Είκοσι βιβλία για τον Νοέμβριο

Οι δύο τελευταίοι μήνες που μας πέρασαν, άφησαν στα ράφια των βιβλιοπωλείων ιδιαίτερους τίτλους βιβλίων, πολλά υποσχόμενους, μαζί με μια μεγάλη προσμονή για ανακάλυψη. Συγκεντρώσαμε δέκα βιβλία που κυκλοφόρησαν τον Σεπτέμβριο και δέκα βιβλία που κυκλοφόρησαν τον Οκτώβριο, βιβλία που ξεχώρισαν και έχουν να δώσουν δυνατές και έντονες αναγνωστικές εμπειρίες. Ποίηση, αστυνομικά, αυτοβιογραφικά και μη μυθιστορήματα, ανθολογήσεις, ιστορία, δοκίμια-μελέτες, παιδικά εικονοβιβλία. Μια τεράστια ποικιλία για όλες τις απαιτήσεις. 

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

Ρωμανός Καπέλης – Ευτυχώς, δυστυχία

202 σελ. | 14,00€ | ISBN: 960-477-439-5 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαχλό, υποτιμητικό και προσβλητικό το αίτημά σας! Αρνούμαι να αποτυπώσω περιληπτικά την ύπαρξή μου –Αντόν, σοβαρέψου!–, αλλά να με υποχρεώνουν να αποτυπώσω περιληπτικά το έργο σου; Ανδραγάθημα, όχι απλό έργο. Είμαι ο Αντόν, ο αφηγητής και συνάμα πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος. Ο συγγραφέας επέλεξε να σας μεταφέρω εγώ την περίληψη –πήρα αυτή την απόφαση ώστε να αποδοθεί καλυτέρα η αισθητική του βιβλίου και απολογούμαι εκ των προτέρων για την παραδοξότητα των απόψεων του πρωταγωνιστή μου–, μη με διακόπτεις, πληβείε γραφιά, είναι ακόμα μία στιγμή που θα λάμψω!Είμαι ένας εκλεπτυσμένος άνθρωπος που, δυστυχώς, δεν έχει γευθεί ποτέ το πηχτό και πικρό υγρό της αποτυχίας. Είμαι απολυτά επιτυχημένος σε ό,τι έχω προσπαθήσει. Ζηλέψτε ενδόμυχα και κοιτάξτε ντροπιασμένοι τριγύρω σας για να σιγουρευτείτε πως δεν παρατήρησε κανείς τη στιγμιαία πλημμύρα στενοχώριας που κυρίεψε τα σώματά σας. Αλήθεια, είμαι σχεδόν τέλειος. Είμαι από καλή και ευκατάστατη οικογένεια. Διαθέτω εγκάρδιους φίλους. Σεξουαλικά επιτυχημένος και ποθητός. Συνοψίζω: Αντόν, ο ορισμός της μοντέρνας επιτυχίας. Δυστυχώς, αυτό δεν είναι αρκετό. Στόχος μου είναι ν’ αφήσω το στίγμα μου στην ανθρωπότητα. «Φράση από το βιβλίο που εξηγεί τον στόχο μου για μεγαλείο». Μεγαλομανής καθώς είμαι, επιχειρώ μια εύλογη σύγκριση με τους ανταγωνιστές μου, τους ογκόλιθους της ανθρωπότητας, όπου παρατηρείται η δυστυχία. Πώς θα μεγαλουργήσω αν παραμένω μουδιασμένος από την ευτυχία της μετριοπάθειας που επιβάλλει η ανθρωπότητα; Δίχως θλίψη, δίχως πόνο, δίχως ένα ζουμερό φιλί στο χάος;Πρόκειται, λοιπόν, για ένα ταξίδι από την ευτυχία στη δυστυχία ή από τη δυστυχία της ευτυχίας στην ευτυχία της δυστυχίας, ή κάτι παρεμφερές που δεν μπορώ να αποφασίσω.

Κάρμα Ριέρα – Σχεδόν Νεκρή Φύση (Μτφ: Ασπασία Καμπύλη)

309 σελ. | 18€ | ISBN: 978-618-5479-05-3 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κανένας κόσμος δεν είναι «αγγελικά πλασμένος». Ούτε καν ο κόσμος των υψηλών πανεπιστημιακών φρονημάτων και των εκλεπτυσμένων ιδεών. Με αυτό κατά νου και αξιοποιώντας τήν, από πρώτο χέρι εμπειρία της, η Ριέρα στήνει επιδέξια την ιστορία της: Όλα ξεκινούν από κάτι το οποίο φαντάζει σαν ένα διεστραμμένο μεν, αβλαβές δε παιχνίδι, μερικών φοιτητών Εράσμους του Αυτόνομου Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης. Απλώς ένας μπελάς παραπάνω –έτσι φαίνεται αρχικά– για το διδακτικό προσωπικό, ήδη ταλαιπωρημένο από τις καταλήψεις, την αενάως ετοιμοπόλεμη διάθεση των φοιτητών, αλλά και τις δηλητηριώδεις, τις περισσότερες φορές, συναδελφικές σχέσεις. Σύντομα, όμως, η πανεπιστημιούπολη θα μετατραπεί σε ζώνη υψηλού ρίσκου τόσο για τη ζωή όσων συχνάζουν εκεί, όσο και για την αίγλη του περίφημου πανεπιστημιακού ιδεώδους.

