos Buhagiar – Μουσική: Vasile Sirli

Διανομή: Μομώ Βλάχου (Μαμίλλιος -Περντίτα-ο Χρόνος), Θεόδωρος Ιγνατιάδης (Πολύξενος), Πάνος Καμμένος, Γιάννης Μαστρογιάννης (Μουσικοί), Ζωή Λύρα, Γιολάντα Μπαλαούρα (Δορκάς- Μόψα-Αιμιλία- Αρχόντισσες της αυλής), Στάθης Μαντζώρος (Λεόντιος), Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Γιώργος Τσαγκαράκης (Δίων-Κλεομένης), Ηλίας Μπερμπέρης (Κωμικός), Δημήτρης Ναζίρης (Αντίγονος), Χρήστος Νταρακτσής (Γερο-Βοσκός),  Κλειώ-Δανάη Οθωναίου (Ερμιόνη), Τάσος Ροδοβίτης (Φλοριζέλ), Φωτεινή Τιμοθέου (Παυλίνα), Αλέξανδρος Τσακίρης (Κάμιλλος), Σαμψών Φύτρος (Αυτόλυκος-Αρχίδαμος)


«ΥΠΗΡΕΤΗΣ ΔΥΟ ΑΦΕΝΤΑΔΩΝ» του Κάρλο Γκολντόνι
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Σιώνας
Πρεμιέρα: 16/02/2019

Μια από τις καλύτερες κωμωδίες του παγκόσμιου δραματολογίου το πάντα επίκαιρο έργο του μαιτρ του είδους Κάρλο Γκολντόνι «Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» διεισδύει, κριτικάρει και σατιρίζει την παρακμή και τη σήψη της κοινωνίας αλλά και τη διαφθορά που διαχρονικά είναι σύμφυτη με την  ανθρώπινη φύση.

Ένας Υπηρέτης, δύο Αφεντάδες. Ο Τρουφαλδίνο, ο παμπόνηρος, πολυμήχανος, γκαφατζής αλλά και συνάμα άκακος ήρωας που εκπροσωπεί τους υπηρέτες όλων των εποχών υπηρετεί, ξεγελά, πληρώνεται από δύο κυρίους και σταδιακά φτάνει  να διαφεντεύει τις ζωές τους. Μέσα από κωμικές συγκρούσεις, πάθη και περιπέτειες αναζητούνται ο έρωτας, το πάθος, η ευτυχία… αλλά κι η προσπάθεια του Υπηρέτη για επιβίωση.  Κανένας δεν μπορεί να τον υποτάξει αυτόν τον ανυπότακτο Υπηρέτη παρά μόνον ο έρωτας..

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Υπάρχει ένας ήχος, που μοιάζει να βγαίνει από τον αφαλό, από λίγο δεξιά του ίσως, ή άλλες φορές αριστερά, ή πολλές φορές από λίγο πιο κάτω. Ένας ήχος που το άκουσμά του μας κάνει να στέλνουμε το χέρι κοντά στην κοιλιά σα να θέλαμε να τον σταματήσουμε, απότομα, κι ωστόσο πάντα αργοπορημένα. Ένας ήχος που δεν λογαριάζει τη σοβαρότητα μιας συζήτησης ή κατάστασης, και που μάλιστα επιλέγει πολλές φορές ο άτιμος να κάνει αισθητή την παρουσία του την χειρότερη στιγμή, στις παύσεις, στα κενά. Απίστευτος ήχος πράγματι, μπλέκει τον άνθρωπο σε μπελάδες, παρεξηγήσεις, αστείες καταστάσεις, μπερδέματα. Και το κακό είναι ότι γι’ αυτόν που πεινάει είναι εκεί ακόμα κι όταν δεν ακούγεται στον έξω κόσμο. Ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» ίσως είναι αυτός ο ήχος αυτοπροσώπως. Το γουργουρητό της κοιλιάς.»

Στο ρόλο του Υπηρέτη ο Θανάσης Ραφτόπουλος.


Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών


«ΟΡΦΑΝΑ» του Ντέννις Κέλλυ
Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου
Σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς
Έναρξη: 05/10/2018
2ος Χρόνος

Ένα σπίτι. Μια οικογένεια. Ένα ζευγάρι: ένας άνδρας και μία γυναίκα. Ο αδερφός της. Τρεις άνθρωποι που μέχρι το τέλος του έργου θα ανακαλύψουν τι σημαίνει όριο και πώς ξεπερνιέται. Το δραματικά επίκαιρο έργο του Ντέννις Κέλλυ, μιας από τις πιο σημαντικές φωνές της σύγχρονης βρετανικής δραματουργίας, επιστρέφει, με απαίτηση των θεατών, στο Φουαγιέ της ΕΜΣ, μετά από έναν εξαιρετικά επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων με συνεχή sold out.
«Ποια ορφάνια τελικά μας στοιχειώνει περισσότερο; Ποια ορφάνια είναι περισσότερο απειλητική για τη ζωή μας;  Αυτή της απώλειας από τον θάνατο και εκείνη της εγκατάλειψης από την ίδια την οικογένεια ή της παραπλάνησης ενός κοινωνικού συστήματος που υπόσχεται και μετά εγκαταλείπει;»

