Γιάννης Νταλιάνης: «Ζούμε το “Μετέωρο βήμα του ηθοποιού”»

Με αφορμή την παράταση των διαδικτυακών προβολών της παράστασης «Η Κληρονομιά», του Πιερ ντε Μαριβώ, ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Γιάννης Νταλιάνης μας μιλάει για την πολύ προσεγμένη δουλεία που έχει γίνει σε μια ιδιαίτερα απολαυστική κωμωδία. Παίρνει θέση σε όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στον χώρο του πολιτισμού και στηρίζει την απόφαση των συναδέλφων του να μιλήσουν ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο για το ελληνικό θέατρο. 

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει από την Παρασκευή 26 μέχρι και την Δευτέρα 29 Μαρτίου, σε On Demand προβολή το έργο «Η Κληρονομιά», του Πιερ ντε Μαριβώ, σε δική σας σκηνοθεσία με έναν πολύ δυνατό θίασο. Πείτε μας δυο λόγια.

Πρόκειται για μια κινηματογράφηση, που έγινε ειδικά από τον Πάτροκλο Σκαφιδά, για να παρουσιαστεί στο κοινό. Δεν είναι δηλαδή μια παράσταση αρχείου. Φροντίσαμε να διατηρηθεί η θεατρική ροή της κωμωδίας, αλλά και να αναδειχτούν κινηματογραφικές λεπτομέρειες,  πρωτότυπες γωνίες λήψεις και εναλλαγές, ώστε οι θεατές να μπορούν να απολαύσουν στοιχεία που δεν θα τα έβλεπαν στην θεατρική παράσταση. Όσοι είδαν την πρώτη προβολή που έγινε τον Φεβρουάριο, διαπίστωσαν ότι -τηρουμένων των αναλογιών- είχαν μια πολύ ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική «θεατρική εμπειρία». 

Πως προέκυψε η σκέψη για την επανάληψη μετά από πρώτες δύο διαδικτυακές παραστάσεις;

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχουν πολλοί θεατές που επιθυμούσαν και δεν πρόλαβαν να δουν την διαδικτυακή Κληρονομιά. Αφού λοιπόν τα θέατρα εξακολουθούν να παραμένουν κλειστά, ανοίγουμε για τέσσερις μέρες την προβολή και όλο το 24ωρο. Θεωρώ ότι ακόμη κι αυτοί, που εύλογα αντιστέκονται στο streaming, με την συγκεκριμένη δουλειά μπορούν να πάρουν μια όμορφη «θεατρική» ανάσα.

 Έχουμε να κάνουμε με μια ατόφια γαλλική κωμωδία -αν και  διαθέτει την ιταλική τυπολογία του 18ου αιώνα- έξι χαρακτήρων που μπλέκονται σε ένα ερωτικό γαϊτανάκι. Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο;

Ο Μαριβώ αν και πολλά έργα του τα έγραψε για τους δεξιοτέχνες Ιταλούς ηθοποιούς του Παρισιού, την «Κληρονομιά», την εμπιστεύτηκε στους Γάλλους. Οι έξι ερωτευμένοι, που για διαφορετικούς λόγους, δεν φτάνουν στην πολυπόθητη ένωση, είναι σαν love birds κλεισμένα σε διαφορετικά κλουβιά. Το βρίσκω εξαιρετικά επίκαιρο.

Όταν, τα θέατρα ανοίξουν υπάρχει σκέψη να συνεχιστεί η παράσταση;

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την παρούσα περίοδο δεν έχει πλέον νόημα και γι’ αυτό προχωρήσαμε άλλωστε  στις διαδικτυακές μεταδόσεις. Το καλοκαίρι ίσως δώσουμε, επιλεκτικά, μερικές παραστάσεις. Οι ανοιχτοί χώροι προσφέρονται ιδιαίτερα για την «Κληρονομιά». Από κει και πέρα συζητάμε την επανάληψη το φθινόπωρο στο Από Μηχανής Θέατρο, αν όλα πάνε καλά. Είναι μια δουλειά που δεν έχει κλείσει τον κύκλο της. Ακόμα και πολλοί από τους θεατές που την είδαν On Demand, εξέφρασαν την επιθυμία να την δουν και στο θέατρο!