Μέλισα Καστριγιόν – Το μπαλκόνι

48 σελ. | 13,00€ | ISBN: 978-960-545-147-9 

Το Μπαλκόνι είναι το τρίτο βιβλίο της διεθνώς αναγνωρισμένης αγγλίδας εικονογράφου Μελίσας Καστριγιόν που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ποταμός (μετά από το Κίτρινο Καγιάκ και το Αν είχα ένα όνειρο). Με εικονογράφηση που βασίζεται σε βαθιά χρώματα και σχέδια όλο χιούμορ και τρυφερότητα η Καστριγιόν, χωρίς να χρησιμοποιεί παρά ελάχιστο κείμενο, αφηγείται πώς ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να μετακομίσει με την οικογένειά του σε άλλο σπίτι και άλλο τόπο καταφέρνει να αποκτήσει φίλους, να αλλάξει και ομορφήνει το σπίτι του, τη γειτονιά του ολόκληρη.Μα βιβλία χωρίς κείμενο; Γιατί;Γιατί κεντρίζουν περισσότερο την παρατηρητικότητα των παιδιών.Γιατί καλλιεργούν τη φαντασία τους.Γιατί υπερπηδούν τα εμπόδια της γλώσσας και χτίζουν γέφυρες επικοινωνίας.Γιατί τα βοηθούν να εκφράζονται μόνα τους, να διατυπώνουν αυτό που σκέφτονται και να αφηγούνται.Γιατί τα οδηγούν να φτιάχνουν δικούς τους διαλόγους. Να παρατηρούν προσεκτικότερα, να περιγράφουν τους ήρωες, τη συμπεριφορά, τη δράση και τα αισθήματά τους.Γιατί είναι μοναδικά για κάθε παιδί.Γιατί μετά από καιρό το παιδί μπορεί να σκεφτεί μία νέα ιστορία.Γιατί συμβάλλουν ώστε να γίνουν τα παιδιά εγγράμματοι ακροατές, ομιλητές και αναγνώστες. 

Ράνια Ορφανάκου – Η αθωότητα της ανυπαρξίας 

72 σελ. | 10€ | ISBN: 978-618-5520-02-1  

[tabula rasa]

Xάραξε πάνω μου
συναισθήματα
με κόκκινο
μάθε με να δαγκώνω
κι όταν αιμορραγώ
να λούζομαι με χώμα. 

«Η αθωότητα της ανυπαρξίας» είναι μια συλλογή ποιημάτων που πραγματεύεται την διαρκή αναζήτηση της αθωότητας πέρα από την ύπαρξη που βιώνουμε με τις απουσίες και τον αγώνα προσαρμογής και επιβίωσης σε έναν κόσμο που δεν προορίζεται για αθώους. Πρόκειται για ένα εσωτερικό ταξίδι που ξεκινά σαν tabula rasa που επιθυμεί να χαραχθούν πάνω του συναισθήματα και συνεχίζει με τα όνειρα και τις απώλειες της παιδικής και ενήλικης ψυχής που αποζητά την αποτίναξη της ύλης και το ντύσιμό της με την αρχική της αθωότητα. 

Κατερίνα Καριζώνη – Αρχαία δίψα

66 σελ. | 9,54€ | ISBN: 978-960-03-6677-8 

Η αρχαία δίψα για τη ζωή, για τον έρωτα, για το μύθο που διασώζει την ύπαρξη. Ποιήματα-στρόβιλοι γύρω απ’ το ανθρώπινο πρόσωπο και τα τραύματά του. Ο χρόνος, η πόλη, η φύση, η Ιστορία και κυρίως η ποίηση, που θωπεύει και ενίοτε σκάβει τις πληγές, αποτελούν το υλικό των ποιημάτων. Εικόνες, ιστορίες και σπαράγματα μύθων αποκαλύπτουν μια άλλη, θαυμαστή όψη των πραγμάτων και μετουσιώνουν την καθημερινότητα σε έκπληξη. Ο θάνατος υφέρπει, ωστόσο το θαύμα της ύπαρξης υπερτερεί. Οι σημασίες αντιστρέφονται για να φωτίσουν τον εσωτερικό τους γρίφο. Οι λέξεις μετατρέπονται σε σύμβολα και μαθηματικά. Η ποίηση, η βαθύτερη δίψα εν προκειμένω, προτάσσει τις δικές της ερμηνείες στο πανάρχαιο αίνιγμα του κόσμου. 