Σκηνικά – Κοστούμια: Εδουάρδος Γεωργίου, Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης, Επιμέλεια κίνησης: Φρόσω Κορρού, Φωτισμοί: Στράτος Κουτράκης, Βοηθός Σκηνοθέτη: Ζαχαρούλα Οικονόμου, Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Β’ βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Βοηθοί φωτιστή: Μαρία Όσσα, Ελένη Τζημίκα, Γεωργία Τσελεπή, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Οργάνωση παραγωγής: Βαλεντίνη Καλπίνη

Διανομή: Χρήστος Διαμαντούδης (Λίαμ), Ελένη Θυμιοπούλου (Έλεν), Χρίστος Στυλιανού (Ντάννυ)

Διαβάστε τη θεατρική κριτική για την παράσταση από τη Μαρκία Λιάπη.

«ΤΟΣΟ ΚΟΝΤΑ» (CLOSER) του Πάτρικ Μάρμπερ
Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζηβανός
Πρεμιέρα: 15/12/2018

Το έργο «Τόσο κοντά» (Closer) του Πάτρικ Μάρμπερ ανέβηκε για πρώτη φορά στις 22 Μαΐου του 1997 στο Βασιλικό θέατρο του Λονδίνου.  Γνώρισε τεράστια επιτυχία και κέρδισε τα σημαντικότερα βραβεία του αγγλόφωνου κόσμου, όπως Λ. Ολίβιε το 1998, Τόνυ το 1999 κ.α. Έγινε ταινία το 2004 από τον Μάικ Νίκολς σε σενάριο του συγγραφέα.

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Πρόκειται για μια σκληρή βρετανική κωμωδία -στο κλίμα του Ν. Μάμετ αλλά με τον τρόπο του Χ. Πίντερ- που επεξεργάζεται μερικά από τα πιο σπάνια και αδιαπέραστα ορυκτά της ερωτικής εμπειρίας. Με τον ζωηρό παλμό ενός σκηνικού παιχνιδιού, σε δώδεκα εικόνες, χτίζει ένα αμείλικτο ερωτικό γαϊτανάκι ανάμεσα σε τέσσερα πρόσωπα  -δύο γυναίκες και δύο άνδρες- χρησιμοποιώντας σαν πιόνια, τις πρώτες και τις τελευταίες συναντήσεις τους. Ένα έργο μυθιστορηματικής πνοής, χωρίς ψευτορομαντικά κλισέ, που επιτίθεται γενναία στη σταθερότητα των αντιλήψεων μας και αμφισβητεί ευθέως, την υγεία της απόλυτης αλήθειας στις ερωτικές σχέσεις.

Γιατί ίσως ο έρωτας δεν είναι μονάχα το να υποφέρω ή να κάνω τον άλλον να υποφέρει. Αλλά μια καινούρια κάθε φορά -εκ προοιμίου ηττημένη- απόπειρα, να ξαναέρθουμε με δική μας ευθύνη σ’ αυτή τη ζωή.»


Βασιλικό Θέατρο


«ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΓΚΟΝΤΟ» & «ΝΤΑ» ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ

«ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΓΚΟΝΤΟ» του Σάμουελ Μπέκετ
Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Αναστασάκης
Κάθε Τετάρτη και Κυριακή
Έναρξη: 28/10/2018
2ος Χρόνος

Το εμπνευσμένο έργο του Νομπελίστα Ιρλανδού συγγραφέα Σάμουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό» στην αξεπέραστη μετάφραση του Μίνου Βολανάκη και σε σκηνοθεσία του Γιάννη Αναστασάκη, αφού κέρδισε κοινό και κριτικούς, επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου. Ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν περιμένουν τον Γκοντό, μετέωροι σε ένα έρημο τοπίο. Δύο κλοσάρ, ένα μισοφαγωμένο καρότο,  ένα ζευγάρι παλιές αρβύλες, ένα καπέλο που θα έπρεπε να γράφει μέσα το όνομά μας αλλά δεν έχει τίποτε, σε μια δυνατή παράσταση που εκφράζει την αγωνία της ανθρώπινης ύπαρξης.
Μια κωμωδία που… παρωδεί την τραγωδία του ανθρωπίνου είδους, από την εμφάνισή του ως σήμερα.

Σκηνικά – Κοστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν, Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Μάνος Μυλωνάκης, Επιμέλεια Κίνησης: Δημήτρης Σωτηρίου, Φωτισμοί: Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Σαμψών Φύτρος, Βοηθός Σκηνογράφου – Ενδυματολόγου: Μαρία Μυλωνά, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος

Διανομή: Γιώργος Καύκας (Βλαδίμηρος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Πότζο), Θανάσης Ραφτόπουλος (Λάκυ),  Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Εστραγκόν)
Το Αγόρι ερμηνεύει ο Φούλης Μπουντούρογλου.

