Παγκόσμια πρεμιέρα για την «Κλυταιμνήστρα» από την φλαμανδική ομάδα tg Stan στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου

Η καταξιωμένη φλαμανδική ομάδα tg Stan παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα, την παράσταση «Κλυταιμνήστρα», βασισμένη στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου και στο πλαίσιο του Μυστηρίου 35_Αισχύλου Project ^. Μία σύγχρονη, τολμηρή προσαρμογή μιας αιωνόβιας ιστορίας για την τιμή και την εκδίκηση.

Στο πλαίσιο του ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 23 και 24 Ιουλίου, στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, την παράσταση Κλυταιμνήστρα της σπουδαίας φλαμανδικής ομάδας tg STAN. Βασισμένη στο έργο Αγαμέμνων του Αισχύλου, η πρωτοποριακή  αυτή παράσταση έρχεται στη γενέτειρα του κορυφαίου τραγωδού να αμφισβητήσει τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες και να δώσει φωνή στους σιωπηλούς. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τετάρτη 13 Ιουλίου εδώ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με τρεις Έλληνες ηθοποιούς, τη Μαρία Σκουλά, τον Αντώνη Αντωνόπουλο και την Ελένη Μολέσκη, τρεις Βέλγους τη Sara  Haeck, τον Stijn Van Opstal και τη μικρή Adriana Bakker, δυο χορευτές, τη Synne Enoksen από τη Νορβηγία και τον Joshua Serafin από τις Φιλιππίνες, και τη συμμετοχή της ίδιας της Jolente De Keersmaeker, η Κλυταιμνήστρα των tg STAN δημιουργεί ένα απροσδόκητο πολυφωνικό σύνολο. Συνδυάζοντας λόγο και χορό που ευθυγραμμίζεται με την ελληνική παράδοση της χορωδίας, η παράσταση προβάλλει εμφατικά ένα σημαντικό παράδοξο· οι γυναίκες που κατά την αρχαιότητα σιώπησαν στον πραγματικό κόσμο, κέρδισαν μια δημόσια λειτουργία στα έργα των μεγάλων τραγικών: την ελευθερία να βάζουν τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τα κίνητρά τους σε λέξεις. 

Πώς μπορεί η σύγχρονη κοινωνία, χιλιάδες χρόνια μετά τη συγγραφή του αισχύλειου έργου, να μένει απαθής απέναντι στη βαρβαρότητα; Πώς μπορεί ο μισογυνισμός να παραμένει αποδεκτός στη σύγχρονη εποχή; Πότε η διαίσθηση υπερισχύει του ορθολογισμού; Και τι είδους ενώσεις προκαλεί στο σώμα μας σήμερα αυτή η αιωνόβια ιστορία τιμής κι εκδίκησης; 

Οι tg STAN, ένα από τα σημαντικότερα σύνολα σύγχρονου θεάτρου στην Ευρώπη, με ρηξικέλευθη αισθητική και μακρά πορεία τόσο στο σύγχρονη δραματουργία όσο και στο κλασικό ρεπερτόριο, φέρνουν στην Ελευσίνα μια παράσταση εμβληματική, ρίχνοντας φως σε ένα κρίσιμο πρόσωπο της αισχύλειας τραγωδίας, την Κλυταιμνήστρα. Βασισμένη σε μια ιδέα της Jolente De Keersmaeker, ιδρυτικό μέλος της ομάδας και ένα από τα “τρομερά κορίτσια” των ευρωπαϊκών παραστατικών τεχνών, η παράσταση προσεγγίζει τις τρεις διαφορετικές εκδοχές του πρώτου μέρους της Ορέστειας με έναν απροσδόκητο τρόπο: συνδέει το εκπληκτικής ποιητικής δύναμης πρωτότυπο έργο του Αισχύλου με την επιδέξια μετάφρασή του στα αγγλικά από τον Ted Hughes, και το εμβολιάζει με το «Λουτρό Αίματος» του Αυστριακού συγγραφέα Gustav Ernst, ένα έργο ωμής και διαμελισμένης ποίησης, που ακολούθησε την οπτική της Κλυταιμνήστρας και όχι του Αγαμέμνονα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο μέρος της τριλογίας Ορέστεια του Αισχύλου επικεντρώνεται στην ιστορία του βασιλιά Αγαμέμνονα και της συζύγου του Κλυταιμνήστρας. Ο βασιλιάς αποφασίζει να θυσιάσει την κόρη του Ιφιγένεια, για να εξασφαλίσει ευνοϊκό άνεμο για τα πλοία του στην Τροία. Όταν ο Αγαμέμνονας επιστρέφει, έχοντας κερδίσει τον Τρωικό Πόλεμο, η σύγκρουση με την Κλυταιμνήστρα θα είναι σφοδρή. 

