Κριτική / «Το σπίτι στη λίμνη» στο Αγγέλων Βήμα

Ένα ζευγάρι. Ο άντρας και η γυναίκα. Η ψυχολόγος και ο δικηγόρος. Όταν ο Ντέιβιντ θα βρεθεί κλεισμένος σε ένα εργαστήριο λόγω προδρομικής αμνησίας, θα χρειαστεί να πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες συνεδρίες με την έμπειρη  ψυχολόγο Άλις. Ο ίδιος νιώθει καλά, όμως εκείνη τον πληροφορεί ότι έχει πάθει ένα τρομερό ατύχημα, κάτι που ίδιος έχει ολότελα ξεχάσει. Γιατί όμως ο Ντέιβιντ βρίσκεται εκεί, σε αυτόν τον κρύο θάλαμο; Τί είναι αυτό που η Άλις προσπαθεί να του πει;

Το «Σπίτι στη Λίμνη» του Αυστραλού συγγραφέα Aidan Fennessy είναι ένα δυνατό ψυχολογικό θρίλερ δύο προσώπων, ευφυών, δυναμικών, που εμπλέκονται σε μια διαλεκτική διαμάχη υψηλών τόνων με αφορμή ένα τραγικό γεγονός. Καθένας από την επαγγελματική του σκοπιά, προβάλει τα πιστεύω του και κυνηγά τους δικούς του μυστικούς σκοπούς. Το ένα ψέμα διαδέχεται το άλλο, ενώ η μεταξύ τους σύγκρουση δεν φαίνεται να βγάζει οριστικό νικητή.

Το έργο ανέλαβε να ανεβάσει ο Γιάννης Μπουραζάνας στο Αγγέλων Βήμα, έναν χώρο που εντυπωσιάζει από μόνος του θυμίζοντας Αθήνα μιας άλλης εποχής. Μάλιστα είναι η δεύτερη χρονιά παρουσίας στα ελληνικά θέατρα, αν και με κατά πολύ αποκλίνουσα προσέγγιση, για ένα κείμενο έντονων συναισθημάτων και καίριων προβληματισμών. Με αναφορές από τον Πόε μέχρι την Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων, με νύξεις στα αρχέτυπα του Γιουνγκ, με αιχμές για τους πειρασμούς που θέτουν τα δύο επαγγέλματα που δεν είναι όσο θα θέλαμε λειτουργήματα, δεν μπαίνει εύκολα σε καλούπια.

Και πάνω απ’ όλα ένα έργο θεμελιωμένο στην αντίθεση μεταξύ των δύο χαρακτήρων, των δύο φύλων, δύο επαγγελματιών που ο καθένας από τον δικό του χώρο είναι διατεθειμένος να κάνει τα πάντα για να κερδίσει αυτή την άτυπη μονομαχία.  Ένα έργο όμως τόσο λίγων προσώπων για να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού, εκτός από το τω όντι εξαιρετικό περιεχόμενο, μεταφρασμένο σε γλώσσα πλούσια και με χειρουργική ακρίβεια δοσμένο από την Μαργαρίτα Δαλαμάγκα Καλογήρου, έχει ανάγκη από ικανούς ερμηνευτές που θα το πλαισιώσουν.

Ο Σταύρος Καραγιάννης ως Ντέιβιντ και η Γιώτα Μηλίτση ως Άλις, από την πρώτη στιγμή ξεκινούν να οικοδομούν την ιδιότυπη σχέση τους, που δεν είναι απλά μια σχέση γιατρού-ασθενή αλλά καθώς το έργο προχωρά αποκαλύπτονται μυστήριες και επικίνδυνες προεκτάσεις. Από την μια ο κύριος Καραγιάννης ερμηνευτικά μετρημένος στο μεγαλύτερο μέρος της παράστασης, ωστόσο και με έντονες υποκριτικές στιγμές όταν χρειάζεται πείθει τόσο για την δικηγορική του ιδιότητα όσο και για την ασθένεια από την οποία υποφέρει ο χαρακτήρας του. Από την άλλη η κυρία Μηλίτση, ψυχρή, απαθής στην αρχή, σταδιακά όμως έως και συμπονετική

Στο καθαρό ερμηνευτικό κομμάτι υπάρχουν και κάποια στιγμές αμυδρής αμηχανίας, ίσως μπερδέματος της γλώσσας, οι ηθοποιοί όμως είναι έμπειροι και ακόμη και το λάθος το εντάσσουν ομαλά στην παράσταση χωρίς να χωλαίνουν την ατμόσφαιρα.

Ωστόσο η σκηνοθεσία είναι αυτή που έρχεται για να συνδέσει τις αποσπασματικές σκηνές- ημέρες ιατρικών συνεδριών. Υπό τις οδηγίες του κυρίου Μπουραζάνα και της Νάντιας Γραμμένου, ρίχνοντας ευφυώς μπόλικο σκοτάδι (στους φωτισμούς ο Βαγγέλης Μούντριχας) και δυναμική μουσική στις  παύσεις μεταξύ των συνδριών καταφέρνουν όλοι οι συντελεστές τα λίγα θεατρικά λεπτά που μεσολαβούν μεταξύ των σκηνών να τα μετατρέψουν σε μέρες και βδομάδες και να πλέξουν το ιστορικό μιας σχέσης που συναρπάζει, παρασύροντας τον θεατή στην μονομαχία δύο κοφτερών μυαλών αλλά και στην επίλυση ενός στυγερού εγκλήματος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Σπίτι στη Λίμνη» είναι μια παράσταση λιτή, χωρίς πλούσια σκηνικά και φανταχτερά κουστούμια. Απογυμνωμένο από κάθε τι περιττό, αυτό που μένει, αυτό που κρατά σε αγωνία τον θεατή είναι ο διάλογος, οι ιδέες και οι λεκτικές συγκρούσεις. Είναι τα υπαρξιακά διλήμματα, οι γεμάτες μυστήριο σιωπές, και η τεταμένη ατμόσφαιρα εγκλεισμού σε έναν ψυχρό θάλαμο, σαν φυλακισμένου που δηλώνει και νιώθει καλά και ας του λένε οι ειδικοί ότι δεν είναι.

Με καλούς ηθοποιούς, σε ωραίο χώρο, με μετάφραση καλύτερη και από πρωτότυπο, με συντελεστές που με λίγα υλικά το αποτέλεσμα κερδίζει και τον πιο δύσπιστο θεατή. Εσείς κλείσατε;

Info: Παραστάσεις Κυριακή και Δευτέρα στις 20.00. Περισσότερα ΕΔΩ!