Διαβάστε τη θεατρική κριτική από τη Μαρκία Λιάπη

«ΝΤΑ» του Χιου Λέοναρντ
Μετάφραση-Δραματουργική επεξεργασία-Σκηνοθεσία: Δημοσθένης Παπαδόπουλος
Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο
Έναρξη: 03/11/2018
2ος Χρόνος

Το «DA», το πολυβραβευμένο έργο του Ιρλανδού θεατρικού συγγραφέα Χιου Λέοναρντ, μετά τη εξαιρετική επιτυχία που γνώρισε, τις sold out παραστάσεις του και τη συγκίνηση και το χαμόγελο που χάρισε στο κοινό της Θεσσαλονίκης επιστρέφει. Το μικροαστικό κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον του εικοστού αιώνα στην Ιρλανδία ζωντανεύει και πάλι  στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε μετάφραση, δραματουργική επεξεργασία & σκηνοθεσία  Δημοσθένη Παπαδόπουλου.

Ένας γιος επιστρέφει στην πόλη που γεννήθηκε για την κηδεία του πατέρα του και βιώνει ξανά όλη την προηγούμενη ζωή του. Ο Ντα (υποκοριστικό του Daddy) αντιμέτωπος με τον Τσάρλι.  Η πατρική φιγούρα, οι σχέσεις των παιδιών με τους γονείς, τα λάθη του παρελθόντος, η απώλεια, το τίμημα της ενηλικίωσης, η σκληρότητα που πολλές φορές κρύβει μέσα της αγάπη, η παιδική ηλικία μέσα από την απόσταση του χρόνου.
Το έργο έγινε γνωστό στη χώρα μας τη δεκαετία του ΄80 από το θίασο του Μάνου Κατράκη.

Σκηνικά: Σταύρος Λίτινας, Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη, Μουσική Επιμέλεια: Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης, Βοηθός Σκηνοθέτη: Στεφανία Βλάχου, Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Χρυσάνθη Τσολάκη, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Στο ρόλο του ΝΤΑ ο Κώστας Σαντάς.
Διανομή: Νίκος Καπέλιος (Όλιβερ μεγάλος), Δημήτρης Κοτζιάς (Ντραμ), Λίλιαν Παλάντζα (Μάνα), Αναστάσης Ροϊλός (Τσάρλι νέος), Χριστίνα – Άρτεμις Παπατριανταφύλλου (Μαίρη), Δημήτρης Σιακάρας (Τσάρλι μεγάλος), Ορέστης Χαλκιάς (Όλιβερ μικρός), Μαρία Χατζηιωαννίδου (Κα Πρυν)
Συμμετέχει, επίσης, η Ναντέζντα Λεωνίδου (Καθαρίστρια).

Διαβάστε τη θεατρική κριτική από τον Λάζαρο Αντωνιάδη

«ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ» του Ουαζντί Μουαουάντ
Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Πρεμιέρα: 26/01/2019

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Δυο αδέλφια, με το θάνατο της μητέρας τους και την αινιγματική διαθήκη που αφήνει πίσω της, έρχονται αντιμέτωπα με μια δύσκολη αποστολή. Αυτή θα τους οδηγήσει σ’ένα γαϊτανάκι αναπάντεχων συναντήσεων με πρόσωπα από το τραυματικό παρελθόν της μητέρας τους στην αιματοβαμμένη Μέση Ανατολή και θα γίνει ο δρόμος για την αβάσταχτη και συγχρόνως λυτρωτική αυτογνωσία. Άλλοτε  με το σασπένς του μυστηρίου και άλλοτε με τη δύναμη της ποίησης, ο Λιβανοκαναδός Ουαζντί Μουαουάντ αφηγείται μια συγκλονιστική ιστορία για την ελπίδα που τρέφει κάθε γενιά να μην της μοιάσει η επόμενη, να είναι καλύτερη. Μπορεί όμως η επόμενη γενιά -η κάθε επόμενη- να ξεφύγει από την ασχήμια και το μίσος, αν το μόνο που της κληροδοτούμε είναι θυμός;  Ίσως ο τρόπος να τα καταφέρει είναι να βρει την ταυτότητά της. Να πιάσει την ιστορία της από την αρχή. Για να την ξαναχτίσει.»


Μονή Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός


«ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ»
Η θεατρική μεταφορά του διηγήματος του Δημήτρη Χατζή «Μαργαρίτα Περδικάρη»
Θεατρική μεταφορά: Γεράσιμος Σταύρου
Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής
Πρεμιέρα: 13/10/2018

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Το έργο του Γεράσιμου Σταύρου «Καληνύχτα Μαργαρίτα» είναι μια θεατρική μεταφορά του διηγήματος του Δημήτρη Χατζή, «Μαργαρίτα Περδικάρη», από την συλλογή διηγημάτων του συγγραφέα «Το τέλος της μικρής μας πόλης» και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1967 από το Ελληνικό Λαϊκό θέατρο του Μάνου Κατράκη.

