Εθνικό Θέατρο: «Ο χρόνος ή όλα τα διορθώνει ή όλα τα τελειώνει» – Πλούσιο το νέο πρόγραμμα 2021/22

Σε μία λυτή και άκρως ουσιαστική εκδήλωση βρέθηκα το πρωινό της Τρίτης (1/6) στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του νέου προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου. Στον φιλόξενο χώρο του Black Duck, -πάντα με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας- η αυλή γέμισε με ζεστές φωνές και πρόσωπα από τον δημοσιογραφικό κόσμο για να ενημερωθεί για τις δύο νέες παραγωγές «Ιππείς» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου και «Φοίνισσες» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου που θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. 

Τον λόγο πήρε η μεταβατική καλλιτεχνική διευθύντρια, Έρι Κύργια, η οποία μας παρουσίασε το νέο συναρπαστικό πρόγραμμα. Εκτός, από τις δύο καλοκαιρινές προτάσεις, ανακοίνωσε τις εξής παραστάσεις που θα ανέβουν τη χειμερινή σεζόν «Φουέντε Οβεχούνα» σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου, «Πονηρό πνεύμα» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, «Λεωφορείον ο Πόθος» σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου, «Ματωμένος γάμος» σε σκηνοθεσία Μαρία Μαγκανάρη, «Αιολική γη» σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, «Η φάρμα των ζώων» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη και «Τρωιλός και Χρυσηίδα» σε σκηνοθεσία Μαρίας Πανουργιά.

Στην παρουσίαση τόνισε πως φέτος για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανισμού θα παρασταθούν παραγωγές από 3 γυναίκες και 4 άντρες σκηνοθέτες. Μία σημαντική κίνηση που καθιστά το Εθνικό Θέατρο, πυρήνα αλλαγών, δίνοντας βήμα στη γυναίκα μέσα στο ανδροκρατούμενο περιβάλλον του θεάτρου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε μία σειρά ερωτήσεων που έθεσαν οι δημοσιογράφοι, η Έρι Κύργια, έδωσε την δική της απάντηση αν θα λάβει μέρος στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για την καλλιτεχνική διεύθυνση τονίζοντας πως θα δώσει έμφαση στη θέση που της αναλογεί χωρίς να αφήσει εκκρεμότητες μέχρι να αναλάβει κάποιος άλλος τη διεύθυνση.

«Για όσο καιρό είμαι θα τα δώσω όλα, χωρίς να αφήσω εκκρεμότητες με την προοπτική ότι θα τα αναλάβει ο επόμενος».

Για τις “στημένες” ακροάσεις 

Τον τελευταίο καιρό γίνεται έντονα συζήτηση για “στημένες” ακροάσεις του Εθνικού Θεάτρου από ηθοποιούς και ανθρώπους της θεατρικής τέχνης, με αποκορύφωμα τις δύο τελευταίες «Ματωμένος γάμος» και «Τρωιλός και Χρυσηίδα» στις οποίες ζητούνται κριτήρια που ανταποκρίνονται σε εισακτέους Δραματικών Σχολών, όπως ένας σύντομος μονόλογος και ένα τραγούδι της αρεσκείας τους, καθώς να γνωρίζουν κι ένα μουσικό όργανο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην ερώτηση που έθεσα σχετικά με τις “στημένες” ακροάσεις , η καλλιτεχνική διευθύντρια απάντησε:

«Το αίτημα για ακροάσεις στο Εθνικό Θέατρο, και γενικότερα, -απλώς το Εθνικό είναι ένας οργανισμός που μπορεί και δέχεται περισσότερες πιέσεις από τους συλλογικούς φορείς-, είναι χρόνιο. Εγώ όσα χρόνια είμαι στο Εθνικό Θέατρο και γύρω από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές ακούω πάντα από το ΣΕΗ ως μόνιμο αίτημα να γίνονται ακροάσεις στο Εθνικό Θέατρο, και να ανανεώνεται. Μάλιστα, φέτος που υπογράψαμε τη συλλογική σύμβαση είχε συζητηθεί και είχε ζητηθεί από το ΣΕΗ να συμπεριληφθεί στη συλλογική σύμβαση και γι’ αυτό υπογράψαμε μια συμφωνία ότι θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια να γίνονται. Εγώ προσωπικά είμαι πολύ υπέρ των ακροάσεων, βεβαίως είμαι πολύ υπέρ και της προσωπικής εξέλιξης και καταξίωσης. Οπότε δεν μπορεί πάντα να είναι όλοι με καταξίωση, ή όλοι από τη γνωριμία με τον σκηνοθέτη ή όλοι με ακροάσεις. Το καλύτερο είναι να γίνεται μία μίξη αυτών. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε φέτος. Τώρα όσον αφορά τα κριτήρια, αυτά δεν τα θέτει το Εθνικό Θέατρο, αλλά τα θέτουν κάθε φορά οι σκηνοθέτες. Δεν θα μπορούσαμε να παραμείνουμε στα κριτήρια που θέτει το έργο αυτό καθ’ αυτό, γιατί τότε θα ήταν άκυρες πάρα πολλές σκηνοθετικές ερμηνείες που έχουν προχωρήσει το θέατρο ανά τους αιώνες».

