Κριτική: «Ο γκρίζος άνθρωπος» («The gray man») των Anthony και Joe Russo

Το σκηνοθετικό δίδυμο των αδερφών Ρούσο επιστρέφει σε μια ταινία με αποσβολωτικά εφέ αλλά και μια "περίπλοκη" θεματολογία...

Όταν η πραγματική ταυτότητα, ως πρώην έγκλειστου σ’ ένα ομοσπονδιακό σωφρονιστικό ίδρυμα, του διακεκριμένου πράκτορα της CIA Κόρτ Τζέντρι, με το ψευδώνυμο «Γκρίζος», αποκαλύπτεται, έρχονται παράλληλα στην επιφάνεια όλα τα σκοτεινά μυστικά της «Υπηρεσίας»….

Τώρα που τα πράγματα έχουν λοιπόν αλλάξει και ο Τζέντρι είναι πλέον ο «στόχος», τον οποίο κυνηγά σ’ όλο τον κόσμο ο ψυχοπαθής πρώην συνεργάτης του στη CIA, Λόιντ Χάνσεν (επιστρατεύοντας μάλιστα όλο το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, προκειμένου να τον εξουδετερώσει), η πράκτορας Ντάνι Μιράντα θα αναλάβει να φροντίσει για την προστασία του «Γκρίζου»…

Με την θεματική της ταινίας τους «Ο γκρίζος άνθρωπος» (“The gray man”) να επικεντρώνεται σ’ έναν πάλαι ποτέ φυλακισμένο, που στρατολογείται στους κόλπους της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών των ΗΠΑ (CIA), τον ρόλο του στην οποία αργά η γρήγορα βέβαια θα εγκαταλείψει (κατέχοντας όμως απόρρητες πληροφορίες), το σκηνοθετικό δίδυμο των αδερφών  Άντονι και Τζο Ρούσο (βλ. «Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη») σκηνοθετεί ένα μοναδικό φιλμ δράσης (ή και θρίλερ δράσης, όπως αυτοαποκαλείται), βασισμένο στο ομώνυμο κατασκοπευτικό θρίλερ του συγγραφέα Μαρκ Γκρίνευ (“Mark Greaney”)….

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όπως επισημαίνει μάλιστα ο ένας εκ των δύο σκηνοθετών της ταινίας, Τζο Ρούσο (“Joe Russo”), το καλλιτεχνικό δίδυμο πήρε ουσιαστικά ό, τι αφηγούταν στο βιβλίο του ο Γκρίνευ και απλά το εξέλιξε στο φιλμ του! 

Συμπληρώνοντας έπειτα ο ίδιος, αναφέρει χαρακτηριστικά τόσο γι’ αυτόν όσο και για τον αδερφό του πως, «Φέρνοντας στο τραπέζι την ιδέα, που προέρχεται από ένα πρόγραμμα, το οποίο ονομάζεται Σιέρα (εξ’ ου και το δεύτερο ψευδώνυμο του Κορτ Τζέντρι, “Sierra Six”) και υποχρεώνει φυλακισμένους να δουλεύουν για τη CIA, ο Άντονι και εγώ δουλέψαμε πολύ σκληρά για να ξαναγράψουμε το σενάριο και να εισάγουμε, μαζί με τους ηθοποιούς μας, ιδέες, οι οποίες μοιάζουν επίκαιρες, οργανικές και φρέσκες»…

Ο προκείμενος όμως αυτός στόχος τους, όπως εμμονή τους στο να καταστήσουν την ταινία τους επίκαιρη και επομένως πιο εκρηκτική (εφόσον αυτή συνδέεται με την καθημερινότητα ή αγγίζει πιθανόν ακόμη και μια πανανθρώπινη ιδέα), αποτελεί και τον κύριο λόγο, κατά τον οποίο το σενάριο του φιλμ καθίσταται με την σειρά του πιο περίπλοκο απ’ ό,τι θα περίμενε ίσως κανείς για μια ταινία δράσης, με την σκηνοθεσία φυσικά να ακολουθεί την ίδια οδό…

Από την άλλη βέβαια, όπως επισημαίνουν και οι ίδιοι οι συντελεστές του έργου, «ο ίδιος ο Γκρίζος (άνθρωπος) προέρχεται από μια περίπλοκη πολιτική περίοδο και επαναστατεί ενάντια στο σύστημα. Πιστεύει μάλιστα, πως το σύστημα είναι διεφθαρμένο ενώ ο ίδιος διαθέτει για τον εαυτό του έναν προσωπικό αξιακό κώδικα, τον οποίον και πρόκειται να ακολουθήσει»… 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με τις θεματικές συνεπώς για το σύγχρονο κόσμο, της περιπλοκότητας του και του κατά πόσο μπορεί κανείς να εμπιστευθεί την εξουσία να αναδύονται η μια μετά την άλλη στην υπόθεση της ταινίας, αναρωτιέται κάποιος αν όλη αυτή η περιπλοκη θεματολογία του εν λόγω σκηνοθετικού εγχειρήματος των Ρούσο αποτελεί όχι τροχοπέδη αλλά εργαλείο προς κατανόηση της πραγματικής ζωής, την οποία οι δημιουργοί μας καλούνε μέσω του φιλμ τους να εξερευνήσουμε…

Το σκηνοθετικό δίδυμο πάντως υποστηρίζει, πως αυτό που μας υποβοηθά στο να κατανοήσουμε όλες αυτές τις περίπλοκες θεματικές, είναι οι ίδιοι χαρακτήρες της ταινίας. Αν αναλογιστούμε μάλιστα πόσο συμβάλλουν στην κατανόηση αυτή οι εξίσου περίτεχνες ερμηνείες των Ράιαν Γκόσλινγκ (“Ryan Gosling”), του αντίπαλου του και ανεπανάληπτου βιλέν (“villain”) Κρις Έβανς (“Chris Evans”) ή ακόμη και της Άνα ντε Άρμας (“Ana de Armas”), αντιλαμβανόμαστε επίσης την συγκεκριμένη ταινία ως ζωντανό οργανισμό  και όχι ως ένα ακόμη φιλμ δράσης…

Τέλος, ουδένας λόγος μεμπτός για τα αποσβολωτικά εφέ! Ακόμα και το «γρήγορο», κατά πολλούς, μοντάζ, δεν αλλοιώνει επ’ ουδενί το συνολικό οπτικό αποτέλεσμα των σκηνών δράσης, τις οποίες οφείλει ο οιοσδήποτε να απολαύσει αποκλειστικά στην μεγάλη οθόνη (και αυτό ακόμη και αν η σκηνοθετική απόπειρα των αδερφών Ρούσο θα διατεθεί, από τις είκοσι δύο ήδη Ιουλίου, στην πλατφόρμα του Netflix)…

Βαθμολογία: 3,8/5*

Σκηνοθεσία: Άντονι Ρούσο, Τζο Ρούσο Ηθοποιοί: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κρις Έβανς, Άνα ντε Άρμας, Τζέσικα Χένγουικ, Βάγκνερ Μόουρα, Ντανούς, Μπίλι Μπομπ Θόρντον, Άλφρι Γούνταρντ, Ρεγκέ Τζιν Πέιτζ, Τζούλια Μπάτερς, Έμι Εκουάκορ, Σκοτ Χέιζ

  • Από 14 Ιουλίου 2022 στους κινηματογράφους από την Odeon

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.