Η ιστορία του έργου είναι τοποθετημένη στα χρόνια της κατοχής, σε μια μικρή επαρχιακή πόλη ( Ιωάννινα;)
Η οικογένεια Περδικάρη είναι μια τυπική εικόνα της μεγαλοαστικής επαρχίας. Ο συντηρητισμός , η απληστία, η απάτη, η συνενοχή, η αμοιβαιότητα στην κοινωνική πρόσοψη και η δυσπιστία στο «εσωτερικό», τη χαρακτηρίζουν.΄Εχει διαβρωθεί από τα ίδια τα λάθη της, την αυτοϋπονόμευση της.
Αυτό το σπίτι-θεσμός θα καταρρεύσει χτυπημένο από μέσα. Η νεαρή δασκάλα, το στερνοπαίδι της οικογένειας, η Μαργαρίτα, θα πυροδοτήσει τα εκρηκτικά… Όταν η Μαργαρίτα μυείται στην αντίσταση κατά των Γερμανών, είναι ώριμη να δεχτεί την έξοδο, τη διαφυγή από το περιβάλλον της. Τα επιχειρήματά της τα βρίσκει μέσα στο ίδιο της το σπίτι.”
Ο θάνατός της, είναι η νίκη της ζωής πάνω στη σήψη και το θάνατο της κοινωνίας που τη γέννησε και η οποία συνειδητά την πρόδωσε. Το βιολογικό της τέλος σηματοδοτεί την αρχή του νέου κόσμου που θ’ αντικαταστήσει τον κόσμο του παρελθόντος. Η τελευταία σκέψη της Μαργαρίτας εκφράζει τον πόθο της και την ελπί¬δα ότι ο καλύτερος κόσμος για τον οποίο πεθαίνει είναι εφικτός… ή μήπως όχι;… »

Στο ρόλο του Περικλή Περδικάρη ο Γιώργος Νινιός.


Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών


«ΥΠΕΡ ΕΛΛΑΔΟΣ» (Η υπόθεση Πολκ στο προσκήνιο) της Σοφίας Νικολαΐδου
Σκηνοθεσία: Πηγή Δημητρακοπούλου
Πρεμιέρα: 20/10/2018
Πρώτη Παρουσίαση

Ένα νέο άπαιχτο θεατρικό έργο, που διερευνά, 70 χρόνια μετά, την ανεξιχνίαστη δολοφονία του Πολκ.

Σημείωμα συγγραφέα: «1948-49: Ένας Αμερικανός δημοσιογράφος δολοφονείται στη Θεσσαλονίκη. Η κυβέρνηση αναστατώνεται και οι ξένοι επεμβαίνουν. Ένας αθώος μπαίνει στη φυλακή. Η υπόθεση κλείνει.
Εβδομήντα χρόνια μετά την δολοφονία του Τζορζ Πολκ, ένα θεατρικό έργο δίνει φωνή στα πρόσωπα του δράματος που συγκλόνισε τη χώρα. Μέσα στον βαθύ εμφύλιο, κυνηγοί και κυνηγημένοι, θύτες και θύματα, Πόντιες μάνες, κωλοπετσωμένες Αμερικανίδες, ανελέητοι δικηγόροι, ασφαλίτες και κατάσκοποι, σε ένα γαϊτανάκι αφηγήσεων που ξετυλίγει το νήμα της υπόθεσης. Κι απέναντί τους μια ολόκληρη πόλη, που παρακολουθεί και σχολιάζει τα γενόμενα. Πρόσωπα της Ιστορίας αλλά και πρόσωπα της διπλανής πόρτας συνομιλούν και συγκρούονται. Γιατί η Ιστορία (με το γιώτα κεφαλαίο) φτιάχνεται από τις ιστορίες των ανθρώπων.
Μέσα από σπαραγμένες αλήθειες και πανίσχυρα ψέματα κρίνεται η μοίρα ενός αθώου. Και όλα, πάντα και παντού, αποφασίζονται Υπέρ Ελλάδος.
Να χαθεί ένας άνθρωπος, να σωθεί μία χώρα.»


