Γιώργος Γαλάνης: Η Βέμπο έχει συνδεθεί έντονα με την εθνική μας υπερηφάνεια

Η Ελληνική Συμφωνιέτα (Sinfonietta Hellenica) παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τη μουσικοθεατρική παράσταση «Σοφία», ένα πρωτότυπο αφιέρωμα στη θρυλική Σοφία Βέμπο σε κείμενο και σκηνοθεσία Σοφίας Καψούρου, μουσική διεύθυνση Γιώργου Γαλάνη με τον Άκη Σακελλαρίου και τη Μαρίτα Παπαρίζου επί σκηνής.

Με αφορμή τις δύο παραστάσεις 24 και 25 Οκτωβρίου, μίλησε στο tetragwno.gr o μάεστρος και ιδρυτής της Ελληνικής Συμφωνιέτας, Γιώργος Γαλάνης.

Η Σοφία Βέμπτο υπήρξε μια εμβληματική προσωπικότητα. Ποιο ξεχωριστό σημείο της πορεία της αναδεικνύεται μέσα από την παράσταση;
Θα έλεγε κανείς ότι το κείμενο της Σοφίας Καψούρου περιγράφει άλλοτε συγκεκριμένα και άλλοτε με τρόπο κάπως πιο αφηρημένο πολλές διαφορετικές στιγμές από τη ζωή της μεγάλης αυτής καλλιτέχνιδος. Στιγμές μεγάλες, όταν σήκωσε στις πλάτες της ένα ολόκληρο έθνος δίνοντας του κουράγιο, δύναμη και ορμή, αλλά και στιγμές μικρές και καθημερινές, από εκείνες που έχουν όλοι οι άνθρωποι. Έτσι, μέσα από αυτή την παράσταση η Βέμπο παρουσιάζεται ως σύμβολο και συνάμα ως ένας απλός καθημερινός άνθρωπος που αγαπά, λυπάται, ζηλεύει, χαίρεται, στοχάζεται και θυμάται. Ωστόσο, τα πολεμικά τραγούδια της, συνοδευόμενα από τα γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είναι εκείνα που έχουν τοποθετηθεί εσκεμμένα στο πιο κομβικό σημείο από δραματουργικής πλευράς, λίγο πριν το τέλος της πρώτης πράξης. Στο μουσικό κομμάτι, εμείς φροντίσαμε έτσι ώστε η ενορχήστρωση να αναδεικνύει το πάθος που χαρακτηρίζει το ύφος της μουσικής αυτής και τη φωνή της Βέμπο.

Μιλήσετε μας για την παράσταση.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη μουσικοθεατρική παράσταση, ένα οδοιπορικό με άλλα λόγια κατά τη διάρκεια του οποίου ολόκληρη η ζωή της Βέμπο ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια του θεατή. Η αφήγηση ξεκινά με τη γέννηση της στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης και την παιδική της ηλικία στην Τσαριτσάνη και στο Βόλο και τελειώνει με το θάνατο της το 1978 από εγκεφαλικό. Κατά τη διάρκεια της παράστασης περιγράφονται βέβαια όπως αναφέρω και παραπάνω όλες οι μεγάλες και λαμπρές στιγμές στις οποίες η Σοφία έλαμψε, όπως ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος, η γερμανική κατοχή, τα γεγονότα του Πολυτεχνείου κ.α.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εσείς ως νεότερος και σύγχρονος μουσικός, μπορείτε να πιάσετε τον μουσικό παλμό εκείνης της περιόδου;
Κάτι τέτοιο δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο για ένα άτομο σαν κι εμένα, αφού αυτή η μουσική, εκτός από το ότι ήταν πολύ αγαπητή στους γονείς και στους παππούδες μου, έχει συνδεθεί με πολλές σχολικές μου αναμνήσεις. Πάντα υπήρχαν μερικά τραγούδια της Βέμπο στη σχολική γιορτή για την επέτειο του ΌΧΙ. Όλα τα παραπάνω κράτησαν κοντά στα αυτιά μου τη μουσική αυτή την οποία αγαπώ ιδιαίτερα και συγκινούμαι κάθε φορά που την ακούω.

Που αποσκοπούν τελικά αυτού του είδους αφιερώματα; Είναι μια υπενθύμιση ενός καίριου γεγονότος ή μια τόνωση της ελληνικής υπερηφάνειας;
Είναι περισσότερο θα έλεγα ένας φόρος τιμής σε μια αγαπημένη ελληνίδα καλλιτέχνιδα. Δεν το συνδέω απαραίτητα με το εθνικό στοιχείο, αν και όντως η Βέμπο έχει συνδεθεί έντονα με την εθνική μας υπερηφάνεια.

