Λίνα Μενδώνη για τη Βασ. Όλγας: «Να μείνουμε σε αυτό που έχει σχεδιαστεί»

«Δε θεωρώ ότι μια πόλη σαν την Αθήνα, που στην πραγματικότητα είναι ένας αναπεπταμένος αρχαιολογικός χώρος με εξαιρετικά σημαντικά μνημεία, να μένει στην αφάνεια εξαιτίας αυτών των θεμάτων…»

Στην προστασία και αποκατάσταση του οικισμού του Σουλίου, του αρχαίου θεάτρου στη Μεγαλόπολη, στο έργο στην οδό Βασιλίσσης Όλγας, στο διατηρητέο κτήριο που είχε παραχωρηθεί στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), καθώς και στην πρόοδο των εργασιών αποκατάστασης και ανάδειξης του κτήματος στο Τατόι, αναφέρθηκε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στη συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα το πρωί στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.

«Ήδη στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε εντάξει την αποκατάσταση του Κάστρου της Κιάφας που ήταν ένα πάγιο αίτημα για το Σούλι και είναι ένα πολύ συμβολικό μνημείο. Το ζήτημα με το Σούλι είναι να ξεκαθαρίσουμε το ιδιοκτησιακό καθεστώς και κυρίως να δώσουμε τη δυνατότητα παραχώρησης για αρκετά χρόνια σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται να αποκαταστήσουν τα κτίσματα τα οποία ανήκουν μεν στο Δημόσιο, αλλά δεν μπορεί το Δημόσιο όλες αυτές τις οικίες που συνθέτουν τον οικισμό του Σουλίου να τις αποκαταστήσει.

Θεωρώ λοιπόν ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε μια νομοθετική ρύθμιση, θέλει δουλειά, θέλει συνεννόηση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ήδη έχει γίνει μια πρώτη προσέγγιση, προκειμένου να μπορέσουμε με το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, οι οικίες αυτές να αποκατασταθούν και για κάποια χρόνια να χρησιμοποιηθούν από ιδιώτες, προφανώς με τα κριτήρια και με τους όρους που θα θέσει το Δημόσιο και που επιβάλλει ο νόμος για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αλλά αν δεν γίνει αυτό, το Σούλι δεν θα έχει μέλλον», δήλωσε μεταξύ άλλων η υπουργός.

Ένα δεύτερο θέμα που συζητήθηκε είναι το ζήτημα της διακοπής του έργου, που εκτελείται, στην οδό Βασιλίσσης Όλγας, για το οποίο η Υπουργός μίλησε διεξοδικά, αναφέροντας ότι η πεζοδρόμηση της Βασ. Όλγας συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας, που έχει εγκριθεί από το ΥΠΠΟ, ήδη από το 2000, τονίζοντας ότι πρόκειται για περιοχή μεγάλου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δε θεωρώ ότι μια πόλη σαν την Αθήνα, που στην πραγματικότητα είναι ένας αναπεπταμένος αρχαιολογικός χώρος με εξαιρετικά σημαντικά μνημεία, να μένει στην αφάνεια εξαιτίας αυτών των θεμάτων (σ.σ. προβλήματα κυκλοφοριακής διαχείρισης). Αυτοί οι οποίοι είχαν μελετήσει την ενοποίηση -η ενοποίηση μελετάται από τη δεκαετία του ‘90, από διαπρεπείς αρχιτέκτονες- πολύ σωστά είχαν βγάλει όλη τη γραμμή από το Καλλιμάρμαρο μέχρι τον Κεραμεικό. Έχουμε τη δυσκολία στη Βασιλίσσης Αμαλίας, πράγματι πάλι λόγω αρχαιοτήτων, ότι εκεί δεν μπορούσαμε να κάνουμε την υπόγεια διάβαση γιατί δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει αυτό το έργο, εκεί θα ήταν ένα μείζον ζήτημα. Αλλά νομίζω ότι για το θέμα της Βασιλίσσης Όλγας πρέπει να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, γιατί είναι για το καλό της πόλης, για το καλό των Αθηναίων – και εάν πρέπει να λύσουμε ένα κυκλοφοριακό πρόβλημα, να το λύσουμε», τόνισε για το θέμα η υπουργός.