«Ο ΕΛΕΦΑΣ» του Κώστα Μποσταντζόγλου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Λεοντάρης
Πρεμιέρα:  09/02/2019

Σημείωμα σκηνοθέτη:

Το έργο: Ο «Ελέφας» του Κώστα Μποσταντζόγλου αποτελεί ένα πολύ ιδιαίτερο δείγμα θεατρικής γραφής στο νεοελληνικό θέατρο καθώς συνδυάζει την θεματική της ζοφερής βαρβαρότητας των ανθρώπινων σχέσεων στην απομακρυσμένη ύπαιθρο με μια εξαιρετικά τολμηρή πρόταση διαχείρισης της ελληνικής γλώσσας. Το τοπικό ιδίωμα – που μπορεί να παραπέμπει στη Θεσσαλία, τη Ρούμελη ή την Ήπειρο – συνδυάζεται με την κακοποίηση της ελληνικής γλώσσας ως σύμπτωμα μιας νεοελληνικής παθογένειας.
Ο «Ελέφας» είναι μία ξεκαρδιστική τραγωδία.  Το τέλος του έργου έχει χαρακτηριστικά «σεξπιρικού φινάλε» καθώς τα περισσότερα πρόσωπα πεθαίνουν δολοφονημένα, επί σκηνής. Η κάθαρση της τιμωρίας του ενόχου παραμένει από τον συγγραφέα ζήτημα εκκρεμές, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο να θεωρηθεί κάθαρση η ίδια η δολοφονία που προηγείται!

Η Παράσταση: «Η απόδοση μιας ακραίας εκδοχής συναισθηματικού πρωτογονισμού που συνυπάρχει με συμπεριφορές, δηλωτικές της σύγχρονης νεοελληνικής παθογένειας (ατομισμός, ρατσισμός, εξάρτηση από την τηλεοπτική εικόνα κ.α.) είναι το έδαφος πάνω στο οποίο καλείται να κινηθεί τόσο η σκηνική απόδοση όσο και η υποκριτική προσέγγιση.
Η δράση του έργου εκτυλίσσεται σε ένα απομακρυσμένο ορεινό ελληνικό χωριό. Το γεγονός αυτό ενέπνευσε και τη βασική σκηνοθετική γραμμή της παράστασης: την συνύπαρξη της σκηνικής δράσης με τη ζωντανή, επί σκηνής σύμπραξη με πολυφωνικό φωνητικό συγκρότημα. Πρόκειται για την μουσική εκδοχή του ίδιου αντιθετικού δίπολου που περιέχεται στον «Ελέφα»: το άγριο και το οικείο. Η ζωντανή επί σκηνής μουσική θα λειτουργήσει με δύο τρόπους : σε ένα πρώτο επίπεδο, το πολυφωνικό τραγούδι θα σχολιάσει ως Χορός την ιδιότυπη τραγωδία που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια του θεατή. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, δημιουργεί μία ρυθμική παρτιτούρα πάνω στην οποία θα στηριχθεί η εκφορά του θεατρικού λόγου.
Οι ηθοποιοί  προωθούν τη δράση και τη σχέση τους με τα σκηνικά αντικείμενα και το χτίσιμο των χαρακτήρων συνομιλώντας ρυθμικά αλλά και τονικά με τη μουσική συνδυάζοντας το θέατρο με τη μουσική performance. Επιπλέον, η πρόταση για την παραγωγή αυτή, επαναφέρει στο προσκήνιο ένα πολύ σημαντικό, αλλά καθόλου πολυπαιγμένο, νεοελληνικό έργο.»


Παιδική σκηνή


ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ» της Άλκης Ζέη
Σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς
Πρεμιέρα: 21/10/2018

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Το έργο της Άλκης Ζέη ζωντανεύει στη σκηνή του ΚΘΒΕ, και παρόλο που παραπέμπει στη φρίκη του πολέμου και της κατοχής στην Αθήνα, δεν περιορίζεται σε αυτήν, την υπερβαίνει και αποκτά μια οικουμενική διάσταση για τα παιδιά όλου του κόσμου.

Ο Πέτρος, παππούς σήμερα, ανακαλεί μνήμες, ζωντανεύει στιγμιότυπα από την παιδική του και εφηβική του ηλικία σε μια δύσκολη ιστορική περίοδο, όπου η πατρίδα του βρισκόταν υπό κατοχή από ξένο κατακτητή με στερήσεις, πείνα και θανάτους. Με τον μικροσκοπικό του φακό φωτίζει ανθρώπους, σχέσεις, ιδέες, αλλάζει απόψεις, γκρεμίζει δεδομένα και στερεότυπα και μέσα από την περιπλάνησή του μας οδηγεί να δούμε με άλλη ματιά τα παιδιά του πολέμου στον πλανήτη μας, τις κακουχίες, την πείνα και τους θανάτους, τα hot spots με τα παιδιά της γειτονικής μας Συρίας και με κουράγιο και δύναμη μας ενθαρρύνει να μη χάνουμε την πίστη για τον αγώνα που οφείλουμε να κάνουμε «…για μια καινούργια ζωή», να βρούμε την αισιοδοξία και το χαμόγελο που λίγο λίγο χάνουμε. Μας κάνει να θυμηθούμε ότι σε δύσκολες εποχές όπου κυριαρχούν οι ιδέες και οι αξίες μπορούμε να ενθουσιαζόμαστε για «τα μικρά» του τόπου μας.»

