Χρήστος Θάνος: «Όποτε έβλεπα την ανταγωνιστικότητα και την εξουσία να έρχεται άλλαζα δρόμο»

Ο Χρήστος Θάνος επαναφέρει το έργο «Interview» μετά από 11 χρόνια, αναδεικνύοντας τη διαχρονική σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και την υποταγή.

Ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και συνθέτης, που γνωρίζει μεγάλη επιτυχία μέσα από ρόλους animation, μιλά στο tetragwno.gr για την παράσταση «Interview» που σκηνοθετεί και τη σημασία του έργου για εκείνον. Παράλληλα, αναφέρεται στους «Απογόνους», που παρουσιάζεται την ίδια περίοδο, με συμπρωταγωνίστρια την Ηρώ Μπέζου.

Τι σας οδήγησε να ανεβάσετε το interview 11 χρόνια μετά, και μάλιστα να το σκηνοθέτησε;
Το έργο μας το ζήτησαν τα παιδιά της ομάδας BANC κι εγώ δέχτηκα με χαρά να το σκηνοθετήσω, μιας και το αγαπώ πάρα πολύ και αφού διαπίστωσα ότι πρόκειται για μία ομάδα που απαρτίζεται από εξαιρετικές/ούς ηθοποιούς αλλά και ανθρώπους.

Τι σημασία έχει το έργο για εσάς;
Για μένα το Interview έχει τεράστια σημασία. Σηματοδοτεί μία περίοδο έντονης προσωπικής και κοινωνικής αναταραχής. Τότε ουσιαστικά δημιουργήθηκε η ομάδα ‘’Εμείς’’ με την οποία πετύχαμε πραγματικά πολλά από το μηδέν, αναπτύσσοντας βαθείς ανθρώπινους δεσμούς. Παράλληλα, η κοινωνία παλλόταν, με πολλές αντίστοιχες κινήσεις να ξεπηδούν από διάφορους τομείς. Τότε νιώθαμε ότι κάτι σημαντικό θα μπορούσε να συμβεί. Κάτι που γεννιόταν από τα σπλάχνα της κοινωνίας. Το Interview θα με συγκινεί πάντα γιατί για μένα αντιπροσωπεύει εκείνη την περίοδο.

Το έργο θίγει την έννοια της ανταγωνιστικότητας μέσα από την απόκτηση εργασίας, καθώς και την άσκηση εξουσίας. Θεωρείτε ότι είναι ένα επίκαιρο ή διαχρονικό θέμα;
Η βασική συνθήκη είναι πάντα η ίδια. Μπορεί να αλλάζει το πλαίσιο, αλλά αυτό δεν έχει και ιδιαίτερη σημασία. Κάποιοι λίγοι κατέχουν την εξουσία και οι πολλοί δουλεύουν γι’ αυτούς ώστε να βγάλουν τη μέρα. Αυτός που έχει την ισχύ εκμεταλλεύεται εκείνον που δεν την έχει για να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη. Κι εκείνος που δεν την έχει αποδέχεται την αδικία αυτή για να καταφέρει όπως-όπως να κρατήσει το σώμα του ζωντανό και λειτουργικό, έτσι ώστε την επόμενη μέρα, με τον μόχθο του, να κάνει ακόμα πιο ισχυρό τον δεσμώτη του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρόσφατα παρατηρήθηκε ότι άνθρωποι που είχαν εξουσία, δοκιμάστηκαν και έφτασαν μέχρι τα δικαστήρια. Ποια δύναμη τους εξασφαλίζει, ώστε να πιστεύουν ότι τα θύματα δε θα αντιδράσουν;
Μα ακριβώς το γεγονός ότι δεν αντιδρούν. Ίσα-ίσα, θέλουμε να ξέρουμε πως το αφεντικό μας είναι υγιές και ικανοποιημένο, ώστε την επόμενη μέρα να έχουμε και πάλι την τύχη να μας μοιράσει ελάχιστα ψίχουλα από τον υπερμεγέθη επιούσιο άρτο του. Η ευημερία του αφεντικού μας έχει μεγαλύτερη αξία από τη δική μας, ακόμα και για εμάς του ίδιους.

Πώς θα επιχειρήσουν να λυτρωθούν οι ήρωες στο έργο;
Η Φωνή (εξουσία) στο έργο επιδιώκει την υποταγή από πλευράς των υποψηφίων (εξουσιαζόμενοι), παρατηρώντας ποιος από αυτούς θα του την προσφέρει πιο απλόχερα. Οι υποψήφιοι από την πλευρά τους επιδίδονται σε έναν κανιβαλιστικό αγώνα με έπαθλο το πρώτο βραβείο υποταγής. Και για τις δύο πλευρές, η λύτρωση προκύπτει από το ίδιο αποτέλεσμα.

