Ειρήνη Γαντερί: «Εγωιστικό να επιμένουμε με κάθε τρόπο να φέρουμε ένα δικό μας παιδί στον κόσμο»

«Μάταιο και πολύ εγωιστικό να επιμένουμε με κάθε τρόπο να φέρουμε ένα δικό μας παιδί στον κόσμο, ενώ υπάρχουν τόσα παιδιά που έχουν ανάγκη να υιοθετηθούν»

Η Ειρήνη Γαντερί είναι συγγραφέας και σκηνοθέτρια. Λίγες ημέρες πριν ρίξει αυλαία η παράσταση «Θέλμα και Ίρις» μιλήσε στο tetragwno.gr για τη γονεϊκότητα, την υιοθεσία και τους προβληματισμούς που θέτουν οι δύο ρόλοι του έργου.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα να μιλήσατε για το ζήτημα της γονεικότητας μέσα από το πρίσμα δύο γυναικών βρικολάκων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
Θέλαμε να γράψουμε ένα έργο μέσα στο οποίο η σχέση ενός ομόφυλου ζευγαριού θα υπήρχε σαν κάτι δεδομένο χωρίς να είναι αυτό καθεαυτό το θέμα του έργου. Η ερωτική σχέση της Θέλμας και της Ίριδας είναι κάτι δεδομένο στο έργο μας και δεν τίθεται προς διαπραγμάτευση. Δεν είναι αυτό το θέμα του έργου. Σε μία πιο προχωρημένη και ελεύθερη κοινωνία δεν θα συζητάγαμε καθόλου για το αν οι ήρωες ενός έργου είναι στρέιτ ή γκέι ή τρανς ή κουίρ γενικότερα. Πιθανόν να μην υπήρχαν καθόλου αυτές οι ταμπέλες και να ήταν οι άνθρωποι ελεύθεροι να υπάρχουν όπως θέλουν και να ερωτεύονται ανθρώπους ανεξαρτήτως φύλου και χωρίς συντηρητικές προκαταλήψεις.

Στο έργο μας οι ηρωίδες -ούσες βρικολακίνες- μπορούν να γίνουν μητέρες με τον πιο απλό τρόπο! Δαγκώνοντας ένα άλλο πλάσμα! Δεν έχουν να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα ομόφυλο ζευγάρι σήμερα στην προσπάθεια του να κάνει ή να υιοθετήσει ένα παιδί. Όταν λοιπόν μπορείς να φέρεις ένα νέο πλάσμα στον κόσμο τόσο εύκολα (όπως τα περισσότερα στρέιτ ζευγάρια στις μέρες μας) πώς το χειρίζεσαι αυτό; Τι επιλογές κάνεις; Εκεί ξεκινάει το θέμα του έργου… Επιστρέφουμε δηλαδή στο θέμα της μητρότητας και της γονεϊκότητας ασχέτως του φύλου των δύο γονιών.

Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου και Ίρις Κατσούλα στην παράσταση «Θέλμα & Ίρις»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποια είναι η Θέλμα και ποια η Ιρις;
Η Θέλμα είναι μία βρικολακίνα πιο κοντά στην ανατολική φιλοσοφία. Διαλογίζεται και ασκείται στη συνειδητότητα εδώ και 672 χρόνια! Αγαπάει τη μουσική και τις τέχνες και παίζει άψογα βιολί, τσέλο και σαντούρι. Η Ίρις είναι πιο αυθόρμητη και φέρει τον γρήγορο και κάπως χαοτικό ρυθμό της δυτικής σκέψης και κουλτούρας, αγαπάει αρχετυπικά τους βρικόλακες και φέρει την όλη ενέργεια του είδους της.

Σε μια περιήγηση από το παρελθόν και την ιστορία που κουβαλάνε οι δύο γυναίκες, είναι δυνατόν να κατανοηθεί καλύτερα ο κόσμος σήμερα;
Το έργο, μέσα από τη ζωή των δύο γυναικών, αναφέρεται σε σημαντικά ιστορικά και πολιτικά γεγονότα καθώς και στο ρόλο της τέχνης στον ανθρώπινο πολιτισμό. Η Θέλμα και η Ίρις αν και δύο σκοτεινά όντα, έχουν επιλέξει μία φωτεινή πορεία στον χρόνο της ύπαρξής τους. Επιλέγουν να μάχονται δίπλα στον άνθρωπο και να παλεύουν για την ελευθερία και τη χειραφέτησή του κόντρα σε κάθε μορφή εξουσίας.

Οι δύο ηρωίδες φέρουν τις φωτεινές στιγμές της ανθρωπότητας, τους συλλογικούς αγώνες, τις εξεγέρσεις και τις επαναστάσεις. Επίσης φέρουν αυτό το αιώνιο και διαρκές υπαρξιακό διακύβευμα σε σχέση με το ήθος της ανθρώπινης φύσης. Και φυσικά η τροφή τους αποτελείται μόνο από παιδόφιλους, βιαστές και φασιστές.