Η παράστασή μας ακολουθώντας τα χνάρια του Περιπάτου της Κύπρου και της Αθήνας, οφείλει να φωτίσει μέσα από τη ματιά του Πέτρου, το βηματισμό των παιδιών του Ελληνικού Βορρά και τα παιδιών όλης της οικουμένης, όταν από τη μια στιγμή στην άλλη ανατρέπονται όλα στη ζωή τους και γίνονται μάρτυρες και θύματα ενός κόσμου που ολοένα γίνεται και πιο βίαιος. Πόσο τρομακτικά η μεγάλη «Ιστορία» καθορίζει τη μικρή «ιστορία» και πως απορρυθμίζει την κοινωνική ζωή και επιδρά στο βίωμα μιας οικογένειας.

Στο τρίτο αυτό ανέβασμα ο σκηνοθέτης φιλοδοξεί να διατηρήσει τα στοιχεία της δύναμης και του σφρίγους που διέθεταν οι δύο προηγούμενες απόπειρες σε κειμενικό (μεταγραφή Σάββα Κυριακίδη – Τάκη Τζαμαργιά) και καλλιτεχνικό επίπεδο (μουσική Δημήτρη Ζαβρού, σκηνογραφία Εδουάρδου Γεωργίου) στην Αθήνα και στην Κύπρο και να την μπολιάσει με το ήθος και το πάθος της δυναμικής των ηθοποιών και συνεργατών του ΚΘΒΕ, εμβαθύνοντας ακόμη περισσότερο στα διαχρονικά μηνύματα της Άλκης …για έναν καλύτερο κόσμο!
Τάκης Τζαμαργιάς

Στο ρόλο του Πέτρου ο Γιάννης Γκρέζιος.
Διανομή: Λευτέρης Αγγελάκης, Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Ιωάννης Βαρβαρέσος, Δημήτρης Καρτόκης, Αίγλη Κατσίκη, Δημήτρης Κολοβός, Άννα Κυριακίδου, Παναγιώτα Μπιμπλή, Βασίλης Παπαδόπουλος, Κατερίνα Πλεξίδα, Πολυξένη Σπυροπούλου, Εύα Σωφρονίδου, Στέργιος Τζαφέρης, Δημήτρης Τσεσμελής.


Νεανική Σκηνή


Μονή Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
«ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟ ΣΚΥΛΟ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ» του Σάιμον Στέφενς
(θεατρική προσαρμογή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Μαρκ Χάντον)
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Πρεμιέρα: 10/11/2018

Η Νεανική Σκηνή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Σάιμον Στέφενς (θεατρική προσαρμογή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Μαρκ Χάντον.

 

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Ο Κρίστοφερ Τζον Φράνσις Μπουν είναι ένα ταλαντούχο και ικανό αγόρι…
Ο Κρίστοφερ Τζον Φράνσις Μπουν ξέρεις όλες τις πρωτεύουσες των χωρών όλου του κόσμου…
Ο Κρίστοφερ Τζον Φράνσις Μπουν είναι ατσίδας στα μαθηματικά, γνωρίζει όλους τους πρώτους αριθμούς ως το 7.507……
Ο Κρίστοφερ Τζον Φράνσις Μπουν αγαπά πολύ τα αστυνομικά μυθιστορήματα…
Και η ιστορία ξεκινά, όντως ως αστυνομικό μυθιστόρημα. Όταν ο μικρός Κρίστοφερ, αυτό το ιδιαίτερο αγόρι προσπαθεί να ξεδιαλύνει το μυστηριώδη θάνατο του σκύλου κάποιας γειτόνισσας. Από το ζήλο του να λύσει το μυστήριο αυτό, βρίσκεται αντιμέτωπος με διάφορα αναπάντεχα μυστικά και σιγά σιγά γίνεται ο ίδιος πρωταγωνιστής σε μια ιστορία που θα αλλάξει τη ζωή του… αλλά και τη ζωή όλων των ανθρώπων γύρω του…
ΥΓ. Όμως, ας σημειώσουμε κάπου εδώ ότι ο Κρίστοφερ Τζον Φράνσις Μπουν είναι ένα μοναχικό αγόρι, δεν δέχεται αποδοχή από τους συνομήλικους του, δεν μπορεί να καταλάβει καθόλου τα συναισθήματα των ανθρώπων, δεν αντιλαμβάνεται τους κανόνες συμπεριφοράς… δεν καταλαβαίνει καθόλου τη μεταφορά στο λόγο, τα αστεία και την ειρωνεία… δεν μπορεί να πει ψέματα… δεν αντέχει καθόλου να τον ακουμπάνε… και δεν ξέρει να πει πάντα ορθά τι κρύβεται σε ένα κουτάκι smarties…
Παρόλα αυτά ο Κρίστοφερ έχει πολλές περισσότερες ικανότητες από όλους εμάς, τους άλλους…»


