Ημερολόγιο: Οι μπαλάντες του Βασίλη, η ΕΔΕΜ και ο Θάνατος του Εμποράκου

Πήγα, είδα κι έγραψα στο Ημερολόγιο.

Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Δεν περιγράφεται αυτή η λάμψη στα μάτια, όταν μετά την ολοκλήρωση ενός live, ο ερμηνευτής ευχαριστεί το κοινό του, όσο εκείνο πάλλεται σαν σμήνος από πουλιά στον ουρανό χορεύοντας στους ρυθμούς των χειροκροτημάτων. Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου είναι μία ιδιάζουσα μορφή στην ελληνική μουσική σκηνή. Σε κάθε του εμφάνιση εφαρμόζει τους ίδιους κώδικες, αλλά με άλλη φλόγα στο βλέμμα.

Από την προηγούμενη εβδομάδα, ο Παπακωνσταντίνου παρουσιάζει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα με τραγούδια-μπαλάντες από την προσωπική του δισκογραφία και δικά του αγαπημένα. Την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου βρέθηκα στο γεμάτο θέατρο Βέμπο με τους θεατές να παραληρούν -χωρίς υπερβολές και χωρίς ποτό- στις μοναδικές του ερμηνείες. Το εκτόπισμα του αγκαλιάζει τους καθισμένους θεατές, με τη σεμνότητα που τον διακρίνει κατατάσσοντας τον στο υψηλότερο σημείο.

Από τη «Σφεντόνα» και το «Πριν το τέλος» μέχρι το «Κι αν τα μάτια σου», στο «Να κοιμηθούμε αγκαλιά». Κι από τον τρυφερό Μάνο Λοΐζο, στον Οδυσσέα Ιωάννου, και τον Τάσο Λειβαδίτη, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ανανεώνει συνεχώς αυτή τη σχέση. Νέοι, κάθε ηλικίας, εισέρχονται στον χώρο, και διερωτάσαι ‘ποια είναι αυτή τη μυστική συνταγή που έχει δημιουργήσει στην 50+ πια καλλιτεχνική του διαδρομή’.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΔΕΜ

Την Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου το διοικητικό της ΕΔΕΜ προσκάλεσε μέλη και δημοσιογράφους στην εκδήλωση για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας. Αποτελούμενο από την Λούκα Κατσέλη, τον Χρήστο Νικολόπουλο (ο οποίος συνδέθηκε μέσω διαδικτύου), τον Παρασκευά Καρασούλο, τον Διονύση Τσακνή, τη Λίνα Νικολακοπούλου (απούσα), τη Φωτεινή Λαμπρίδη και τους παραγωγούς δισκογραφικών εταιρειών παρουσίασε τις δράσεις των τελευταίων τριών χρόνων. Η κυρία Κατσέλη τόνισε πως «Είμαστε σε μια κοινή αποστολή. Αν δεν προστατέψουμε τη δημιουργία του ελληνικού τραγουδιού, σε δέκα χρόνια δε θα υπάρχει. Είναι εθνική αποστολή. Μας ενώνει και δεν μας διαιρεί», αναφερόμενη στη διαμάχη μεταξύ των δύο οργανισμών (βλ. Αυτοδιαχείριση).

Η ΕΔΕΜ επεκτείνει τα μέλη της καθημερινά αυξάνοντας τα, από 897 σε 3635, καλύπτοντας όλα τα καλλιτεχνικά ρεύματα, συμπεριλαμβανομένου του χώρου της ΡΑΠ.

Στο τραπέζι του οργανισμού, το διοικητικό αναφέρθηκε στις συμβάσεις εκπροσώπησης του ρεπορτορίου με ξένες εταιρείες (PRS for Music, SASEM, SACEM/SDRM, MESAM, SABAM, BMI), στη διεθνή τεκμηρίωση του ρεπερτορίου (IPI System, WID) και στις διανομές του 2023, που ανήλθαν στα 8,6εκ. ευρώ μικτά και 6εκ. καθαρά με βασικές πηγές εσόδων τη δημόσια εκτέλεση, τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση και τις επιγραμμικές χρήσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στις προκλήσεις για την επόμενη μέρα έθεσαν νέους στόχους, όπως η διεύρυνση εισπρακτικής βάσης με το άνοιγμα νέων αγορών, βελτίωση εισπραξιμότητας με την υποχρεωτική γνωστοποίηση της άδειας δημόσιας εκτέλεσης, χορήγηση συλλογικών αδειών σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς και υπογραφή νέας σύμβασης με την ΕΡΤ, με σημαντική αύξηση δικαιωμάτων από το ERTFLIX και το ERTecho, προστασία του εθνικού ρεπερτορίου μέσω μιας νομοθετικής ρύθμισης, ενίσχυση ταμείου αλληλεγγύης μέσω πλατφόρμων και ψηφιακός μετασχηματισμός με τη δημιουργία portal.

Ο Σταμάτης Κρανουνάκης που ήταν παρών στην εκδήλωση, τόνισε πως «Το προϊόν (πρέπει) να νικήσει το πλήθος» μιλώντας με δημιουργούς που λαμβάνουν ελάχιστα έσοδα από τα πνευματικά δικαιώματα. Ενώ, ο Παρασκευάς Καρασούλος μίλησε για την ένταξη στον οργανισμό ενός σημαντικού κεφαλαίου της μουσικής ιστορίας, χωρίς να αποκαλύψει το όνομα του οποίου θα γνωστοποιηθεί τις επόμενες ημέρες.

Ο Θάνατος του Εμποράκου

Την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου, μέρα ερωτευμένων και μέρα βροχερή, ανηφόρισα τη λεωφόρο Αλεξάνδρας για να παρακολουθήσω στο ανανεωμένο θέατρο Ζίνα, τη φετινή παράσταση του ζεύγους Κυριακίδη-Μουρίκη.

«Ο Θάνατος του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ στην παγκόσμια δραματουργία θεωρείται ένα από τα κορυφαία αριστούργημα του 20ου αιώνα. Κάθε μεσήλικας ηθοποιός θέλει να συμπεριλάβει τον κεντρικό ρόλο στο ρεπερτόριο του. Το 1949 έκανε πρεμιέρα στο Μπρόντγουει, κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ και το βραβείο Tony κι έκτοτε παρουσιάζεται στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου.

Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης ακολουθεί τα χνάρια κορυφαίων πρωταγωνιστών και υποδύεται φέτος τον Γουίλι Λόμαν κερδίζοντας αυτή την αναμέτρηση. Το έργο με βαθιά πολιτική χροιά ψέγει τη δομική ανισότητα των ανθρώπων και την ταξική πάλη. Απόλυτα σύγχρονο και χωρίς σκηνικές και σκηνοθετικές μανιέρες, ο Γιώργος Νανούρης επιδιώκει να παίξει με τις σκιές κάτω από τις οποίες ζουν οι κατατρεγμένοι. Μαζί του η συγκινητική Έφη Μουρίκη, ο Κωνσταντίνος Γώγουλος και ο Ρένος Ρώτας.

Το τραγούδι του ημερολογίου

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.