Τα βιβλία που θα πάρεις μαζί σου στις διακοπές του Αυγούστου

Στον δρόμο, στο πλοίο, στο τρένο, στο αεροπλάνο, στην παραλία ή στο βουνό, στις λίμνες ή στις βάθρες ένα βιβλίο γίνεται η καλύτερη παρέα.

Δεκατέσσερις επιλογές από την ελληνική και ξένη λογοτεχνία που κυκλοφόρησαν πρόσφατα για να σας συντροφεύσουν στις καλοκαιρινές διακοπές, κι όχι μόνο.

Ξένη λογοτεχνία

Το «Κεντούντι» της Σαμάντα Σβέμπλιν, είναι ένα σαγηνευτικό µυθιστόρηµα, µια σκοτεινή και πρωτότυπη ιδέα, που σε αιχµαλωτίζει µε την αψεγάδιαστη λογική της. Το «Μπιέρνσταντ εναντίον όλων» , το αυτοτελές δεύτερο βιβλίο της τριλογίας Μπιέρνσταντ του Φρέντρικ Μπάκμαν, περιγράφει έντονα τις ανθρώπινες σχέσεις σε μια μικρή κοινωνία. O «Ντίμον Κόπερχεντ» της Μπάρμπαρα Κίνγκσλοβερ γεννιέται σε φτώχεια και αγωνίζεται για επιβίωση και δικαίωση στη Βιρτζίνια.

Η Μπεατρίς Στιλ, λάτρης μυστηρίων, παγιδεύεται σε φόνο και αναζητά δικαιοσύνη στο «Ένας πολύ ευχάριστος φόνος» της Τζούλια Σέιλς. Η Κοστάνζα Καζάτι ξετυλίγει την ιστορία της μυθικής Κλυταιμνήστρας, στο ομώνυμο μυθιστόρημα. Ο Ούγκες Πάγκαν αναδεικνύει με ακρίβεια την ασφυκτική πραγματικότητα της εποχής, όπου οι αδύναμοι παλεύουν να επιβιώσουν, και το κακό παραμένει κυρίαρχο στους «Ανώνυμους». Ο Σέρκο Φάταχ ρίχνει το βλέμμα του στην οργάνωση του «Μαύρου Σεπτέμβρη» εγκαινιάζοντας τη νέα σειρά μεταφρασμένης λογοτεχνίας ‘λ/μ’.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Schweblin Samanta – Κεντούκι 
Μεταφραστής: Έφη Γιαννοπούλου
Εκδόσεις Πατάκη

Σχεδόν πάντα το πρόβληµα ξεκινά στα σπίτια –ήδη έχουν καταγραφεί χιλιάδες περιπτώσεις στο Βανκούβερ, το Χονγκ Κονγκ, το Τελ Αβίβ, τη Βαρκελώνη, την Οαχάκα– και διαδίδεται ταχύτατα σε όλα τα µήκη και τα πλάτη της γης. Κουνέλια, κοράκια, αρκουδάκια, πάντα, δράκοι ή κουκουβάγιες, τα κεντούκι δεν είναι κατοικίδια ούτε ροµπότ. Μέσα από τα µηχανικά τους µάτια βλέπουν πραγµατικοί άνθρωποι, και το ζήτηµα είναι –το λένε στα δελτία ειδήσεων και το µοιράζονται στο διαδίκτυο– ότι κάποιος που ζει στο Βερολίνο δεν είναι λογικό να µπορεί να τριγυρνάει στο σαλόνι κάποιου άλλου που ζει στο Σίδνεϋ, ούτε κάποιος που ζει στην Μπανγκόκ να µπορεί να τρώει το πρωινό του µε τα παιδιά σας στο διαµέρισµά σας στο Μπουένος Άιρες. Ιδίως όταν αυτοί οι άνθρωποι, που τους βάζουµε µες στα σπίτια µας, είναι ανώνυµοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρέντικ Μπακμαν – Μπιέρνσταντ εναντίον όλων
Μετάφραση: Γιώργος Μαθόπουλος
Εκδόσεις Κέδρος

Μια ιστορία για την Μπιέρνσταντ και τη γειτονική πόλη, το Χεντ. Για το πώς η αντιπαλότητα ανάμεσα σε δύο ομάδες χόκεϊ μπορεί να εξελιχθεί σε λυσσαλέα μάχη για την επιβίωση, το χρήμα και την εξουσία. Για ανθρώπους που ονειρεύονται και παλεύουν. Κάποιοι θα ερωτευτούν, άλλοι θα νιώσουν απόγνωση. Θα ζήσουν τις καλύτερες μέρες τους, αλλά και τις χειρότερες όταν η Μπιέρνσταντ δεχτεί ένα τρομερό πλήγμα.

