Κριτική: Πασχάλης Πράντζιος, «Βαγόνι τρίτης θέσης» (εκδ. Πηγή)

Ο Πασχάλης Πράντζιος αφηγείται τη ζωή των τριών γυναικών, από τα θεατρικά μπουλούκια στην Ελλάδα, στο μυθιστόρημα «Βαγόνι τρίτης θέσης».

Ένα γοητευτικό μυθιστόρημα που περιγράφει την ιστορία των θεατρικών μπουλουκιών στην Ελλάδα από τις αρχές του εικοστού αιώνα μέχρι και τη διάλυσή τους το 1960 υπογράφει ο Πασχάλης Πράντζιος, συγγραφέας, απόφοιτος της Φιλοσοφικής σχολής του Α.Π.Θ. και ειδικός στη θεωρία της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Το εν λόγω πόνημα έχει τον τίτλο «Βαγόνι τρίτης θέσης» και αποτελεί την εξιστόρηση της ζωής τριών γενιών ηθοποιών.

Το Λενάκι με τη χαρισματική φωνή, από τη Ροδίτσα Φθιώτιδος, το σκάει με έναν μπουκλουτσή εν έτει 1937, επί δικτατορίας Μεταξά. Θα ζήσει στο μπουλούκι της Ρόζας, στο οποίο θα μαθητεύσει ως ηθοποιός και θα παντρευτεί τον όμορφο ηθοποιό και κομμουνιστή εκ πεποιθήσεως Ανδρέα Ρεζή. Η κόρη τους η Κάλλι θα γίνει και αυτή μεγάλη μορφή στο θέατρο κατά τα μέσα του εικοστού αιώνα και η δική της κόρη, η Ελένη, ηθοποιός και αυτή, η οποία θα αγωνίζεται να βρει και αυτή «μία θέση στον ήλιο στην Ελλάδα του εικοστού πρώτου αιώνα. Η ιστορία των τριών γυναικών περιγράφεται με ενάργεια, σαφήνεια, αλλά και χιούμορ πολλές φορές, αν και τα γεγονότα στη ζωή των τριών γυναικών δεν είναι πάντοτε ευχάριστα. Διότι, πάνω απ’ όλα, φαίνεται πως η ζωή ενός ηθοποιού και γενικά ενός καλλιτέχνη, είναι ένας διαρκής αγώνας, ειδικά για μία μητέρα ηθοποιό-τραγουδίστρια, όπως το Λενάκι, η οποία θα αναγκαστεί να μεγαλώσει μόνη της τα παιδιά της.

Μέσα από την αφήγηση για τη ζωή των τριών αυτών γυναικών, ο αναγνώστης θα περιηγηθεί στην ιστορία της Ελλάδας του εικοστού αιώνα με σταθμούς τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, τη γερμανική κατοχή, τον Ελληνικό Εμφύλιο, τη δεκαετία του ’50 όπου οι μνήμες του Εμφυλίου ήταν ακόμη νωπές, τη Χούντα των Συνταγματαρχών και τη Μεταπολίτευση μέχρι και τις πρώτες δεκαετίες του εικοστού πρώτου αιώνα.

Το Λενάκι είναι, πάντως, η αδιαμφισβήτητη πρωταγωνίστρια ανάμεσα στις τρεις αυτές ηθοποιούς της ίδιας οικογένειας, αφού το βάρος της αφήγησης πέφτει πρωτίστως στη δική της ζωή. Το Λενάκι και η Ρόζα ήταν εξάλλου οι «μπουκλουτσούδες», αυτές ταυτίστηκαν με τα μπουλούκια, εφόσον μετά την επικράτηση του κινηματογράφου τη δεκαετία του ’60, τα μπουλούκια και οι κάθε λογής περιφερόμενοι θίασοι σταδιακά παρήκμασαν. Από τα μπουλούκια όμως ξεκίνησαν την καριέρα τους και ουκ ολίγες μεγάλες μορφές  του θεάτρου, όπως, για παράδειγμα,  η Μαρίκα Κοτοπούλη, ο Στέφανος Στρατηγός, ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Μίμης Φωτόπουλος και η Σπεράντζα Βρανά.

Το βιβλίο διαβάζεται εξαιρετικά ευχάριστα και μέσα από την έξυπνα δουλεμένη υπόθεσή του μαθαίνει κανείς και πολλές πληροφορίες σχετικά με την ύπαρξη των μπουλουκιών στη χώρα μας και τη συνεισφορά τους στην ανάπτυξη της θεατρικής κουλτούρας στη χώρα μας. 

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.

https://www.viva.gr/tickets/theater/desmoi-istories-anoikeias-kathimerinotitas/

Δείτε επίσης