Manuel Vilas – Ορδέσα (Μτφ: Αχιλλέας Κυριακίδης)

472 σελ. | 17,70€ | ISBN: 978-960-572-344-6 

Ένα ιλιγγιώδες, τολμηρό χρονικό της ζωής του συγγραφέα, ένας συγκινητικός και συγκινημένος απολογισμός των δοκιμασιών, των αποτυχιών και των θριάμβων της. Ο αφηγητής, με την οικειότητα ενός ημερολογίου, αντιμετωπίζει τα φαντάσματα των γονιών του υπό τη σκιά του διαζυγίου του, των παιδιών του, της καριέρας του.

Με θάρρος και ειλικρίνεια, αναμειγνύοντας την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία, τον πεζό με τον ποιητικό λόγο, ο συγγραφέας αφηγείται μια ιστορία πλάθοντας με τον εαυτό του έναν αλησμόνητο χαρακτήρα με τον οποίο –κι αυτό είναι το μεγάλο του επίτευγμα– μπορούμε να ταυτιστούμε.

Βασίλης Βασιλικός – Ο άνθρωπος με το άδειο

136 σελ.  | 11€ | ISBN: 978-960-567-229-4 

Ένας δεκαοκτάχρονος μαθητής, εσώκλειστος σε κολέγιο της Θεσσαλονίκης στις αρχές της δεκαετίας του 1950, συνειδητοποιεί ότι το τέλος της σχολικής χρονιάς θα σημάνει και τον οριστικό αποχωρισμό του με τον αγαπημένο του καθηγητή, τον 28χρονο Αμερικανό Αλ Σόγιερ, που αδιαφορούσε για τη στεγνή διδασκαλία της αγγλικής γραμματικής και τους μιλούσε για τη μαγεία της τέχνης, εμπνέοντας ολόκληρη την τάξη. Σε μια προσπάθεια να διαφυλάξει κάτι από εκείνον, ζητά από τον Αλ να του διηγηθεί τη ζωή του, στη διάρκεια των έξι τελευταίων απογευμάτων πριν αναχωρήσει για την Αμερική, ώστε να γράψει κάποτε γι’ αυτόν ένα βιβλίο.

Το πυκνό και μεστό κείμενο του Βασίλη Βασιλικού κινείται σε πολλαπλούς άξονες: πορτρέτο δύο ανδρών σε αναζήτηση ταυτότητας, εξιστόρηση δύο εφηβειών γεμάτων σύγχυση και αντιφάσεις, ύμνος στην ανδρική φιλία, σχόλιο για τη λυτρωτική δύναμη της γραφής και την αδιάκοπη επιστροφή της μνήμης, προβληματισμός πάνω στις εκφάνσεις της αρρενωπότητας και στα όρια της ανδρικής σεξουαλικότητας.

Ανδρέας Νικολακόπουλος – Αποδοχή Κληρονομιάς

208 σελ. | 12,50€ | ISBN: 978-960-572-358-3 

Ένα νυχτερινό ταξίδι δεκαέξι στάσεων με συνεπιβάτες έναν λευκοντυμένο ζωγράφο χωρίς πατρίδα, έναν στοιχειωμένο εχθρό της θάλασσας, έναν σύγχρονο αποθέτη, κάποιον άθεο ιερέα, τους καλλιεργητές μιας γης γεμάτης κροταλίες, ένα λευκό, παρασημοφορημένο άλογο, κάποιον σφουγγαρά που δεν βουτάει για σφουγγάρια, μια κόρη με καουμπόικες μπότες, ένα σκιάχτρο με κίτρινο ζωνάρι, έναν ασυνόδευτο αργαλειό, έναν άνθρωπο των σπηλαίων που τρώει μαρέγκες, ένα φίδι φωλιασμένο σε μια μαξιλαροθήκη, έναν επαναπατρισμένο χιονάνθρωπο, κάποιον θεό που τρέχει με ενενήντα δύο μίλια την ώρα, έναν αντάρτη πόλης με αϋπνίες και έναν κουτσό λυκάνθρωπο.
Ένα ταξίδι με δεκαέξι σταθμούς επιβίβασης, μα με έναν και μοναδικό σταθμό αποβίβασης. Τον τερματικό. 