Μετά από ερώτηση ακροατή, μπήκε εμβόλιμα το θέμα της αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου στη Μεγαλόπολη, για το οποίο η Υπουργός είπε ότι πρόκειται για σπουδαίο μνημείο, το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά οι ρυθμοί της αποκατάστασης του υπαγορεύονται από το ίδιο το μνημείο. Όσον αφορά στο διατηρητέο κτήριο, το οποίο είχε παραχωρηθεί στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), η Υπουργός αναφέρθηκε στην όχι καλή κατάσταση του ακινήτου, το οποίο είναι χαρακτηρισμένο μνημείο, αλλά και στη μη συμβατή με την απόφαση παραχώρησης χρήση που γίνεται τα τελευταία κυρίως χρόνια, από τον Σύλλογο. «Πράγματι, αυτό το ακίνητο παραχωρήθηκε από τη Μελίνα Μερκούρη στη δεκαετία του ’80, το 1982, και όπως λέει η απόφαση της Μελίνας, “προκειμένου να στεγάσει τα γραφεία του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων”. Από εκεί και πέρα, ο Σύλλογος, ειδικά τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο ακίνητο, όχι για τη στέγαση των γραφείων του ή και για κάποιες εκδηλώσεις τις οποίες ο ίδιος διοργανώνει. Το παραχωρεί προς τρίτους, χωρίς να ζητά καν έγκριση.

Το συγκεκριμένο κτήριο έχει χαρακτηριστεί μνημείο. Δεν είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση στην οποία θα μπορούσε να είναι. Αυτά τα οποία συζητάνε, ότι ο σύλλογος είχε ζητήσει διάφορα από το Υπουργείο Πολιτισμού από το 2018, και ότι το υπουργείο δεν έκανε τίποτα, είναι αστεία πράγματα. Ο σύλλογος τι είναι; Είναι υπάλληλοι του ίδιου υπουργείου. Αν ενδιαφέρονταν πραγματικά, είχαν τη δυνατότητα, με κάθε κυβέρνηση, να παρουσιάσουν τα προβλήματα του κτηρίου τους και να επισκευαστεί το κτήριο. Δεν είναι εκεί το θέμα. Αυτό το οποίο εμένα με ενδιαφέρει είναι από τη στιγμή που θα φύγουν από το κτίριο να μπει κατευθείαν η αρμόδια υπηρεσία, να λάβει τα σωστικά μέτρα για να μην έχει περαιτέρω φθορά το κτήριο, να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες και να αποκατασταθεί», επεσήμανε μεταξύ άλλων η υπουργός η οποία θα έχει συνάντηση με το νέο προεδρείο του ΣΕΑ στις 30 Οκτωβρίου.

Το τελευταίο ζήτημα που ετέθη είναι η πρόοδος των εργασιών αποκατάστασης και ανάδειξης του κτήματος στο Τατόι, θέμα στο οποίο η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε λεπτομερώς σε όλες τις παραμέτρους του και με χρονοδιαγράμματα. κανονικά. «Η αποκατάσταση του ανακτορικού κτηρίου προχωρεί κανονικά. Οι μουσειολογικές – μουσειογραφικές μελέτες για τη μετατροπή του σε μουσείο, ολοκληρώνονται. Επομένως, ακολουθούμε κανονικά το χρονοδιάγραμμα. Ολοκληρώθηκαν οι μελέτες για τους κήπους του ανακτόρου -και επιμένω σε αυτό- διότι το ανάκτορο χωρίς τον περιβάλλοντα χώρο του, δεν είναι αυτό που θα έπρεπε. Σε όλα τα αντίστοιχα σύνολα της Ευρώπης, αυτό που βλέπει κανείς είναι το κτήριο μεν, αλλά και εξαιρετικούς κήπους. Στο Τατόι υπήρχαν. Έγινε η μελέτη, εγκρίθηκε και είμαστε, και σε αυτό το έργο, στη φάση δημοπράτησης», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτιμού.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.