Πέντε χρόνια από τότε που έφυγε ο Μηνάς Χατζησάββας

Στις 30 Νοεμβρίου 2015 έφυγε από κοντά μας ένας από τους πιο αγαπημένους ανθρώπους του θεάτρου. Ο Μηνάς Χατζησάββας γεννήθηκε το 1948 στην αγαπημένη του Αθήνα που τόσο λάτρευε να κάνει βόλτες. Απόφοιτος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, αποφοίτησε το 1969 –είχε προηγηθεί η δραματική σχολή του Παρισιού «Le Cours Simon»- και από τότε δεν έπαψε στιγμή να εργάζεται. Υπήρξε κεντρικό στέλεχος του Ανοιχτού Θεάτρου του Γιώργου Μιχαηλίδη και πρωταγωνιστής των σπουδαιότερων παραστάσεων της δεκαετίας του ΄80. Είχε την ικανότητα να μεταμορφώνεται σε ότι κι αν του ζητούσες. Μπορούσε να παίξει από ρόλους κλασικού ρεπερτορίου μέχρι σύγχρονα κείμενα.

Αρχές του 2000 ήταν στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας και από εκεί στο Λονδίνο στο Globe Theatre, με την παράσταση «Περικλή» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.

Ο Μηνάς Χατζησάββας δεν φοβήθηκε την σκηνή και η σκηνή του το ανταπέδωσε. Ακόμα κι όταν οι επιλογές του θεωρήθηκαν τολμηρές για την εποχή τους εκείνος δεν έπαψε να τις στηρίζει. Μια από αυτές τις περιπτώσει ήταν η συνεργασία του με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Ματίας Λάνγκχοφ, όπου έπαιξε τον ρόλο του Διονύσου. Οι περισσότεροι κατέκριναν το γεγονός πως ο ηθοποιός βγήκε γυμνός στην σκηνή και έκαναν λόγο για εκσυγχρονιστικό τερατούργημα. Ο ίδιος υπερασπίστηκε τον γερμανό σκηνοθέτη κα όλους τους συντελεστές τις παράστασης.

Ίδια πορεία διέγραψε και στην μεγάλη και στην μικρή οθόνη. Πρώτος του ρόλος το 1970 και στην ταινία του Κώστα Ασημακόπουλου «Όμορφες Μέρες». Συνεργάστηκε με τους σκηνοθέτες Κωνσταντίνο Γιάνναρη, Σωτήρη Γκορίτσα, Τόνια Μαρκετάκη, Νίκο Γραμματικό. Έχει τιμηθεί με το βραβείο Α΄ ανδρικού ρόλου για την «Κλειστή στροφή» του Νίκου Γραμματικού. Επίσης, δύο φορές με το βραβείο Β’ ανδρικού ρόλου στη Θεσσαλονίκη για την ταινία «Lilly’s story» του Ροβήρου Μανθούλη και για «Τα παιδιά του Κρόνου» του Γιώργου Κόρρα. Τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση ήταν το 2015, την χρονιά που έφυγε, στο έργο «Ένας άλλος κόσμος» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη Ο ρόλος του κόντρα εντελώς, για αυτό και ήθελε να τον ερμηνεύσει, του άρεσε να τσαλακώνεται. Υποδυόταν έναν πωρωμένο ακροδεξιό που μισούσε τους μετανάστες. Ο ίδιος απορούσε «πως γίνεται να ζεις με τόσο μίσος; Εγώ λίγο έπαιξα και αρρώστησα».

Τηλεοπτικό του ζευγάρι μπορούσε να θεωρηθεί η αγαπημένη του Καρυοφιλλιά Καραμπέτη. Είχαν παίξει αρκετές φορές μαζί σε επεισόδια αστυνομικών σειρών, όπως η «Ανατομία ενός εγκλήματος», ο «Κόκκινος κύκλος» και άλλα. Ευρέως, γνωστός έγινε με το σήριαλ «Αναστασία» της Μιρέλλας Παπαοικονόμου και του Γιώργου Κορδέλλα.

Αυτό που πιθανόν να μην γνωρίζει ο περισσότερος κόσμος είναι πως είχε εκδώσει τρεις συλλογές διηγημάτων με το ψευδώνυμο Πρόδρομος Μαυρίδης. Οι συλλογές είχαν τους τίτλους  «Η Χαμένη», «Σπέρμα» και «Δύο Σταγόνες Βροχή». Το 1995 συμμετείχε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με την ταινία «Η Ζωή Ενάμισυ χιλιάρικο» της Φωτεινής Σισκοπούλου, όπου και απέσπασε το βραβείο Σεναρίου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όσοι τον γνώρισαν και είχαν την τύχη να συνεργαστούν μαζί του κάνουν λόγο για έναν ευγενικό και γλυκό άνθρωπο. Άψογο επαγγελματία και αφοσιωμένο φίλο. Βοηθούσε πολύ τους νέους ανθρώπους και έδινε ευκαιρίες. Είχε αγωνιστεί στο πλευρό της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας υπερασπίζοντας τα δικαιώματα τους, όπως, αγωνιζόταν και για τα δικαιώματα των ηθοποιών.

Ο Μηνάς Χατζησάββας εισήχθη στις 23 Νοεμβρίου 2015 στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός, έχοντας υποστεί εγκεφαλικά επεισόδια και απεβίωσε στις 30 Νοεμβρίου λόγω αυτών. Ο θάνατος του ήταν ξαφνικός και βύθισε στην θλίψη τόσο τους οικείους του όσο και τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Στην τελευταία του συνέντευξη μεταξύ άλλων είχε δηλώσει «Η ζωή μας είναι ό,τι είμαστε, τελεία και παύλα. Γι’ αυτό θέλω να δουλεύω, να δουλεύω, να δουλεύω. Αν δεν είχα τη δουλειά μου να με κρατάει, δεν ξέρω τι θα έκανα… Όσο έχω ακόμη δυνάμεις, ας παιδεύομαι. Περνάει καλύτερα έτσι η ζωή, δεν συμφωνείτε;»