Ματίνα Δαραβάνη – Τρυφερά ανασαίνω

62 σελ. | 10€ |  ISBN: 978-960-640-007-0  

ΔΙΚΑΙΩΜΑ

Μπορώ να λέω ό,τι θέλω για σένα.
Γιατί είμαι εγώ.
Γιατί σε νοσταλγώ σαν το νοτιά
που βλαστημά κοντά σου να πετάξει.
Αν, όμως, κάποιος άλλος σ’ αγγίξει με το στόμα του,
τίποτα μη φοβηθεί λιγότερο από μένα την ίδια,
όταν θα βρεθώ στο δρόμο του τυχαία. 

Τρυφερά ανασαίνω, κατά τη δημιουργό, σημαίνει ρομαντισμός. Η εξιδανίκευση του έρωτα συνυπάρχει με την ένταση, την αντίσταση στην αδικία. Η αμφιβολία, το πάθος, η εμπιστοσύνη, συνυπάρχουν στους στίχους και υπενθυμίζουν τη δύναμη και την αιωνιότητα του έρωτα. 

Conrad Joseph – Ένα χαμόγελο της τύχης (Μτφ: Σπάρτη Γεροδήμου)

210 σελ. | 12,72€ | ISBN: 978-960-229-362-1 

“Το καράβι γλιστρούσε απαλά στα ήρεμα νερά. Έπειτα από ένα ταξίδι εξήντα ημερών, δεν έβλεπα την ώρα να πιάσω στεριά σε ένα εύφορο και όμορφο νησί των τροπικών. Οι πιο ενθουσιώδεις από τους κατοίκους του χαίρονται να το περιγράφουν ως το “Μαργαριτάρι του Ωκεανού”. Ε, λοιπόν, ας το πούμε κι εμείς έτσι, το “Μαργαριτάρι”. Είναι μια χαρά όνομα. Ένα μαργαριτάρι αποστάζει πολλή γλύκα σε τούτο τον κόσμο”.Έτσι αρχίζει το “Ένα χαμόγελο της τύχης”, μια από τις γνωστότερες νουβέλες του Τζόζεφ Κόνραντ, γραμμένη το 1911, κατά την ώριμη συγγραφική περίοδό του, όπου αφηγείται τη ζωή ενός νεαρού καπετάνιου, όταν το πλοίο του καταπλέει σε ένα ονειρικό νησί των τροπικών, στο “Μαργαριτάρι του Ωκεανού”.Ο νεαρός Άγγλος καπετάνιος, το όνομα του οποίου πουθενά δεν αναφέρεται, γοητευμένος από τη μαγεία του τοπίου που αντικρίζει, αμέσως μετά την άφιξή του, γνωρίζεται, για επαγγελματικούς λόγους με τους δύο αδελφούς Τζακόμπους και εντελώς απρόσμενα συναντά την όμορφη, μυστηριώδη και ατίθαση δεσποινίδα Τζακόμπους, που του γεννά τον ερωτικό πόθο, αλλά και τη θλίψη. Τα τέσσερα αυτά πρόσωπα, οι πρωταγωνιστές στην ιστορία του Κόνραντ, εμπλέκονται σε μια σειρά σχέσεων εξαπατημένης εμπιστοσύνης, οικογενειακής έχθρας, εκβιασμών και παράνομων συναλλαγών, όπως και ενός αμφιταλαντευόμενου και ανολοκλήρωτου ερωτικού πάθους.Γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο το Ένα χαμόγελο της τύχης, θεωρείται, από πολλούς κριτικούς και ιστορικούς της λογοτεχνίας, ως ο προάγγελος του Μοντερνισμού, ένα πέρασμα του Κόνραντ από τον Ρομαντισμό σε ένα νέο ρεύμα που θα κυριαρχήσει και θα καθορίσει τον 20ό αιώνα.

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ

Guillaume Musso – Ένα διαμέρισμα στο Παρίσι (Μτφ: Γιώργος Ξενάριος)