Έχετε περάσει από interview, ακροάσεις; Αισθανθήκατε την ανταγωνιστικότητα και την εξουσία του εξεταστή πάνω σας;
Όχι, ποτέ. Κι όποτε το έβλεπα να έρχεται άλλαζα δρόμο. Πιθανώς γι’ αυτό να μη με γνωρίζετε και τόσο καλά.

Ως σκηνοθετης, αλλά κι ως ηθοποιός με τη δική σας πορεία, έχετε υπερβεί το όριο της εξουσίας κι αν ναι, πώς το διαχειρίζεστε;
Μια φορά είχα κάνει ένα χοντροκομμένο αστείο σε μία ηθοποιό που ήταν μάλιστα και πολύ κοντινό μου πρόσωπο, γεγονός που συνηθίζουν κατά καιρούς να μου το υπενθυμίζουν συνάδελφοι που ήταν παρόντες, γνωρίζοντας την αμηχανία στην οποία με φέρνει η αναφορά αυτή. Κατά τα άλλα όχι, δεν θεωρώ ότι έχω λειτουργήσει καταχρηστικά εκμεταλλευόμενος την όποια θέση μου. Δεν πιστεύω στη ‘’στιγμή πίεσης’’, ούτε στα ακαταλόγιστο του ‘’σημαντικού καλλιτέχνη’’. Όταν είσαι καλλιτέχνης είσαι καλλιτέχνης και όταν είσαι κάφρος είσαι κάφρος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Οι απόγονοι © Πάτροκλος Σκαφίδας

Παράλληλα με το θέατρο, συνεχίζετε τις μεταγλωττίσεις. Τα τηλεοπτικά σήριαλ σας ενδιαφέρουν ή διαχωρίζετε τη θέση σας;
Στη μεταγλώττιση χρωστάω πολλά. Είναι μία πολύ ευχάριστη, αλλά και πολύ απαιτητική δουλειά, από την οποία βιοπορίζομαι σε μεγάλο βαθμό και η οποία με κρατάει σε διαρκή ερμηνευτική φόρμα. Τη συμμετοχή μου σε τηλεοπτικές σειρές δεν την έχω επιδιώξει ιδιαίτερα είναι η αλήθεια, αφού δεν τρέφω και μεγάλη εκτίμηση για την πλειονότητα των παραγωγών που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, ενώ βλέπω συναδέλφους να αδικούνται ξεκάθαρα από το τελικό αποτέλεσμα. Παρ’ όλα αυτά, και επειδή πάντα υπάρχουν ευχάριστες εξαιρέσεις, δεν θέλω να αποκλείω καμία πιθανότητα.

Από το σύγχρονο «Interview» στους «Απογόνους», σε κείμενα Γιάννη Ρίτσου, αρχαίων τραγικών και πρωτότυπα. Μιλήστε μου για την παράσταση και τη συνεργασία σας με την Ηρώ Μπέζου.
Η Ηρώ είναι μία πολύ σημαντική ηθοποιός, παθιασμένη με τη δουλειά της και ένας μοναδικός άνθρωπος. Είναι εντυπωσιακά δημιουργική και αρμονική η συνεργασία μας, γεγονός που μας κάνει και τους δύο να την επιδιώκουμε σε κάθε ευκαιρία.

Στους Απογόνους ασχολούμαστε με το δυσβάσταχτο φορτίο που περνάει από γενιά σε γενιά και εγκαθίσταται ως αναπόφευκτο χρέος στις πλάτες των απανταχού απογόνων. Με την Ηρώ μάλιστα όντας ξαδέλφια, έχουμε ένα παραπάνω κίνητρο να ασχοληθούμε με αυτό το θέμα, αφού και τους δύο μάς στοιχειώνουν τα φαντάσματα των κοινών μας προγόνων. Πρόκειται για μία devised μουσικοθεατρική παράσταση, πάνω στην οποία εργαζόμαστε τα τελευταία 2 χρόνια.

Info: «Interview» από την ομάδα B.A.N.C.,κάθε Τρίτη στις 21:15 στο Θέατρο Αλκμήνη. Εισιτήρια στο more.com. «Οι Απόγονοι», Πέμπτη με Παρασκευή στο ΠΛΥΦΑ. Εισιτήρια στο ticketservices.gr.

Ακολουθήστε το tetragwno.gr στο Google News και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης facebook, twitter και instragram για να ενημερώνεστε άμεσα για όλες τις πολιτιστικές ειδήσεις.