Πέντε βιβλία για τον Φεβρουάριο

Ο Στρατής Πασχάλης συνθέτει δύο θεατρικά κείμενα σε ποίηση Διονύσιου Σολωμού και Κώστα Καρυωτάκη. Οι εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν την νουβέλα «Η Φράννυ και ο Ζούι» του J. D. Salinger σε νέα μετάφραση Αθηνάς Δημητριάδου. Στο νέο βιβλίο της η ακτιβίστρια Ζυστίν Ωζιέ ασυνθέτει το πορτρέτο της Ραζάν Ζαϊτούνε. Ο Paul Auster στο «Μέρα-Νύχτα», περιλαμβάνει δύο μεταφυσικά μυθιστορήματα που αντικατοπτρίζουν το ένα το άλλο και που πρέπει να διαβαστούν μαζί. Και τέλος, η Έλενα Πέγκα στο πρώτο της μυθιστόρημα αφηγείται ένα σύντομο ταξίδι στη βόρεια Ινδία ξεκινώντας από την Αθήνα.

Σολωμός – Άστραψε φως / Καρυωτάκης – Ο «Φαίδων» στη λάσπη, του Στρατή Πασχάλη (Σύλληψη-Σύνθεση)
Κάπα Εκδότική

Ο Στρατής Πασχάλης συνθέτει δύο θεατρικά έργα, βασισμένος σε κείμενα των δύο κορυφαίων ποιητών, ποιητικά και πεζά, καθώς επίσης σε αποσπάσματα από αλληλογραφία, επίσημα έγγραφα και δημοσιεύματα, και παραδίδει μια στερεή δραματουργία με την προτροπή «να ξαναρχίσει από την αρχή η ιστορία της σκηνικής μαγείας, ακόμα και σε καιρούς αποδόμησης». Στο μονόπρακτο «Σολωμός – Άστραψε φως», ένας νέος άντρας, βυθισμένος στον κόσμο των σολωμικών χειρογράφων, πασχίζει να αντιμετωπίσει τα αδιέξοδα του σύγχρονου κόσμου, όταν δέχεται την επίσκεψη μιας φασματικής Γυναίκας. Στον μονόλογο «Καρυωτάκης – Ο “Φαίδων” στη λάσπη», ο ίδιος ο ποιητής εμφανίζεται ως δραματικός ρόλος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Φράννυ και ο Ζούι, του J. D. Salinger
Εκδόσεις Πατάκη

Η αριστουργηματική νουβέλα του Σάλιντζερ σε καινούρια μετάφραση από την Αθηνά Δημητριάδου. Εκδόθηκε το 1961 και περιγράφει τρεις ημέρες από τη ζωή δύο αδελφών στα είκοσι κάτι τους χρόνια, τον Νοέμβριο του 1955. Δυο αδέλφια, δυο παιδιά-θαύματα, που αναζητούν εναγωνίως τη θέση τους στον κόσμο και συνεχίζουν τον προβληματισμό του Χόλντεν Κόλφιλντ στον “Φύλακα στη σίκαλη”.

Ο J. D. Salinger (1919-2010) γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη. Κέρδισε τη συγγραφική του φήμη με την έκδοση ενός και μόνο μυθιστορήματος, του The Catcher in the Rye (Ο φύλακας στη σίκαλη, 1951), του οποίου ο κεντρικός ήρωας, Holden Caulfield, συνόψιζε τη βίαιη έκφραση του άγχους της νέας γενιάς της εποχής. Η αίσθηση που προκάλεσε το βιβλίο και η ταύτισή του με τη γενιά των μπήτνικ, ανάγκασε τον Σάλιντζερ να εγκαταλείψει τη Ν. Υόρκη για ένα σπίτι στους μακρινούς λόφους του Cornish, New Hampshire. Από 35, περίπου, διηγήματά του που δημοσιεύτηκαν σε διάφορα περιοδικά, επέτρεψε να εκδοθούν όσα, κατά τη γνώμη του, μπορούσαν να αντέξουν στο χρόνο, στον τόμο Nine Stories (Εννέα ιστορίες, 1953). Πέθανε τον Ιανουάριο του 2010 στο σπίτι του, στο Νιού Χαμπσάιρ, από φυσικά αίτια.

Με ζέση, της Justine Augier
Εκδόσεις Πόλις

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δικηγόρος, ακτιβίστρια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σημαντική μορφή της συριακής αντιπολίτευσης κατά του Άσαντ, η Ραζάν Ζαϊτούνε προσπαθούσε να συλλέξει στοιχεία που θα τεκμηρίωναν την ενοχή του καθεστώτος, αλλά και κάποιων φονταμενταλιστικών οργανώσεων, για τη διάπραξη αναρίθμητων εγκλημάτων. Παράλληλα, κατέγραφε μαρτυρίες βασανισθέντων και φυλακισμένων αντιστασιακών. Τον Δεκέμβριο του 2013 η Ζαϊτούνε και τρεις σύντροφοί της απάγονται. Έκτοτε, η τύχη τους αγνοείται.