422 σελ. | 16,60€ | ISBN: 978-960-645-057-0

“Η τέχνη είναι ένα ψέμα που λέει την αλήθεια…”Η Μάντλιν, μια Λονδρέζα πρώην αστυνομικός, νοικιάζει το ατελιέ ενός ζωγράφου στο Παρίσι για να προσφέρει στον εαυτό της την απομόνωση που χρειάζεται ώστε να ξαναβρεί τη γαλήνη. Από κάποια παρεξήγηση, εμφανίζεται στην πόρτα της ο Γκασπάρ, ένας μισάνθρωπος Αμερικανός συγγραφέας με τον ίδιο σκοπό: να απομονωθεί για να γράψει το θεατρικό του έργο. Αυτές οι δυο ταραγμένες ψυχές, που αναζητούν απελπισμένα τη μοναξιά, θα πρέπει αναγκαστικά να συνυπάρξουν.Το ατελιέ ανήκε στον διάσημο ζωγράφο Σον Λόρεντς και αποπνέει ακόμη το πάθος του για τα χρώματα και το φως. Έχει περάσει ένας χρόνος από τότε που ο Λόρεντς, συντετριμμένος από την απαγωγή και δολοφονία του γιου του, πέθανε αφήνοντας πίσω του τρεις πίνακες που έκτοτε έχουν εξαφανιστεί. Μαγεμένοι από την ιδιοφυία του, η Μάντλιν και ο Γκασπάρ ενώνουν τις δυνάμεις τους για να ανακαλύψουν αυτούς τους σπάνιας ομορφιάς πίνακες, αλλά, στην προσπάθειά τους να φέρουν στην επιφάνεια το πραγματικό μυστικό, έρχονται αντιμέτωποι με τους δικούς τους δαίμονες.

Πασκάλ Μπρυκνέρ -Ένας χρόνος και μια μέρα (Μτφ: Γιάννης Στρίγκος)

234 σελ. | 12,20€ | ISBN: 978-960-16-8628-8 

Η Ιεζάβελ, νεαρή καθηγήτρια μαθηματικών, ταξιδεύει από την ορεινή γενέτειρά της στην Οτ-Σαβουά για το Μόντρεαλ. Ο πατέρας της, πρώην πάστορας και ερασιτέχνης ωρολογοποιός, λίγο πριν πεθάνει, την είχε βάλει να του υποσχεθεί πως θα παραδώσει το ρολόι το οποίο κατασκεύασε σ’ έναν φίλο του στο Κεμπέκ. Πρόκειται για ένα μοναδικό κομμάτι, του οποίου η ιδιαιτερότητα είναι πως, αντί να μετρά τον χρόνο, τον καταστρέφει. Το αεροπλάνο πέφτει σε επικίνδυνη κακοκαιρία και αναγκάζεται να προσγειωθεί σε άλλο αεροδρόμιο, στα βόρεια των Ηνωμένων Πολιτειών. Είναι νύχτα, η χιονόπτωση είναι σφοδρή. Η Ιεζάβελ καταφεύγει στο Plazza, ένα παλιό ξενοδοχείο τεραστίων διαστάσεων. Και το επόμενο πρωί, αρχίζει ο εφιάλτης. Της λένε πως η παραμονή της δε διήρκεσε μία ημέρα αλλά έναν ολόκληρο χρόνο, στη διάρκεια του οποίου εκείνη κοιμόταν! Το ποσό που τους οφείλει είναι υπέρογκο. Προκειμένου να ξεπληρώσει το χρέος της, την υποχρεώνουν να μείνει εκεί και να προσφέρει τις υπηρεσίες της ως εργαζόμενη στο ξενοδοχείο. Ένας κόσμος, τρομακτικός και φαιδρός ταυτόχρονα, παράξενα ανησυχητικός, ξεδιπλώνεται μπροστά της… Ισορροπώντας περίτεχνα ανάμεσα στη δυστοπία και τη σάτιρα, ο Πασκάλ Μπρυκνέρ απεικονίζει τη σημερινή πραγματικότητα, παρασύροντάς μας την ίδια στιγμή σε μια περιπέτεια όλο ανατροπές. 

Don Delillo – Η σιωπή (Μτφ: Ζωή Μπέλλα-Αρμάου)

120 σελ. | 10€ | ISBN: 978-960-01-2170-4  

Μια απότομη προσγείωση ενός αεροπλάνου που εκτελεί την πτήση Παρίσι-Νέα Υόρκη· ένα ανεξήγητο σβήσιμο της οθόνης της τηλεόρασης… και όλα χάνουν το λογικό τους ειρμό. Σ’ ένα διαμέρισμα στο Μανχάταν, πέντε άνθρωποι πασχίζουν να καταλάβουν τι σημαίνουν τα πρωτόγνωρα γεγονότα που εκτυλίσσονται γύρω τους.
Ο Don DeLillo άρχισε να γράφει τη Σιωπή το 2018, ωστόσο η ατμόσφαιρα του έργου αποπνέει την ερήμωση που επικράτησε στους δρόμους της Αμερικής, και όχι μόνο, στη διάρκεια των μέτρων για τον έλεγχο του Covid-19. Ο μεγαλύτερος ίσως εν ζωή Αμερικανός συγγραφέας μάς παρασέρνει στο σκοτεινό σπήλαιο των φόβων που γεννούν η επιστήμη και η τεχνολογία και ο έλεγχός τους από εξουσίες που ο απλός άνθρωπος δεν γνωρίζει. Οι προβλέψεις του για την αντίδραση της κοινωνίας ηχούν προφητικές όσο ποτέ. 