Ντίμον Κόπερχεντ, Barbara Kingsolver
Μετάφραση: Σχινά Κατερίνα
Εκδόσεις Ψυχογιός

Σ’ ένα μονόχωρο λυόμενο σπιτάκι, στους λόφους κάτω από τα Απαλάχια, μια νεαρή, ανύπαντρη, αλκοολική μητέρα γεννάει. Το μωρό της, ο Ντίμον, προβάλλει αβοήθητο στον κόσμο, σαν «μικρός, μελανιασμένος πυγμάχος», καθώς η μητέρα του είναι σχεδόν αναίσθητη από το ποτό. Για να επιβιώσει, θα χρειαστεί αυτό το πρώιμο αγωνιστικό πνεύμα. Και για να τα βγάλει πέρα με τη ζωή που τον περιμένει, θα επιστρατεύσει όλα του τα χαρίσματα: γοητεία, ευστροφία, και μερικά απροσδόκητα ταλέντα, νόμιμα και μη.

Σ’ αυτή την απομονωμένη γωνιά της Βιρτζίνια, η φτώχεια και ο εθισμός στις ουσίες δεν είναι μακρινές έννοιες. Είναι παρούσες και τόσο φυσικές, όσο το γρασίδι που φυτρώνει παντού. Για τον Ντίμον, γεννημένο στη «λάθος πλευρά της τύχης», η στοργή και η ασφάλεια που λαχταρά είναι τόσο απρόσιτες όσο και ο ωκεανός που ονειρεύεται να δει κάποια μέρα. Το ερώτημα είναι πόσο μακριά είναι έτοιμος να ταξιδέψει για να βρεθεί εκεί.

Julia SealesΈνας πολύ ευχάριστος φόνος
Μετάφραση: Αγγελική Κουνάδη
Εκδόσεις Μεταίχμιο

Η Μπεατρίς Στιλ, μια ζωηρή και ανυπάκουη γυναίκα με αδυναμίες στις τέχνες, ζει μια ευτυχισμένη ζωή με την οικογένειά της. Κρύβει όμως ένα μυστικό: έχει εμμονή με εγκλήματα. Όταν η οικογένεια Στιλ ελπίζει ότι η κόρη τους, Λουίζα, θα κερδίσει την καρδιά του πλούσιου εργένη Έντμουντ Κρόουκσγουορθ για να σώσει το οικογενειακό τους σπίτι από την καταστροφή, η Μπεατρίς πρέπει να ακολουθήσει τους κανόνες. Όμως, ο ερχομός ενός γοητευτικού ντετέκτιβ και ο ξαφνικός θάνατος του Κρόουκσγουορθ την αναγκάζουν να αναλάβει δράση. Επικεντρώνεται στην αναζήτηση του δολοφόνου και στην εκπλήρωση των προσωπικών της επιθυμιών, παραμερίζοντας τους καλούς τρόπους και την ευπρέπεια.

Costanza CasatiΚλυταιμνήστρα
Μετάφραση: Ντόρα Δαρβίρη

Εκδόσεις Μίνωας

Τις βασίλισσες τις ξεχνούν ή τις μισούν. Η Κλυταιμνήστρα ξέρει ήδη ποια επιλογή της ταιριάζει καλύτερα. Μια συναρπαστική ιστορία δύναμης, μίσους, αγάπης, μιας αξέχαστης βασίλισσας που σκόρπισε άγρια τον θάνατο σε όσους την αδίκησαν. Είναι κόρη βασιλιά αλλά παντρεύεται τύραννο. Τον παρακολουθεί ανίσχυρη να θυσιάζει το παιδί της στους θεούς. Περιμένει καρτερικά. Καταστρώνει την εκδίκησή της. Την έχουν αποκαλέσει «υπερήφανη», «βάναυση», «μονόφρουρη», «τρελή από φιλοδοξία», «δολοφόνο». Την έχουν αποκαλέσει πολλά, τίποτα από αυτά, όμως, δεν έχει σημασία. Ξέρει πώς να παίξει το παιχνίδι. Αν δεν της δοθεί η εξουσία, θα την πάρει μόνη της. Είναι η Κλυταιμνήστρα.