Αν και νέος σε ηλικία, έχετε ένα πλούσιο βιογραφικό. Τα χρόνια της οικονομικής κρίσης δε σας εμπόδισαν να επενδύσετε στα όνειρα σας. Υπήρξαν δυσκολίες που ήρθατε αντιμέτωπος;
Δυσκολίες υπήρξαν πολλές και υπάρχουν περισσότερες. Όμως αυτό δεν πρέπει να στέκεται εμπόδιο στην αγάπη ενός ατόμου για την τέχνη. Οι δυσκολίες, αντί να με αποκαρδιώσουν, με πείσμωσαν περισσότερο. Μέχρι στιγμής δικαιώνομαι για τις επιλογές μου και κοιτάω μπροστά. Κοιτάω κατάματα τους στόχους που έχω θέσει και το μόνο που με ενδιαφέρει είναι ο τρόπος με τον οποίο θα τους κατακτήσω. Όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν καμία μα καμία σημασία.

Ανάμεσα σε Ελλάδα και εξωτερικό, με ειλικρίνεια τι επιλέγετε;
Την Ελλάδα επιλέγω για τον τρόπο ζωής, την οικογένεια, τους φίλους, τον ήλιο τη θάλασσα και όλα εκείνα τα πράγματα που δεν μπορεί να βρει κανείς στο εξωτερικό. Γι’ αυτό άλλωστε αποφάσισα να επιστρέψω ύστερα από τις σπουδές μου στην κεντρική Ευρώπη. Όμως, σε ότι αφορά το επαγγελματικό κομμάτι, ο πολιτισμός στην Ελλάδα όλοι γνωρίζουμε ότι χωλαίνει, καθώς δεν αποτέλεσε ποτέ προτεραιότητα των κυβερνήσεων. Απεναντίας στο εξωτερικό το καλλιτεχνικό στερέωμα είναι πολύ μεγαλύτερο και οι ευκαιρίες για μια σταδιοδρομία στο χώρο της μουσικής, σαφώς περισσότερες.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με ποια άλλη προσωπικότητα της ελληνικής μουσικής θα καταπιανόσασταν;
Σκέφτομαι έντονα τελευταία πως η επόμενή μου δουλειά με την Ελληνική Συμφωνιέτα θα μπορούσε να είναι κάποια ελληνική οπερέτα. Πιο συγκεκριμένα συνθέτες όπως οι Σακελλαρίδης, Χατζηαποστόλου κ.α. Σπουδαίοι καλλιτέχνες, όμορφη μουσική. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;

Απ’ όλες τις συναυλίες που έχετε συμμετάσχει, ποια θα ξεχωρίζατε;
Όλες οι συναυλίες για έναν μουσικό είναι παιδιά του. Πάντως το καλοκαίρι του 2014, όταν διηύθυνα την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων σε ένα γκαλά Μότσαρτ, θα έλεγα ότι ήταν μια κάπως πιο ιδιαίτερη στιγμή, διότι αυτό ήταν και το ντεμπούτο μου ως επαγγελματίας μαέστρος στην Ελλάδα.

Πέτε μας δυο λόγια για την νεοσύστατη Sinfonietta Hellenica που εδρεύει στην Πάτρα.
Η Ελληνική Συμφωνιέτα είναι μια συμφωνική ορχήστρα που αποτελείται από νέους επαγγελματίες μουσικούς και έχει ως βάση της το συμφωνικό ρεπερτόριο και την όπερα. Είναι από πολλές απόψεις μια μοντέρνα ορχήστρα αφού έχει ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διοικείται με έναν εξίσου ανοιχτόμυαλο και φιλελεύθερο τρόπο. Κάνουμε λίγες παραγωγές και φροντίζουμε να είναι όσο το δυνατόν καλύτερες και ελκυστικές για το ευρύ κοινό. Δεν φοβόμαστε να βγούμε από το αυστηρά πλαίσιο της σοβαρής μουσικής και να συνεργαστούμε με ανθρώπους που υπηρετούν άλλα είδη τέχνης, όπως ο χορός, το θέατρο κ.α. Θέλουμε δηλαδή η κάθε μας συναυλίας να αποτελεί συνάμα και μια νέα και φρέσκια πρόταση για το κοινό. Τόσο θεματικά όσο και εκτελεστικά.

Ποια η παρακαταθήκη της Σοφίας Βέμπο στον ελληνικό πολιτισμό;
Η φωνή της, η δίψα της για ειρήνη και ελευθερία και ο ακούραστος αλτρουισμός της.

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.