Η Κληρονομιά / Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφιδάς

Μετά, από αρκετά χρόνια απουσίας στην τηλεόραση επιστρέψατε ως εκπρόσωπος  Πολιτικής Αγωγής στην δίκη της Ελένης Σταμίρη και ο λόγος, φυσικά, για τις «Άγριες Μέλισσες». Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία;

Η πρόταση του Λευτέρη Χαρίτου και ο πολύ ενδιαφέρον ρόλος, ήρθαν το προηγούμενο καλοκαίρι, σε μια περίοδο που είχε ακυρωθεί ο «Αμφιτρύωνας» στο φεστιβάλ Αθηνών. Δεν μπορούσα να αρνηθώ μια τέτοια δουλειά, με τόσους υπέροχους συνεργάτες.

Ποιος είναι ο λόγος πιστεύετε που «Οι Άγριες Μέλισσες» έχουν τέτοια απήχηση στον κόσμο. Επιστέφει η ελληνική μυθοπλασία;

Η Μελίνα Τσαμπάνη και όλη η ομάδα των σεναριογράφων, έχουν κάνει σπουδαία δουλειά. Μιλάνε για πράγματα ουσιαστικά και σημερινά, ας αναφέρονται στο χθες. Συνεχείς ανατροπές και αποκαλύψεις, άνθρωποι πραγματικοί, διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού.

Κ. Νταλιάνη τον τελευταίο καιρό έχουν έρθει στο φως καταγγελίες εργασιακής και σεξουαλικής βίας και στο χώρο του θεάτρου. Ήταν γνωστές αυτές οι συμπεριφορές;

Υπήρχαν νομίζω κάποιες φημολογίες, αλλά όχι αυτών των εγκληματικών  διαστάσεων. Δεν υπήρχε συγκάλυψη τέτοιων αποτρόπαιων πράξεων. Τώρα όσο για τις αυταρχικές συμπεριφορές, αυτές υπήρχαν και ο καθένας τις χειριζόταν με τον τρόπο  του. Είναι όμως επιτέλους καιρός να δημιουργηθεί και να εφαρμόζεται ένας κώδικας δεοντολογίας στο χώρο του θεάτρου και της θεατρικής εκπαίδευσης. Αυτό θα λύσει πολλά προβλήματα. Το εργασιακό καθεστώς επίσης και η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος είναι πρωταρχικά θέματα. 

Αρκετοί συνάδελφοι σας υποστηρίζουν πως αυτές οι αποκαλύψεις κάνουν κακό στο θέατρο και προτείνουν στον κόσμο να κάτσει ήσυχα. Εσείς τι πιστεύετε;

Η αλήθεια και το φως είναι θεραπευτικά. Ο χειρισμός βέβαια τέτοιων καταστάσεων χρειάζεται  σοφία και ωριμότητα. Οι θεσμοί και τα συλλογικά όργανα αναλαμβάνουν να διαχειριστούν με σοβαρότητα όλο αυτό το κύμα. Η συγκάλυψη θα ήταν μεγάλο λάθος.

Ένα Φεγγάρι για τους καταραμένους / Φωτογραφία: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Μετά, την πρόσφατη συνέντευξη της Υπουργού Πολιτισμού και τις δηλώσεις περί υποκριτικής εξαπάτησης το χάσμα μεταξύ της ίδιας και των εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού μεγάλωσε κι άλλο. Πρέπει να παραιτηθεί η κ. Μενδώνη;

Συνάδελφοί της στο εξωτερικό έχουν παραιτηθεί για λόγους ευθιξίας για πολύ πιο ασήμαντους λόγους. 

Εξαιτίας, της πανδημίας η παράσταση «Αμφιτρύωνας» σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου ακυρώθηκε. Έχετε ενημέρωση για το αν θα παιχτεί, φέτος, στο Φεστιβάλ Αθηνών; 

Όχι, ο «Αμφιτρύων» ακυρώθηκε ήδη από πέρυσι. Ελπίζω φέτος να πραγματοποιηθούν οι παραστάσεις που αναβλήθηκαν στο φεστιβάλ. Και γενικότερα το καλοκαίρι να είναι μια θεατρική άνοιξη! Ζούμε το «Μετέωρο βήμα του ηθοποιού» Θα πρέπει επιτέλους να πετάξουμε!

Ιnfo: «Η Κληρονομιά», η κωμωδία του Πιερ ντε Μαριβώ, σε μετάφραση Ανδρέα Στάικου και σκηνοθεσία Γιάννη Νταλιάνη, Παρασκευή 26, Σάββατο 27, Κυριακή 28 και Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021. Προπώληση εισιτηρίων εδώ!