Hugues Pagan – Οι ανώνυμοι
Mετάφραση: Γιάννης Καυκιάς
Εκδόσεις Πόλις

Το μυθιστόρημα διαδραματίζεται σε μια ανώνυμη γαλλική πόλη τη δεκαετία του ’70, όπου ο αρχιεπιθεωρητής Σνεντέρ, κυνηγημένος από τα φαντάσματα του Πολέμου της Αλγερίας, βρίσκει καταφύγιο. Παρά την απόφασή του να απομακρυνθεί από μια πολλά υποσχόμενη καριέρα στο Παρίσι, έρχεται αντιμέτωπος με την εξαφάνιση και τον τραγικό θάνατο της δεκαπεντάχρονης Μπετύ, κόρης ενός ταπεινού σιδηροδρομικού υπαλλήλου. Καθώς οι έρευνες προχωρούν, ο Σνεντέρ στοιχειώνεται από την υπόθεση, ενώ γύρω του εκτυλίσσεται ένα σκηνικό διαφθοράς, βίας και κοινωνικών αντιθέσεων.

Σέρκο Φατάχ, Μαύρος Σεπτέμβρης
Μετάφραση: Ιωάννα Μεϊντάνη

Εκδόσεις Νήσος

Η σφραγίδα «Μαύρος Σεπτέμβρης» αναφέρεται σε μια παλαιστινιακή τρομοκρατική ομάδα, η οποία έγινε αντικείμενο παγκόσμιας προσοχής με την επίθεσή της το 1972 στην ισραηλινή ομάδα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου. Το μυθιστόρημα του Σέρκο Φάταχ ξεκινά ένα χρόνο πριν, με τη δολοφονία του Ιορδανού πρωθυπουργού Γουάσφι Ταλ. 

Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας του μυθιστορήματος διαδραματίζεται στη Βηρυτό τη δεκαετία του 1970, με πρωταγωνιστές δύο πράκτορες της CIA, έναν τρομοκράτη και τρεις Γερμανούς φοιτητές. Μέσα σε ένα πραγματικό ιστορικό πλαίσιο, ο συγγραφέας εστιάζει περισσότερο στην ψυχοσύνθεση των ηρώων του, που αιτιολογούν εν πολλοίς τις πράξεις τους. Οι αποτυχίες των ηρώων του σηματοδοτούν και την ηθική χρεοκοπία των ιδεολογιών που εκπροσωπούν.

Ελληνική Λογοτεχνία

Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης στον «Δολοφόνο στις σελίδες» εμπνέεται από τους μεγαλύτερους συγγραφείς αστυνομικής και νουάρ λογοτεχνίας ακολουθώντας μια αλληλουχία των δολοφονιών που δεν είναι τυχαία. Ο Στέφανος Δάνδολος στα «Αηδόνια της σιωπής» διηγείται μια ιστορία για τα Δεκεμβριανά και την αθωότητα μέσα στο πιο βαθύ σκοτάδι. Ο Χ.Α. Χωμενίδης στο νέο του βιβλίο «Ξέρει η πάπια πού είναι η λίμνη» αποτυπώνει ιστορίες και αμαρτίες.

