Κριτική: «Ευέλικτες επιλογές» (Flexible Choices) του Θοδωρή Βουρνά

Ένας επίδοξος ηθοποιός  περνάει από μια «ιδιότυπη» οντισιόν κατά την διάρκεια της οποίας καλείται, προκειμένου να προσαρμοστεί στον ρόλο που του ανατίθεται, να καταρρίψει κάθε ηθικό φραγμό , επιδιδόμενος στα πάθη τα δικά του αλλά και των άλλων…

Για όσους γνωρίζουν τον δημιουργό Θοδωρή Βουρνά από τα πολύ ενδιαφέροντα θεατρικά του εγχειρήματα (βλ. Η ζωή μου στην τέχνη), κατανοούν και το ταλέντο του να σκηνοθετεί ένα έργο μέσα στο έργο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνεπώς, στο μικρό μήκους κινηματογραφικό φιλμ του, οι δύο (πρωτοεμφανιζόμενοι στον σινεμά) πρωταγωνιστές του, Γιώργος Γογώνης και Νίκος Μέλλος, υποδύονται τον ηθοποιό και τον σκηνοθέτη αντίστοιχα μιας ακρόασης, η οποία διαδραματίζεται εντός της ίδιας του της ταινίας. Το καστ συμπληρώνει ο σεναριογράφος του φιλμ  Αλέξιος Κοσιώρης (που υποδύεται τον εαυτό του)ο οποίος, παίζοντας περισσότερο τον ρόλο του παρατηρητή και σχολιαστή των τεκταινόμενων, παρακολουθεί την εν λόγω αυτή οντισιόν, από μια σχετική απόσταση. Υπάρχει έτσι έντονη μια βιωματική αίσθηση στο φιλμ, με τον τελευταίο ιδιαίτερα ρόλο του Κοσιώρη να αντανακλά την παρουσία ενός εν δυνάμει κοινού…

Η τάση λοιπόν των συντελεστών του φιλμ προς μια σύγχρονη γραφή,  που συνοψίζει όλα τα παραπάνω (έργο μέσα στο έργο και βιωματική αίσθηση), θα μπορούσε να είναι πράγματι ο λόγος, για τον οποίο η ταινία του Θοδωρή Βουρνά «ξεχωρίζει» ανάμεσα στις σωρηδόν σκηνοθετικές μικρού μήκους απόπειρες, που κυκλοφορούν εκεί έξω. Λειτουργεί όμως όλο αυτό κινηματογραφικά, σ’ όλες μάλιστα τις πτυχές του; 

Και φυσικά «εν μέρει» λειτουργεί, ειδικά όταν η εν λόγω ταινία αφορά και σ’ ένα θέμα που μας απασχόλησε τόσο πολύ τον τελευταίο καιρό και είχε να κάνει με τις άπειρες σεξουαλικές παρενοχλήσεις στον χώρο του θεάματος. Ένα σύγχρονο κείμενο συνιστά εξάλλου και ένα εξαιρετικά επίκαιρο κείμενο…. 

Είναι όμως κατά την άποψη μου όλη αυτή η «αποκάλυψη» του παρασκηνίου αλλά και η ίδια αυτή βιωματική εμπειρία, τρόπον τινά παρακινδυνευμένη στον κινηματογράφο! Κι αυτό γιατί η παρουσία του κοινού μπορεί να υποδηλώνεται μέσω ενός παρατηρητή-ηθοποιού αλλά το κοινό δεν είναι όντως παρόν (όπως παραδείγματος χάριν στο βιωματικό διαδραστικό θέατρο). Τοιουτοτρόπως, τα λόγια παραδείγματος χάριν, που «μπαίνουν στο στόμα» του εκάστοτε σχολιαστή-ηθοποιού, δεν ξέρει κανείς αν όντως αντανακλούν την εν δυνάμει κοινή γνώμη ή αν απλά την χειρίζονται….

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συμπερασματικά λοιπόν (και πέραν φυσικά της θεματολογίας του), ο τόσο άμεσος  και βιωματικός χαρακτήρας του φιλμ του Βουρνά δεν λειτουργεί και τόσο «κινηματογραφικά»! Αυτός είναι ίσως και ο κύριος λόγος που ο σκηνοθέτης, αν και διαθέτει  πολύ ενδιαφέροντα εργαλεία, εν μέρει αποτυγχάνει. Με τον «φρέσκο» βέβαια και ανανεωτικό αέρα που αποπνέει το όλο σκηνοθετικό αυτό του εγχείρημα  να παραμένει…

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς Σενάριο: Αλέξιος Κοτσώρης Ηθοποιοί: Αλέξιος Κοτσώρης, Νίκος Μέλλος, Γιώργος Γοργώνης Διάρκεια: 13′ Χώρα: Ελλάδα, 2020

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebooktwitter και instagram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.