O’BRIEN EDNA – Κορίτσι (Μτφ: Χριστίνα Σωτηροπούλου)

240 σελ. | 13,30€ | ISBN: 978-960-645-072-3

Ένα βιβλίο βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα από την κορυφαία Ιρλανδή συγγραφέα.

Κάποτε ήµουν κορίτσι, αλλά όχι πια. Μυρίζω άσχηµα. Το αίµα ξεράθηκε και πέτρωσε πάνω µου και πάνω στο κουρελιασµένο ρούχο µου. Τα σωθικά µου ένας βάλτος. Χύμηξα µέσα στο δάσος που είδα εκείνη την πρώτη, φριχτή νύχτα, όταν άρπαξαν εµένα και τις φίλες µου από το σχολείο.

Έτσι ξεκινά η συγκλονιστική αφήγηση ενός κοριτσιού που απήχθη από την Μπόκο Χαράµ. Η Μαριάµ γίνεται µάρτυρας και θύµα της βαρβαρότητας µιας ανδρικής κοινότητας που υπακούει σ’ έναν απάνθρωπο κώδικα βίας. Κι ενώ ο κόσµος γύρω της δείχνει βουτηγµένος στην παράνοια, της δίνεται η ευκαιρία να αποδράσει –µόνο και µόνο για να έρθει αντιµέτωπη µε το στίγµα του θύµατος που επιστρέφει µε το παιδί τού εχθρού. 

Μια ιστορία επιβίωσης και εξιλέωσης στην αδυσώπητη φύση της βορειοανατολικής Νιγηρίας. 

Σάμιουελ Μπέκετ – Αυτοί που έχουν χαθεί (Μτφ: Θωμάς Συμεωνίδης)

72 σελ. | 12,00€ | ISBN: 978-960-05-1783-5

Από τα πιο αινιγματικά και αριστοτεχνικά κείμενα του Σάμιουελ Μπέκετ. Ένας αποστασιοποιημένος αφηγητής παρουσιάζει έναν κόσμο σε αφαίρεση. Στο εσωτερικό ενός κυλίνδρου χωρίς ανοίγματα, άνθρωποι όλων των ηλικιών σε αναζήτηση του ιδανικού πλάσματος, της απόλυτης ιδέας. Ο Μπέκετ αποπειράται να προσεγγίσει βεβαιότητες μέσα από τους νόμους της μυθοπλασίας και πέρα από το μυστήριο της πραγματικότητας. Κι ωστόσο, αυτός ο κατασκευασμένος κόσμος του καταλήγει να είναι κάθε άλλο παρά λογικός και συνεκτικός: η παρωδία της λογικής, η ειρωνεία, τα κατάλοιπα ενός επείγοντος ρομαντισμού. Μια μικρογραφία της ανθρώπινης ιστορίας, μια θεωρία για την ιστορία και το πεπρωμένο της ανθρωπότητας. Ένα κείμενο ανάμεσα στην πρόζα και το θέατρο, μια σπάνια απόπειρα να συμφιλιωθεί η πραγματικότητα με τη λογική ενός επινοημένου κόσμου και μιας φανταστικής αρχιτεκτονικής μέσω της μυθοπλασίας. Ο κόσμος που παρουσιάζεται, ή που σκηνοθετείται εδώ, μακριά από κάθε ρεαλιστικό τρόπο, παραμένει ευδιάκριτος για τον αναγνώστη. Είναι ο ορατός και ο αόρατος κόσμος μας. Και είναι συγκλονιστικός.

Cecile Balavoine – Η σαγήνη του πιάνου {Ανθολόγηση κειμένων για το πιάνο} (Μτφ: Γιάννης Σιδέρης) 