Βρεφική Σκηνή


Βασιλικό Θέατρο
«ΚΟΙΤΑ!», για βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρόνων
Σύλληψη ιδέας – σκηνοθεσία: Κατερίνα Καραδήμα
Έναρξη: 17/11/2018
2ος Χρόνος

Η παράσταση που εγκαινίασε το Βρεφικό Θέατρο στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σημειώνοντας συνεχή sold out από τις πρώτες παρουσιάσεις της, επιστρέφει για βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρονών!
Η Μαριάννα Αβραμάκη υποδέχεται ξανά μικρούς και μεγάλους για να τους παρασύρει στην ιστορία μιας ολόκληρης μέρας ενός μωρού στο σπίτι. Φτερά που πετούν, μπάλες που πέφτουν, χρώματα που αλλάζουν, νερό που κυλάει κι ένα μωρό που λίγο λίγο μεγαλώνει. Ένας υπέροχος κόσμος γεμάτος χρώματα, ήχους και εικόνες θα ξεδιπλωθεί μπροστά στις μαμάδες και στους μπαμπάδες, που έρχονται με τα μωρά τους στο θέατρο για πρώτη φορά.

Σκηνικά – κοστούμια: Λίλη Κυριλή, Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Αντώνης Μίκροβας, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Παίζει: Μαριάννα Αβραμάκη

Διάρκεια: 30’
Έναρξη: 17/11/2018
Διάρκεια παραστάσεων: 17/11/2018 έως 29/12/2018


«ΕΞΩ ΠΑΝΩ ΜΕΣΑ ΚΑΤΩ»
ΝΕΟ ΕΡΓΟ ΑΠΟ ΓΕΝΑΡΗ 2019
Σύλληψη ιδέας – σκηνοθεσία: Κατερίνα Καραδήμα

Η Κατερίνα Καραδήμα, ετοιμάζει μια νέα βρεφική παράσταση-έκπληξη που θα παρουσιαστεί στο Βρεφικό Θέατρο του ΚΘΒΕ από τον Ιανουάριο του 2019.


Σε επιλεγμένους χώρους


ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
«Η ΜΥΤΗ» του Δανιήλ Χαρμς
Σκηνοθεσία: Φούλης Μπουντούρογλου
Πρεμιέρα: 21/12/18
Συνεργασία με το ΔΗΜΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Α΄ ΜΕΡΟΣ – Επανάσταση
Πρωινό: Ο κουρέας Ιβάν Γιακόβλεβιτς βρίσκει στο ζεστό καρβέλι που του δίνει η γυναίκα του μια μύτη -την τυλίγει σ’ ένα κουρελόπανο και βγαίνει από το σπίτι για να την πετάξει-.
Πρωινό: Ο πάρεδρος Κοβαλιώφ βλέπει στον καθρέφτη του ότι η μύτη του -δεν βρίσκεται εκεί που ήταν χρόνια τώρα- λείπει.
Αυτός που έχασε τη μύτη του ψάχνει να τη βρει.
Ο Γραφειοκρατικός Λαβύρινθος αδυνατεί να δώσει λύση στο πρόβλημά του.
Βγαίνει στο δρόμο με σκεπασμένο το σημείο της απωλεσθείσης μύτης μ’ ένα μαντήλι. Δε θέλει να εκτεθεί. Παρόλα αυτά στην πόλη κυκλοφορεί η είδηση ότι κάποιος πάρεδρος έχασε τη μύτη του. Μαζεύεται κόσμος να δει το περίεργο θέαμα.
Απευθύνεται στον κόσμο και τον πείθει ότι οι μύτες, δεν άντεξαν τη βρώμα και τις οσμές κι απέδρασαν στη σελήνη. Η σελήνη από το βάρος θα πέσει στη γη και θα συντριβεί.
Όλα μαζί κρατούν τη σελήνη για να μην πέσει.
Επανάσταση;

Β΄ ΜΕΡΟΣ -Ουτοπία
Πυρετός καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Όλα από την αρχή.
Καμία φόρμα δεδομένη.
Ποίηση – θέατρο – Κινηματογράφος.
Εικαστικά.»

Διάρκεια παραστάσεων: 21/12/18 έως 20/1/2019. Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη»


Συνεργασίες – Συμπαραγωγή ΚΘΒΕ – ΚΟΘ


«Η ανθρώπινη φωνή» Κοκτώ – Πουλένκ
Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2018 και Σάββατο 13 Οκτωβρίου 2018
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στο ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ 53ΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ

Θέατρο: Jean Cocteau – La Voix Humaine
Μουσική: Francis Poulenc – La Voix Humaine

Η ΚΟΘ συμπράττει στις 2 βραδιές με την ομώνυμη όπερα του Φρανσίς Πουλένκ. Η παράσταση του μονόπρακτου είναι παραγωγή του ΚΘΒΕ.

Μία συμπαραγωγή της Κ.Ο.Θ. με το Κ.Θ.Β.Ε. με επίκεντρο το μονόπρακτο του Ζαν Κοκτώ«Η Ανθρώπινη Φωνή».