Στο «Με ζέση», η Ζυστίν Ωζιέ, ακτιβίστρια και η ίδια σε διάφορες ανθρωπιστικές οργανώσεις, ανασυνθέτει το πορτρέτο της Ραζάν Ζαϊτούνε –μιας μοντέρνας γυναίκας με γαλάζια μάτια, που αγαπά τη σειρά Δόκτωρ Χάουζ, το ιταλικό φαγητό, τη Σιμόν ντε Μποβουάρ και το έργο της Βιρτζίνια Γουλφ– και ξετυλίγει το νήμα της πρόσφατης συριακής Ιστορίας. Παραμένοντας πιστή στα πραγματικά γεγονότα, η Ωζιέ χρησιμοποιεί μια γλώσσα λογοτεχνική, δηλώνει τον απόλυτο σεβασμό και την ταύτισή της με όσους αγωνίζονται, ίσως χωρίς ελπίδα, για ελευθερία και αξιοπρέπεια και προβαίνει σε μια δύσκολη αυτοκριτική για τα όρια και την ειλικρίνεια της δικής της στράτευσης.

Μέρα / νύχτα: Ταξίδια στο σκριπτόριο και Άνθρωπος στο σκοτάδι , του Paul Auster
Εκδόσεις Μεταίχμιο

Στον τόμο «Μέρα-Νύχτα», περιλαμβάνονται δύο μεταφυσικά μυθιστορήματα που αντικατοπτρίζουν το ένα το άλλο και προορίζονται να διαβαστούν μαζί. Δύο άντρες εγκλωβισμένοι σε δωμάτια: ο ένας άξαφνα ξυπνά σε μια ακατανόητη πραγματικότητα, ο άλλος λαχταρά να κοιμηθεί για να ξεφύγει από αυτή.

ΜΕΡΑ
ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΚΡΙΠΤΟΡΙΟ
Ένας ηλικιωμένος, αποπροσανατολισμένος, σ’ ένα άγνωστο δωμάτιο. Δεν θυμάται ποιος είναι ή πώς βρέθηκε εκεί. Όταν προσδιορίζει ότι είναι κλειδωμένος εκεί μέσα, ο άντρας αρχίζει να διαβάζει ένα χειρόγραφο που βρίσκεται στο γραφείο: η ιστορία ενός άλλου αιχμαλώτου, σε έναν παράλληλο κόσμο τον οποίο ο άντρας δεν αναγνωρίζει. Στη διάρκεια της μέρας, διάφοροι χαρακτήρες επισκέπτονται τον άντρα στο κελί του και καθένας τους φέρνει νύξεις για την ταυτότητα και το παρελθόν του…

ΝΥΧΤΑ
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ
Ο εβδομηνταδυάχρονος ‘Ογκαστ Μπριλ αναρρώνει από τροχαίο ατύχημα στο σπίτι της κόρης του. Όταν ο ύπνος δεν έρχεται, ξαπλωμένος στο κρεβάτι λέει στον εαυτό του ιστορίες, πασχίζοντας να καταπιέσει σκέψεις για πράγματα που θα προτιμούσε να ξεχάσει – τον πρόσφατο θάνατο της γυναίκας του και τον αποτρόπαιο φόνο στο Ιράκ του φίλου της εγγονής του. Ο Μπριλ φαντάζεται έναν παράλληλο κόσμο όπου η Αμερική δεν είναι σε πόλεμο με το Ιράκ -αλλά με τον εαυτό της. Σε αυτή την άλλη Αμερική οι Δίδυμοι Πύργοι δεν κατέρρευσαν την 11η Σεπτεμβρίου, και οι εκλογές του 2000 οδήγησαν στην απόσχιση, καθώς η μία πολιτεία μετά την άλλη αποσύρθηκαν από την ένωση και επακολούθησε αιματηρός εμφύλιος… (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

ΑΘΗΝΑ – ΔΕΛΧΙ – ΑΘΗΝΑ της Έλενας Πέγκα
Εκδόσεις Άγρα

Στο ΑΘΗΝΑ – ΔΕΛΧΙ – ΑΘΗΝΑ, το πρώτο μυθιστόρημα της διηγηματογράφου και θεατρικής συγγραφέως Έλενας Πέγκα, η αφήγηση ακολουθεί τρία πρόσωπα που κάνουν μαζί ένα σύντομο ταξίδι στη βόρεια Ινδία, ξεκινώντας από την Αθήνα και επιστρέφοντας σε αυτή. Ταυτόχρονα όμως συμβαίνει και ένα παράλληλο, διπλό ταξίδι, στη ζωή της κεντρικής αφηγήτριας, της Ελληνίδας που ταξιδεύει. Πρόσωπα, εικόνες και μέρη που συναντά θέτουν ερωτήματα γύρω από την ταυτότητά της, τη σχέση της με τη Δύση και την Ανατολή. Είναι το παρελθόν της προσωπικό ή συλλογικό; Τί προσέχει καθώς ταξιδεύει, όποιος και αν είναι ο λόγος της μετακίνησής της; Ποιά πράγματα αναγνωρίζει ως οικεία ; Φέρει το σπίτι της και το παρελθόν μαζί της ; Της έδωσε το ταξίδι την αίσθηση ελευθερίας που αναζητά; Με αισθησιασμό και πυκνότητα, με στιγμές που ο λόγος εκτινάσσεται, η συγγραφέας μας συστήνει έναν κόσμο ρευστό αλλά και ανθεκτικό, γεμάτο ανθρώπους που μετακινούνται σε μια γεωγραφία που φαντασιακά ολοένα διευρύνεται. Το γράψιμο του βιβλίου ξεκίνησε αμέσως έπειτα από ένα ταξίδι στην Ινδία. Το ταξίδι κράτησε δέκα μέρες, αλλά ήταν τόσο αποκαλυπτικό για τη συγγραφέα που εκείνη παρέμεινε σε αυτό, γράφοντας για τις επόμενες χίλιες μέρες.