Η Στέλλα Χαιρέτη εμπνέεται από το τραγούδι «Της Λένης η Μiλιά» και γράφει ένα έργο άχρονο και ά-τοπο. Η ιστορική «ματωμένη απεργία της Σερίφου» μπαίνει στο συγγραφικό μικροσκόπιο της Μαίρης Κόντζογλου στο μυθιστόρημα «Από ήλιο σε ήλιο: Ανέσπερος». Η Ελεονώρα Σουρλάγκα καταγράφει την προσωπική της εμπειρία ως ψυχολόγος, συγγραφέας και μητέρα στο «Να τα χαίρεστε». Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης συγκεντρώνει τα κείμενα που έγραψε και κυκλοφόρησαν από την «Καθημερινή» την περίοδο 2021-23.

Χρήστος ΜαρκογιαννάκηςΟ δολοφόνος στις σελίδες
Εκδόσεις Μίνωας

Μια σειρά φρικτών δολοφονιών συνταράσσει την Αθήνα. Ο τρόπος, ο τόπος και η σκηνοθεσία των εγκλημάτων είναι εμπνευσμένα από τους μεγαλύτερους συγγραφείς αστυνομικής και νουάρ λογοτεχνίας: Άγκαθα Κρίστι, Έντγκαρ Άλαν Πόε, Φρεντ Βαργκάς, Πέτρο Μάρκαρη. Η αλληλουχία των δολοφονιών δεν είναι τυχαία. Ακολουθεί τη σειρά με την οποία είναι τοποθετημένα τα βιβλία στη βιβλιοθήκη του επιφορτισμένου με τις υποθέσεις αστυνόμου Χριστόφορου Μάρκου. Κινούμενος ανάμεσα στα μέλη μιας αναγνωστικής λέσχης, έναν νέο συνάδελφο που μοιάζει πολύ καλός για να είναι αληθινός και μια αποτυχημένη σύντομη σχέση του που ψάχνει για εκδίκηση, ο Μάρκου αναζητά τον αόρατο δολοφόνο μεταξύ της πραγματικότητας και των σελίδων αγαπημένων του βιβλίων. Και με κάθε μυθιστόρημα οι νεκροί πολλαπλασιάζονται.

Στέφανος Δάνδολος – Τα αηδόνια της σιωπής
Εκδόσεις Ψυχογιός

Το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται στην Αθήνα του 1944, κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών. Ο κύριος Αριστείδης, ο μακροβιότερος σερβιτόρος στο Καφενείον Ζαχαράτου, ψάχνει απεγνωσμένα την Ευδοξία, τη γυναίκα που αγάπησε βαθιά. Με το χάος της απελευθέρωσης από τους Γερμανούς και τον εμφύλιο πόλεμο να ξεσπά, ο Αριστείδης διασχίζει φλογισμένους δρόμους και διακινδυνεύει τη ζωή του για να τη βρει. Γύρω του, η Αθήνα βυθίζεται σε διχασμό και καταστροφή, ενώ προσωπικές ιστορίες διασταυρώνονται με το βίαιο πεπρωμένο της Ελλάδας.

Χ.Α. Χωμενίδης – Ξέρει η πάπια πού είναι η λίμνη
Εκδόσεις Πατάκη

Θαυµάζω όσους ξεκινούν για το περίπτερο και βρίσκονται στην άλλη άκρη του κόσµου. Τους όπου γης και πατρίς, τους ανθρώπους-πουλιά. Εγώ είµαι δέντρο. Γίνεται δέντρο το πουλί, πουλί το δέντρο; Ως δέντρο τι µπορείς να ελπίζεις; Να δροσίζεις όποιους ξαποσταίνουν στον ίσκιο σου. Να σε προτιµούν τα φτερωτά, για να φτιάχνουν τις φωλιές τους. Να απολαµβάνουν τους καρπούς σου τα σκιούρια και οι αλεπουδίτσες. Κυρίως δε, όταν σηκώνεται άνεµος, να φουσκώνουν οι φυλλωσιές σου σαν πανιά καραβιού κι ας σε κρατούν οι ρίζες σου στο ίδιο µέρος. Να κάνεις τον αέρα µουσική κι η µουσική σου να φτάνει εκεί που εσύ δεν θα βρεθείς ποτέ. «Πάλι τραγουδάει το δέντρο…» να λένε.