Σε μια ιστορία, όπου ο βιασμός και ο φόνος είναι πανταχού παρόντες, αν και φαινομενικά χωρίς σημασία, η Κλυταιμνήστρα δεν είναι απλά ένας χαρακτήρας που εκδικείται για την κόρη της. Είναι η μητέρα όλων των μητέρων, και ταυτόχρονα ένας αποδιοπομπαίος τράγος που ενσαρκώνει τη γυναικεία διαίσθηση αλλά και τη μη λογική. Υπηρετώντας μια  κρίσιμη λειτουργία τόσο ως γυναίκα όσο και ως αουτσάιντερ – δεν κατάγεται καν από τις Μυκήνες – αρνείται να αποδεχθεί τα επιβεβλημένα στερεότυπα, επιλέγοντας σκόπιμα να καταπολεμήσει τη βία με βία. Όχι από ευχαρίστηση, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του Αγαμέμνονα, αλλά επειδή πιστεύει ότι είναι ο μόνος τρόπος να αμφισβητηθεί η αδικία κατά των γυναικών και των αθώων πολιτών.

Κείμενο: Αγαμέμων από την Ορέστεια του Αισχύλου
Μετάφραση: Ted Hughes
Διασκευή: Gustav Ernst 
Ιδέα – σύλληψη: Jolente De Keersmaeker 
Κινησιολογία: Youness Khoukhou  
Σκηνογραφία και φωτισμοί: Thomas Walgrave 
Κοστούμια: Rachid Laachir  
Παραγωγή: tg STAN 
Συμπαραγωγή: 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Παίζουν (αλφαβητικά): Αντώνης Αντωνόπουλος, Adriana Bakker, Jolente De Keersmaeker, Synne Enoksen, Sara  Haeck, Ελένη Μολέσκη, Joshua Serafin, Mαρία Σκουλά, Stijn Van Opstal 

Παραστάσεις 23 & 24 Ιουλίου  2022, 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 15€, 8€ (μαθητικό, φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65, πολύτεκνοι), Είσοδος δωρεάν για ΑμΕΑ
Διάρκεια: 120 λεπτά
Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τετάρτη 13 Ιουλίουστην www.ticketservices.gr.

  • Η παράσταση έχει υπέρτιτλους στα ελληνικά και τα αγγλικά.
  • Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών
  • Ο χώρος είναι προσβάσιμος σε ΑμΕΑ

Δωρεάν μετακίνηση για το κοινό
Σημείο συνάντησης: Παλιό Αμαξοστάσιο Ο.ΣΥ. (Ερμού & Πειραιώς) 
Αναχώρηση στις 19.30 για Ανοιχτό θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας και επιστροφή προς Αθήνα στις 23.30

  • Με αυτοκίνητο ή μηχανή μέσω της Αττικής Οδού ή από τη Λεωφόρο Αθηνών, σε μόλις 25 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας
  • Με λεωφορείο (γραμμές 845 και 871 από Πειραιά, 876 από τον σταθμό “Αγ. Μαρίνα” του μετρό και 878 από Αχαρνές)
  • Με προαστιακό (στάση “Μαγούλα” και στη συνέχεια, με το λεωφορείο 863)
  • Με ΚΤΕΛ (γραμμή Μέγαρα – Νέα Πέραμος – Ελευσίνα, με αφετηρία την πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο)

 Φωτογραφίες (c) Johan Jacobs

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.