Η απαντητική επιστολή του Εθνικού Θεάτρου σχετικά με τις ακροάσεις ΕΔΩ προς το ΣΕΗ. 

«Αυτό που οι ακροάσεις είναι στημένες ακούγεται πάρα πολλά χρόνια. Το έχω δει και σε ιστορικά κείμενα. Πραγματικά, δεν υπάρχει κάποιος να τις στήνει. Και η ακρόαση είναι μια μεγάλη διαδικασία και κοπιαστική για τους ανθρώπους που τη διοργανώνουν και για τους καλλιτέχνες. Επομένως, κανένας δεν θα έβαζε σε τόσο κόπο τόσους ανθρώπους για να στήσει κάτι. Ούτως ή άλλως, το Εθνικό Θέατρο δέχεται πάντα πυρά. Επομένως, αφού τα δεχόμαστε “γιατί να πούμε ότι κάνουμε οντισιόν; Ας τους πάρουμε όπως τους θέλουμε, και ας φωνάζουν από τη μία πλευρά”. Ικανοποιούμε ένα πάγιο αίτημα του ΣΕΗ παρά την αλλαγή των ηγεσιών.»

Για την εμπειρία των ηθοποιών 

«Πολλοί έμπειροι ηθοποιοί και μεγαλύτερης ηλικίας μας έλεγαν συχνά “γιατί εγώ να μην μπορώ να μπω στο Εθνικό Θέατρο, δεν με γνωρίζουν οι σκηνοθέτες, γιατί έτυχε να κάνω θέατρο κάπου αλλού”. Ξέρετε, επειδή μια ζωή εργάζομαι δίπλα σε σκηνοθέτες, δεν είναι εύκολο να συμπληρώσεις τη διανομή, κοιτάς τους καταλόγους ή πασχίζεις να θυμηθείς, κάνεις έρευνα και πολλές φορές σου ξεφεύγουν άνθρωποι. Επίσης, μέσα από την οντισιόν γνωρίζεις ανθρώπους που μπορεί να μην σου κάνουν εκείνη τη χρονική στιγμή, αλλά να χρειαστεί άλλη φορά να τους προτείνεις σε σκηνοθέτες. Οπότε οι οντισιόν δεν είναι κάτι δαιμονικό. Και πραγματικά, κάθε ηθοποιός θα πρέπει να προσέρχεται στις ακροάσεις με πλήρη αυτοπεποίθηση ότι κανένας δε στήνει καμία οντισιόν.

Στην συνέντευξη Τύπου παρόντες και οι σκηνοθέτες Κωνσταντίνος Ρήγος ο οποίος ανέφερε για τους «Ιππείς» ότι είναι μία παράσταση με στοιχεία ποίησης, σάτιρας και μουσικής, ενώ ο Γιάννης Μόσχος τόνισε για τις «Φοίνισσες» ότι είναι ένα έργο που μιλάει για τη διχόνοια και τον εμφύλιο διχασμό. Ενώ συμπλήρωσε, πως δεν φιλοδοξεί να κάνει κάτι πρωτοποριακό. «Φιλοδοξώ να πούμε την ιστορία του Ευριπίδη. Είναι ένα πανόραμα προσώπων που παρακολουθεί μια ανατρεπτική εκδοχή. Καταγράφεται βάσει μελετητών ως το πρώτο σήριαλ».

Από το πλούσιο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου η εφηβική σκηνή και το Μικρό Εθνικό δίνουν για ακόμη μία χρονιά παρών. Η υπεύθυνη Σοφία Βγενοπούλου μας παρουσίασε το έργο «Το αγόρι στο θεωρείο» σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη και διασκευή Άνδρη Θεοδότου, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει στόχο την ενίσχυση της εφηβικής έκφρασης με τίτλο «Νέες Φωνές» και το πρωτοποριακό πρόγραμμα που συνεχίζει για τέταρτη χρονιά «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο».

Κλείνοντας, ο Τάσος Πυργιέρης μίλησε για τις «Ιστορίες καθ’ οδόν», η πολύ επιτυχημένη παράσταση που επιστρέφει στο Εθνικό ανανεωμένη, επετειακή και εορταστική, ταξιδεύοντας από γειτονιά σε γειτονιά για να συναντήσει τους θεατές της, να ταξιδέψει στο χρόνο και να τους ευθυμήσει.

Η προπώληση για τις δύο νέες παραγωγές έχει ήδη ξεκινήσει! Περισσότερες πληροφορίες για τα εισιτήρια ΕΔΩ!

Φωτογραφίες: Μιχάλης Αρχοντίδης