144 σελ. | 13,50€ | ISBN: 978-960-505-463-2 

Δεν είναι απαραίτητο να μάθεις πώς παράγονται οι ήχοι – ένα άγγιγμα του πλήκτρου αρκεί και αυτό θα αρχίσει να τραγουδά. Τόσο απλά. Το πιάνο έχει αυτή την ιδιαιτερότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα όργανα. Τα ογδονταοκτώ του πλήκτρα, ορατά με μια ματιά, προσφέρονται για τους άπειρους πιθανούς συνδυασμούς του μέλλοντος και του παρελθόντος της δυτικής μουσικής. Αύταρκες, επιβλητικό, μοναχικό, είναι το όργανο του βιρτουόζου και το εργαλείο του διευθυντή ορχήστρας, ικανό να συμπυκνώσει όλη την πολυπλοκότητα μιας όπερας ή συμφωνίας. Το πιάνο συναρπάζει, και όχι μόνο τους μουσικούς. Ο Ρουσσώ, ο Ντιντερό, ο Φλωμπέρ, ο Φοντάνε, όπως και ο Τολστόι, η Τζέην Ώστιν, ο Ζολά, η Ζωρζ Σαντ, ο Βερλαίν ή ο Προυστ έγραψαν για το πιάνο. Μουσικοί καὶ συνθέτες υπέκυψαν στον πειρασμό να γράψουν και εκείνοι. Πρώτα ο Μότσαρτ και ύστερα ο Μπερλιόζ, ο Ρόμπερτ και η Κλάρα Σούμαν, ο Λιστ και άλλοι. Όλος ο 19ος αιώνας ανέπτυξε έναν στοχασμό γύρω από το νέο, ογκώδες, φλογερό και μαγικό όργανο. Ο 20ος αιώνας παραμένει γοητευμένος από αυτό, όπως μας δείχνουν τα κείμενα του Τόμας Μανν, του Βιάν, της Σαγκάν, της Κολέτ, της Ντυράς ή του Άλφρεντ Μπρέντελ. Όσο για τον 21ο αιώνα, συγγραφείς όπως ο Εσενόζ και ο Μπαρνς διαιωνίζουν τον απόηχό του.

Μαρία Ευθυμίου & Μάκης Προβατάς – Ρίζες και θεμέλια

264 σελ. | 12,20€ | ISBN: 978-960-1690-65-0 

Η ιστορία των Ελλήνων ταξιδεύει στον χρόνο πάνω στο καράβι που ονομάζεται ελληνική γλώσσα. Ναυτοσύνη και γλώσσα έχουν διαχρονικά σμιλέψει τα χαρακτηριστικά αυτού του ανήσυχου λαού του οποίου τα ίχνη εντοπίζονται βαθιά στο παρελθόν, περίπου 4.000 χρόνια πριν. Οι Έλληνες έπαιξαν κομβικό ρόλο κατά την αρχαιότητα στην ανατο- λική Μεσόγειο και στη Μαύρη Θάλασσα. Η γλώσσα τους έγινε εργαλείο μάθησης αλλά και επικοινωνίας για πολλούς λαούς της ευρύτερης περιοχής, όπως και, αργότερα, για τον αναδυόμενο Xριστιανισμό. Με τον πολιτισμό «άλωσαν» την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία μετατρέποντάς την σε Βυζαντινή και κρατήθηκαν σε πνευματική εγρήγορση κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Με την επανάστασή τους, το 1821, απέκτησαν το πρώτο εθνικό ανεξάρτητο κράτος της ανατολικής Μεσογείου, συνδέθηκαν με τον δυτικό κόσμο, επεξέτειναν τα σύνορά τους και πήραν θέση ανάμεσα στους λαούς της σύγχρονης Ευρώπης – και του κόσμου.

Στο βιβλίο αυτό, μέσα από τις συζητήσεις της καθηγήτριας Ιστορίας Μαρίας Ευθυμίου με τον Μάκη Προβατά, προσεγγίζεται ο Ελληνισμός από τις απαρχές του μέχρι σήμερα, ανιχνεύονται οι ρίζες, τα θεμέλια και τα οδόσημα της Ιστορίας του. Πίσω από ημερομηνίες και γεγονότα υπάρχουν καιροί και χώροι πολύ μεγαλύτερης σημασίας. Υπάρχουν κομβικά πρόσωπα και συμβάντα που δεν είναι πάντοτε τα προφανή.

«Πρόσεξις», κατά τον Πλάτωνα, είναι η προσπάθεια της ψυχής να μάθει. Το βιβλίο αυτό γράφτηκε με βαθιά πρόσεξη.

Μαρία Κουγιουμτζή – Νύχτες πυρετού 

546 σελ. | 20,00€ | ISBN: 978-960-03-6681-5 

Μια νέα γυναίκα, αποκλεισμένη σ’ ένα δωμάτιο αναμνήσεων, μέσα στον πυρετό της, διασχίζει τις ζωές των ανθρώπων με τους οποίους ήρθε ή νομίζει ότι ήρθε σε επαφή, θέτοντας τους δικούς της όρους, καθώς τα πάντα λειτουργούν χωρίς κανόνες. Αισθάνεται μέσα από το σώμα τους, διαμορφώνει τις σκέψεις τους, τα αναποδογυρίζει όλα, τα ελευθερώνει εκ μέρους τους, τα αφήνει να εκφράζουν τον εαυτό τους μέσα από τον έρωτα του ανθρώπου για τον άνθρωπο και την ασίγαστη δίψα του σεξ. Το σωστό και το λάθος δεν υπάρχουν, υπάρχει μόνο η ζωή. Διαδρομές σε δρόμους, πόλεις, σπίτια, εκκλησίες, βιβλιοθήκες, και μια ασίγαστη ροή ανθρώπων που τολμούν -ή δεν τολμούν-, που κρύβονται ή φανερώνονται, καθώς θέλουν να ζήσουν τη φύση τους, επιτελώντας τις άγραφες επιταγές της ύπαρξής τους. Μια σεξουαλική σχέση με τα πάντα. Και η αγάπη αθώα, ευγενική, αέναη θυσία και προσφορά στο θάνατο, καθώς το Καλό και το Κακό περπατούν πιασμένα από το χέρι χτίζοντας και γκρεμίζοντας διαρκώς τον κόσμο. 

