Αφιέρωμα: Οχτώ γυναίκες σκηνοθέτριες του θεάτρου

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες γυναίκες βρίσκονται στο τιμόνι θεατρικών παραστάσεων σκηνοθετώντας με επιτυχία πολλές από τις παραγωγές που ξεχωρίζουν κάθε σεζόν. Γυναίκες δυναμικές, άξιες που διεκδικούν την θέση τους στην τέχνη και όχι μόνο έχουν ξεχωρίσει για το ταλέντο και την ευαισθησία τους, αλλά βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των επιλογών του κοινού.

Προσωπικότητες που με την εργατικότητα και την στάση ζωής τους κατακτούν έναν χώρο που εξ ορισμού είναι δύσκολος αποδεικνύοντας κάθε φορά πως τα στερεότυπα είναι για να γκρεμίζονται.

Η πρώτη γυναίκα που το όνομα της καταγράφεται δίπλα στην ιδιότητα «Σκηνοθέτρια» είναι η Κατερίνα Ανδρεάδη, το 1957 και ακολουθούν η Καλλιόπη Δαμβέργη, γνωστή με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Καλή Καλό στην επιθεώρηση «Μικρό-μεγάλο παστρεύει».

Μέσα της δεκαετίας του ΄60 η Μαριέττα Ριάλδη, μέλος της Πειραματικής Σκηνής του Δημήτρη Κολλάτου, σκηνοθετεί το έργο «Ένα βροχερό απόγευμα».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το 1972 η Ελένη Καρπέτα παρουσιάζει, από το Θέατρο Στοά, την παράσταση «Ο λάκκος και η φάβα» του Μάριου Ποντίκα.

Ο κατάλογος δεν έχει τέλος από γυναικεία ονόματα που έλαμψαν πάνω και πίσω από την σκηνή και το μόνο σίγουρο είναι πως έχουμε πολλά ακόμα να δούμε από εκείνες. Εξάλλου, και η τέχνη είναι γένος θηλυκού!

Λίλλυ Μελεμέ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σκηνοθέτρια, ηθοποιός που αγαπάει τις γυναικείες ηρωίδες. Πτυχιούχος Αγγλικής Φιλολογίας του  Πανεπιστημίου Αθηνών (τομέας Λογοτεχνίας-Πολιτισμού).

Αριστούχος απόφοιτος της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του θεάτρου «Τζένη Καρέζη». Αριστούχος απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Εργαστηρίου Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου.

Παραστάσεις: ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΤΖΟΥΛΙΑ (2016), Σαλώμη (2018), Το δείπνο (2018), Τερέζ Ρακέν (2019), Ορέστεια- Χοηφόροι (2019), Μεγάλες Προσδοκίες (2020).

Τώνια Ράλλη

Σκηνοθέτρια, σκηνογράφος και  performer. Σπούδασε θέατρο και μουσική στο Skidmore College στην πόλη Saratoga Springs της Νέας Υόρκης.

Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας Νοσταλγία (2000-σήμερα) και έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση στο Rabbithole Art & Performance Space (2011-σήμερα).

Παραστάσεις: Μυστικός Σαίξπηρ (2014), Ονέγκιν (2017), Iλλινόι (2018), Η Σημασία να είσαι Σοβαρός (2019), Αβυσσαλέο Κτήνος (2020).

Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη

Σκηνοθέτρια και καλλιτεχνική υπεύθυνη της Παιδικής-Εφηβικής σκηνής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας 2016.

Είναι απόφοιτος του τμήματος Θεατρικών σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής σχολής Αθηνών Γ.Θεοδοσιάδη. Κατέχει Μάστερ (ΜΑ inArts) Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας από το Goldsmiths University of London.

Παραστάσεις: Έξοδος (2015), Ζητιάνος (2017), Οδός Αβύσσου, αριθμός 0 (2018), Γαμήλιο Εμβατήριο (2019), Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα (2020).

Ελένη Σκότη

Σκηνοθέτρια, δασκάλα υποκριτικής, ιδρύτρια της Ομάδας Νάμα. Ξεκίνησε τις σπουδές της το 1979 στο American Academy of Dramatic Arts στη Νέα Υόρκη. Στη συνέχεια απέκτησε πτυχίο στις θεατρικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο της Sarah Lawrence της Νέας Υόρκης, όπου δίδαξε ως βοηθός του Ken Cavender. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της το 1987 στο Royal Holloway and New Bedford College – London University, αποκτώντας Μάστερ Tεχνών στη σκηνοθεσία.

Παραστάσεις: Αγαπητή Ελένα (2016), Άγριος σπόρος (2018). Με λένε Έμμα (2018), Η Βασίλισσα της ομορφιάς (2019.

Κίρκη Καραλή

Σκηνοθέτρια, δραματολόγος. Σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. (κύκλοι Υποκριτικής, Σκηνοθεσίας, Κινηματογράφου).

Εργάζεται από το 2010 για την παραγωγή και την προβολή πολλών καλλιτεχνικών δράσεων. Το 2013 ως σκηνοθέτρια του short movie «Drop it», μαζί με τη Ρενέ Γκάτση και από το 2016 συνεργάζεται με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στο πρόγραμμα «Τρίτο Κουδούνι», που αφορά σε θεατρικές δράσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Παραστάσεις: Γκάμπυ (2015), Ο καιρός των χρυσανθέμων (2018), Κάσσυ (2018), Η Απολογία της Μαρί Κιουρί (2020).

Έφη Θεοδώρου

Σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θεατρολογία στο Παρίσι (Universite de la Sorbonne Nouvelle – Paris III). Μαθήτευσε στη σκηνοθεσία δίπλα στους Αντουάν Βιτέζ και Ανατόλι Βασίλιεφ. Ως σκηνοθέτρια έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, το Θέατρο Αμόρε, το Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας. Το διάστημα 2007-2013 ήταν αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού θεάτρου στο πλευρό του Γιάννη Χουβαρδά.

Παραστάσεις: Το ατλαζένιο γοβάκι (2015), Δωμάτιο του Σαίξπηρ (2016), Φαίδρα (2019), Φαέθων (2020).

Κυριακή Σπανού

Σκηνοθέτρια, μεταφράστρια και συγγραφέας. Έχει διδάξει 17 χρόνια στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. με τη θέση του Λέκτορα. Από το 2018 είναι Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεσσαλικού Θεάτρου.

Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και τη Δραματική Σχολή «Π. Βεάκη». Σπούδασε σκηνοθεσία στο Λονδίνο (Royal Holloway College).

Παραστάσεις: 20 αστικά μονόπρακτα (2016), Ιουλιέτα: Είναι κουφός αυτός ο Θεός (2017), Από Σταθμό σε Σταθμό (2018), Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο (2018).

Σοφία Βγενοπούλου

Τον Μάιο του 2017 ανέλαβε Υπεύθυνη του Μικρού Εθνικού. Εργάζεται στην Αθήνα από το 2001 ως σκηνοθέτρια και παιδοψυχίατρος, μετά από μια δεκαετία στις ΗΠΑ όπου σπούδασε θέατρο (Yποκριτική στο Stella Adler Conservatory – New York, Σκηνοθεσία στο Towson University – Baltimore), Drama Therapy -New York University και παιδοψυχιατρική-Mt Sinai Medical Center, NYC).

Παραστάσεις: Αθήνα, Γραμμή 1 (2017), Ο πρίγκιπας και ο φτωχός (2018), Το ταξίδι (2018), Πιστεύω στους μονόκερους (2020),