Μαρία Παπαγεωργίου: «Αφόρισα τον τόπο μου, αλλά μεγαλώνοντας εκτίμησα από την αρχή την αλήθεια του»

Η Μαρία Παπαγεωργίου έχει κατακτήσει, δικαίως, μία ξεχωριστή θέση στο ελληνικό πεντάγραμμο. Η μοναδική φωνή της και οι συναισθηματικά φορτισμένες ερμηνείες της έχουν αγαπηθεί από τους μουσικόφιλους και έχουν ξεχωρίσει στην εγχώρια μουσική.

Λίγο πριν την επιστροφή της στη Θεσσαλονίκη μιλά για το κοινό της συμπρωτεύουσας, τη συλλογή με αγαπημένα κομμάτια που παίζονται στις παραστάσεις,, αλλά και για τα μελλοντικά σχέδια.

Κυρία Παπαγεωργίου, θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την επερχόμενη παράσταση στη Θεσσαλονίκη; Επιστρέφω μετά από ένα χρόνο στα μέρη μου. Πέρσι ήμασταν με τον Χρήστο Θηβαίο, πρόπερσι με το full band σχήμα μου, φέτος με το Homebound Project μου. Πρόκειται για μια παράσταση που ανέβηκε στην Αθήνα με κοντραμπάσο , κιθάρες και κρουστά. Είναι ένα πάντρεμα όλων των ακουσμάτων μου και όλων αυτών που τελικά είμαι. Παρουσιάζω τα τραγούδια μου, τη συνεργασία μου με τον Μίκη Θεοδωράκη, ξένα τραγούδια που με συγκινούν μέσα από την παγκόσμια γλώσσα της μουσικής και παραδοσιακά τραγούδια που αγγίζουν τις ρίζες μας.

Η Θεσσαλονίκη έχει αγαπηθεί από πολλούς Έλληνες καλλιτέχνες και ο κόσμος αγκαλιάζει κάθε προσπάθεια. Παρατηρείτε διαφορές ανάμεσα στο κοινό πρωτεύουσας και συμπρωτεύουσας; Το ακροατήριο της Θεσσαλονίκης έχει έναν μοναδικό τρόπο να παρακολουθεί τις παραστάσεις. Έχει την τέλεια αναλογία ανάμεσα στην ενστικτώδη ακρόαση και την επιλεκτικότητα που επιτάσσει η λογική. Έχει την ψυχή της επαρχίας και την κουλτούρα μιας αστικής πόλης. Νομίζω πως δεν το έχω συναντήσει πουθενά αλλού αυτό!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην επερχόμενη εμφάνιση σας αναμένεται να τραγουδήσετε αγαπημένα σας κομμάτια. Υπάρχει κάποια προκαθορισμένη setlist που παίζετε ή προσαρμόζεστε αναλόγως την περίσταση; Υπάρχει ένα βασικό playlist, το οποίο προσαρμόζω στα δεδομένα της κάθε εμφάνισης. Αφήνομαι πια , η ομάδα έχει δέσει, κάθε προορισμός και κάθε χώρος είναι διαφορετικός, ακόμα και το πόσοι άνθρωποι είμαστε πάνω στη σκηνή αλλάζει από τόπο σε τόπο. Είτε με δύο μουσικούς είτε με εφτά, είτε σε μεγάλα ακροατήρια είτε σε πιο μικρά, προσπαθώ να φτιάξω μια συναισθηματική ροή για να επικοινωνήσουμε όλοι μεταξύ μας και να “κοινωνήσουμε” το νόημα των τραγουδιών που φέρνω μαζί μου.

Κατάγεστε από τη Δυτική Μακεδονία, μία περιοχή απομονωμένη αλλά με ισχυρό πολιτισμικό στοιχείο. Πόσο εύκολο ήταν να αναμείξετε το παραδοσιακό τραγούδι με τη σύγχρονη «δυτική» μουσική; Τα Γρεβενά τη δεκαετία του ’80 ήταν τα κλαρίνα, το MTV της τηλεόρασης, το σκυλάδικο της εποχής, το ροκ στις κασέτες που περνούσαν από φίλο σε φίλο και κάποια βινύλια του Γιώργου Νταλάρα που τα άκουγε ο μπαμπάς κάποιας φίλης. Ενσωματώναμε μέσα μας όλες τις κουλτούρες. Έφυγα για να σπουδάσω, έμαθα καινούρια πράγματα, αφόρισα τον τόπο μου, δεν ήθελα να έχω καμία σχέση. Μετά, μεγαλώνοντας, εκτίμησα από την αρχή την αλήθεια της μικρής αυτής κοινωνίας. Στόχευσα, λοιπόν, στο να κρατήσω τη γνώση και την αισθητική της ενήλικης Μαρίας με τα βιώματα των εφηβικών της χρόνων και να φτιάξω την προσωπική μου αλήθεια. Αυτή χτίζω στις παραστάσεις μου.

Όταν ερμηνεύετε τα κομμάτια σας τι θα θέλατε να αποκομίσει ιδανικά ο ακροατής; Οτιδήποτε θα τον φέρει πιο κοντά στο κέντρο του. Οτιδήποτε θα του φέρει κάθαρση, προβληματισμό, γνώση, μοίρασμα. Κάτι από όλα αυτά αν νιώσει, εγώ είμαι ευγνώμων.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η Ελλάδα του σήμερα φιλικό περιβάλλον για τους καλλιτέχνες, και πιο συγκεκριμένα για τους μουσικούς; Ποιους ορίζεις ως καλλιτέχνες; Είναι μια πολύ μεγάλη κουβέντα. Αν θέλεις να δημιουργήσεις πραγματικά μεγάλα έργα, τότε όχι, γιατί δεν υπάρχουν οι χρηματοδοτήσεις,ούτε ένα επαρκές ποσοτικά κοινό ώστε να γίνει κάτι τέτοιο. Το μέσο επίπεδο ακρόασης θεωρώ πως είναι ακόμα χαμηλό. Οι σπουδαίοι μουσικοί απευθύνονται αναγκαστικά σε λίγους και γίνονται ελίτ. Αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο κενό, που δεν βοηθά τον πολιτισμό να ανθίσει. Αυτό είναι και ευθύνη του κάθε ακροατή όμως.

Εκτός από τις ζωντανές εμφανίσεις ετοιμάζετε και κάποια νέα δισκογραφική δουλειά; Πριν δύο μήνες κυκλοφόρησε το καινούριο μου τραγούδι “Δε σε είδα”, σε στίχους και μουσική του συνεργάτη μου Σταύρου Ρουμελιώτη. Ο Σταύρος, ως ιδρυτικό μέλος των Usurum, έρχεται συχνά στη Θεσσαλονίκη. Το επόμενο τραγούδι είναι επίσης έτοιμο. Ήδη δοκιμάζουμε και άλλα τραγούδια στις συναυλίες και σιγά σιγά θα φτιάξουμε μια ολοκληρωμένη ιστορία, την οποία θα κυκλοφορήσουμε σε βινύλιο.

Έχετε κάποια σχέδια για το καλοκαίρι; Ανάμεσα στα κενά από τις συναυλίες, τα σεμινάρια και τις ηχογραφήσεις, σαν μυρμήγκι θα μαζεύω τις ιδέες μου για το χειμώνα.

Info: Η Μαρία Παπαγεωργίου για μία και μοναδική παράσταση την Παρασκευή 19 Απριλίου 2019 στη Θεσσαλονίκη και τη μουσική σκηνή Ξέφωτο. Περισσότερα εδώ.