Το ομώνυμο λυρικό δράμα του Φρανσίς Πουλένκ δίνει μία ευκαιρία στους δύο φορείς να παρουσιάσουν ταυτόχρονα το ίδιο έργο, ο καθένας με τον «δικό του τρόπο». Το α’ μέρος θα περιλαμβάνει τη θεατρική εκδοχή του έργου, με τη Μαρία Χατζηϊωαννίδου στο σχετικό μονόλογο του Κοκτώ. Στο β’ μέρος, με την ορχήστρα επί σκηνής, θα εκτελεστεί η ομώνυμη σύνθεση του Πουλένκ, με την Ηλέκτρα Πλατιοπούλου (μέτζο σοπράνο) και μαέστρο τη Ζωή Τσόκανου.

Τη σκηνοθεσία του β’ μέρους θα αναλάβει ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, ενώ του α’ μέρους ο Γιώργος Καύκας.

Με αυτή την κοινή παράσταση των δύο φορέων, το κοινό της πόλης θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει, θεατρικά και μουσικά, αυτό το συγκλονιστικό μονόλογο μίας απελπισμένης γυναίκας που βρίσκεται μπροστά στην εγκατάλειψη απολαμβάνοντας τη δύναμη της κάθε τέχνης ξεχωριστά και ανακαλύπτοντας παράλληλα τρόπους με τις οποίες αυτές συνδέονται μεταξύ τους ή ενίοτε αλληλοσυμπληρώνονται.

Σκηνοθεσία Α’ Μέρους : Γιώργος Καύκας
Ερμηνεία: Μαρία Χατζηϊωαννίδου
Σκηνοθεσία Β ’Μέρους: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Σοπράνο: Ηλέκτρα Πλατιοπούλου
Διεύθυνση ορχήστρας: Philippe Forget


Εκπαιδευτικά Προγράμματα


«ΕΙΡΗΝΟΠΟΙΟΣ» για μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Ματζίρη
Από Οκτώβριο έως και Δεκέμβριο 2018
2ος Χρόνος

Απευθύνεται σε παιδιά Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και παρουσιάζεται στις σχολικές αίθουσες.

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Ο Ειρηνοποιός είναι μια παράσταση για την διαφορετικότητα και τις ανισότητες. Ανιχνεύει τα όρια και αποδοκιμάζει τα σύνορα. Μια παράσταση που αποδεικνύει ότι η φιλία δεν έχει χρώμα αν ξέρεις να μοιράζεσαι, να εμπιστεύεσαι, να σέβεσαι και, τι άλλο, να αγαπάς.
Ο φόβος που προκαλεί το άγνωστο, τελικά, μπορεί να χαθεί αν δώσουμε στον εαυτό μας την ευκαιρία να το γνωρίσει.
«Οι μπλε και οι κόκκινοι ήταν πάρα πολύ καλοί φίλοι. Όταν μια μέρα…»
Κωνσταντίνα Ματζίρη»

Θεατροπαιδαγωγός: Ειρήνη Ζώη
Θεατροπαιδαγωγός: Ανέτα Λιάπτση
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Υπεύθυνος παραγωγής: Βαλεντίνη Καλπίνη


«ΜΠΑΛ you…!!», για παιδιά 10 έτων και πάνω
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
Από Οκτώβριο έως και Δεκέμβριο 2018
2ος Χρόνος

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Στο «Μπαλ Υοu…!!!» παρουσιάζεται η αιώνια μάχη μεταξύ παιδιού και γονιού. Δύο αντίθετοι κόσμοι προσπαθούν να καταλάβουν, να συνεννοηθούν, να συνυπάρξουν. Ένας έφηβος μαθαίνει, μεγαλώνει, υπάρχει μέσα στον κόσμο του δωματίου του, τον κόσμο της τεχνολογίας, τον δικό του κόσμο, ενώ οι γονείς του προσπαθούν να βρουν μια “πόρτα”, μια “χαραμάδα” σε αυτό το δωμάτιο, σε αυτόν τον κόσμο. Το «Μπαλ Υou…!!!» δημιουργήθηκε από αυτοσχεδιασμούς τον ηθοποιών. Η παράσταση, αποφεύγοντας να είναι διδακτική παρουσιάζει την πραγματικότητα / καθημερινότητα έτσι όπως είναι, ώστε ο θεατής να μπορεί να δει στοιχεία και κομμάτια του εαυτού του. Χωρίς σκηνικά και κοστούμια, με μόνο εφόδιο το σώμα και τη φωνή τους, οι τρεις ήρωες αφηγούνται την ιστορία μας. Μια παράσταση διασκεδαστική, που με τον τρόπο αφήγησής της ανοίγει την “πόρτα” της φαντασίας του θεατή.»

Βοηθός σκηνοθέτη: Εριφύλη Στεφανίδου
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Διάρκεια: 45′