Στέλλα Χαιρέτη – Της Λένης η Μiλιά
Εκδόσεις Νήσος

Της Λένης η Μiλιά είναι ένα διήγημα εμπνευσμένο από το δημοτικό τραγούδι, γι’ αυτό και το έργο είναι άχρονο και ά-τοπο. Η Λένη είναι μια γυναίκα της ελληνικής επαρχίας. Ζει μόνη της και βιοπορίζεται από τη γη της. Οι ισορροπίες της ζωής της διαταράσσονται όταν ο καινούριος ιδιοκτήτης του όμορου με εκείνη χωραφιού ισχυρίζεται ότι το όριο του χωραφιού της Λένης δεν είναι μια μηλιά, όπως εκείνη ήξερε μέχρι τότε, αλλά ότι η μηλιά ανήκει στο δικό του χωράφι. Η μηλιά του νέου ιδιοκτήτη είναι, όμως, η Μηλιά της Λένης, την οποία και δεν διαπραγματεύεται, καθώς στις ρίζες της γεννήθηκε και θάφτηκε το μυστικό της.

Μαίρη Κόντζογλου – Από ήλιο σε ήλιο: Ανέσπερος
Εκδόσεις Μεταίχμιο

Αρχές του 20ού αιώνα. Στην Ευρώπη οι νέοι σκοτώνονται στα χαρακώματα του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου και στη Σέριφο στις σκοτεινές γαλαρίες των μεταλλείων. Στις παράπλευρες απώλειες υπολογίζεται και η νεαρή σύζυγος του πανίσχυρου πια Γκρόμαν, η Ανδρομέδα, που βουλιάζει στη θλίψη και αρνείται την πραγματικότητα. Ένα τραγικό γεγονός θα τη βγάλει από τον συναισθηματικό της λήθαργο, θα την αφυπνίσει σαν άνθρωπο και θα την κάνει να απαιτήσει τη ζωή της πίσω. Στο μεταξύ οι εργάτες των μεταλλείων, υπό την καθοδήγηση του Σπέρα και του Περσέα, όταν η  κατάσταση στα μεταλλεία φτάσει στο απροχώρητο, θα κηρύξουν απεργία διεκδικώντας ασφάλεια και αξιοπρέπεια. Θα χυθεί αίμα, θα χαθούν ζωές αλλά εκείνοι θα είναι ανυποχώρητοι μέχρι την τελική λύση.

Ελεονώρα Σουρλάγκα – Να τα χαίρεστε
Εκδόσεις Κέδρος

Η κεντρική θέση αυτού του βιβλίου είναι πως η χαρά στη σχέση με το παιδί είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός και παραγνωρισμένος παράγοντας για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του. Για τη δημιουργία όλων αυτών των πολυπόθητων χαρακτηριστικών για τα οποία εμείς οι γονείς μοχθούμε, σκοτώνοντας καθ’ οδόν τη χαρά: της αυτοπεποίθησης, της αυτοπειθαρχίας, του σεβασμού (του εαυτού και των άλλων), της αυτονομίας, της δημιουργικότητας, της ανθεκτικότητας, της κοινωνικότητας, της διάθεσης για μάθηση. Μέσα σε όλες τις δυσκολίες και τις εντάσεις που είναι αναπόφευκτες σε αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά μάς δίνουν πλήθος ευκαιριών να προσεγγίσουμε την ουσία των πραγμάτων. Να ξεχωρίσουμε τα σημαντικά από τα ασήμαντα. Κι έτσι τα παιδιά μπορούν να γίνουν αυτά οι οδηγοί μας στον εξίσου απαιτητικό δρόμο προς τη χαρά της ζωής.

Σταύρος Ζουμπουλάκης –  “800 μετ’ εμποδίων”
Εκδόσεις Πόλις

Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης συγκεντρώνει τα κείμενα μου έγραψε και κυκλοφόρησαν από την «Καθημερινή» , την περίοδο 2021-2023. Το τίτλος δηλώνει τον όριο των λέξεων κάθε κειμένου που τήρησε δημοσιογραφικά. Ο ίδιος τονίζει στο σημείωμα του: «Αν υπάρχει εδώ μια κάποια ενότητα, αυτή είναι η ενότητα του βλέμματος, του τρόπου προσέγγισης».

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebooktwitter και instragramγια να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.