Στη βάση του είναι ένα αντιφασιστικό έργο που ανοίγει ανοιχτά την ομπρέλα του σε διάφορα ερωτήματα. Απαντήσεις δίνονται και ποιους προβληματισμούς συμπεριλαμβάνετε;
Νομίζω τίθενται κυρίως ερωτήματα. Υπαρξιακά ερωτήματα και προβληματισμοί που αφορούν τη ανθρώπινη φύση και σίγουρα όχι τη φύση των βρικολάκων!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου και Ίρις Κατσούλα στην παράσταση «Θέλμα & Ίρις»

Πρόσφατα, ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης μίλησε για την επιθυμία του να αποκτήσει παιδιά μέσω παρένθετης μητέρας. Πώς το σχολιάζετε και ποια η προσωπική σας άποψη;
Δεν έχω να σχολιάσω κάτι συγκεκριμένα για τον Στέφανο Κασσελάκη. Γενικά είμαι πολύ υπέρ της υιοθεσίας και μου φαίνεται κάπως μάταιο και πολύ εγωιστικό να επιμένουμε με κάθε τρόπο να φέρουμε ένα δικό μας παιδί στον κόσμο, ενώ υπάρχουν τόσα παιδιά που έχουν ανάγκη να υιοθετηθούν.

Η αιωνιότητα σας έχει απασχολήσει; Ο Λουίτζι Πιραντέλλο στα έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα αναζητά την αιωνιότητα των ρόλων. Των ανθρώπων όχι, λόγω αδύνατου. Μάλλον.
Μάλλον. Πολλές φορές μου αρέσει να σκέφτομαι θεωρίες της αστροφυσικής, όπως ότι ο χρόνος είναι διάσταση και υπάρχει ταυτόχρονα το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον αλλά εμείς δεν μπορούμε να το συλλάβουμε. Αν ισχύει κάτι τέτοιο είναι σαν να ζούμε αιώνια με έναν τρόπο.

Πώς ήταν τα παιδικά, εφηβικά σας χρόνια; Θέλατε από πάντα να ακολουθήσετε το θέατρο;
Όταν ήμουνα μικρή δεν είχα ιδέα ότι θα μπορούσα να ασχοληθώ με ένα καλλιτεχνικό επάγγελμα. Ότι υπήρχε αυτή η επιλογή. Δεν είχα αυτά τα ερεθίσματα. Από πολύ μικρή όμως δεν μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου σε έναν συμβατικό χώρο εργασίας. Η σκέψη αυτή μου δημιουργούσε μία αίσθηση έντονης ματαιότητας και δυσφορίας. Είχα την ανάγκη να χάνομαι σε άλλους κόσμους. Διάβαζα μανιωδώς βιβλία φαντασίας. Όταν ανακάλυψα σε μεγαλύτερη ηλικία τον κόσμο του θεάτρου κάτι κλίκαρε μέσα μου. Ένιωθα ότι αυτό έχει νόημα. Το να ανοίγεις ένα παράθυρο σε άλλους κόσμους στο εδώ και τώρα.

Ο κινηματογράφος, η τηλεόραση, τί θέση έχουν στην επαγγελματική σας ζωή;
Πριν ασχοληθώ με το θέατρο, σπούδαζα κινηματογράφο. Στη συνέχεια, παράλληλα με την ενασχόληση με το θέατρο, έκανα δύο ταινίες μικρού μήκους. Το “Alice always leaves” το 2018 και το “Εva and Jane” το 2021. Είναι ωραίος ο κινηματογράφος και ίσως κάποια στιγμή μου γεννηθεί η ανάγκη να ξανακάνω κάποια ταινία αλλά η προτεραιότητά μου είναι το θέατρο.

Το κίνημα metoo κατά κάποιο τρόπο άλλαξε τις κακοποιητικές συνθήκες εργασίας. Ποια επόμενη αλλαγή πιστεύετε ότι είναι απαραίτητη στα καλλιτεχνικά θεάματα;
Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να συνεχίζουμε να παλεύουμε καθημερινά ώστε να αλλάξουν πραγματικά οι κακοποιητικές συνθήκες εργασίας. Με το metoo έγινε ένα σημαντικό βήμα αλλά οι συνθήκες συνεχίζουν να είναι κακοποιητικές. Μία επόμενη απαραίτητη αλλαγή θα ήταν η σοβαρή χρηματοδότηση των καλλιτεχνών ώστε να μπορούν να εργάζονται σωστά. Αλλά όλα αυτά πιστεύω πως είναι ένας συνολικός αγώνας απέναντι στο καπιταλιστικό σύστημα που φυσικά βάζει πάντα το κέρδος πάνω από τις ζωές μας.

Infο: Δύο τελευταίες παραστάσεις, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00, στο Θέατρο Φούρνος. Παίζουν οι Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου και Ίρις Κατσούλα. Εισιτήρια στο more.com.

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.