Μάρτιν Ο’Κάιν – Η ζωή κάτω απ’ το χώμα (Μτφ: Μιλτιάδης Αργυρόπουλος) 

400 σελ. | 18,00 € | ISBN: 978-960-03-6802-4 

Δυτική Ιρλανδία. Ένας άγονος και φτωχός τόπος στις ακτές του Ατλαντικού. Στο κοιμητήριο της μεσαίας τάξης, όπου κάθε τάφος κοστίζει δεκαπέντε σελίνια, οι νεκροί ανακτούν τη συνείδησή τους λίγο μετά την ταφή. Αδυνατούν να κουνηθούν από τη θέση τους, είναι ωστόσο σε θέση να συνομιλήσουν μεταξύ τους. Με τον κόσμο των ζωντανών δεν έχουν αισθητηριακή επαφή, αλλά μαθαίνουν όλα τα τελευταία νέα από τους φρεσκοθαμμένους. Μέσα στο χώμα ανασυγκροτείται βαθμιαία ο ίδιος κοινωνικός ιστός που υπήρχε και πάνω στη γη, χωρίς τις σχέσεις αλληλεξάρτησης βεβαίως. Οτιδήποτε μπορεί να ειπωθεί και να μείνει ατιμώρητο, όχι όμως και ασχολίαστο, καθώς όλοι ακούν σχεδόν τα πάντα. Τι θα γινόταν άραγε, αν οι άνθρωποι είχαν μια αιωνιότητα στη διάθεσή τους και κανέναν απολύτως λόγο να επιβάλουν φραγμούς στη γλώσσα τους; Τι θα ξεστόμιζαν αν δεν φοβούνταν πια ο ένας την εκδίκηση του άλλου; Ο Μάρτιν Ο’Κάιν, ένας τιτάνας της ιρλανδικής λογοτεχνίας στον εικοστό αιώνα, απαντά στα παραπάνω ερωτήματα με αυτό το ακαταμάχητο, ξεκαρδιστικό, μοναδικό μυθιστόρημα, ένα έπος που ραψωδεί σε κάθε του αράδα το εύρος της ανθρώπινης μικρότητας. 

Στέλιος Ράμφος – Η Ελλάδα των ονείρων 

568 σελ. | 28€ | ISBN: 978-960-615-312-9 

“Η Ελλάδα των ονείρων” μας προτείνει να διαβάσουμε την συλλογική ψυχική μας ζωή με αναφορά τους συμβολισμούς και τις νοοτροπίες, όπως αναδύονται στα όνειρα και διαμορφώνονται από τα συναισθήματα. Ως παραστάσεις επιθυμίας και αγωνίας, τα όνειρα δανείζονται μορφές από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα για να τις δέσουν, μέσω της φαντασίας, σε δικές τους ιστορίες και συμπεριφορές. Γι’ αυτό, πολύ συχνά, ονειρευόμαστε την πραγματικότητα αντί να την βιώνουμε χειροπιαστά. Δημιουργούνται έτσι οι προϋποθέσεις μιας υπερπαραγωγής ονείρων και ονειροπολήσεων, που οι μηχανισμοί της κοινωνικής αδράνειας (αλλά και των ολοκληρωτισμών) αξιοποιούν εντατικά προς όφελός τους. Ξετυλίγοντας όμως το συνδετικό νήμα των ονειρικών μορφών και της φαντασίας, μπορούμε να εξηγήσουμε την μακροχρόνια επικράτησι της ακινησίας σε μια κοινωνία όπως η δική μας και ταυτοχρόνως να ιχνηλατήσουμε σημάδια τα οποία οδηγούν στο ξέφωτο της αλλαγής.

Εν κατακλείδι:

Κάθε μηχανικό ταξίδι σου δίνει τη δυνατότητα να εξερευνήσεις νέους ορίζοντες. Κάθε ταξίδι νοερό σου παρέχει όλα τα εφόδια για να ανακαλύψεις  αχαρτογράφητες πτυχές του εαυτού σου.